geluid (SPL, dB)
(97 reacties. Pagina 7 van 10)Moderator(s): Dré
MifexStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 3-2-2005 Laatste: 8-3-2024 Berichten: 742 | 30-8-2007 15:54 |
Dan weet ik waar ik mij vanavond bezig ga houden. Lekker speakers vergelijken. Trouwens.. als de plotjes een peak of gemiddelde aangeven dan is de 18ps100 dus niet zo slecht. Er staat wel 95.5dB maar deze gaat ook lager.. (30 hz ipv 40 hz) en word het gemiddelde dB getal dus ook lager. Bij 40hZ geeft de 18ps100 meer db's dan de 18pzb100. Als ik trouwens bij speakers kijk bij een bepaalde winkel staat er: aanvullende paramters en dan staat bijvoorbeeld de xmax herberekend. Moet ik dan hier naar kijken of naar de gegeven ts parameters? Want deze getallen zijn verschillend. Naja iedereen bedankt.. ik ga weer verder met verdiepen in dit onderwerp! | |
I Love House Music! | |
RademakersVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 28-7-2003 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 1345 | 31-8-2007 12:55 |
Net zoals verschillende fabrikanten, verschillende methodes (en/of leugens ) gebruiken voor het berekenen van de gevoeligheid, doen ze dat ook met de Xmax. Aangezien luidsprekers qua constructie heel anders kunnen zijn is het niet altijd eerlijk om dezelfde berekening te gebruiken voor alle speakers. Veel beter zou het zijn om de Xmax te meten (Dumax) maar dat zou de marketing afdeling niet altijd even leuk vinden. Doorgaans worden de volgende formules gebruikt: (Hvc - Hag)/2 en (Hvc - Hag)/2 + 1/4 Hag De laatste formule geeft dus een hogere uitkomst. Beide zijn echter wiskundige benaderingen en dus beide per definitie niet persé correct. Zo zijn er nog meer methoden in gebruik met weer andere uitkomsten. Als je naar de pzb100 en de ps100 kijkt, zul je zien dat ze dezelfde Xmax hebben. De Qts is echter verschillend. Een speaker met een een lagere Qts zal (all else equal) efficienter zijn maar sneller verzwakken richting de Fs (in dit geval 30 Hz). De luidspreker met een hogere Qts zal dus beter geschikt zijn voor de laagweergave maar minder presteren rond de ~100 Hz. Ook vraagt een dergelijke luidspreker om een grotere behuizing, voor optimale prestatie. Bij fabrikanten onderling kunnen verschillende kasten zijn gebruikt (of geen kast) voor het maken van de plotjes. Die kasten hebben invloed op de laagweergave en kunnen de plotjes dus beïnvloeden waardoor deze ondeling niet zo 1-2-3 meer te vergelijken zijn. Mvg Johan | |
1-2-3-4-hoedje-van... | |
MifexStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 3-2-2005 Laatste: 8-3-2024 Berichten: 742 | 31-8-2007 15:30 |
Ah, zo word het heel moeilijk een speaker te vergelijken. Wat is nou echt het belangrijkste punt? Bestaat er een goede speaker om te vergelijken met de slechtere? Ik zie namelijk bij de 18ps100 een hogere QTS maar dit scheelt maar 0,nogiets.. beinvloed dit kleine getal veel? Of er nou staat 0.31 of 0.34 zit daar veel verschil in? Dan zag ik ook nog in een post iets met 5" slag (iets)mm en 16" slag 8mm. Wat houd dit in? Hoe heet deze parameter? De 18ps100 en 18pzb46 hebben idd dezelfde xmax maar bij een shop waar je speakers kunt kopen staat: Xmax herberekend 6,4mm. Is dit de kloppende xmax? of is dit niet betrouwbaar omdat ook deze niet goed kan zijn gemeten. Ik wet het een hoop vragen maar de vorige posts zijn echt een hele wir war voor mij. | |
I Love House Music! | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 31-8-2007 15:33 |
Mifex schreef: Ah, zo word het heel moeilijk een speaker te vergelijken.Mochten er in de subtop PA driver klasse wel exotische poolplaatsystemen gebruikt worden dan zie ik daar graag voorbeelden van ;-) Ik wet het een hoop vragen maar de vorige posts zijn echt een hele wir war voor mij. Je wilt meedoen aan een 3-kamp maar bent nog niet eens toe aan het leren lopen. Doe dat laatste eerst eens! | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
MifexStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 3-2-2005 Laatste: 8-3-2024 Berichten: 742 | 31-8-2007 17:49 |
Naja ik wil wel weten wat het ongeveer inhoud maar om een hele studie ervoor te doen vind ik weer te. Ik heb nu een diagram gemaakt waar diverse speakers te vergelijken staan. Nu weeet ik wel dat bijvoorbeeld een hogere spoel beter is dan een lagere maar in welke schaal? Als iemand zegt ja je bent 36 waard.. welke schaal? 0 - 100 of 0 - 50 enz. Ik weet dat er niet precies een schaal is maar er word wel eens gezegt: 'ik verwacht van een leuke 18" speaker toch wel een Xmax van 8 mm'. Kijk dan weet ik hoe ver ik moet zoeken, wat ongeveer normaal is en zo kan ik zien wat echt slecht is en wat echt goed is. Weet iemand een goede titel van een boek met al deze informatie? Mvg | |
