Trussberekening
(600 reacties. Pagina 8 van 61)Moderator(s): Dré
KlunzVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2003 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 390 | 25-11-2005 16:45 |
jadjong schreef: klunz schreef: Al met al, een statief wordt nooit sterker of hoger belastbaar door het verdubbelen van de vf. wel veiliger en minder belastbaar.klunz. wij vinden die factor 5 niet voldoende, dus verdubbelen we die naar een factor 10. hij blijft bezwijken bij 500kg. maar met vf. 10 mag er ineens nog maar 50kg in plaats van 100kg in. Je kan en mag een statief dus zo wie zo nooit meer belasten dan wat er als wll op staat aangegeven. klunz | |
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread! | |
KlunzVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2003 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 390 | 25-11-2005 16:48 |
Jurrie schreef: Bij de belastbaarheid van een statief kijk je naar het zwakste punt (dit doet de fabrikant, en die geeft een waarde hier aan mee).Uit vorige bladzijde begrijp ik dat als een extra zekering wordt aangebracht, de belasting op het statief hoger mag worden... zo ga je dus zelf 'klussen' aan de belastbaarheid?!... klunz | |
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread! | |
JurrieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-4-2003 Laatste: 4-1-2024 Berichten: 620 | 25-11-2005 17:14 |
Okee, ik begon al aan mezelf te twijfelen... beetje krom geformuleerd stuk terug, denk ik. | |
JadjongStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-8-2002 Laatste: 2-1-2021 Berichten: 614 | 25-11-2005 19:26 |
klunz schreef: jadjong schreef: klunz schreef: Al met al, een statief wordt nooit sterker of hoger belastbaar door het verdubbelen van de vf. wel veiliger en minder belastbaar.klunz. wij vinden die factor 5 niet voldoende, dus verdubbelen we die naar een factor 10. hij blijft bezwijken bij 500kg. maar met vf. 10 mag er ineens nog maar 50kg in plaats van 100kg in. Je kan en mag een statief dus zo wie zo nooit meer belasten dan wat er als wll op staat aangegeven. klunz | |
KlunzVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2003 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 390 | 26-11-2005 15:21 |
Ik za het nog een keer simpel proberen uit te leggen. Vergeet even het hele vf. verhaal. We hebben een statief. dit ding mag een x aantal kilo's hebben. Als we er mensen onder toe willen laten. VERDUBBELEN we de kans op. Dit kan dus op 2 manieren, we delen toelaatbaar gewicht x door 2, of we zorgen dat we extra zekerheid hebben d.m.v. dubbel borgen. Gelukkig is dit laatste iets wat de meeste fabriekanten inzien, en leveren ze de statieven dus standaard met een dubbele borging. Van mij mag je best je toelaatbare last door 2 delen hoor. Wordt het beslist niet onveiliger van. Maar alsje op die manier wilt werken, zul je dus wel altijd heel grote, zware dure statieven mee moeten nemen om een beetje truss, met een beetje verlichting omhoog te krijgen. Ik snap ergens wel je redenering, we delen ten slote trussen, hapen, kettingen enz. altijd do 2. Maar in dit specifieke geval (statief) heeft de constructeur daar over het algemeen al over nagedacht, en die extra zekerheid voor ons ingebouwd. klunz | |
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread! | |
MartijnVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-3-2003 Laatste: 3-7-2024 Berichten: 2419 | 26-11-2005 16:09 |
En betekend dat concreet dat een VMB TE-03 om wat te noemen dus ook met 100KG belast mag worden boven publiek? (75% regel buiten beschouwing gelaten) Als het statief in kwestie een enkele borging heeft, zou die dus pas mogen bezwijken bij een halve ton? (Zowel de rem op de lier als de borgpen) | |
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers | |
KlunzVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2003 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 390 | 26-11-2005 16:30 |
martijn schreef: En betekend dat concreet dat een VMB TE-03 om wat te noemen dus ook met 100KG belast mag worden boven publiek? (75% regel buiten beschouwing gelaten)Correct. Als het statief in kwestie een enkele borging heeft, zou die dus pas mogen bezwijken bij een halve ton? (Zowel de rem op de lier als de borgpen) | |
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread! | |
JadjongStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-8-2002 Laatste: 2-1-2021 Berichten: 614 | 26-11-2005 16:40 |
klunz schreef: Ik za het nog een keer simpel proberen uit te leggen. Vergeet even het hele vf. verhaal.We hebben een statief. dit ding mag een x aantal kilo's hebben. Als we er mensen onder toe willen laten. VERDUBBELEN we de kans op. Dit kan dus op 2 manieren, we delen toelaatbaar gewicht x door 2, of we zorgen dat we extra zekerheid hebben d.m.v. dubbel borgen. Gelukkig is dit laatste iets wat de meeste fabriekanten inzien, en leveren ze de statieven dus standaard met een dubbele borging. klunz In dit geval is de dubbele borgpen de lier de safety. Maar nu ga je ervan uit dat de rest van het statief ook dubbel uitgevoerd is. Jouw verhaal gaat er bij mij pas in als je naast de dubbele borgpen ook de rest van het statief dubbel uit voert. Ben ik nou de enige die het niet bergijpt? | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 13473 | 28-11-2005 09:58 |
jadjong schreef: Jouw verhaal gaat er bij mij pas in als je naast de dubbele borgpen ook de rest van het statief dubbel uit voert. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
JadjongStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-8-2002 Laatste: 2-1-2021 Berichten: 614 | 28-11-2005 12:09 |
Dré schreef: jadjong schreef: Jouw verhaal gaat er bij mij pas in als je naast de dubbele borgpen ook de rest van het statief dubbel uit voert. | |