Forum > Geluid

Nieuw: Xilica XP en XD series (speaker management systems)

(70 reacties. Pagina 7 van 8)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13471
7-12-2011 09:14

Webbie schreef:

  • groot nadeel zijn toch de losse verloopjes naar XLR, de verbindingen in de stekkerblokjes zijn heel zwak.
  • Ik denk dat zo'n 100% van alle fabrieken draait op dat soort blokjes (kan er een paar procent naast zitten). De verbinding is prima betrouwbaar als je maar adereindhulsjes gebruikt (en niet draden gaat lopen vertinnen want juist dát is vragen om ellende).
    -- Pardon my French, I'm Dutch --
    WebbieStandaard Lid
    Uit: Nederland
    Sinds: 27-12-2002
    Laatste: 7-10-2024
    Berichten: 2129
    7-12-2011 09:19
    Hallo Dré,

    Dré schreef:

    Webbie schreef:

  • groot nadeel zijn toch de losse verloopjes naar XLR, de verbindingen in de stekkerblokjes zijn heel zwak.
  • Ik denk dat zo'n 100% van alle fabrieken draait op dat soort blokjes (kan er een paar procent naast zitten). De verbinding is prima betrouwbaar als je maar adereindhulsjes gebruikt (en niet draden gaat lopen vertinnen want juist dát is vragen om ellende).
    Begrijp ik nu uit jouw antwoord dat er standaard geen XLR's aan de stekkerblokjes zitten bij levering van de de XD-8080?
    Als dat zo is zou dat betekenen dat de importeur ze er aan gemaakt heeft.

    Greetz Webbie...
    These go to Eleven ...
    JoepurlingsVIP Lid
    Uit: Nederland
    Sinds: 31-10-2003
    Laatste: 7-10-2024
    Berichten: 2077
    7-12-2011 09:43

    Dré schreef:

    Ik denk dat zo'n 100% van alle fabrieken draait op dat soort blokjes (kan er een paar procent naast zitten). De verbinding is prima betrouwbaar als je maar adereindhulsjes gebruikt (en niet draden gaat lopen vertinnen want juist dát is vragen om ellende).
    Ik denk dat je doelt op sensorkabeltjes in industriële systemen?
    Deze zijn in de regel 0,34mm^2, een gemiddelde microfoonkabel gaat toch meer in de richting van 0,14-0,25mm^2.
    Een 0,34 is toch een heel stuk betrouwbaarder vast te zetten dmv. een schoefverbinding.
    Bovendien: in een fabriek worden sensorkabels in de regel aangesloten op klemmenkasten, waarbij de kabel door een wurgwartel gaat. Beweging die de draden aan de klemmen zou kunnen breken/lostrekken wordt dan een stuk onwaarschijnlijker.
    Niet goed, wel hard!
    DréAdministrator
    Uit: Nederland
    Sinds: 17-11-2001
    Laatste: 4-10-2024
    Berichten: 13471
    7-12-2011 10:18

    joepurlings schreef:

    Ik denk dat je doelt op sensorkabeltjes in industriële systemen?
    Deze zijn in de regel 0,34mm^2, een gemiddelde microfoonkabel gaat toch meer in de richting van 0,14-0,25mm^2.
    Ook gesplitte flatcable gaat zo, via adereindhulsjes, de aansluitblokjes in. Gezien en gedaan.

    Uiteraard borg je de (multi)kabels goed. Dat lijkt me zo klaar als een klontje voor EN de industrie EN Webbie (dus ook daar zie ik totaal geen verschil).

    Veel apparaten, bedoeld voor de installatiemarkt, zijn én uitgerust met XLR aansluitingen én met aansluitterminals.

    PS: Een van de meest populaire microfoonkabels (Tasker C-128) heeft 0,35 kwadraat adertjes ;-)
    -- Pardon my French, I'm Dutch --
    RdreiersStandaard Lid
    Uit: Nederland
    Sinds: 8-10-2009
    Laatste: 21-5-2021
    Berichten: 234
    7-12-2011 12:43
    Ik heb zelf de xp 8080 op een monitor rack hangen.

    Het is even werk maar als je je de moeite neemt om inderdaad aderend hulsjes op passende kabel te zetten is er niets mis.

    Grootste fout is solderen, dat gaat niet goed.