I Love House Music! | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 31-8-2007 21:15 |
Het zou kunnen dat je de eerste bent die deze vraag heeft. Zou je denken??? Naaah. Probeer anders toch eens die zoekfunctie. Hij zit er niet voor de kat z'n viool. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
DjspikyStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 10-5-2006 Laatste: 20-11-2024 Berichten: 413 | 26-2-2008 20:14 |
Er zijn mij een paar begrippen niet duidelijk als ik kijk naar de specificaties van speakers. Wie kan mij uitleggen wat dB/oct en half/full space inhoud? (ik wist niet goed in welk topic ik dit moest zetten en een nieuw topic is ook zo'n zonde). | |
René EppinkStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-1-2004 Laatste: 5-8-2021 Berichten: 1114 | 26-2-2008 20:36 |
2 x bewerkt. Laatst door René Eppink op 26-2-2008 20:58 dB/oct wordt gebruikt om de steilheid van je filter aan te geven. Heb je bijvoorbeeld een laagdoorlaatfilter voor je lagetonen speaker zitten dan zal deze op een bepaalde frequentie minder gaan doorlaten. (we noemen het grofweg maar eventjes fcut) Als we een octaaf hoger gaan kijken (frequentie = 2* fcut) dan zullen we zien dat de overdracht van dit filter (dus hoeveel hij doorlaat) met een bepaald aantal decibel is afgenomen. Een laagdoorlaatfilter zal een negatieve steilheid hebben en een hoogdoorlaatfilter een positieve. De steilheid zal typisch een enkel- of meervoud van 6dB zijn, afhankelijk van de orde van het filter. Half space/full space staat voor de opstelling waarin een rendementsmeting is verricht. Bij een half space meting staat/hangt de speaker tegen een vlak. Meestal staat deze dan dus gewoon op de grond. Bij een full space meting wordt de speaker in de vrije lucht geplaatst. Deze plaatsing maakt nogal uit voor je rendement. Vooral bij subwoofers die normaliter erg omnidirectioneel zijn. Nou worden deze vanwege hun plaatsing in de praktijk, op de grond dus, vrijwel nooit full space gemeten. Het is echter wel een goed voorbeeld. Stel je bij deze subwoofer eens voor dat hij een golffront afstraalt. Bij full space zal dit golffront een bol vormen met de speaker als middelpunt. Heb je echter een half space meting dan zal zich maar een halve bol kunnen vormen. (de ene helft wordt weerkaatst in het vlak) De geluidsenergie in een bepaald punt zal in het laatste geval dus grofweg twee keer zo groot zijn. Deze factor twee zal een toename van 6dB in het rendement betekenen. In de praktijk zal deze waarde wellicht een tikkeltje lager uitvallen, bij een harde ondergrond echter verwaarloosbaar. [EDIT: Te laat wat betreft 't half/full space verhaal ] | |
DjspikyStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 10-5-2006 Laatste: 20-11-2024 Berichten: 413 | 26-2-2008 20:41 |
Ik begrijp het al iets beter. Het is me alleen nog niet echt duidelijk wat een octaaf precies is . En wie kan me uitleggen wat met half/full space bedoelt word? | |
TCMCVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 16-8-2003 Laatste: 21-12-2014 Berichten: 1193 | 26-2-2008 20:51 |
2 x bewerkt. Laatst door TCMC op 26-2-2008 21:16 djspiky schreef: Ik begrijp het al iets beter. Het is me alleen nog niet echt duidelijk wat een octaaf precies is . En wie kan me uitleggen wat met half/full space bedoelt word?Full space is in de vrije ruimte. (Isotrope afstraling, volledig bolvormig, 360° ruimte hoek, 4pi steradialen) Half space is afstraling met de speaker in een put gelegd, ofwel halve bolvormige afstraling. (180° ruimte hoek, 2pi steradialen) Omdat bij half space half bolvormige afstraling hebt, heb je als het ware een spiegel van een extra weergever, ofwel 6 dB winst. Beneden de 200 Hz gaat dit goed op om lage frequenties bolvormig afstralen. Voor subwoofers is half space meting realistisch. Bij hogere frequenties krijg je vaak bundeling en is alleen full space nog realistisch. HK Audio maakt daar een potje van en geeft bij een topkast ook half space metingen aan. Zo lijkt het rendement van een HK topkast 6 dB hoger op papier. In werkelijkheid is het rendement 6 dB minder. TCMC | |