Forum > Geluid

Behringer EP2500

(138 reacties. Pagina 7 van 14)
Moderator(s): Dré
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
9-11-2003 00:14

Tom schreef:

wat denken jullie nou?
Dat een 250watt RMS speaker heel blijft op een 450wattRMS verterker als je hem voluit zet? En zeker ook nog zonder een fatsoenlijke prossesingunit?
De speaker zal het gerust wel een tijdje vol houden, maar stuk is stuk!

Get real!
Ehhhhhhhh Tom waarom wordt er dan altijd op dit forum geroepen en staat in de techtalk dat je een versterker van 2-1,5X de rms waarde van de speaker kan nemen. 2X250 is nog altijd 500W RMS versterker. En natuurlijk moet je niet zo stom zijn alles in de clip te jagen.
correct me if I'm wrong...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 9489
9-11-2003 00:18

ME schreef:

En natuurlijk moet je niet zo stom zijn alles in de clip te jagen.
En wat denk je dat er in de praktijk gebeurd?

En dan voor de garantie: "Nee hoor mijnheer Dré, we hebben hem noooooit laten clippen," Duh shocked 8O

Een versterker die er 450 watt RMS uitgooit kan clip-pieken hebben van meer dan het dubbele, en de max belasting van een sm115 is 500watt, daarboven gaat hij echt stuk.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
9-11-2003 00:23

Tom schreef:

ME schreef:

En natuurlijk moet je niet zo stom zijn alles in de clip te jagen.
En wat denk je dat er in de praktijk gebeurd?

Een versterker die er 450 watt RMS uitgooit kan clip-pieken hebben van meer dan het dubbele, en de max belasting van een sm115 is 500watt, daarboven gaat hij echt stuk.
Hmmm. De ep-versterkers hebben cliplimiters aan boord, die naar mijn mening goed ingrijpen. Maakt dat nog wat uit?
Door internet beperkt
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
9-11-2003 00:23
Ja maar met een 100 W versterkertje krijg ik ook nog wel een 250W box stuk. Alles is stuk te krijgen!!! Maar met een beetje beleid is die ep2500 en sm115 goed te combineren. Je mag de ep2500 wel voluit zetten maar niet in de clip. Je bent helemaal veilig met nog een limiter er bij (of zit die op je versterker?).
correct me if I'm wrong...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 9489
9-11-2003 00:28

ME schreef:

Ja maar met een 100 W versterkertje krijg ik ook nog wel een 250W box stuk.
Geen kunst, maar weet je ook waarom? Want dat heeft niet alleen met het vermogen van een versterker te maken.
Je mag de ep2500 wel voluit zetten maar niet in de clip.
Veel succes, hoe garandeer jij dat hij niet te veel leverd, op het moment dat er een naald overslaat, of een stroom storing is omdat je een schakelaar omzet?
De ingebouwde limiter van de versterker die limit alleen als het boven het max vermogen van de verterker zou kunnen gaan. Maar dat max vermogen van de versterker is heel wat meer dan 450watt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
9-11-2003 00:30
Ik ben het met je eens Tom. Maar als het dus zo link is, waarom word er dan uberhaupt over de ''2 x rms regel'' gesproken shocked 8O
Door internet beperkt
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 9489
9-11-2003 00:35
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 9-11-2003 15:16
Daarbij gaan we er van uit dat je precies weet wat je doet.
Het geluid moet volkomen strak en onvervormd zijn.
Dus je zult iets aan processing moeten doen om het veilig te kunnen doen.
Wij gebruiken 4 sm115 (2 aan 2 paralel) op een versterker van 2x900watt(4ohm) laugh :D
Maar hebben er wel een compressor/limiter tussen zitten, en op de crossover zit ook nog een limiter (6db/cutt of hardknee).
Dus die 900 watt is dan echt het max wat ze krijgen.
Maar af en toe hoor je ze dan wel klapperen op een slecht opgenomen cd.
Dan begint mijn maat altijd zenuwachtig op mijn arm te tikken laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
9-11-2003 00:47

Tom schreef:

geen kunst, maar weet je ook waarom? Want dat heeft niet alleen met het vermogen van een versterker te maken.
Ik hou mijn profielwerkstuk over clippen. Daardoor heb ik zelf al een aardig idee wat er bij clippen gebeurt en de effecten ervan. Het is dus zeker niet zo dat ik iedereen maar een beetje zit na te praten (iets wat jij sugereert).

Tom schreef:

Veel succes, hoe garandeer jij dat hij niet te veel leverd, op het moment dat er een naald overslaat, of een stroom storing is omdat je een schakelaar omzet?
De ingebouwde limiter van de versterker die limit alleen als het boven het max vermogen van de verterker zou kunnen gaan. Maar dat max vermogen van de versterker is heel wat meer dan 450watt.
Een ingebouwde limiter zorgt ervoor dat de versterker niet gaat clippen (toch???). Je kunt inderdaad ook voor de versterker al een geclipt signaal hebben. De versterker versterkt dan alleen maar het geclipte signaal. Maar dan ben je ook wel heel dom bezig. Als je een beetje normaal met je spullen omgaat is het toch goed te doen??? Een goede limiter maakt het nog iets veiliger.

De vuistregel 2-1,5X Rms waarde van luidspreker is toch ook niet verzonnen. Die is al vaak genoeg beargumenteert op dit forum. En nu zeg jij opeens dat dit niet kan. Het kan wel maar je moet je versterker niet in de clip draaien, en naar mijn weten is dat goed te voorkomen met limiters.
correct me if I'm wrong...
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
9-11-2003 00:53

ME schreef:

Het is dus zeker niet zo dat ik iedereen maar een beetje zit na te praten (iets wat jij sugereert).
Dat weet je niet. Zo vat jij het op wink ;)
Door internet beperkt
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 9489
9-11-2003 15:22

ME schreef:

Het is dus zeker niet zo dat ik iedereen maar een beetje zit na te praten (iets wat jij sugereert).
Waar suggereer ik dat dan?
Een ingebouwde limiter zorgt ervoor dat de versterker niet gaat clippen (toch???).
shure laugh :D
Als je een beetje normaal met je spullen omgaat is het toch goed te doen???
Dat heb ik toch opgeschreven?
En nu zeg jij opeens dat dit niet kan.
Waar zeg ik dat het niet kan?
Het kan wel, maar dan moet je heel goed weten waar je mee bezig bent.
En dicipline hebben om niet toch nog een tandje harder te gaan, omdat je versterker het kan.
En dat is waar de meesten zichzelf op een bepaald moment toch verliezen.
De dj wil harder, zet de gain hoger, en daar gaan je speakers........ sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)