    Richard
    DPA 2011C - DPA 4099
    DréAdministrator
    Uit: Nederland
    Sinds: 17-11-2001
    Laatste: 4-10-2024
    Berichten: 13471
    7-12-2011 12:55

    Webbie schreef:

    Begrijp ik nu uit jouw antwoord dat er standaard geen XLR's aan de stekkerblokjes zitten bij levering van de de XD-8080?
    Als dat zo is zou dat betekenen dat de importeur ze er aan gemaakt heeft.
    Ik weet niet hoe het bij de XD-8080 zit (omdat daar de enige optie die stekkerblokjes zijn) maar bij veel installatie apparaten die én XLR én stekkerblokjes hebben mag je zelf die verloopjes gaan maken (als je het al op die manier aan zou willen sluiten want logischer lijkt me kabels rechtstreeks de blokjes in).
    -- Pardon my French, I'm Dutch --
    JoepurlingsVIP Lid
    Uit: Nederland
    Sinds: 31-10-2003
    Laatste: 7-10-2024
    Berichten: 2077
    7-12-2011 16:49
    Als er (vanwege ruimtegebrek) alleen maar stekkerblokjes zitten, is het toch een kleine moeite om als producent/importeur een verloopprintje te maken dat aan de ene kant op de stekkertjes klikt, en aan de andere kant XLR printconnectoren heeft?

    Wat flatcables in de industrie betreft: deze ben ik gelukkig nog nooit tegengekomen als zijnde uitbedraad op een klemmenstrook.
    Lijkt me ook iets uit het tijdperk dat elke machineboer eigen bedienpanelen met bijbehorende printplaten fabriceerde.
    Gelukkig is die tijd voorbij, en zijn de meeste componenten universeel verkrijgbaar.
    Als er dan toch flatcables aan te pas komen, is zoiets toch een veel nettere oplossing.
    Niet goed, wel hard!
    WebbieStandaard Lid
    Uit: Nederland
    Sinds: 27-12-2002
    Laatste: 7-10-2024
    Berichten: 2129
    4-3-2012 11:16
    Hallo,

    De Xilica XD-8080 gaat naar de importeur terug, wat al de bedoeling was omdat 8 ingangen niet nodig zijn (vier is meer dan genoeg).
    Nu al twee keer gehad dat de draadjes in de blokjes zijn los gekomen.

    Nu is de XD-4080 besteld en inmiddels gearriveerd.
    Zal hem vandaag of morgen aansluiten.
    Ik verwacht geen verschillen in de werking en de geluidskwaliteit.

    Groot voordeel vind ik nu dat je alles met XLR's kunt aansluiten.
    Zal zeker wat storingen en zoekwerk schelen.

    Greetz Webbie...
    These go to Eleven ...
    Watt-XtraStandaard Lid
    Uit: Nederland
    Sinds: 16-5-2006
    Laatste: 8-11-2021
    Berichten: 1182
    4-3-2012 13:06
    een 8080 processor Moet ook gewoon standaard in een gesloten rack worden gebouwd, deugdelijk worden aangesloten en voorzien worden van een aansluitpaneel, dan wel multistekker.

    Zodat loskomende draadjes in de aansluitklemmen tot een minimum worden beperkt! Heeft Henk de 8080 uitleen processor niet standaard in een rackje zitten met connectorpaneel?
    Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
    WebbieStandaard Lid
    Uit: Nederland
    Sinds: 27-12-2002
    Laatste: 7-10-2024
    Berichten: 2129
    4-3-2012 13:22
    Hallo Watt-Xtra,

    Watt-Xtra schreef:

    een 8080 processor Moet ook gewoon standaard in een gesloten rack worden gebouwd, deugdelijk worden aangesloten en voorzien worden van een aansluitpaneel, dan wel multistekker.
    Inderdaad, als je een rackje maakt zul je alles moeten gaan fixeren zodat de kabeltjes in de stekkerblokjes niet kunnen bewegen.
    En de kabeltjes voorzien van adereindhulsjes.

    Ik wou alleen maar aangeven dat de aders in de stekkerblokjes mechanisch zwakkere verbindingen (zonder fixatie) zijn dan XLR's stekkers.
    Heeft Henk de 8080 uitleen processor niet standaard in een rackje zitten met connectorpaneel?
    Nee, alles zat los in de originele doos.
    Henk had in eerste instantie vergeten er alle kabels (stekkerblokjes => XLR's) bij te doen.
    Zijn dus nagestuurd.

    Greetz Webbie...
    These go to Eleven ...

    Terug naar forum Reageer (zonder quote)