Forum > Geluid

Post hier foto's van het binnenwerk van je versterker

(1789 reacties. Pagina 62 van 179)
Moderator(s): Dré
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
13-7-2005 14:48

Dré schreef:

Hmmm. Ik zie de drivertjes (en ZEKER de tor die de ruststroom regelt) toch het liefst tussen de eindtorren zitten...
Op die plaats valt er nog wel mee te leven. In een ander topic heb ik het over een hotspot effect van mijn P-1600 gehad. Overigens werkt de temperatuur compensatie van de P-1600 zeer goed, zelfs een beetje overcompensatie.
Bout door de trafo EN door de boven en onderkant... Ik zou dat een kortsluitwikkeling noemen en heb zo'n bout wel eens >> 100 graden zien worden. Kan zijn dat ze er iets aan gedaan hebben om de kortsluitwinding die zou kunnen ontstaan op te lossen.
Waarschijnlijk zitten 2 korte bouten in de nylon staaf gedraaid. Van een kortsluitwinding door de metalen kast is dan geen sprake. Wat ik me wel afvraag: Trafobouten zijn van gewoon gegalvaniseerd staal. Bij 50 Hz krijg je geen oven effect, iets wat bij TV's (15625 Hz) wel het geval is als je bijvoorbeeld de beeldbreedte regeling de ferriet kern wilt verdraaien, echter ik heb wel de indruk dat daardoor wel extra magnetische strooivelden ontstaan. M.i. is het beter om roestvrijstalen bouten te gebruiken. Deze zijn niet magnetisch geleidend.

Ik kom later op terug op de andere gebreken aan deze versterker, want een belangrijk gebrek heb je over het hoofd gezien wink ;)

TCMC
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
13-7-2005 16:43

TCMC schreef:

Dré schreef:

Da's de magnetische afscherming wink ;)

(Overigens niet nodig bij goede ringkerntrafo's tenzij het printontwerp van de eindtrap naadje is EN/OF de kwaliteit van de ringkerntrafo naadje is).
Een ringkerntrafo heeft geen stootvoegen, iets wat je bij gewone trafo's met EI kernen wel hebt. Deze veroorzaken wel strooivelden.
Nou... Dat heeft een ringkerntrafo wel MAAR gelukkig maar zeer beperkt. De verstoring zit namelijk waar de aansluitdraden de trafo uitkomen. Toevallig bij de "poot" gehad in de korte tijd dat ik bij Tektronix werkte ;-)
Wat een ringkerntrafo wel heeft zijn in feite vele rechtopstaande koperen geleiders. Deze veroorzaken vele magnetische kringvelden.
Nou... In een "perfecte" ringkern liggen alle magneetlijnen keurig in de trafo (daarom is het rendement ook zo hoog). Uiteraard heb je altijd een kleine verstoring (en een minder kleine verstoring waar de draden uit de trafo komen). Een trucje kan zijn de trafo zo te roteren dat je van die laatste verstoring het minste last hebt (een productiemod die we dan ook bij een bepaalde Tektronix scope geimplementeerd hebben ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
13-7-2005 17:02
Ik kan zo gauw even geen gebrek zien, maar wat is wel een beetje link vind zijn de fans die (als ze erg dicht of de behuizing zitten) stil gaan staan als je het rooster een beetje naar binnen deukt. maar dat is moeilijk te zien op de foto.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
13-7-2005 17:22
Fans willen vaak naar "buiten" als je ze activeert. In dit geval is "naar buiten" ook nog eens richting het "rooster". Kans is dan inderdaad groot dat ze tegen de behuizing aan komen (zeker als het allemaal wat viezer wordt).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
13-7-2005 17:29

Dré schreef:

Nou... In een "perfecte" ringkern liggen alle magneetlijnen keurig in de trafo (daarom is het rendement ook zo hoog). Uiteraard heb je altijd een kleine verstoring (en een minder kleine verstoring waar de draden uit de trafo komen). Een trucje kan zijn de trafo zo te roteren dat je van die laatste verstoring het minste last hebt (een productiemod die we dan ook bij een bepaalde Tektronix scope geimplementeerd hebben ;-)
Mijn gedachten zijn eerder dat vrijwel alle magnetische velden van de koperen geleiders inderdaad in de trafokern terecht komen, maar een klein beetje aan de andere kant van (buiten) de trafokern komen. M.i. is dat ook de reden waarom er een µ-metalen band er om heen zit. Je hebt een beetje extra magnetische geleiding, maar bovenal een goede afscherming om de laatste restjes brom uit de versterker weg te werken.

Voorbeeld van een ringkerntrafo die wel erg stoorde was die van de DAP Radon reeks. Door het verlengen en verleggen van de afgeschermde kabels was het leed grotendeeels geleden.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
13-7-2005 17:54
Nou, ik zal het grootste gebrek vermelden, en wel dat de ventilatoren verkeerd om gemonteerd zitten. Nu is het van back naar front, moet van front naar back zijn. Je ziet die fout door de stickers die nu binnen in de versterker zitten. Ook zie je de vaste spijlen aan de binnenkant.

Als de ventilatoren juist zitten, zie je dat de eindtransistoren bij de aanzuiging dicht bij elkaar zitten, terwijl aan het einde de stuurtransistoren zitten. Hierdoor is de warmtespreiding een stuk beter en werkt de tempratuur compensatie van de ruststroom ook een stuk beter. Hier is dus geen sprake meer van een hotspot effect.
Verder dient er aan de voorkant ook extra ventilatoren te zitten, maar beter is om de eindversterkerblokken dichter tegen de achter ventilatoren te pplaatsen.

Die 2x 675 Watt in 4 ohm is wel mogelijk als de versterker in class G draait. Een FET per helft, zoals de IRFP240N zou dus voldoende zijn. Ook de IRF1310N die kleiner is uitgevoerd doet het ook. De elko's zullen dan 10.000 µF 80 Volt moeten zijn, en dat kan gezien de afmetingen.

Mijn laatste twijfelpunt is wel de voedingstrafo zelf. Deze zou minstens 1600 VA moeten zijn, maar volgens mij is deze 1000 VA of daar in de buurt.

Tja, als BST deze zo verkoopt, dan kunnen zij veel oververhitte versterkers verwachten, of erger nog: een kettingreactie waardoor de ruststroom oploopt en de versterker zelfs zonder signaal en luidsprekers in de thermal protect raakt laugh :D

TCMC
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
13-7-2005 17:59
Dat zei ik, de fans zitten verkeerd om. razz :p Maar meer om mechanische redenen.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
23-7-2005 01:58
1 x bewerkt. Laatst door Bartsegers op 23-7-2005 20:09
een chineesje dweer eens

https://img317.imageshack.us/my.php?image=pict00018rh.jpg

wie kan er iets zeggen over dit vermogen. betere fotos kan ik schieten
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
23-7-2005 12:54
Qsc RMX?
Door internet beperkt
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1855
23-7-2005 12:56
Phonic Max?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)