Forum > Zelfbouw Speakers

Project met Stage Accompany componenten.

(139 reacties. Pagina 8 van 14)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
9-8-2007 01:44
Hallo JVS,

JVS schreef:

TCMC schreef:

.... Ribbon tweeters hebben de neiging om op afstand en/of in het off-axis bereik wat aan de hoogste tonen te verliezen.
TCMC
De nogal hevige HF-rolloff vooral in het verticale vlak heeft mij er tot nu toe eigenlijk een beetje van weerhouden een stel SA8535'ers te bestellen om eens te proberen in een zelfbouwproject.. Volgens de metingen van SA zou de 8535 op 15 graden vertikaal off-axis op 8KHz al zo'n -20dB zitten... De 8535 met hoorntje zou een betere spreiding hebben, echter op bovenstaande positie nog steeds zo'n -10dB..
Misschien dat mijn kartonnen-waveguide-test-brouwsel hier een positieve draai aan kan geven.
De functie van een waveguide is om de spreiding te verbeteren, misschien heeft Tcmc nog even tijd om het verschil te meten.

Ben namelijk zelf reuze benieuwt of dat kartonnen ding wat positiefs toevoegd aan het afstraal gedrag.

Hier een artikel van een man die dat onderzocht heeft. Weliswaar met conusluidsprekers, maar het principe blijft volgens mij het zelfde.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
9-8-2007 08:58

JVS schreef:

TCMC schreef:

.... Ribbon tweeters hebben de neiging om op afstand en/of in het off-axis bereik wat aan de hoogste tonen te verliezen.
TCMC
De nogal hevige HF-rolloff vooral in het verticale vlak heeft mij er tot nu toe eigenlijk een beetje van weerhouden een stel SA8535'ers te bestellen om eens te proberen in een zelfbouwproject.. Volgens de metingen van SA zou de 8535 op 15 graden vertikaal off-axis op 8KHz al zo'n -20dB zitten... De 8535 met hoorntje zou een betere spreiding hebben, echter op bovenstaande positie nog steeds zo'n -10dB..
Smalle verticale afstraling is Ribbon tweeter eigen. Dit maakt het zelfs ideaal om een Ribbon tweeter in een line array kast onder te brengen. Er zijn ook ribbon tweeters met een membraam van ca 2,5 cm en lijkt op het eerste gezicht op een platter dome tweeter. Waar ik eerder aan denk is dat in het horizontale vlak de hoogste tonen gaan verliezen gezien de opening van 42 mm, en dat vind ik aan de wat hoge kant. Ik verwacht dat je vanaf ca 12 KHz in het off-axis vlak plotseling aan hoge tonen gaat verliezen. Bij Ribbon tweeters met 30 mm opening is dat ca 16 KHz en bij 60 mm opening is dat al 8 KHz. Ondertussen heb ik een andere link van een Ribbon tweeter fabrikant gevonden.

TCMC
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
9-8-2007 09:52

Webbie schreef:

Ik heb daar zelf ook al een keer aan gedacht, maar durf het eigenlijk niet aan om daar met een stofzuiger op te gaan zitten. Géén idee of dat goed afloopt.

Heb jij daar zelf goede ervaringen mee dan?
Soms wel. (soms blijft het namelijk iets zichtbaar, maar erger is het nooit geworden)

Alluminium met deuk wil meestal met een stukje gaffa tape.

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
9-8-2007 09:58
Als het een driver is met doorboorde poolplaat (meestal wel het geval bij serieuze speakers), zet de stofzuiger dan op blazen en laat hem door de achterkant blazen. Een eventueel foam stoffiltertje wel eerst even verwijderen (metalen stoffilters kun je wel laten zitten).

Maar stofzuiger op de voorkant werkt ook prima (wel even de zuigmond zacht maken door er een randje vilt op te plakken (en wel zo dat het en binnen en buiten en op de kopse kant zit)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 384
9-8-2007 10:04
Als je het met een stofzuiger gaat proberen, begin dan wel met een lage zuigkracht.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
9-8-2007 10:16
Hallo,

Heren, bedankt voor de adviezen.

Inmiddels met de stofzuiger aan de gang geweest (en een stukje vilt om de mond van de buis), maar het "deukje" blijft gewoon zitten.
Zelfs als ik de sofzuiger op MaxPower zet.

