Forum > Zelfbouw Speakers

Hybride 15'' beyma SM-115K geladen (eigen ontwerp)

(72 reacties. Pagina 7 van 8)
Moderator(s): Dré
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
5-6-2009 10:01
Ik vraag me altijd af of deze kasten in principe strak kunnen klinken? Echter, zowel via de speaker aan de voorkant als via de (korte) hoorn bereiken de golven je. T lijkt me dat hier toch enkele ms vertraging inzit. Roept u maar raak!
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
5-6-2009 10:05
Je hebt het over een verschil in looptijd van een +/- 1.5 meter. Als je dat omrekent met de geluidssnelheid heb je het over een 4.5ms. Is het meetbaar? Vast wel. Is het hoorbaar? Mogelijk. Is het vervelend? Ik ervaar het zeker niet als vervelend. Je hebt een voordeel in SPL en de "dracht" van je geluid door de korte hoorn. Je moet alleen wel even wat spelen als je ze gaat gebruiken in combinatie met andere kasten... Echter zou ik dat niet direct als een nadeel ontvangen: zie het als een gebruiksaanwijzing.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
5-6-2009 10:12

alleznet schreef:

Je hebt het over een verschil in looptijd van een +/- 1.5 meter. Als je dat omrekent met de geluidssnelheid heb je het over een 4.5ms. Is het meetbaar? Vast wel. Is het hoorbaar? Mogelijk. Is het vervelend? Ik ervaar het zeker niet als vervelend. Je hebt een voordeel in SPL en de "dracht" van je geluid door de korte hoorn. Je moet alleen wel even wat spelen als je ze gaat gebruiken in combinatie met andere kasten... Echter zou ik dat niet direct als een nadeel ontvangen: zie het als een gebruiksaanwijzing.
Ik vind 4,5 ms behoorlijk en dat is zeker hoorbaar! Brengt dit geen faseproblemen met zich mee? Ik zou het al helemaal niet in combinatie met andere kasten gebruiken, dan krijg je volgens mij helemaal een gatenkaas aan sub.
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
5-6-2009 10:17
Tijdens mijn test (buiten, dus half-space) had ik zeer zeker een toename van basdruk. Heb ook een aantal keer de WinISD sweep gebruikt om te luisteren of het op specifieke frequenties uitdoofde. Hier ook geen problemen in geconstateerd. Overigens is die 4.5ms het theoristisch ernstigste waar je van uit kunt gaan. Hoe het precies in de praktijk loopt (luchtstroom door de hoorn en de bijhorende vertraging) durf ik niets over te zeggen. Hiervoor zou je bij Rademakers moeten zijn.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
5-6-2009 10:21
SPL laten we in dit verhaal even buiten beschouwing, maar ik vind de testmethode niet erg overtuigend happy :) Kun je geen fasemeting met Smaart doen??
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
5-6-2009 10:27

TB schreef:

SPL laten we in dit verhaal even buiten beschouwing, maar ik vind de testmethode niet erg overtuigend happy :) Kun je geen fasemeting met Smaart doen??
Daarvoor zul je helaas denk ik op Rademakers moeten wachten in de zomervakantie, heb zelf daar het materiaal niet voor...
Bier, Billen, Borsten en Beats!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
8-6-2009 15:57

TB schreef:

Ik vind 4,5 ms behoorlijk en dat is zeker hoorbaar!
Is het ook, zeker als het "en-en" is zoals in dit geval. Maar een redelijk bekend trucje om een strak systeem "vet" te laten klinken is om wat galm op het gebied onder de 100Hz te donderen. Uhm... Dat lijkt wel ietwat op wat hier gebeurt ;-)

Verwar "goed laag" ook niet met "accuraat laag". Die laatste is namelijk zo saai en zo ongewoon dat velen het alleen maar zullen ervaren als "GEEN LAAG". Tja, dan maar liever een "vet laag" ;-)
Brengt dit geen faseproblemen met zich mee?
Zeker. Daarom zie je dit soort kasten ook vaak rimpelen rond de 80Hz en hoger. Diverse vrij standaard boeken gaan vrij duidelijk in op deze materie (loudspeaker design cookbook nog maar eens noemen?).
Ik zou het al helemaal niet in combinatie met andere kasten gebruiken, dan krijg je volgens mij helemaal een gatenkaas aan sub.
Heb je al eens een kast IN een ruimte gemeten? Zo ja dan weet je dat een vlak landschap een utopie van de hoogste orde is (en dippen van 30dB niet bepaald een uitzondering zijn).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
10-6-2009 16:48
A.s. vrijdag ga ik ze eens flink testen (enkel 2 hybrides) in een (dance-)café. Zal nog wel wat foto's schieten en mijn ervaringen posten. happy :)
Bier, Billen, Borsten en Beats!
DavidkamphuisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2007
Laatste: 26-2-2023
Berichten: 186
14-6-2009 13:58
Nou, hoe ging het?
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
14-6-2009 14:20
Ging goed, drukte goed hard door. Helaas nog niet in de buurt van het 0dB punt gekomen omdat het gewoon veel te hard ging, maar ik heb wel een idee van wat er haalbaar mee is happy :) Nog even wachten dus op een groter klusje waarbij ze wel tot aan het maximum open kunnen.
Bier, Billen, Borsten en Beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)