Forum > Geluid

In het rood draaien en clippen

(286 reacties. Pagina 7 van 29)
Moderator(s): Dré
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
30-12-2003 13:39

Sgrovert schreef:

Dat was ik me dus aan het afvragen, maar in het document werd dat niet uitgelegd hoe dat kwam. Kun je dan uitleggen hoe het komt dat een woofer dan stuk gaat?
Compressie, ook de lage tonen worden gecompresseerd.
Daarnaast denk ik zelf dat de woofers als ware klappen krijgen door het clippen. Normaal wordt de woofer gelijdelijk versneld en afgeremd (afgeleide van sinus is weer sinus). Nu ga hij de toppen afkappen. Er komen dus plotseling snelheidsverandering. Dit geeft mechanische klappe. Maar dit kan er ook niks mee te maken hebben. Is meer theorie van mezelf die ik nog keertje wil uitzoeken.

Verder is dit nog een goed stuk om te lezen.
www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/clipping/page1.html
correct me if I'm wrong...
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
30-12-2003 14:12
Ik denk niet dat de theorie van plotselinge snelheidsverandering klopt.
Het rechter plaatje van deze figuur www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/clipping/fig1.gif zal de speaker eerst een versnelde beging gaan maken. Op het afgetopte stuk met constante snelheid doorbewegen en daarna (in dezelfde richting) gaan vertragen naar snelheid 0. (Daar snijd hij dus de x-as).
Dit kan je vergelijken met een auto. In het begin staat hij stil. Hij trekt op (versnellende stuk) tot bijvoorbeeld 50 km/h. Daar stopt hij met versnellen, maar blijft 50 km/h rijden. Daarna gaat hij afremmen tot stilstand. Maar gedurende de hele weg is hij 1 kant opgereden.
Daar is eigelijk nergens een plotselinge snelheidsverandering.
Lost in Music
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
30-12-2003 14:14

Victor schreef:

Naar mijn idee is er sprake van extreme opwarming van de spreekspoel, wat veroorzaakt wordt door het feit dat er geen dynamiek meer in het signaal zit, plus de speaker moet een uitslag maken waarvoor hij niet ontworpen is.
Bedoel je daar mee dat hij tegen zijn x-max zit?
Of kan hij nog op een andere manier een uitslag maken waar hij niet voor ontworpen is?
Lost in Music
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
30-12-2003 14:24

Sgrovert schreef:

Daar is eigelijk nergens een plotselinge snelheidsverandering.
Tijdens het rechte stuk wil hij wel stil gaan staan hoor. De helling is daar 0 dus snelheid 0. Hij zal inderdaad kunnen doorschieten, maar het gaat erom dat NORMAAL het steeds een combinatie is van versnellen -> afremmen -> stilstaan (op de top van sinus) -> versnellen -> afremmen -> stilstaan (op het dal van de sinus). Bij een geclips signaal wordt dat: versnellen -> STIL -> versnellen -> STIL.
correct me if I'm wrong...
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
30-12-2003 14:32
Denk dat je je vergist met wat er in de figuur uitgezet is.
Op het rechte stuk is er wel een spanning (namelijk de maximale). Dit houd in dat er de maximale stroom door de spoel loopt. Daardoor beweegt de speaker op de maximale snelheid die hij kan halen.
Ook bij een normale sinus is dit, namelijk op de top. Maar daar houdt de speaker de maximale snelheid maar heel even vast.
Nu ik dit schrijf zou hier dus ook een oorzaak kunnen liggen van het stuk-gaan van de woofer. Bij een normamele sinus beweegt hij maar heel even met maximale snelheid, terwijl hij bij een geclipt signaal "een tijdje" op maximale snelheid beweegt.
Lost in Music
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
30-12-2003 14:47
Ik dacht altijd dat het zo zat. (kan ook fout zijn)

www.canze.org.nz/bcae/speakervoicecoil.swf
www.canze.org.nz/bcae/speaker3.gif

Een bepaalde spanning (U) correspondeert met een bepaalde STAND van de speaker, niet met een bepaalde SNELHEID. KLOPT???
correct me if I'm wrong...
Simple40002000Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-9-2003
Laatste: 8-3-2020
Berichten: 67
30-12-2003 16:41
als ik dit zo lees,dan zou je denken dat het compressen van je ingangsignaal schadelijk voor je speakers zou kunnen zijn of redeneer ik hier te simpel.Ben geen electronicawizard ofzo maar slechts een'leek'.Je zou dan kunnen redeneren dat het compressen van je ingangssignaal hetzelfde effect geeft als het clippen van je versterker m.a.w je speaker moet dingen doen waar die niet voor gemaakt is. of zit ik hier onzin te blaten. ben benieuwd
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
30-12-2003 16:49
Bijna goed. Alleen is compressen van het ingangssignaal een gevolg van clippen.
Kijk maar naar dit plaatje. www.rane.com/n128fig3.gif
Hier zie je dat het signaal clipt, namelijk de hoge platte pieken.
Daardoor worden de tonen die niet zo'n grote amplitude hebben extra versterkt. Dat is het compressen van het signaal.
Vergelijk maar eens met hetzelfde signaal, alleen dan niet geclipt. www.rane.com/n128fig2.gif
Door compresse worden meestal de hoge tonen extra versterkt ten opzicht van de lage. Hierdoor zullen dus je tweeters meer vermogen te verwerken krijgen. Op het moment dat hij te veel vermogen krijgt gaat hij stuk.
Dus compressen is een gevolg van clippen.
Lost in Music
Simple40002000Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-9-2003
Laatste: 8-3-2020
Berichten: 67
30-12-2003 17:11
m.a.w een limiter gebruiken om je speakers te beschermen tegen overbelasting zou dan eigelijk onzin zijn of zie ik dit verkeerd . Heb wel een limiter in amprack(ikdraai 2weg actief) als bescherming tegen "huftergebruik" door onwetenden die alleen maar "hard" willen zonder te kijken/luisteren naar het resultaat
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
30-12-2003 17:20

simple40002000 schreef:

m.a.w een limiter gebruiken om je speakers te beschermen tegen overbelasting zou dan eigelijk onzin zijn of zie ik dit verkeerd
Dat zie je zeker verkeerd...
Een limiter voorkomt nou juist dat een versterker clipt (c.q. een voor jouw speakers te hoog vermogen uitstuurt zonder te clippen).

Bij gewone compressie (door een compressor, niet te verwarren met een limiter) ontstaan er geen blokgolven. Bij clipping ontstaan er blokgolven, die ook nog eens hoog van vermogen zijn (namelijk het maximum dat de versterker kan leveren).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)