De stofkap is volgens mij van een té stug materiaal gemaakt om hem naar buiten te kunnen zuigen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
9-8-2007 12:42
Achterkant van een breinaald door de doorboorde poolplaat (na verwijderen van stoffiltertje) en nog een keer proberen ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
9-8-2007 22:34

Dré schreef:

Maar stofzuiger op de voorkant werkt ook prima (wel even de zuigmond zacht maken door er een randje vilt op te plakken (en wel zo dat het en binnen en buiten en op de kopse kant zit)).
Met een plastic zuigmond hoef je je niet echt zorgen te maken. Metalen zuigmond is veelal wat scherper.

Gewoon direct op max zuigkracht, juist door die zuigkracht word de deuk er veelal uitgetrokken.
Eerst de stofzuiger aan, en dan pas de slang richting de deuk. (dus niet de mond van de slang op de deuk en dan de stofzuiger aan)

Idem bij gebruik gaffa tape (op alluminium), goed erop vastplakken en met een harde ruk eraf trekken.

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
21-8-2007 23:43
Hallo,

Kleine update:

Inmiddels de hoekprofielen aangebracht die de vliegstrips met de zijkanten van de kasten verbind.

Heb ook de kasten opnieuw een extra Warnex-laag gegeven met de roller.
Ik was namelijk niet tevreden met het eindresultaat van de eerste keer.
De Warnex was erg vlekkerig en in de opgedroogde laag zaten allemaal kleine "pluisjes" (van het teveel over de zelfde plek rollen).
Dus opnieuw geschuurd en voorzien van één vette laag Warnex.
Nú zijn ze wel netjes, hebben namelijk nu een egale structuurlaag zonder vlekken of "pluisjes".

De Waveguide die ik van hout heb gemaakt, is in de kliko beland.
Maatvoering was niet helemaal goed, de hoornmond zat namelijk 2mm uit het midden.
Ik had het ook niet zo handig aangepakt om eerst alles in elkaar te lijmen, met name de rondingen van boven en onder kreeg ik zo niet meer netjes.
Worden dus andere gemaakt op een andere werkwijze, maar wacht nog even ermee totdat Tcmc het "kartonnen" model heeft gemeten.

Als alles meezit worden de kasten (mét en zonder WaveGuide) Zaterdag 1 September gemeten door Tcmc.
Verheug me er erg op.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
1-9-2007 23:05
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 8-11-2008 09:54
Hallo,

Vandaag TCMC over de vloer gehad.
Het was heel gezellig en zéér informatief. Heb een stortvloed van feiten en weetjes over me heen gekregen.

Dat het wat uitmaakt wie er achter de knoppen zit, heb ik vandaag kunnen zien en horen.
Wat een wereld van verschil zeg, nadat TCMC de zaak had ingeregeld.

De SA kastjes blijken aardig recht te lopen, zelfs het passieve filter behoeft verder géén aanpassingen in deze opzet.
Het geluid/rendement wat de kastjes nu produceren ligt tussen HiFi en PA in, helemaal wat ik op het oog had.
Lopen overigens ook nog behoorlijk door, namelijk tot 45Hz.

Helaas had de WaveGuide niet het positieve resultaat wat ik had gehoopt.

Hieronder wat screenshots van de metingen:

Impedantie meting SA 8526 Ribbon Compact Driver.
Impedantie meting SA 1203 Woofer (in kast).
Impedantie meting SA kast.
Transfer Ribbon driver mét en zonder WaveGuide (Blauw = zonder Waveguide, Oranje = mét WaveGuide).

(@TCMC: ik mis overigens nog wel de transfer meting van de SA kast zelf, heb jij die nog?)

Hieronder nog een paar metingen i.c.m. de Peavey W-bin:

Meting 1
Meting 2
Meting 3
Meting 4

Misschien dat TCMC nog het een en ander kan toelichten wat je in de grafieken ziet.

(tijdens de metingen blijkt, tot mijn en TCMC verbazing, de Synq SMX-1 (DJ-mixer) een zéér rechte uitgangskarakterastiek te hebben)

Vanaf deze plaats nog een hartelijk bedankje voor je inspanningen TCMC.
SA kasten klinken binnen nu ook perfect, buiten klonken ze gisteren al lekker nadat jij er met je "tengels" had aangezeten laugh :D.
Op de een of andere manier vind ik luidsprekers buiten altijd nóg lekkerder/mooier klinken dan binnen, waarschijnlijk mijn persoonlijke smaak.

Het zaakje klinkt nu zó lekker dat de W-bins overbodig zijn geworden, gaan dus de verkoop in.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)