Forum > Algemeen Forum

FTP Server voor New-Line

(84 reacties. Pagina 8 van 9)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
9-5-2003 07:20
---------------- Vervolg op Deel-1 ------------------

Heb je de FTP/Web server draaien, en mensen gaan er gebruik van maken, zit je met een probleem.

Meestal is de gemiddelde thuis "ISP'er" niet in het bezit van SDSL, maar ADSL of Cable. Met het bijbehorend nadeel dat de Upstream-snelheid veel minder is, als je geluk hebt heb je een 256Kbit/s verbinding (wat inhoud een maximale upload van 32Kbyte/s naar jouw server toe). Dat is echt niet toereikend voor een beetje druk bezochte ftp-server, en als ze ook nog tegelijkertijd een "request" doen vanaf dit forum voor een plaatje, word het echt wachten voor "ons" tot we eindelijk het plaatje zien. Nog een extra nadeel, de url die in je "posts" moet komen, moet het volledige pad naar je het bestand op je ftp-server zijn (incl.: de verificatie/aanmelding op je ftp-server).

Om die snelhied op te voeren, kun je het zogenaamde "loadbalancing" gebruiken.
Wat inhoud dat je meerdere ADSL en Cable verbindingen bundelt. Dat kan met behulp van routers. Dat zou inhouden dat je 2 buren en je eigen verbinding, bijvoorbeeld de ADSL/Cable modems op een "subnet" moet zetten met behulp van een speciale Cisco-router (en die kosten knaken, denk aan duizenden Euro's). Als je dat voor elkaar hebt, heb je nog een 2de router nodig als je een DMZ wilt hebben (waar je FTP/Web server in draait), en daarna komt je eventuele eigen netwerk.

Je kan bovenstaande ook oplossen met een Linux bak en meerdere NIC's, maar dan moet je toch echt weten waar je mee bezig bent, trouwens met die Cisco-routers ook.

Een extra voordeel, van verbindingen bundelen, is "redundantie" wat betekend dat, als er een van de drie verbindingen er een uitvalt, de overige 2 gewoon blijven doordraaien. Dan heb je dus toch nog verbinding. Helpt alleen niet als je alle drie bij de zelfde provider zit, en de provider ligt eruit. (daarom word er dan meestal gekozen voor verschillende providers en of verbindingen)
Redundantie zou je eigenlijk ook toe moeten passen als je een ftp/Web server wilt hosten (dus 2 of meerdere ftp/web servers), als de ene het begeeft kan de andere ftp/web server het verkeer opvangen.

Eigenlijk allemaal niet te doen, voor de gemiddelde thuis gebruiker.
Kan het anders????

JA, voor dat ik dat verhaal ga spuien, moet ik voor alle zekerheid het een en ander even checken. Beetje lullig als ik hier onzin zit uit te kramen (misschien doe ik dat al laugh :D )

----------------------------------- Deel-3 volgt --------------------
These go to Eleven ...
StamplaafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-11-2002
Laatste: 13-1-2008
Berichten: 70
9-5-2003 08:57
lukt het je nou toch nog echt niet om je plaatje kwijt te kunnen, dan kan je ook hier nog wat opfrutten:

www.weirdinside.nl/upload

kan je alleen plaatjes op kwijt (dus geen zip exe php enz.)
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
9-5-2003 09:47
is dus net zoiets als www.theforumisdown.com wink ;)
Music is what feelings sound like...
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
10-5-2003 18:07
Blijkbaar werd de FTP-server beveiligd, want nu kun je er niet meer op zonder login en paswoord. Wel als guest.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
10-5-2003 19:56
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 10-5-2003 21:20
------------- Deel 3 ------------------

Zoals al beschreven in Deel 1 en Deel 2, is het eigenlijk niet te doen om zelf thuis een FTP-server te draaien voor publiek gebruik. Of je moet op de back-bone zitten van Internet, maar ja welke particulier heeft dat?

Hoe kun je dan wel een snelle link hebben naar een plaatje?
Eigenlijk ligt het heel erg voor de hand.

Bijna iedereen heeft bij zijn Internet-verbinding een bepaalde hoeveelheid web-ruimte gekregen, minimaal 10Mb tegenwoordig.
Negen van de tien keren word die ruimte niet gebruikt, omdat de meeste mensen daar de moeite niet voor willen nemen, geen tijd hebben of gewoon de kennis niet.

Die ruimte kun je dus gebruiken voor het plaatsen van je plaatjes, ook al zou je die ruimte al gebruiken voor je eigen website (er zal heus nog wel ruimte zijn voor een "up/download" dir).

Hoe doe je dat dan?
Eigenlijk ook heel simpel. Je hebt ook geen apart ftp-proggie nodig zoals CuteFTP of Ws_Ftp.
Je kan het gewoon met Windows in je internet-explorer. Je ramt de eerste keer dat je een bestand wil uploaden de volgende url in.

ftp://gebruiker@ftp.site.nl/

De eerste keer zal Windows je om het wachtwoord vragen, die voer je dan in
(en zet het "vinkje" aan als je het wilt onthouden). Na het goede wachtwoord te hebben gebruikt komt je rechtstreeks in de "root" (waar je meestal je "index.html" zet) van jouw stukje ruimte bij je provider. Je ziet dan de FTP-connectie als een "map", waar je makkelijk mappen aan kunt maken, bestanden heen kunt copieeren en plakken (verwijderen kan natuurlijk ook). LET OP: sommige providers hebben een HTML-dir (met waarschijnlijk nog een paar mappen erin) staan in je "root". Gooi die map niet weg, als je ook een web-page wil draaien.

