Forum > Zelfbouw Speakers

De Bouw van de X-TRO ( top voor de Punisher )

(278 reacties. Pagina 8 van 28)
Moderator(s): Dré
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
26-2-2005 23:41
He he. ff achter m'n computer na een lange dag testen... Goed om het te horen Joost? happy :)

En hoe klinkt het... Om te beginnen: het gaat serieus hard. Niet zo gek met 2400 watt op de punishers en vrijwel hetzelfde op de X-tro. Een halve stack draait met gemak over de 127 db. Maar nog belangrijker is de klank. Zoals Joost al aangaf, werkt de faseplug niet erg goed. Op de analyser zagen we een db'tje meer rond 2000 hz maar een minder fraaie, nasale klank. Na verwijdering werden stemmen veel natuurlijker en klonk het een stuk meer open. De 8" kan het overigens prima bijbenen en had het in totaal nog het makkelijkste.

De 1" (B&C DE200) moest behoorlijk op z'n tenen lopen. In de definitieve versie komt een DE500 en zal er met de processor / fase / zobel-netwerk nog wat bijgewerkt moeten worden. Of een 1.4" of 2" beter geschikt is werden we het niet over eens, was ook niet te testen...

Grootste moeite hadden we met de laagsectie. Weliswaar komen er met veel vermogen flinke klappen uit, er lijkt toch wat voelbare 'kick' te missen. Andere instellingen hielpen niet. Het hoger draaien van de punishers (naar 105 hz) maakte het laag wel een stuk voelbaarder. De X-tro's konden dit laag echter niet maken, wat wel de bedoeling is van het ontwerp. We hebben daarop het volume van de achterkamer provisorisch flink vergroot. Dit bleek een goede oplossing want de maagbassen kwamen nu makkelijk uit de X-tro rollen.

Daarmee is de basis van het ontwerp er, en die klopt. Er zal echter nog flink wat aan gesleuteld moeten worden, vooral aan de laagsectie. Een plaatje uit de simulatie is nog geen complete kast blijkt hieruit.

Wordt vervolgd.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
27-2-2005 01:00
Zo na een lekker treinreisje ben ik ook weer thuis!

De eerste testen werden gedaan met de uit MDF gedraaide faseplug. De frequentieresponsie van de midhoorn liep lekker vlak tot circa 2khz en ging daarna langzaam naar beneden. De B&C DE-200 driver (de DE-500 was nog niet voorhanden) kon moeiteloos vanaf 2500hz aankoppelen zonder gaten in de responsie. De klank leek op zich in orde...

Na aandachtig luisteren hebben we toch eens de faseplug verwijderd. Weliswaar werd de 2khz wat minder fraai gehaald maar het geheel klonk zonder de plug een stuk opener. Stemmen leken meer op de voorgrond te treden. Een gordijn voor de X-tro werd als het ware opgehesen. Een ieder die aanwezig was had direct zo iets van: moven met die faseplug. De plug vervult wel zijn functie om de midhoorn verder te laten doorlopen maar klankmatig werd het geheel er zeker niet beter op. Hieruit kunnen natuurlijk geen algemene conclusies woreen getrokken echter wel dat deze geometrie midhoorn en faseplug samen geen groot succes waren. In de toekomst zal ik dus ook kritisch mijn vraagtekens zetten als ik een gelijksoortig concept voorbij zie komen. Het feit dat een 2500hz crossover voor het hoog haalbaar is zonder een faseplug en omdat het zonder faseplug beter klonk en omdat een faseplug lastig is te maken zal de definitieve X-tro versie hoogst waarschijnlijk zonder plug worden uitgevoerd.

De gebruikte B&C 8PE21 middriver bleek zoals zijn T/S parameters en constructieve uitvoering ook doen vermoeden een zeer geschikte hoorndriver. Een simpele konische hoorn bleek voldoende voor een aangename niet agressieve klank met een erg hoog rendement. Zoals Jan al aangaf moet hoog behoorlijk zijn best doen op de midhoorn te kunnen bijbenen! We hadden slechts 2 Punishers en 1 X-tro aangesloten maar zelf deze 3 kasten wisten in de 8x15 meter loods een extreem hoge SPL neer te zetten. Hadden we een stereo set gehad dan waren we nu echt doof geweest. Wederom bleek trouwens dat het luisteren naar een stereo systeem voor de klankmatige beleving echt een meerwaarde heeft op mono. Niet merkbaar met het standaard stampwerk maar met een cd van Norah Jones of The Corrs is de stereoinformatie zeker fijn.

