Forum > Algemeen Forum

Algemene Voorwaarden voor hobby drive-in shows

(74 reacties. Pagina 7 van 8)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
23-5-2007 19:29

Victor schreef:

Je bedoelt waarschijnlijk: "opdrachtgever is aansprakelijk voor schade die tijdens de verhuurperiode aan de apparatuur wordt toegebracht door opdrachtgever of derden". Als je dat bedoelt kan je die bepaling weglaten: die aansprakelijkheid is al in de wet geregeld (WA of wettelijke aansprakelijkheid).
Die is lekker. Zelf bij de poot gehad. Feestje, dronken lui, set dondert om, schade. Veroorzaker in de kraag gepakt, gegevens genoteerd, verzekering van persoon ingeschakeld. Persoon in kwestie vertelt tegen z'n verzekering dat hij was geduwd (en dus niet de veroorzaker was). Hij meldde ook de werkelijke veroorzaker niet te kennen. Einde verhaal, je draait er zelf voor op.

Zet die regel er dus maar mooi WEL in! Waarom? Vanwege het recht? Nope... Vanwege het feit dat als opdrachtgever weet/denkt verantwoordelijk te zijn hij zich daar ook naar gaat gedragen (en da's fijn!).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
23-5-2007 20:22
Je kan deze bepaling wel opnemen, maar de kans dat je claim wordt toegewezen lijkt me in de meeste gevallen niet groter dan met een beroep op de WA-regeling. De bepaling lost namelijk discussies over wie welke schade heeft veroorzaakt en of het redelijk is dat de opdrachtgever betaalt niet op.

De meeste schade bij drive-in shows ontstaat in de praktijk door diefstal en door ongelukjes. Een bepaling dat de opdrachtgever moet vergoeden zal je voor beide niet helpen (tenzij de opdrachtgever vrijwillig voldoet aan de bepaling, maar die kans lijkt me in beide situaties klein). Diefstal wordt jij als professional geacht te voorkomen door voldoende toezicht. Het is niet redelijk een derde daarvoor te laten opdraaien. Voor ongelukjes zoals personen die struikelen over een statief of een draad geldt hetzelfde. Sterker nog: ik denk dat jij aansprakelijk wordt gesteld als die persoon door zijn struikelpartij letsel oploopt.

Het ligt misschien anders bij moedwillig veroorzaakte schade, bijvoorbeeld iemand die een luidspreker op de grond gooit. Dat soort schade heb ik in de 23(!) jaar dat ik drive-in shows doe nog nooit gehad. Mocht het gebeuren dan grijp ik die persoon direct bij zijn kladden. Sterker nog: als de sfeer dreigend zou worden neem ik eerder maatregelen, desnoods door te stoppen. Ook hier vraag ik me af of de bepaling dat de opdrachtgever moet betalen niet opzij wordt gezet door de rechter.

Voor alle duidelijkheid: ik heb zelf deze bepaling dus ook *niet* in de overeenkomst staan. Ik vind het niet redelijk naar de opdrachtgever toe, onnodig en niet klantvriendelijk.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
23-5-2007 20:44

Dré schreef:

Die is lekker. Zelf bij de poot gehad. Feestje, dronken lui, set dondert om, schade. Veroorzaker in de kraag gepakt, gegevens genoteerd, verzekering van persoon ingeschakeld. Persoon in kwestie vertelt tegen z'n verzekering dat hij was geduwd (en dus niet de veroorzaker was). Hij meldde ook de werkelijke veroorzaker niet te kennen. Einde verhaal, je draait er zelf voor op.
Vervelend voorval idd. Ik heb dat ondervangen door mijn apparatuur ook op locatie te verzekeren. Dus in eerste instantie de veroorzaker erop aanspreken, indien dat niet werkt mijn eigen verzekeraar inschakelen. Je wordt er nooit beter van, maar je ziet in ieder geval nog geld... (al is het vervangingswaarde)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
23-5-2007 20:49
Het verschil is als volgt: Zonder de bepaling zal een "het zal mij een worst zijn" opdrachtgever (en die zijn er helaas) denken "hij redt z'n reet maar" (en probeer dat maar eens te doen terwijl je druk aan het werk bent; in een zaal, gevuld met mensen die jij niet kent (terwijl de opdrachtgever ze vaak wel kent (of in ieder geval beter)). MET de bepaling zal de opdrachtgever HOPELIJK denken "bliksem, daar moet ik bij zijn en zorgen dat het goed opgelost wordt anders draai ik er straks voor op". Kan best onvriendelijk overkomen richting de klant (maar die opmerking heb ik van geen klant gehoord nadat ik de bepaling had opgenomen).

