Forum > Algemeen Forum

Goede/slechte DJ's??

(134 reacties. Pagina 6 van 14)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
31-12-2003 09:03

Tom schreef:

* En nu een gekke: Als er veel aangevraagd word, kan je er van uit gaan dat je goed staat te draaien.
* Als er niets aangevraagd word, zijn er twee mogelijkheden.
Of je staat perfect te draaien....(gebeurd zelden)
Of men hoort je niet draaien, dus moet je niet harder( razz :p ) gaan draaien, maar je muziekkeuze beter afstemmen op je publiek.
Ja, grappig is dat hè? Soms gaat de hele vloer plat en word ik zomaar ineens een uur met rust gelaten, dan ga je je toch afvragen of alles wel goed gaat.

Als ze wel ineens met vanalles aankomen terwijl ik denk dat ik toch wel goed bezig ben, dan maak ik het meestal wel op uit de aard van de verzoekjes: sluiten de verzoekjes aan bij wat ik aan het draaien ben, dan heb ik kennelijk mensen op goeie ideeën gebracht. Is het iets heel anders, dan check ik meestal wat voor mensen er aan de kant staan en hoeveel dat er zijn in verhouding tot wat op de vloer staat. Afhankelijk daarvan ga ik nog even op dezelfde toer door of gooi ik het roer om.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
31-12-2003 10:10

RonnieB schreef:

en op het moment dat ze dr mond open wou trekken, gooide ik dr nummer er in wink ;), ze begon te lachen en liep weer weg... laugh :D
Herkenbare situatie en met een beetje geluk komt ze na dat nummer nog eens "persoonlijk langs" en kun je er een leuke avond mee beleven wink ;)
hmmm, en nu hou ik best mezelf in voor ik door Dré op het matje wordt geroepen laugh :D

Sylvia,
Wat ik me afvraag: als jij altijd zo eerlijk bent tegen je publiek, loopt dat dan niet eens verkeerd af?
Als men mij een verzoekje doet, bekijk ik de situatie.
- De eerste Sequence-nacht (met enkel kwaliteitshouse dus), kwamen er daar een aantal meiden een setje R&B vragen. Nou, die is duidelijk: het antwoord is "neen", geen enkele discussie mogelijk, dat genre staat immers heel duidelijk op de blacklist.
- Komt men een "normaal" plaatje vragen, dan zeg ik meestal: "ik zal er voor kijken, maar schiet me niet dood als ik het vergeet". Stel dat het nummer goed past in de set, dan zitten er maximaal een mix of 2 tussen en anders kantel ik de vinyl om niet te vergeten.
- Komt er daar een pipo elke 5 stappen een nummer vragen, dan wordt het al een heel stuk moeilijker... speel je constant zijn goesting, dan mag je wss problemen verwachten met de rest van je publiek en speel je zijn goesting niet, dan veranderen ze redelijk snel in heethoofden sad :(. Voor je eigen veiligheid, lieg je dan beter tegen zulke gasten. Een leuke oplossing hiervoor is: "geef me eens een lijstje, dat wordt makkelijke voor je en volgende week kijk er dan wel voor", gelukkig zijn deze gasten meestal mensen die niet elke week afkomen laugh :D
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
31-12-2003 10:23
Je hebt idd van die enorme zeikerds die constant nummers aanvragen waar de rest van het publiek helemaal ziek van zou worden. Daar ga ik ook absoluut niet in mee. Soms blijven ze aan je hoofd zeuren maar zet dan ff mijn bottebendrukbezighebgeentijdvoorjemasker op en dan zijn ze na een minuut of 10 (en dan praat ik toch echt over het absolute maximum!) weer vertrokken.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
31-12-2003 10:27

DSalembier schreef:

Sylvia,
Wat ik me afvraag: als jij altijd zo eerlijk bent tegen je publiek, loopt dat dan niet eens verkeerd af?
Als men mij een verzoekje doet, bekijk ik de situatie.
...
- Komt er daar een pipo elke 5 stappen een nummer vragen, dan wordt het al een heel stuk moeilijker... speel je constant zijn goesting, dan mag je wss problemen verwachten met de rest van je publiek en speel je zijn goesting niet, dan veranderen ze redelijk snel in heethoofden sad :(. Voor je eigen veiligheid, lieg je dan beter tegen zulke gasten. Een leuke oplossing hiervoor is: "geef me eens een lijstje, dat wordt makkelijke voor je en volgende week kijk er dan wel voor", gelukkig zijn deze gasten meestal mensen die niet elke week afkomen laugh :D
Je hebt er wel van die figuren tussenzitten, inderdaad met name die lui die iedere minuuut terugkomen, of erger nog: op je meubel gaan leunen en je een half uur lang de 'hard stare' geven (jek!), of ploegendiensten indelen en om de beurt een ander van het groepje bij je langs sturen.

Maar neen, eigenlijk heb ik nooit het idee dat mijn veiligheid serieus in het gedrang komt. Dit ligt deels aan de plaatsen waar ik draai (ik kom eigenlijk nooit op lokaties waar ruzies vaker dan incidenteel voorkomen, daar hou ik n.l. helemaal niet van).

Verder ben ik eerlijk en direct, maar niet lullig. Er zijn, zoals je hierboven al aangeeft, veel manier om uit te leggen waarom je een plaatje niet draait zonder te verzanden in een discussie. Ik blijf atijd netjes en laat me niet fokken. Ik moet je eerlijk zeggen dat het wel scheelt dat ik een vrouw ben, dat roept nu eenmaal minder snel agressie op.