De 2x15" sectie leek aanvankelijk zijn werk goed te doen maar na een paar uur kritisch luisteren bleek de kick minder goed uit de Punisher/X-tro combinatie te komen. Het was niet helemaal duidelijk wat de frequentiegrenzen zijn van het gebiedje dat ervaren wordt als de 'kick' echter dat we hier kunnen verbeteren daar ben ik van overtuigd. Zeer provisorische testen met een grotere achterkamer leken de kick merkbaar te verbeteren. De simulaties gaven juist aan dat de achterkamer zo klein mogelijk moet zijn... Zeer tegenstrijdig dus maar daarom zeker zo intressant! De gebouwde kast is redelijk flexibel en wellicht is het mogelijk om de loze ruimtes in het ontwerp bij de achterkamer te betrekken... De komende weken zal er gekeken worden welke aanpassingen het meest gunstige effect hebben. Over het gehele verdere frequentiegebied van de 15" hoorn genomen was deze zeker in orde en de aansluiting met de midhoorn verloopt vlekkeloos. Storende staande golven door de parallele wanden waren niet opvallend aanwezig.

Al met al een zeer leuke leerzame dag met denk ik toch wel een behoorlijk goed gevoel. De X-tro gaat enorm hard en blijft daarbij toch rustig klinken (rustig is relatief op zo'n geluidsniveau natuurlijk) De Punisher is zeker geen kinderachtig baskastje maar heel soms leken de twee Punishers het een beetje moeilijk te hebben met de bruut hoge decibel output van de X-tro.

Op de RTA was ook zichtbaar dat bij een klank zoals wij die prettig vonden het sub er toch behoorlijk hard in staat te beuken. Van een volledig rechte curve tussen de 40-18000Hz was geen sprake, het sub stond een aantal db's harder. Dit klinkt simpelweg indrukwekkender.

Ivo bedankt voor de warme ontvangst en het beschikbaar stellen van de mooie ruimte. Natuurlijk ook bedankt voor het mooie werk dat je in de X-tro hebt gestoken. Tevens klonken die 15/1 topjes erg goed! Veel output voor een klein kastje en lekker universeel inzetbaar.

MVG Contour
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
27-2-2005 08:56
Hebben jullie een idee van het gewicht van de Xtro?
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
27-2-2005 09:42
En weer vroeg op Walter wink ;)

@ Davy: niet zo gek veel zwaarder dan een punisher (55 kg). Denk tegen de 70, met twee man goed te tillen mits wielen. In je eentje volstrekt onhandelbaar.

Nog een leuk experiment gedaan met de midhoorn; een dunne laag schuim (baffletex) in de hoorn maakte de klank nog wat schoner en meer open. Dit zonder de spl te beinvloeden. Daar worden dus toch wel wat reflexties mee weggehaald.

In totaal klinkt de kast in verhouding met het te bereiken volume erg rustig, da's voor mij een groot pluspunt. Het is wel zo dat het hele systeem om heel veel vermogen vraagt. Mits voorzien van de juiste instellingen mag de punisher die 1500 watt zeker hebben... Daarmee zullen twee kasten de X-tro voldoende partij bieden denk ik.

De halve stereo-stack (en da's duidelijk anders dan mono) vond ik niet prettig klinken bij echte muziek. Logisch, want je krijgt maar een deel van je stereo-informatie. Mono schakelen leverde op zijn beurt weer een erg vlak geluid op met het mid achter een gordijntje.
Echter maar goed dat het zo is gegaan, eerst een enkele kast fine tunen ander blijft Ivo zagen...
Frederik_Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2003
Laatste: 4-7-2009
Berichten: 19
27-2-2005 10:25

Janbo schreef:

....De X-tro's konden dit laag echter niet maken, wat wel de bedoeling is van het ontwerp. We hebben daarop het volume van de achterkamer provisorisch flink vergroot. Dit bleek een goede oplossing want de maagbassen kwamen nu makkelijk uit de X-tro rollen.

Daarmee is de basis van het ontwerp er, en die klopt. Er zal echter nog flink wat aan gesleuteld moeten worden, vooral aan de laagsectie. Een plaatje uit de simulatie is nog geen complete kast blijkt hieruit.

Wordt vervolgd.
Allereerst Ivo, bedankt voor de gastvrijheid + broodjes + koffie wink ;) !

