Forum > Geluid

Final scratch?

(100 reacties. Pagina 8 van 11)
Moderator(s): Dré
QuincManStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-8-2003
Laatste: 15-5-2010
Berichten: 784
7-9-2004 13:20
Kan je eigenlijk met final scratch ook nog je "gewone" vinyltjes draaien en gewone cd's [dus ongedigitaliseerde], zonder het systeem los te koppelen?
JaltenaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2004
Laatste: 8-8-2012
Berichten: 19
7-9-2004 15:15

Frisbee schreef:

Ik kan me voorstellen dat de kwaliteit van de draaitafel ook een rol speelt. Op een SL-1200 of super OEM geeft het element toch wel een mooier signaal af dan op een goedkopere draaitafel met meer rumble, zwaardere arm, hoge wow/flutter, een motor die bijgeluiden maakt etc...
Absoluut! maar ik draai dus met 2 SL1200. Niet dat het dan allemaal MOET werken, maar het is is ieder geval geen troep. En aangezien de spelers direct in de Final Scratch box gaan zit er voor de rest niks tussen wat mijn probleem zou kunnen veroorzaken. En zoals gezegd, met gewone platen zit er echt geen kraakje brommetje of ruisje op.

Waarom dan het ene element het wel doet en de andere niet is mij een raadsel. De ortofon heeft in vergelijking met andere merken best wel een hoog uitgangssignaal.
Het blijft een raadsel, heb ook al gemailed naar Native Instruments, kijken wat die zegt.

Het gaat er nu dus om dat ALS je zoiets aanschaft het dus KAN gebeuren dat je element niet goed werkt met final scratch. Is toch wel iets om rekening mee te houden
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
JaltenaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2004
Laatste: 8-8-2012
Berichten: 19
7-9-2004 15:22

QuincMan schreef:

Kan je eigenlijk met final scratch ook nog je "gewone" vinyltjes draaien en gewone cd's [dus ongedigitaliseerde], zonder het systeem los te koppelen?
Ja, Final scratch heeft in totaal 4 uitgangen, 2 X line voor de "mp3's" die je afspeelt met de tijdcode-platen en 2 X phone die buiten het systeem om gaan.
De meeste mengpanelen hebben per kanaal een schakelaar zitten voor line/phone
Door nu de uitgangen aan te sluiten op zowel phone als line kan je met de schakelaar op je mengpaneel schakelen tussen line of phone, line dus voor MP3 en phone voor de normale plaat.

Wat een verhaal.... Hoop dat het duidelijk is... Ja het kan dus en ja met je mengpaneel schakel je heel makkelijk om. Geen gedoe met omzetten en/of loskoppelen
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
7-9-2004 15:22

jaltena schreef:

Het gaat er nu dus om dat ALS je zoiets aanschaft het dus KAN gebeuren dat je element niet goed werkt met final scratch. Is toch wel iets om rekening mee te houden
Final scratch heeft gewoon een high output element nodig, daar vallen de concorde's net niet onder. Kijk maar is naar Disc en Trackmasters van stanton, die gooien er een veel hoger signaal uit. Wat overigens weer problemen op leverde bij de Gemini PDT6000 als je hem op een line out signaal uit liet sturen.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
QuincManStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-8-2003
Laatste: 15-5-2010
Berichten: 784
7-9-2004 15:44

jaltena schreef:

Wat een verhaal.... Hoop dat het duidelijk is... Ja het kan dus en ja met je mengpaneel schakel je heel makkelijk om. Geen gedoe met omzetten en/of loskoppelen
Tis duidelijk ;)
JaltenaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2004
Laatste: 8-8-2012
Berichten: 19
7-9-2004 15:50
Final scratch heeft gewoon een high output element nodig, daar vallen de concorde's net niet onder. Kijk maar is naar Disc en Trackmasters van stanton, die gooien er een veel hoger signaal uit. Wat overigens weer problemen op leverde bij de Gemini PDT6000 als je hem op een line out signaal uit liet sturen.De Trackmaster www.new-line.nl/v/7971 heeft 7.0mv, de ortofon 6.0mv, dat is dus hoger, maar ook weer niet heel veel hoger. De disc www.new-line.nl/v/7976 heeft 5.5mv, minder dus dan de ortofon!
Heb maar even de links erbij gezet zodat er geen misverstanden over het type ontstaan happy :)

Ik vraag me echt af of het in dat soort kleine verschillen zit.
Stanton raad in hun forums zelf de Stanton680HP aan. (NEE dit kon ik niet weten VOORDAT ik de boel aanschafte, je kan pas op de forums als je lid bent, en daarvoor moet je wel een geregistreerd gebruiker zijn met een serienummer van het gekochte spul) Die geeft inderdaad ook 7.0mv af. Als 7.0mv echt nodig is om het spul te laten werken mogen ze dat wel even van tevoren laten weten. Volgens mij zijn er niet echt veel elementen die dat leveren.