Het is mij in al die jaren gelukkig slechts 1 keer overkomen (en sindsdien had ik wel degelijk de bepaling in de voorwaarden staan). Of ze juridisch zin hadden is natuurlijk de vraag (maar vaak gaat het daar niet eens om; het gaat erom dat er bij stilgestaan wordt). NADAT we de bepaling opgenomen hadden is nog één keer een schadegevalletje voorgekomen (bleek achteraf gelukkig niets aan de hand te zijn). En daarbij heeft de opdrachtgever keurig de betreffende personen apart genomen, alles genoteerd en doorgenomen met de heren in kwestie.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
23-5-2007 21:18
1) Geluid

1.1 De opdrachtgever dient ervoor te zorgen dat er (mits indien nodig) een geluidsvergunning aanwezig is, of dient BASS in te lichten over de afspraken die met de omgeving en/of omwonenden van de locatie gemaakt zijn. Bij een gehuurde locatie dient de beheerder van deze locatie of de opdrachtgever voor deze vergunning te zorgen. BASS kan niet aansprakelijk gesteld worden voor geluidsoverlast of een daaruit volgend proces verbaal.
De "geluidsvergunning" is nogal subjectief. Maak er liever "alle benodigde vergunningen" van.
1.2 Bij openbare gelegenheden (buiten familiesfeer) dient de opdrachtgever de betreffende vergoeding aan Buma/Stemra af te dragen.
Lijkt me dat je dat zelf regelt aangezien het jouw muziek is? Gewoon doorberekenen in de prijs en dit artikel schrappen.
2) Apparatuur

2.1) Mocht er door toedoen van gasten of een slechte electronische elektrische installatie schade ontstaan aan de apparatuur van BASS of derden, dan zal dit in rekening worden gebracht.
Deffecten als gevolg van ouderdom, slijtage of overmacht (natuurrampen, oorlog, en dergelijke) zijn hiervan uitgesloten. Als uitzondering geld stroomstoringen (zie 3.1).
Voorbeelden slaan eigenlijk nergens op. De kans dat er tijdens het feest een oorlog uitbreekt en jouw apparatuur vernielen is vrij klein. Overmacht is genoeg, hoeven geen voorbeelden bij.
3.1) De stroomvoorziening op de locatie dient volledig veilig te zijn. Open stoppenkasten, slechte bedrading of provisorische oplossingen zijn redenen voor BASS om de apparatuur niet aan te sluiten.
De stroomvoorziening dient gezekerd te zijn en voorzien van een aardlekschakelaar.

3.2) In geval van een stroomstoring of kortsluiting dient de stroomvoorziening voldoende beveiligd te zijn zodat er geen schade aan mens of apparatuur ontstaat. De opdrachtgever is verantwoordelijk voor schade als gevolg van een slechte elektrische installatie.
Mocht het zover komen, dan ga je het waarschijnlijk nog lastig krijgen om de opdrachtgever te laten betalen. Een van de voorwaarden waaraan de AV moet voldoen is redelijkheid. Heel 3.2 eruit gooien dus. Op deze manier je indekken tegen alle vormen van schade of wat dan ook gaat niet werken. Overigens vind ik de eis van een aardlek ook een beetje vreemd, die heb je als het goed is zelf in je verdeler zitten. Oudere installaties hebben ze vaak niet, maar zijn daardoor niet direct onveilig. Ook dat valt weer onder onredelijkheid. Nadeel van onredelijke algemene voorwaarden (Ookal is het er maar een): de rechter veegt gelijk ALLE voorwaarden van tafel.
4) Boekingen en betaling

4.1) Een boeking dient minimaal 2 weken voor de datum van de opdracht bij BASS bekentd te zijn. Bij latere boekingen (spoedboekingen) kan het nodig zijn dat wij 30,- extra in rekening moeten brengen. De definitieve locatie voor de opdracht dient minimaal een week van te voren bij BASS bekend te zijn in verband met logistieke planning.

