Forum > Newbie Forum

filters voor bouwlampen

(65 reacties. Pagina 7 van 7)
Moderator(s): Dré
DjLeon_VStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2003
Laatste: 25-4-2008
Berichten: 240
24-4-2005 14:35
mods in de verdediging laugh :D
G.O.D. M.A.D.E. M.E. F.U.N.K.Y.
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
24-4-2005 20:52
Het zal van mijn kant wellicht ook gezwets zijn, maar even de feiten op een rijtje:
- Parren zijn lampen die speciaal gemaakt zijn/worden als statisch lichteffect.
- Een bouwlamp word gemaakt om veel licht (continue) te geven.
- Goedkope parren zijn duurder dan goedkope bouwlampen.
- Goedkope parren zijn goedkoper dan dure bouwlampen. (uiteraard afhankelijk van merk en maat)

Wat ik hiermee wil aangeven is dat een bouwlamp in ieder geval van origine niet is bedoeld om ingezet te worden als statisch lichteffect. Een Par is gemaakt om te knipperen. Hoe gedraagd een bouwlamp zich (op zowel korte als lange termijn) als hij regelmatig knippert? Gaat deze dan sneller kapot? Is er een vergrote kans op schade aan de lamp, diens behuizing en/of diens bekabeling?

De prijs die je betaald voor een lamp, loopt gelijk met de kwaliteit. Een goedkope bouwlamp klinkt leuk, maar de bouwlamp die ik een tijdje geleden kocht begon te smelten (het pitje). Daarnaast zat er een plastic constructie voor de lamp om het glas te beschermen. Ook dat is gesmolten (het plastic dus). Aan dergelijke lampen heb je niets. Stel dat iemand dat hele plastic op z'n hoofd krijgt... Dan ben je nog niet jarig! Koop in ieder geval goede en veilige lampen!

Daarnaast heb je de lichtopbrengst versus budget. Een goede 500W bouwlamp of een nette 500W Par-56 zullen elkaar niet echt ontlopen qua prijs. Natuurlijk is een 150W bouwlamp goedkoper, maar helaas niet te vergelijken met een 500W uitvoering. Dus een Par-56 qua prijs vergelijken met een 150W bouwlamp slaat helemaal nergens op.

Het laatste detail. Veel parren maken mooie ronde bundels. Een bouwlamp geeft veel meer spreiding van licht. Dit maakt bouwlampen bijvoorbeeld geschikt om ze in te zetten als blinder of als "wand-verlichting". Parren zijn hiervoor minder geschikt.

Een bouwlamp is, denk ik, geen alternatief voor de Par. Dit vooral omdat een par zich anders gedraagd dan een bouwlamp. Mocht iemand toch bouwlampen gebruiken in plaats van parren , dan ben ik benieuwd hoe de bouwlampen (zowel pitjes als behuizingen) zich houden onder de omstandigheden van het vele knipperen.
Tot op heden blijf ik echter lekker bij m'n parren. Die dingen kosten weinig, zien er netjes uit en geven een mooie lichtbundel.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
ErgnosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-4-2005
Laatste: 29-4-2005
Berichten: 3
25-4-2005 19:01
Bij mij werkt het zeer goed niets op aan te merken ik zal binnekort een aantal foto's maken. Zoals ik al eerder zei t is maar waar je het voor gebruikt. Ik wil dus ook geen bouwlamp met een par vergelijken aangezien die par dan inderdaad beter is. Maar voor een beginner vind ik die bouwlampen een perfecte oplossing. En bij mij in de omgeving zijn de meeste dj's zo begonne dus ik zie geen reden waarom niet wink ;)
R@verStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2004
Laatste: 30-1-2017
Berichten: 35
25-4-2005 23:14
* zucht *
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
26-4-2005 07:54

ergnos schreef:

Bij mij werkt het zeer goed niets op aan te merken ik zal binnekort een aantal foto's maken. Zoals ik al eerder zei t is maar waar je het voor gebruikt. Ik wil dus ook geen bouwlamp met een par vergelijken aangezien die par dan inderdaad beter is. Maar voor een beginner vind ik die bouwlampen een perfecte oplossing. En bij mij in de omgeving zijn de meeste dj's zo begonne dus ik zie geen reden waarom niet wink ;)
Zolang het veilig blijft is er zeker geen reden om het niet te doen. Goedkope, makkelijke oplossing voor iedere beginner en voor sommige gevorderden wellicht ook handig als floodlight/blinder. Een bouwlamp is zeker bruikbaar, mits goed ingezet (geld overigens voor alle licht!).
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
Danny25Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2005
Laatste: 5-4-2006
Berichten: 205
27-4-2005 12:21
Over bouwlampjes gesproken. Ik heb ze zelf ook gehad 8 stuks van 150 watt. Ik heb eerst ook filters gehad en na een tijdje branden de gaten je er spontaan in. en kleeft het filter aan je glas. Ik ben toen naar de glasboer geweest en hebt daar voor 40 euro 8 stukjes glas laten snijden. sinds dien geen probleem meer gehad met de lampies. En moet zeggen het ziet er voor een drive-inn niet super uit, maar het werkt wel. En voor de basmentclub zal het ook goed werken. Later ben ik toch maar overgegaan op parren.
Is erg bij met de optie. rechts boven. ik kan nu mijn laaste reacties sneller bekijken dre bedankt

Terug naar forum Reageer (zonder quote)