Forum > Geluid

Welke nieuwe geluidsset zou jij kiezen voor +/-7000,-

(262 reacties. Pagina 7 van 27)
Moderator(s): Dré
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
17-3-2009 19:00

remcopeters schreef:

Afgelopen zaterdag de Tour-x van EV gehoord. De enkele 18" subs met 15" enkele tops en de dubbele 18" subs met dubbel 15" top. Dit gaat echt HARD!! en de kwaliteit is ook nog eens erg acceptabel. Wat een druk komt er uit deze kasten! Volgens de importeur gaat deze kwa decibels over de RX heen maar moet je iets op de kwaliteit inleveren. Al met al een veelbelovende serie van EV! Denk dat ik er nu wel uit ben!

4x dubbel 18"
2x dubbel 15" top
3x Q1212
1x Dc One


Dit allen zit net iets boven het budget maar hier maak ik graag een uitzondering voor!
Laten we even relativeren, hoe stond de set opgesteld? Welke versterking stond erachter?
Hoe stond de boel geprocessed? En waar stond jij?
If it ain't Dutch it ain't much...
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
17-3-2009 19:39
Nou bij deze mijn mening over de Tour-X van electro voice.
Zaterdag 14 maart beluisterd bij C&S in Delden.

Buiten de onderstaande 2 sets stonden er nog 2 kleinere enkel 12" toppen maar die heb ik zelf niet gehoord.

Set 1:
2x Electro-Voice Tour X TX1181
2x Electro-Voice Tour X TX1152
1x Electro Voice Q99 (2x900W @ 4Ohm)
Processing = niets, echter wel een schakelaartje op de versterker waardoor de sub meer krijgt?

Uitleg set 1; 1 bas 1 top per kant doorgelust, dus versterker draaide bij 4 ohm.
Bassen bevatten dezelfde nieuwe 18" driver als in de dubbel 18" sub. De toppen bevatten dezelfde 15"er als in de dubbel 15" toppen. Voor het hoog een "oude" driver, ook gebruikt in de eliminator serie.

Set 2:
2x Electro-Voice Tour X TX2181
2x Electro-Voice Tour X TX2152
2x Electro Voice Q1212 (2x1200W @ 4Ohm)
Processing = Electro Voice DC One;
- bassen van 31 tot ...
- toppen van 40 tot hoog
- voor de bassen nog een extra bult in het laag met de deq meen ik
- toppen stonden met gain -3dB terug in de processor

Uitleg set 2; toppen en bassen elk aparte versterker, in de DC one werden de toppen qua frequentie "flak" gemaakt. Bassen kregen dus een extra boost. Eerste vraag die ik stelde was; Waarom de toppen al vanaf 40hz? -> Bassen deden nu het niet hoorbare gebeuk en de toppen zorgden voor de hoorbare klappen. Tegenantwoord; versterker werkt nu behoorlijk zwaar in het lage gebied en daardoor werken de toppen niet optimaal. (meeste kracht van de versterker wordt dan in het versterken van de lagere tonen gestoken terwijl bij een startfrequentie van circa 100-120 hz er veel meer vermogen naar mid-hoog zou gaan).

De set die hier stond was eigenlijk niet zoals het zou moeten..

1 dubbel 15" top (met daarin de ND2 2" driver, ook gebruikt in de Phoenix=PX serie) zou gebruikt moeten worden boven 2 stuks dubbel 18" kasten.. Daarom stonden de toppen in de huidige set ook 3 db terug en omdat het mid-hoog toch te hard ging hadden ze de toppen lager laten beginnen, zodat de versterker wel optimaal gebruikt werdt.

Resultaat was behoorlijk veel laag.. echter vond ik zelf de bassen, zonder boost, een stuk !strakker! klinken. uiteraard wel een heel stuk minder "loudness-achtig" geluid.

Persoonlijk vind ik de ND2 driver van electro voice NIET echt mooi klinken. bepaalde frequenties zijn te "neuzig" scherp. Heb al meerdere keren een Phoenix systeem horen loeien en dat gaat FLINK hard, echter naar mijn mening NIET helder/fris hoog.
Dit hoor ik echter vaker over 2"ers en het verschil in het hoog tussen de enkel 15" en dubbel 15" was daardoor goed hoorbaar.

