Forum > Geluid

rood draaiers hoe te beschermen?

(137 reacties. Pagina 7 van 14)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
18-8-2009 10:10

Frank76 schreef:

Maar dan ga je voorbij aan het feit dat een band veel meer dynamiek heeft dan een platgedrukte cd.
Voor livemuziek heb je veel meer headroom nodig dan voor een cdtje.
Een band gaat bij mij net zo hard. Die kan je ook laten klinken als een cd'tje.
Daarnaast heb je met een fatsoenlijke PA headroom zat.

Martin.
kvm entertainment
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
18-8-2009 10:19
Leg dat ff uit, kan ik wellicht nog wat leren.
Als een DJ draait tot aan limit/clipping, dan heb ik daarboven toch geen ruimte meer?
En een band comprimeren als een cdtje is niet mijn stijl van mixen. Een cd is doorgaans dusdanig gecomprimeerd dat er van dynamiek niet veel over blijft, zeker bij dance/trance.
Als daarna de band rustig begint zal dat niet echt overkomen bij het publiek, maar ieder zijn stijl van mixen toch?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
18-8-2009 10:26

Frank76 schreef:

Een cd is doorgaans dusdanig gecomprimeerd dat er van dynamiek niet veel over blijft, zeker bij dance/trance.
En in dat geval wordt de headroom dus niet aangesproken (aangezien je processing voorkomt dat de gemiddelde waarde te hoog wordt (mits aanwezig uiteraard) en het verschil tussen gemiddeld en piek zeer laag is). Als daarna weer de band begint kunnen ze dezelfde gemiddelde waarde halen (en wordt de headroom wel aangesproken vanwege het grotere verschil tussen gemiddeld en piek).
Als daarna de band rustig begint zal dat niet echt overkomen bij het publiek
In dat geval is er geen goede communicatie tussen band en DJ. Mogelijk ben jij géén van die 2 partijen (uhm...). DJ's kunnen prima bruggenbouwers zijn (maar vertel ze wel even vooraf waar de oevers zijn).

IMO zijn het juist DIT soort omstandigheden die ervoor zorgen dat DJ's de boel over de rooie jagen. Wellicht dat sommigen zich nu eens achter het hoofd mogen gaan krabben…
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
18-8-2009 11:13

Frank76 schreef:

En een band comprimeren als een cdtje is niet mijn stijl van mixen.
Bij wat exclusievere feesten zal je wel moeten.

De rest heeft Dré al uitgelegd.
maar ieder zijn stijl van mixen toch?
Over het algemeen is de stijl van mixen gelijk, maar ook hier zie je de "DJ" mentaliteit. Dat zijn dus de mensen die denken dat ze kunnen mixen.

Martin.
kvm entertainment
SoSaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2009
Laatste: 2-9-2020
Berichten: 133
18-8-2009 12:50
Werkt het niet om de REC uitgang op je mixer te pakken? Kan je niet met een master schuif harder zetten!
Of is je kwaliteit minder?
Het is maar een idee!
Anders misschien je master schuif halverwege blokkeren? Tape doet wonderen. Dan lijkt mij de boodschap vrij duidelijk.

Met de DJM 800 word het dan wel wat lastiger, die heeft een draaiknop als master.. shut up :X
Maar je kan ook de DJ voor zijn set even flink duidelijk maken, dat jij achter de mengtafel de volume bepaald en niet hij, dus dat hij alles groen uit moet sturen!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
18-8-2009 13:10
Tape trek je eraf of druk je doorheen. Verder heb je als dj nog de gain en eq's om de boel wat verder over z'n nek te jagen.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
19-8-2009 22:24

Frank76 schreef:

Wat me opvalt is dat er ineens geen DJ's meer op het forum lijken te zitten.
Ik draai in principe niet in het rood. Ik wordt ook wel eens ingehuurd om als dj afwisselend met een live band te draaien. Daarbij heb ik regelmatig meegemaakt dat de geluidsman (vaak de vaste geluidsman van de betreffende band) mij als dj een stuk zachter zette dan de band. Alsof ik een achtergrond cd'tje was angry Tja, dan ga je vanzelf in het rood draaien om een beetje fatsoenlijk volume te halen, met name als de geluidsman in kwestie inmiddels gezellig met de rest van de band in de kleedkamer zit te kletsen...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Yogo78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 23-8-2016
Berichten: 127
19-8-2009 22:42

YourLiVe schreef:

Frank76 schreef:

Wat me opvalt is dat er ineens geen DJ's meer op het forum lijken te zitten.
Ik draai in principe niet in het rood. Ik wordt ook wel eens ingehuurd om als dj afwisselend met een live band te draaien. Daarbij heb ik regelmatig meegemaakt dat de geluidsman (vaak de vaste geluidsman van de betreffende band) mij als dj een stuk zachter zette dan de band. Alsof ik een achtergrond cd'tje was angry Tja, dan ga je vanzelf in het rood draaien om een beetje fatsoenlijk volume te halen, met name als de geluidsman in kwestie inmiddels gezellig met de rest van de band in de kleedkamer zit te kletsen...
En dat is dus meestal bewust, omdat er dus (bijna) geen normale dj's zijn....
Als mijn post enigszins humoristisch overkomt, dan mijn excuus!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
19-8-2009 22:54

Frank76 schreef:

Wat me opvalt is dat er ineens geen DJ's meer op het forum lijken te zitten. Van al die "pishoofden" moeten er toch minimaal een paar lid zijn van dit forum?
Tja, wat wil je horen? Guilty as charged?

Iedere dj met chronisch een brandende red light zone op z'n mixer weet ergens wel dat het alles behalve ideaal is om zo te draaien. Ik heb meer dan eens een set aardig over zijn nek staan draaien. Dit deed ik overigens niet als er sprake was van geluidsbegrenzing op last van de gemeente (broodroof van een uitbater doe ik niet aan), maar wel als ergens een set stond die eigenlijk niet hard genoeg kon voor de ruimte en/of het bezoekersaantal. Op die momenten heb ik rustig op en over het randje staan draaien.

Verder heeft het bij mij een tijdje geduurd voordat ik in de gaten had dat geluid in de loop van een avond niet zachter werd (en dus het dus harder moest), maar dat mijn oren aan de herrie gewend raakten.

Ik ben genezen van de boel totaal asociaal over de rooie draaien toen ik eens in Tivoli het ene moment van een dj genoot die heerlijk zuiver en hard fijne platen aan het draaien was, terwijl zijn opvolger zo als een idioot tekeer ging met dezelfde DJM-600 dat ik met oorpijn en een éng lang aanhoudende fluittoon in mijn hoofd thuis kwam.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
19-8-2009 23:37

Sylvia schreef:

Verder heeft het bij mij een tijdje geduurd voordat ik in de gaten had dat geluid in de loop van een avond niet zachter werd (en dus het dus harder moest), maar dat mijn oren aan de herrie gewend raakten.
Daar heb ik ook wel eens last van... maar dan loop ik even naar het toilet en bij terugkomst in de zaal merk ik dan dat de muziek meer dan hard genoeg staat wink ;)
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com

Terug naar forum Reageer (zonder quote)