Er zit wel wat in want m'n Stanton 681 doet het WEL prima!!! Maar daar is de ophanging te slap van voor DJ gebruik.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
JaltenaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2004
Laatste: 8-8-2012
Berichten: 19
7-9-2004 16:04
DAMES EN HEREN, WE ZIJN ER UIT!!!!

Hieronder het antwoord van Native Intruments zelf!!
Het leest een beetje moeilijk aangezien ze ge-quote hebben door mijn tekst heen. Het komt er in het kort op neer dat de dynamiek van ortofon te slecht is om de tijdcode goed op te pakken.

GEEN ORTOFON DUS (volgens native instruments uiteraard.....)

Hello John Altena,

can calibrate, the \"quality-bar\" is full, i calibrate with the pitch at 0. now
when i play a record and set the pitch at -4 the bar is becoming empty en the sound
is distorted.

so your needles are ok ? do you use ortofon perhaps ? they are not so useful for
final scratch. the dynamic of this needles is not enoghg for the timecode of tfs.

I have brand new ortofon concorde e elements.

ohhh.....

I changed the ortofon whith an old stanton 681 element, that works fine!!

Thats what i would like to say in my next sentense......use needles with another
better dynamic behaviour.

So it is in the element. I have 2 concorde elements and none of them work fine.
(works in 2 technics SL1210 tables)

So you CANT use any element with final scratch!!! But the ortofon concordes are very
often use in the DJ world.

Yes, right, but if you do a sound test between a stanton hp 680 and an ortofon
system you ll hear a very big differece in the sound.

The stanton needles are making the sound much much more fat.

I have no groundloops and the sound is chrystal clear when i play a normal record.

Yes, buut it s how i said. the dynamic is not enough for the realy important
timecode transfer of tfs. you can do the test with the sound yourself. also normal
records doesn t sound so good with ortofon. this prudukts are to small for bringing
the bes results.

Is there a list of elements that work and DONT work? i know you recomment the
stanton 680, but i cant believe thats the only element that works fine.

Well, but the only i know, which works perfekt ;-) sorry, i do not have a list...

And as i said the ortofon concorde elements are used very often. So i they dont
work right lots of people must have the same problem is i have.

Tey have. And i tell them how to fix it. I tell them the same as i tell you.

best regards,

-> Oliver Wüst -> Technical Support - DJ Line
-> Native Instruments GmbH
-> www.native-instruments.de
-> Schlesische Strasse 28
-> D-10997 Berlin
-> Tel. +49-(0)180-5346251 (12 Cent/Minute)
-> Fax.+49-(0)30-611035-26
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
7-9-2004 16:16
Die man spreekt steeds over "dynamiek" maar dat is toch gewoon de spanning die het element opwekt? Een signaal dat maar kan schommelen tussen 0 en 5mV is minder dynamisch dan een signaal dat tussen 0 en 7mV kan schommelen, of zit ik er naast?
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
7-9-2004 16:32

jaltena schreef:

Als 7.0mv echt nodig is om het spul te laten werken mogen ze dat wel even van tevoren laten weten. Volgens mij zijn er niet echt veel elementen die dat leveren.

Er zit wel wat in want m'n Stanton 681 doet het WEL prima!!! Maar daar is de ophanging te slap van voor DJ gebruik.
Dan zet je er een Ortofon Scratch naald in, die zit ook op 7mV (het hoogste van alle naalden die er voor de concorde zijn).

www.new-line.nl/v/11227
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
7-9-2004 16:43

Frisbee schreef:

Die man spreekt steeds over "dynamiek" maar dat is toch gewoon de spanning die het element opwekt? Een signaal dat maar kan schommelen tussen 0 en 5mV is minder dynamisch dan een signaal dat tussen 0 en 7mV kan schommelen, of zit ik er naast?
Een muziekstuk kan dynamiek hebben, een apparaat kan hooguit een dynamisch bereik hebben.

De Native man spreekt over het lage dynamisch bereik van Ortofon elementen. Dit is echter 100% gelul. Een Night Club E veegt bijvoorbeeld de vloer aan met een Stanton 500; ook op gebied van dynamisch bereik (da's iets dat je met het simpele opnemen van een plaat naar PC en daarna de data de FFT number cruncher in duwen kunt _controleren_).

Ik zou dus haast durven stellen dat de Ortofon Elementen een HOGER dynamisch bereik hebben dan de Stanton elementen. En aangezien we al weten dat FS nukkig is qua ingangssignaal kun je voorzichtig opperen dat het hoge dynamische bereik van de Ortofon elementen ervoor zorgt dat de timecode niet goed doorkomt. Natuurlijk had een ontwerper met een gemiddelde kennis van electronica een AGC in de timecode input kunnen plaatsen om ineens van alle ellende af te zijn. Waarom dat bij FS niet gedaan is... You tell me.

Zodra ik tijd heb zal ik het dynamisch bereik van de Stanton 500 eens vergelijken met die van de Ortofon DJ S (dan kunnen we het verhaal van Native voor eens en voor altijd bevestigen danwel weerleggen).

Toch kuntstig om zo'n kastje zo in elkaar te zetten dat hij niet goed werkt met de naalden van de grootste concurrent...

Nog meer puntjes ...
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)