Ff genoeg over de klank van de sets.

Kameraad van me heeft de DC-one, prima apparaat, best makkelijk in te stellen icm laptopje en wat mij betreft een prima apparaat. (Klank)technisch kan ik er nog niets over zeggen.

Nieuwe Q-serie versterkers deden hun werk prima, no-nonsense uiterlijk.
Echter hoorde ik wat mensen mompelen over "dat ze niet genoeg ballen razz :p zouden hebben om een dubbel 18" goed aan het werk te zetten" Maargoed daar doe ik zelf geen uitspraken over, op zich ging het wel geheel wel flink tekeer!

Mijn conclusie over demo; jammer dat we de sets niet gehoord hebben zoals het eigenlijk zou moeten. Koffie was prima en was best gezellighappy :)

Mijn conclusie over de Tour-X; Leuk! processing had ik zelf wat anders gedaan, kasten zien er goed uit, die deuk aan de voorkant had niet persé gehoefen maargoed..laugh :D
.....
Maar als ik niet merkengeil was dan had ik ook prima uit de voeten gekunt met een andere set die een stuk beter klinkt en +/- de helft kost...
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
17-3-2009 19:52

remcopeters schreef:

....
Volgens de importeur gaat deze kwa decibels over de RX heen maar moet je iets op de kwaliteit inleveren. Al met al een veelbelovende serie van EV!
....
Ga dit nou niet vergelijken met een RX set! een enkel 18" rx118 klinkt een héél stuk beter dan een enkel 18" tour-x sub!!! een rx118 ramt zo'n tour-x sub echt wel aan de kant qua dB's.. geen twijfel! (rx kost ook het dubbele!shocked 8O)

Echter ramt een hybride (acoustic line TSE sub) qua dB's een rx118 weer weg! rx klinkt echter iets wolliger. Voor meet details moet je maar even mailen.
Dagje getest laugh :D -> Arme boeren in Ambt Deldenrazz :p
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
MGStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2006
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 292
17-3-2009 20:49
Ik weet niet of André de LEM Proteus demoset van zijn importeur gehad heeft, maar dat is een hele mooie aanrader!
RemcopetersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-8-2007
Laatste: 6-9-2012
Berichten: 232
17-3-2009 21:31
@ hugoov, heb daar de demo ook gehoord van 14.00 tot 15:00 :P ken je natuurlijk niet van gezicht maar was met m'n broertje!

De toppen van de Tour-X schijnen "harder" te gaan in db's dan de Rx toppen. Zei die kerel van E-Audio. Jammer dat er geen RX setje bij stond dus heb het zelf niet kunnen horen.

Maar voor het geld hoef je niet merkengeil te zijn. Vind die prijzen echt reuze meevallen, als je naar prijs/kwaliteit kijkt. Tuurlijk zijn er sets die harder gaan! Maar ik was erg onder de indruk, de 1e set (in de prijsklasse) waarvan ik dacht WOW.

Zoals de set daar opgesteld stond, stonden de toppen ook gedempt. Je moest de set horen met per kant 2x dubbel 18 en dubbel 15" top erop. Dus je kreeg eigenlijk geen reëel beeld maar vond het zeker niet verkeerd!
Twintig jaar ervaring, kom daar niet mee aan, je kan het immers ook twintig jaar verkeerd hebben gedaan.
RemcopetersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-8-2007
Laatste: 6-9-2012
Berichten: 232
17-3-2009 21:35

Hugoov schreef:

die deuk aan de voorkant had niet persé gehoefen maargoed..laugh :D
Grill is wel enorm stevig hierdoor!
een andere set die een stuk beter klinkt en +/- de helft kost...
Zoals welke set?

[edit] Iemand ervaring met deze sets, DB TECHNOLOGIES FL SYSTEM 218 PLUS of DB DVA array?[/edit]
Twintig jaar ervaring, kom daar niet mee aan, je kan het immers ook twintig jaar verkeerd hebben gedaan.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
18-3-2009 00:53

remcopeters schreef:

Hugoov schreef:

die deuk aan de voorkant had niet persé gehoefen maargoed..laugh :D
Grill is wel enorm stevig hierdoor!
een andere set die een stuk beter klinkt en +/- de helft kost...
Zoals welke set?