Je kan van je inlog een snelkoppeling maken (helaas kun je "net use" niet gebruiken). Als je die koppeling gebruikt krijg je gewoon die map weer die je "web" voorstelt. Nu kun je met verkenner heel makkelijk een mapje aanmaken bijvoorbeeld: "newline" (let er op dat veel servers case-sensitive zijn), het beste is gewoon altijd kleine letters gebruiken.
Je krijgt dan de volgende url:

ftp://ftp.site.nl/newline/

Daarna de plaatjes copieeren (uploaden dus) naar de zojuist aangemaakte map (wel opletten dat je je plaatjes even door een jpeg-optimizer haalt, en zeker geen tif's uploaden ivm de grote). Als je bijvoorbeeld het plaatje "mixer.gif" hebt gecopieerd, zal dit de url zijn naar het bestand.

ftp://ftp.site.nl/newline/mixer.gif

Alleen zal er zo niemand bij kunnen behalve jij. Maar omdat je de map en bestand in het ftp-mapje hebt gezet wat je web vertegenwoordigt, kunnen andere mensen er wel bij. Deze onderstaande url zou je dan kunnen plakkken in het forum.

home.site.nl/gebruiker/newline/mixer.gif

(deze url hoeft geen link te zijn op je site, als je je ruimte ook gebruikt als homepage)
Als je bovenstaande wijze gebruikt, heb je de volgende voordelen.

- snelheid is gegarandeerd goed
- connectie is er normaal gesproken altijd
- niet afhankelijk van een huis-tuin-en-keuken-servertje, met eerder genoemde problemen (zie deel 1 en 2)

Hopelijk hebben jullie er wat aan........ happy :)
These go to Eleven ...
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
10-5-2003 20:55
Webbie ik ben je ontzettend dankbaar happy :)

Nee vindt fijn om nu een keer zelf plaatjes neer te kunnen zetten. Ik heb zelf mijn ftp in 30 minuten kunnen maken. Ik heb een datalimit van 1 GB is dit veel of te weinig voor newline? En is het veilig? kunnen mensen nu niet in mijn compu? (ben wantrouwig met computers)

En bedankt webbie
correct me if I'm wrong...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
10-5-2003 21:08
Hallo Me,

ME schreef:

Nee vindt fijn om nu een keer zelf plaatjes neer te kunnen zetten. Ik heb zelf mijn ftp in 30 minuten kunnen maken. Ik heb een datalimit van 1 GB is dit veel of te weinig voor newline? En is het veilig? kunnen mensen nu niet in mijn compu? (ben wantrouwig met computers)
Ik ben je ff kwijt, waar staat die ftp van je, thuis of bij je provider??
These go to Eleven ...
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
11-5-2003 00:51
Hallo webbie

Heb hem via jouw verhaal gemaakt bij mijn provider

Marien
correct me if I'm wrong...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-5-2003 01:58
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 11-5-2003 03:11
Hallo Me,

ME schreef:

Nee vindt fijn om nu een keer zelf plaatjes neer te kunnen zetten. Ik heb zelf mijn ftp in 30 minuten kunnen maken. Ik heb een datalimit van 1 GB is dit veel of te weinig voor newline? En is het veilig? kunnen mensen nu niet in mijn compu? (ben wantrouwig met computers)
Die datalimiet zal niemand in de weg zitten, het forum en jou niet. Het is nog al wat 1000Mb, nee ik denk niet dat je over de limiet gaat met plaatjes te hosten. En met de veiligheid, het kan niet beter.

Als ze de url op het forum aanklikken die jij hebt aangemaakt, hebben alle gebruikers op het forum "alleen" maar leesrechten.
Jij bent de enigste die op de ftp-server van je provider kan schrijven (uploaden).

Ik neem aan dat je een firewall hebt draaien op je pc, software-matig (Windows XP of andere software daarvoor) of hardware-matig (in je router).
Zonder firewall ben je altijd kwetsbaar, zolang je on-line zit op het Internet.

Heb je het al getest langs dit forum, de url bedoel ik naar je "plaatje"??
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-5-2003 02:26
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 11-5-2003 20:41
Hallo Me,

Hieronder zie je foto's van de 19" 1U Linux RedHat rack-server van mij, je ziet hoe snel die laden.
Dat komt door 2 dingen nml.: ze staan bij mijn provider op de server, en ik heb ze door de jpeg-optimizer gehaald (van meer als 5Mb teruggebracht naar 24Kb).
Een nadeel is van dat optimizen is dat de kwaliteit achteruit gaat van de foto, je moet een beetje de balans zien te vinden in grote en kwaliteit.

(je ziet trouwens op de foto hier onder, waarom een 1U kast een koelingsprobleem kan hebben, de geheugenbank staat pal achter de fan's, volgende keer moet ik beter opletten met de aanschaf van een moederbord, ik heb dit trouwens inmiddels opgelost door een paar "ducts" te maken van mijn dochter's Barbie-doos-verpakking, processor temperatuur teruggebracht van 79 graden naar 47 graden)







Om het verschil van laden te zien, kun je op onderstaande url klikken (ik heb expres niet het zelfde gedaan als boven, anders zou ik een hele horde forumleden over me heen krijgen, omdat dan deze pagina echt traag gaat laden)

www.nientje.nl/download/IM000011.TIF

Als je dit plaatje ooit (de 5Mb versie dus) binnen krijgt, zul je wel zien dat deze veel scherper is.

Iedereen die dit wil proberen, veel succes.......
These go to Eleven ...

Terug naar forum Afgesloten topic