Forum > Geluid

wat is clippen

(77 reacties. Pagina 7 van 8)
Moderator(s): Dré
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
17-9-2003 21:26
1 x bewerkt. Laatst door Nijhuisr op 17-9-2003 22:47
die zucht kreeg ik bij het verhaal van dalux, bij jouw verbeeld heet het gewoon vervormd singaal.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DaluxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-9-2003
Laatste: 18-9-2003
Berichten: 12
17-9-2003 21:35
Clippen is het afkappen -op de minst nette manier- van een audio signaal, topjes knippen van een sinus zeg maar. Door diverse randappaten kan er clipping ontstaan. Als een bron al slecht klinkt -slechte MP3, vervormde opname etc- dat zal het eindresultaat nooit optimaal klinken. Overigens kan een beetje clipping geen kwaad en is soms zelfs gewenst zoals bijvoorbeeld bij radio/broadcast waar het signaal soms 3 dB of meer wordt geclipt om binnen een norm te blijven en toch hard uit te sturen. Echter hier zijn speciale apparaten voor in de handel waarbij de clipper een zogenmaamde "smart-clipper" is die wordt gevolgt door een langzame limiter. Bij digitale apparaten heb je tegenwoordig zelfs "feed-forward" wardoor de clipper het signaal al kan "zien" aankomen in zich kan inregelen op de aankomende piek.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
17-9-2003 21:55
nou ben ik erg benieuwd naar het aparaat wat een signaalpiek ziet aan komen.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
PowersoundStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 3-3-2010
Berichten: 255
17-9-2003 22:09
Clippen kan heel pijnlijk zijn als je draait op iemand anderes zijn installatie... Zie je zo een heel snelle hand voorbij komen...
Shake your ass around, cause here we come with PowerSound!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
17-9-2003 23:55
Dalux is een beetje in de war....... sad :(
Clippen is het zo oversturen van je verterker/mixer op zo danige wijze dat hij meer moet presteren dan waar hij eigelijk voor gemaakt is.

Opnames die te sterk worden opgenomen,
dus met vervorming,
zijn gewoon vervormde, of overstuurde opnames.

Als je bij een cd over de nul db gaat, hoor je alleen nog maar geklik.
Als je bij een ander medium over de nul db gaat, hangt het af van de opname ap, en de afspeel ap, en de kwaliteit van het gekozen medium, hoe het geluid gaat klinken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
18-9-2003 09:36

nijhuisr schreef:

nou ben ik erg benieuwd naar het aparaat wat een signaalpiek ziet aan komen.
Feed forward apparaten bestaan al JAREN. Het nadeel is dat ze enige "latency" hebben (vertraging tussen in en uitgang). Als je het te bewerken signaal IETS vertraagt voor je het bewerkt dan heb je dus een side chain waar informatie op staat, nog voordat het stukje van het signaal dat je wilt bewerken langskomt ;-)

Afgetopte signalen zie je tegenwoordig zelfs al in de bron zitten (de opname dus). Om maar een zo hard mogelijke CD (e.d.) af te leveren is het bij opname al behoorlijk geclipped. En van mij mag je dat zeker wel clipping noemen. Ook zijn er CD's die gewoon letterlijk door FFFF heen willen vliegen (laakbaar maar schijnbaar komen de platenmaatschappijen hiermee weg).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DaluxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-9-2003
Laatste: 18-9-2003
Berichten: 12
18-9-2003 20:33
Voorbeelden van "feedforward" apparaten dan maar? overigens niet voor gebruik bij mobile disco en andere show's. Orban 8200, Orban 8400, Omnia 4.5 FM, Omnia 6 FM en we kunnen de lijst langer maken.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
19-9-2003 00:40

Dré schreef:

Afgetopte signalen zie je tegenwoordig zelfs al in de bron zitten (de opname dus). Om maar een zo hard mogelijke CD (e.d.) af te leveren is het bij opname al behoorlijk geclipped. En van mij mag je dat zeker wel clipping noemen.
vind ik niet, een opname van een overstuurd of clippend signaal noem je een vervormde opname.

een clippend signaal is een singnaal dat vastloopt op de voedingsspanning, en dat is bij een audiomedium niet het geval.

het is natuurlijk niet zo dat een clippend opgenomen geluidssignaal een versterker eerder in de clip zal jagen dan een goede opname, zoals dalux zei.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
19-9-2003 00:45
Clippen is het zo oversturen van je verterker/mixer op zo danige wijze dat hij meer moet presteren dan waar hij eigelijk voor gemaakt is.

Opnames die te sterk worden opgenomen,
dus met vervorming,
zijn gewoon vervormde, of overstuurde opnames.

Als je bij een cd over de nul db gaat, hoor je alleen nog maar geklik.
Als je bij een ander medium over de nul db gaat, hangt het af van de opname ap, en de afspeel ap, en de kwaliteit van het gekozen medium, hoe het geluid gaat klinken.
Het gaat gewoon om naamgeving, maar er zijn ook jongelui die de techniek door elkaar halen, en er verkeerde namen aan geven.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
19-9-2003 00:48

nijhuisr schreef:

een clippend signaal is een singnaal dat vastloopt op de voedingsspanning, en dat is bij een audiomedium niet het geval.
Zeg je dat dan ook even tegen de diverse CD's die ik heb die letterlijk van 0000 naar FFFF gaan? Hoeveel meer dan dat kun je verder nog vastlopen in het digitale domein?

En als tijdens opname zo'n opnamelul z'n digitale apparaten laat vastlopen tussen FFFFFF en 000000 (wat voor oetlul moet zo'n persoon wel niet zijn) is dat dan niet nog steeds clippen?

Bekijk een CD als een stukje kabel. De gehele studio zit dus in de lus van "de persoon die in de microfoon spuugt" tot de speakers die je "het geluid opboeren".

Clippen is clippen (IMO). Of dat nu hier en nu gebeurt of 3 jaar geleden in een of andere flutstudio. Het komt nog STEEDS in mijn signaalpad terecht. Analyseer sommige Top-40 nummers maar eens (maar neem een teiltje mee vóórdat je het resultaat bekijkt...).
het is natuurlijk niet zo dat een clippend opgenomen geluidssignaal een versterker eerder in de clip zal jagen dan een goede opname, zoals dalux zei.
Inderdaad... Eerder andersom. Een clippend signaal heeft immers vaak een relatief lage dynamiek. En hoe lager de dynamiek, hoe lager de peak/average ratio en dus hoe lager de kans dat de pieken zover boven het gemiddelde uitstijgen dat ze de versterker vast laten lopen tegen z'n voedingsspanning.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)