[edit] Iemand ervaring met deze sets, DB TECHNOLOGIES FL SYSTEM 218 PLUS of DB DVA array?[/edit]
DVX 12 toppen heb ik inmiddels een aantal maanden. Echt prima kasten. Zeer goed geluid, wegen geen drol en komt een klank en volume uit zn kastje.. dat is om even bij stil te staan.

Ik doe met 2 toppen en 2 bassjes rustig een cafe set met 150 man, band uitversterking alles meenemen, dus van drums tot aan zang. Toppen hebben er geen moeite mee.
Dubbel basje en de top netjes hoog weggezet doe je ook wel een discoset met zn 200 dansende mensen.

Daarboven zul je of een top bij moeten zetten of een delaysetje moeten zetten.
Ook in laag zal het dan al snel naar zeker een extra laagkast per kant gaan.

Ik weet niet of ik het snel zal doen, (ik heb er immers een ander systeem voor) maar er zijn zeker wel mogelijkheden om 350 man met een 4tal toppen en pasende bassen band versterking uit te voeren.

Met de vliegbeugels die ik erbij heb en een trusje durf ik het wel aan!

Alleen wanneer jij 4 van die DVX toppen aanschaft incl hoezen en beugels, dan is je portmonnee al redelijk leeg en zul je tekort komen om voldoende bassen aan te kunnen schaffen.

Een setje toppen incl bassen eerst aanschaffen, tijdje draaien en dan verder uitbreidden is wel een hele goede mogelijkheid.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
RemcopetersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-8-2007
Laatste: 6-9-2012
Berichten: 232
18-3-2009 19:06
@ WX

Welke bassen zou je daaronder aanraden dan? de DVA S10 (enkel 18" 1000w) of S20 (dubbel 18" 2000w)?

Neig toch nog steeds erg sterk naar RCF, 4x 322 en 4x 8001. Dan maar het budget iets opschroeven naar €8400,- en kom dan toch wel aardig uit de voeten toch?
Twintig jaar ervaring, kom daar niet mee aan, je kan het immers ook twintig jaar verkeerd hebben gedaan.
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
18-3-2009 19:39

remcopeters schreef:

Hugoov schreef:

die deuk aan de voorkant had niet persé gehoefen maargoed..laugh :D
Grill is wel enorm stevig hierdoor!
Snap ik, maar qua design ben ik gewoon niet overdonderd ofzo... had van mij niet perse gehoefen.

remcopeters schreef:

een andere set die een stuk beter klinkt en +/- de helft kost...
Zoals welke set?

[edit] Iemand ervaring met deze sets, DB TECHNOLOGIES FL SYSTEM 218 PLUS of DB DVA array?[/edit]
Kijk eens een pagina terug + ik nodig je uit eens te komen luisteren.

Ik was trouwens inderdaad tussen 14:00 en 15:00 bij C&S samen met collega en nog een kameraad uit delden. Alledrie rond de 18 dus wellicht heb je ons gezien.

Heb je trouwens niks op te merken aan mijn verhaal op de vorige pagina? of sluit je mening er 100% op aan laugh :D
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
19-3-2009 09:46

remcopeters schreef:

@ WX

Welke bassen zou je daaronder aanraden dan? de DVA S10 (enkel 18" 1000w) of S20 (dubbel 18" 2000w)?

Neig toch nog steeds erg sterk naar RCF, 4x 322 en 4x 8001. Dan maar het budget iets opschroeven naar €8400,- en kom dan toch wel aardig uit de voeten toch?
altijd single 18" bassen. Wil je actief blijven zijn de s10 inderdaad hele mooie basskastjes. Ik zou alleen al kiezen voor de enkele 18" omdat je dan veel flexibeler bent. Heb je een cafe set nodig dan neem je een basje met met paaltje en toppen. Is het wat groter dan plaats je 2 bassen op elkaar en de top erboven. laugh :D

Zo kun je flexibel omgaan met je spullen en sleep je niet steeds teveel mee.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)