De laagsectie gaf inderdad niet wat het moest doen. De analyser gaf een vlak beeld tot 90Hz, maar klankmatig miste je van alles. Jullie hebben dit blijkbaar opgelost, na 18:00.

Heb je 'Vogue' hierna nog is geluisterd?

Frederik
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
27-2-2005 10:48
Ja, super-Ivo he... waar stukje meesterwerk in luidsprekerbouw wat hij doet. Neem die uitneembare midhoorn nou eens!

Neen, geen Madonna meer, de oortjes waren inmiddels warm geworden van de geluidsdruk. We denken in elk geval aan vergroting van de achterkamer. Mogelijk wordt dit zelfs een BR. De 930's worden door de kleine kamer erg in hun bewegingen beperkt. Wie weet is dit een oplossing.
RVDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-1-2005
Laatste: 14-4-2014
Berichten: 6
27-2-2005 11:05
Zo te zien was het voor Janbo en Walter een latertje laugh :D,zeker als je er s'morgens weer vroeg uit moet Walter wink ;).

Een zeer indrukwekkende dag met een hoop verschillende meningen in het begin van de dag, maar naar mate de test vorderde en het nummertje van Sylver erweer in ging (hadden we nog niet gehoort laugh :D )keek iedereen elkaar aan van shocked 8O MIJN GOD WAT GAAT DIT HARD.

Wat mij opvalt is dat ik absoluut geen piepende oren heb wat je in een gemiddelde discotheek nog wel eens hebt,en dat terwijl ik toch echt een tijdje voor de stack heb gestaan.

En wat betreft de bevindingen van de X-tro sluit ik mij aan bij Walter en Janbo zeker omdat we na 18.00 uur nog wat testjes hebben gedaan die zeker serieus verschil maakte.De KICK zit er wel degelijk in kwamen we achter maar komt er alleen niet goed uit maar daar wordt aan gewerkt.

We moeten misschien maar eens een meeting in het voorjaar/zomer houden zodat we misschien buiten eens wat kunnen doen met een volledige stack...

Ciao
Een dag niet gelachen is een dag niet geleeft......
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
27-2-2005 12:35
Een test in de openlucht lijkt mij een verademing. Die eeuwige invloeden van de ruimte maken objectief testen o zo lastig! Maar in de praktijk kom je ook vaak zalen tegen met een slechte akoestiek dus je systeem moet daar tegen bestand zijn.

Bij het testen van de X-tro/Punisher set viel mij de volwassen klank op. Je hebt echt het idee dat er een zwaar systeem staat te spelen. Per kant ziet een toeschouwer slechts een speakerstack van 50cm x 220cm en dat is zeer compact voor de power die eruit komt. Omdat de kasten qua breedte op elkaar zijn afgestemd ziet de set er strak uit. De afwerking van de Punishers van Jan met zwarte warnex, Guitel wielen en frontex is echt subliem. Daar ga je van watertanden zeker omdat mijn Punisher slechts van ongeschilderd MDF is.

Ik ben benieuwd wat het tunen met de laagsectie nog weet op te leveren! Als dat een beetje wil lukken dan kan de X-tro als zeer serieus topje worden bestempeld...

MVG Contour
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
27-2-2005 13:16
Maar in de praktijk kom je ook vaak zalen tegen met een slechte akoestiek dus je systeem moet daar tegen bestand zijn.
Dat op zich wel een leuk discussie punt. Ik vind persoonlijk niet dat je daar op blind moet staren. Het afstemmen van je systeem zodat het in een zaal met slechte akoestiek goed klinkt is gewoon erg lastig. Voorbeeld, een dure EAW stack in een kerk zal ook gewoon slecht geluid produceren. Tuurlijk kun je het wat glad proberen te strijken maar dat is ook het enige wat je kunt doen. Ik vind dat je systeem gewoon goed moet klinken in een zaal met een nette akoestiek en zodra je een keer ergens staat waar het wat minder is ga je DAN pas aanpassen.

Trouwens hoe hebben jullie de inhoud vergroot dan, twee zakken dempings materiaal erin gepropt? laugh :D
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
27-2-2005 13:21
Dat was een logische manier geweest. Ik denk dat Ivo dit ook zal gaan proberen. Stevig dempen kan je wel een tot 20% schijnbaar grotere kast opleveren... Gisteren hebben we een half afgebouwde sub er tegenaangezet aan de achterkant en de resterende opening afgedekt met een stuk hout.

MVG Contour

Terug naar forum Reageer (zonder quote)