4.2) Het boeken van BASS kan uitsluitend via de website of via een boekingsformulier.

4.3) Boekingen kunnen tot 2 weken van te voren geannuleerd worden. Bij latere annuleringen zijn wij genoodzaakt 50% van dehet overeengekomen kostenfactuurbedrag in rekening te brengen, tenzij er aantoonbaar gebeurtenissen zijn voorgevallen die niet in harmonie met de opdracht kunnen plaatsvinden of er aantoonbaar sprake is van overmacht.
Laatste zin is lang en krom. Liever opdelen in 2 zinnen.
4.5 De locatie dient te voldoen aan de in onze rider gestelde eisen. Deze krijgt u bij de bevestiging van uw boeking toegestuurd.
Het woord rider lijkt me niet echt passen in de zin, beter is algemene voorwaarden.

Overigens veegt ook nu de rechter je algemene voorwaarden van tafel, aangezien de wederpartij (opdrachtgever dus) niet de kans heeft gehad de voorwaarden in te zien voordat er getekend werd. Als dat wel kan (doordat ze bijvoorbeeld op de site staan) zie ik het nut niet van alsnog toesturen. Erg belangrijk is in ieder geval dat de wederpartij redelijkerwijs de voorwaarden heeft kunnen inzien.
4.6) Wanneer BASS extra kosten moet maken (huur van extra apparatuur of vervoermiddelvervoersmiddelen) wordt dit in rekening gebracht. U wordt hierover ruim van te voren geinformeerd.
Mag er ook uit, dit soort dingen neem je op in je prijsopgave.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
23-5-2007 21:18

Dré schreef:

MET de bepaling zal de opdrachtgever HOPELIJK denken "bliksem, daar moet ik bij zijn en zorgen dat het goed opgelost wordt anders draai ik er straks voor op". Kan best onvriendelijk overkomen richting de klant (maar die opmerking heb ik van geen klant gehoord nadat ik de bepaling had opgenomen).
Je kan je inderdaad afvragen of het opnemen van deze bepaling niet een geval is van "baat het niet dan schaadt het niet", los van de vraag of het juridisch werkt. Het psychologisch effekt dat je noemt kan er zeker zijn, dus da's positief. Bovendien heb je de kans dat de opdrachtgever zich vrijwillig aan de bepaling houdt en betaalt zonder dat de rechter er aan te pas komt.

Je zal moeten afwegen of dat opweegt tegen de wat mindere "uitstraling" naar de klant toe. Zeker scholen zijn niet erg blij met dit soort bepalingen, heb ik in het verleden gemerkt. Misschien hangt het ook wel af van hoe ruig de feestjes zijn waar je draait... ;-)
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
23-5-2007 21:26
2 x bewerkt. Laatst door Tom op 24-5-2007 10:36
1.1 De opdrachtgever dient ervoor te zorgen dat er (mits nodig) een geluidsvergunning aanwezig is, of dient BASS in te lichten over de afspraken die met de omgeving en/of omwonende van de locatie gemaakt zijn. Bij een gehuurde locatie dient de beheerder van deze locatie of de opdrachtgever voor deze vergunning te zorgen. BASS kan niet aansprakelijk gesteld worden voor geluidsoverlast of een daaruit volgend proces verbaal.
Mijn kontrakt over vergunningen
Soms zijn het er meer dan je denkt; brandweer, milieu (lawaai=milieu), buma/stemra, en zo nog wel een rits:

