Forum > Geluid

Jb systems VIBE 30 luidsprekers

(98 reacties. Pagina 8 van 10)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
19-1-2005 16:23
96dB gevoeligheid is netjes. Veel marketeers (je weet wel, die mannen in pakken die geen reet van de spullen weten) liegen er vaak nog een paar dB bij door naar dat ene bultje te kijken met een vergrootglas (keken ze maar eens naar zichzelf met datzelfde vergrootglas...). Een strak geluid bij een gevoeligheid die aanzienlijk hoger is (zeg 100dB)??? Ga maar sparen. Dat soort kasten zijn er zat maar zet dan wel even een 1 voor de rest van de getalletjes op het prijskaartje!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
19-1-2005 16:56
In de shop van Dré staat 96, op Beglec staat 96, en achterop mijn Vibe 12 staat ook 96 Dus dan zal het wel 96 zijn
Lees Sietses post nog eens, lees mijn post nog eens en lees dan je eigen post nog eens, net zo lang totdat je net zoals ik afvraagt of je mijn vraag wel goed begrepen hebt razz :p.
Lijkt me een vrij eerlijk opgegeven rendement, want er komt best wel geluid uit de bakjes
Op een subjectieve manier iets objectief bepalen komt bij mij over het algemeen vrij nietszeggend over.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
19-1-2005 17:25

Rademakers schreef:

Op een subjectieve manier iets objectief bepalen komt bij mij over het algemeen vrij nietszeggend over.
Als dat niet een mooi onderschrift is weet ik het ook niet meer!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 17-8-2024
Berichten: 455
19-1-2005 17:44

Rademakers schreef:

In de shop van Dré staat 96, op Beglec staat 96, en achterop mijn Vibe 12 staat ook 96 Dus dan zal het wel 96 zijn
Lees Sietses post nog eens, lees mijn post nog eens en lees dan je eigen post nog eens, net zo lang totdat je net zoals ik afvraagt of je mijn vraag wel goed begrepen hebt razz :p.
Ik heb het nog 5 keer gelezen, maar ik kom er echt niet achter wat je dan mag bedoelen. Tijdens het lezen van je "vraag" vroeg ik me al af wat je nu precies bedoelt, maar dit kwam er als enige uit als ik naar je linkje ga.
Je zou het ook eens kunnen uitleggen.
Lijkt me een vrij eerlijk opgegeven rendement, want er komt best wel geluid uit de bakjes
Op een subjectieve manier iets objectief bepalen komt bij mij over het algemeen vrij nietszeggend over.

Mvg Johan
Er komt in ieder geval met hetzelfde vermogen uit de 12" meer geluid dan uit een SM112 uit een zelfbouw topje. Verder nog niet veel vergeleken, anders had ik dat wel gepost. Zo duidelijker?
Hoe meer kennis hoe meer twijfel
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
19-1-2005 19:01

Rademakers schreef:

En verder vind ik trouwens een rendement van 96 dB/w/m vrij laag. In tegenstelling tot wat eerder beweerd werd
Waar? Ik kom alleen deze tegen.
Ik doelde op maartenc, die beweerde dat hij het rendement fantastisch vond wink ;)
Door internet beperkt
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
20-1-2005 13:13
Er komt in ieder geval met hetzelfde vermogen uit de 12" meer geluid dan uit een SM112 uit een zelfbouw topje. Verder nog niet veel vergeleken, anders had ik dat wel gepost. Zo duidelijker?
Oren (en hersens) zijn weinig geschikt voor het bepalen van de gevoeligheid (lees rendement).

Een luidspreker met een neutrale frequentierespons en een gevoeligheid van 98 dB/W/m zal met hetzelfde toegevoerde vermogen lang niet zo hard klinken als een luidspreker met een gemiddelde gevoeligheid van 96 dB/W/m met op de juiste plaatsen wat bultjes in de frequentiekarakteristiek.