Indien de uitvoering van deze overeenkomst geen doorgang kan vinden wegens het ontbreken van de benodigde vergunningen bij organisator, zal dit niet als overmacht worden beschouwd en zal organisator derhalve gehouden zijn het volledige overeengekomen honorarium aan OVM Sales uit te betalen.
1.2 Bij openbare gelegenheden (buiten familiesfeer) dient de opdrachtgever de betreffende vergoeding aan Buma/Stemra af te dragen.
Dit sluit niet alles uit; beter is:
Organisator dient, indien van toepassing, de afdracht van BUMA / STEMRA voor zijn rekening te nemen.
2.1) Mocht er door toedoen van gasten of een slechte electronische installatie schade ontstaan aan de apparatuur van BASS of derden, dan zal dit in rekening worden gebracht.
Deffecten als gevolg van ouderdom, slijtage of overmacht (natuurrampen, oorlog, en dergelijke) zijn hiervan uitgesloten. Als uitzondering geld stroomstoringen (zie 3.1).
Mijn kontrakt over stroom:
Stroom: Binnen 20 meter van de PVO dient aanwezig te zijn: een krachtstroomaansluiting van 400 Volt, 16/25/32 Ampère, 50 Hertz, bestaande uit 3 fasen, een nul en een aarde, of minstens 3 gescheiden randgeaarde groepen van 230 Volt, 16 Ampère, 50 Hertz. Alles volgens de van overheidswege gestelde veiligheidsvoorschriften. Indien er onvoldoende stroom is, word de lichtshow daar op aangepast. Geluid blijft zoveel mogelijk volledig gewaarborgd.

mijn kontrakt over veiligheid:
Organisator staat garant voor de veiligheid van de groep/artiesten en roadcrew. Organisator is aansprakelijk voor alle persoonlijk letsel en de daaruit voortvloeiende kosten, daaronder begrepen exploitatieverlies, voor zover dat letsel is veroorzaakt door publiek dat zich zonder toestemming van OVM Sales op de PVO bevindt. PVO is slechts toegankelijk voor personen die daarvoor toestemming hebben van OVM Sales. Hieruit volgend is organisator tevens aansprakelijk voor diefstal van, of materiële schade toegebracht aan goederen toebehorend aan OVM Sales, indien de oorzaak hiervan te wijten is aan opzet, grove schuld of nalatigheid van Organisator of van personen die zich dienen te houden aan aanwijzingen of opdrachten van Organisator.
4.5 De locatie dient te voldoen aan de in onze rider gestelde eisen. Deze krijgt u bij de bevestiging van uw boeking toegestuurd.
Dat lijkt me erg onredelijk, je kan alles eisen op deze manier, nadat het kontrakt getekend is, gewoon opnemen in je kontrakt! Dan weet de klant waar hij voor tekent, en dat weet je ook dat hij het gelezen zou moeten hebben en kan je hem er op aanspreken als de locatie niet in orde is.
4.6) Wanneer BASS extra kosten moet maken (huur van extra apparatuur of vervoermiddel) wordt dit in rekening gebracht. U wordt hierover ruim van te voren geinformeerd.
Wanneer vooraf?
Ook dit moet je gewoon van te voren afspreken en in het kontrakt opnemen!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
24-5-2007 08:58

Martijn schreef:

[quo
1.2 Bij openbare gelegenheden (buiten familiesfeer) dient de opdrachtgever de betreffende vergoeding aan Buma/Stemra af te dragen.
Lijkt me dat je dat zelf regelt aangezien het jouw muziek is? Gewoon doorberekenen in de prijs en dit artikel schrappen.Zeker niet. Het betref hier de rechten om muziek buiten huiselijke sfeer af te spelen. Daar dient de opdrachtgever of de beheerder van het eventueel gehuurde pand voor te zorgen.
Als je dit als drive-in elke keer zou moeten betalen kunnen we allemaal wel stoppen...
(Ik heb het hier dus NIET over de bijdrage die je betaald als je je muziek koopt, dat is inderdaad mijn eigen verantwoordelijkheid, ook als ik er voor zou kiezen dat niet te doen (dan is de boete voor mij).)
2.1) Mocht er door toedoen van gasten of een slechte electronische elektrische installatie schade ontstaan aan de apparatuur van BASS of derden, dan zal dit in rekening worden gebracht.
Deffecten als gevolg van ouderdom, slijtage of overmacht (natuurrampen, oorlog, en dergelijke) zijn hiervan uitgesloten. Als uitzondering geld stroomstoringen (zie 3.1).
Voorbeelden slaan eigenlijk nergens op. De kans dat er tijdens het feest een oorlog uitbreekt en jouw apparatuur vernielen is vrij klein. Overmacht is genoeg, hoeven geen voorbeelden bij.
Voor je eigen zekerheid moet je hier juist wel voorbeelden (en restricties) aangeven. "Overmacht" is een ontzettend breed begrip (het kan althans ontzettend breed worden uitgelegd). In elke AV die je tegenkomt (verzekeringen bijvoorbeeld) staat overmacht heel precies gedefineerd, en dat is terecht. Als jou definitie van overmacht verschilt van die van de opdrachtgever heb je een probleem.

Verder allemaal goed commentaar. De constructie met de rider, bevestiging bij het boeken via internet enz. moet ik nog even preciezer uitwerken denk ik.
De AV staan overigens op de website, en bij het vinkje "akkoord met algemene voorwaarden" staat een directe link.
De informatie die in de rider staat valt volgens mij weer net buiten de algemene voorwaarden. In de rider staan dingen als "2x 16 groep binnen xx meter", benodigd meubilair oid, enz. Dit zijn dingen die de opdrachtgever kan realiseren, ook nadat het contract is getekend. Natuurlijk komt de rider ook op de website te staan en bij een papieren contract wordt die direct meegestuurd. De opdrachtgever heeft dus de kans om van te voren dit allemaal te bekijken (en volgens mij heb ik mijn eigen probleem nu al opgelost...).

René
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
24-5-2007 09:42

pietje schreef:

Aangezien jullie het er over hadden wie er nu de verhuurder was en dergelijke. Ik heb het als volgt:

1.1 Onder de wederpartij wordt verstaan diegene die de overeenkomst met Stereo Events aangaat.

waarbij de rest van de algemene voorwaarden Stereo Events en wederpartij gebruikt worden.
Is dat duidelijk genoeg?
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 1078
24-5-2007 09:59
Essentiële zaken als stroom, ontheffingen, overmacht etc. staan bij mij gewoon in het contract.
Het hele contract is 2 pagina's en elke pagina moet worden ondertekend door beide contractanten.
Alles is dus zeer duidelijk aangegeven voordat er getekend wordt.
Dat is niet onvriendelijk, maar netjes naar de klant toe: geen kleine lettertjes of achteraf-dingetjes dus.
Bij vaste opdrachtgevers is dat niet van toepassing (althans niet bij mij), daar gaat een half A-4tje naartoe.
Een contract staat altijd op naam van een persoon; dus niet op een bedrijfsnaam.
Voorbeeldje: feestcommissie van punaisefabriek 'het rode dopje' contracteert jou voor een opdracht en tekent.
Na het feest wordt er niet betaald omdat er intern niet is overlegt met b.v. directie of penningmeester, dan heb je een probleem want niemand is hoofdelijk aansprakelijk, of 'die persoon heeft geen tekenbevoegdheid in ons bedrijf'
Zet je een contract op naam van de opdrachtgever waar jij zaken mee doet, dan heeft hij maar te payen, basta.
Dat je de factuur op naam van het bedrijf zet is natuurlijk wel te doen, mits de betaling binnen is.
Nieuwe opdrachtgevers (privéfeesten!) betalen altijd vooraf via bank.
Of in ieder geval een groot gedeelte van het totaalbedrag.
1 nadeeltje daarvan: je krijgt bijna geen fooi meer sad :( .
Alles komt goed....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)