Een A/B vergelijking op dezelfde dag (na elkaar), met dezelfde versterker en dezelfde muziek, met meerdere personen, geeft een goede indicatie van de prestaties van luidsprekers t.o.v. elkaar. En hoewel vaak wel, niet per definitie een goede indicatie van het rendement. Hoe minder er aan de voorwaarden wordt voldaan des te minder betrouwbaar zijn de resultaten.

De SM-112 in een vrij standaard afstemming heeft vanaf 70 Hz een gevoeligheid van 96 dB/W/m. Persoonlijk ben ik daardoor geneigd om een merkbaar verschil (door mij geinterpreteerd als 2 a 3 dB) in iets anders te zoeken als de gevoeligheid.

Last but not least: Ik ben je hier niet aan het afzeiken, ik ben gewoon benieuwd in hoeverre je tweede oordeel toevoegd aan het topic. Je eerste oordeel deed dat mijns inziens gewoon niet.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 17-8-2024
Berichten: 455
20-1-2005 13:54

Rademakers schreef:

Last but not least: Ik ben je hier niet aan het afzeiken, ik ben gewoon benieuwd in hoeverre je tweede oordeel toevoegd aan het topic. Je eerste oordeel deed dat mijns inziens gewoon niet.

Mvg Johan
In het topic waarnaar je verwees, staat een gevoeligheid opgegeven van 100dB. Elders staat weer 96dB. Ik bevestigde dat het inderdaad 96dB is wat achterop de speaker staat.

En omdat hetgeen wat achterop een speaker of waar dan ook wordt gedrukt, in dit budget vaak nietszeggend is, laat ik nog even, heel subjectief inderdaad, weten dat er toch "een lekker geluidje" uitkomt. Ik heb de speakers, naast een (veel te) zware versterker ook getest op een simpele AX700 en zelfs dan komt er, voor dit vermogen (<200W) flink wat uit, ten opzichte van m'n zelfbouw Beyma's.

Ik heb 2 Vibe 12's meegehad op een klusje afgelopen zaterdag. Deze deden, in combinatie met één center 18" B&C basreflex uitstekend hun werk (was voor 100 man).
Hoe meer kennis hoe meer twijfel
DjnoegiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-7-2004
Laatste: 11-4-2005
Berichten: 8
12-2-2005 14:57
Hallo,

Wanneer ik deze nieuwe serie bij mijn dealer zag staan was ik ook meteen verkocht om er te kopen. Maar JB bracht tegelijkertijd ook de SPX 12 en 15 uit. Nu vraag ik me af horen deze ook bij de vibe serie of niet? En zijn deze even goed als de vibe 12 en 15 of niet. Ik weet dat ze dezelfde vermogens hebben en dat ze elk in een ander soort kast zitten. Daarom kan iemand me meer informatie over deze 2 luidsprekers bezorgen. Want ik zit namelijk serieus te twijfelen tussen de vibes of de psx-en.
movitec-martin
Master ®Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2004
Laatste: 17-2-2005
Berichten: 56
12-2-2005 15:28
Hoi,
Ik heb ook even een vraagje over de vibe serie: als je 2 vibe subs hebt en 2 vibe 12's dan zit je aan 700 watt rms per kant, wat voor versterker zouden jullie er achter hangen om het goed aan te sturen.
Bvd.
Het leven is mooi en een vrouw is voor het opruimen van je zooi. ;-)
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
12-2-2005 15:29

Master ® schreef:

Hoi,
Ik heb ook even een vraagje over de vibe serie: als je 2 vibe subs hebt en 2 vibe 12's dan zit je aan 700 watt rms per kant, wat voor versterker zouden jullie er achter hangen om het goed aan te sturen.
Bvd.
2 versterkers en crossover in ieder geval. Als je je eens inleest op dit forum zou je kunnen lezen hoeveel vermogen deze versterkers zouden moeten hebben. Maarja: ALS!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)