En als het dan toch de verkeerde kant uitloopt hanteer ik een 'zero tolerance'-beleid ten opzichte van mensen die bedreigend worden. Middelvingers e.d. zitten bij mij al op het randje, zodra ik word uitgescholden of mensen gaan mij lopen intimideren, laat ik ze direct één keer waarschuwen door de portier of coördinator, daarna vliegen ze er gewoon uit. Klaar. Op de lokaties waar ik werk weten ze na al die jaren ook wel dat ik hier alleen om vraag als het menes is.
RL soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 9-12-2005
Berichten: 15
5-1-2004 01:45
Om even terug te komen op het topic, een Dj is iemand die van zijn 4 uurtjes durende show een show maakr waarbij de opdracht gever en het publiek tevreden is, als dat nou "beatmixen" is of start-stop mixen is, dat maakt volgens mij geen donder uit, Beatmixers vind ik zelf te onpersoonlijk, omdat die zo gepressed zijn om die beats goed te moeten doen, start-stop mixer, die staan er wat maar bij, je bent op dat moment de artiest dus je zult er voor moeten zorgen met wat je doet een topshow neer te zetten.

Punt.
Waar is mijn gerber nou weer??
AquiltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-3-2003
Laatste: 7-9-2011
Berichten: 66
5-1-2004 22:15
yup quincie, kort maar krachtig. Je hebt gelijk. En al draai ik in discotheken ( wat zelden voorkomt ) dan sta ik altijd open voor leuke suggesties mbt. nummers draaien. Maar al draai ik op evenementen of thema feesten dan draai ik een set en daar komt dus mooi geen aanvraag nummer doorheen. Stuur ik ze naar de bar om een pilsje te pakken.
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
5-1-2004 22:53

Tom schreef:

* En nu een gekke: Als er veel aangevraagd word, kan je er van uit gaan dat je goed staat te draaien.
* Als er niets aangevraagd word, zijn er twee mogelijkheden.
Of je staat perfect te draaien....(gebeurd zelden)
Of men hoort je niet draaien, dus moet je niet harder( razz :p ) gaan draaien, maar je muziekkeuze beter afstemmen op je publiek.
Hmmm......

Ik heb vroeger altijd veel meer verzoekjes gehad dan tegenwoordig. En dan neem ik het "oudere publiek" even als gemiddelde. Bij schoolfeesten komen ze elke 5 minuten een nummer van Jim of R&B aanvragen. En dat is NET NIET mijn ding... (En niet het ding van zo'n 80 % wat op een avond aanwezig is).
Tegenwoordig heb ik helemaal niet zo veel verzoekjes meer. Vaak zijn ze inderdaad wel in de richting van wat ik draai, maar gaan ze net even wat dieper. Zoals een stukje soul-disco, als ik dance-classics draai. Of een beetje Italo of merenque, als ik salsa of zomers aan het draaien ben.

Toch heb ik meer het idee dat er tegenwoordig niet zo veel verzoekjes meer komen omdat ik ongeveer weet wat de mensen leuk vinden.....

Wel een interessante.
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
5-1-2004 23:58

quincie schreef:

Beatmixers vind ik zelf te onpersoonlijk, omdat die zo gepressed zijn om die beats goed te moeten doen
Vat dit niet ernstig op, want trap niet snel herrie wink ;) maar ik vind dat je nu toch wel wat kort door de bocht bent, ik ben zelf een absolute beatmixer, maar mijn publiek vind ik toch net ff wat belangrijker, op het moment dat ik kies voor een avond waar ik vnl muziek moet draaien waar ik niet op kan beatmixen doe ik dat gewoon omdat ik weet dat het publiek daar op zit te wachten. Op het moment dat ik dan wat nummertjes achter elkaar draai waar de muziek zich voor leent om te beatmixen ga ik lekker beatmixen, en reken maar dat ze dat leuk vinden.

Ik ben het overigens met je eens dat sommige mensen te krampachtig omgaan met het feit beatmixen, dat het ze geen donder meer kan schelen of het publiek wel die muziek wil. Dat soort mensen komen daarom ook niet ver in het dj leven. Maar nogmaals, pas op met wat je zegt, denk niet te zwart wit. wink ;)
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
Tom314Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-12-2003
Laatste: 3-3-2008
Berichten: 127
6-1-2004 03:05
je bent geen muzikant, je draait met andermans platen (en als je heel groot en goed bent, misschien een paar van jezelf).
Dus je muziek is het belangrijkste.

Beatmixen, scratchen, al wat je wil, hangt af van 1.je publiek en 2.je kunde, maar is zeker geen must voor "goede" dj te zijn. (ligt anders als je enkel beats draait, is wel een must dan), maar "goede" dj's zijn niet alleen beats-dj's.... (al denken ze vaak van wel, haha) (voor de goede orde, ik draai alles, dus van 70's tot drum 'n bass, en ik vind het één niet "meer waard" dan het ander)

Start-stop kan je ook mooi op de beat mixen, zeker bij disco/wave is dit goed te doen, en vaak ook de enige mogelijkheid wegens geen 16/32-intro's zoals bij pakweg techno. Hiervoor moet je wel de juiste cue-point vinden (zoals Tom al zei)

Voor het overige: verzoekjes: ja, indien gepast. nee, in alle andere gevallen.
En mensen die om de 5 minuten bij je staan, zeg je: "ik ben geen jukebox, en als je toch vindt van wel, betaal je me maar telkens een euro".
Heb ik vorige week tegen een wijf (dat woord reserveer ik speciaal voor haar) gezegd, ze was niet blij, maar ze zag wel in dat het geen zin meer had.

Nog erger dan verzoekjes is: verkeerd geboekt worden. Vorige week nog iets gelijkaardigs aan de hand. De club waar ik draaide, had volgens één of andere danssite een salsa-avond. Dus een groepje mensen mooi de pagina uitgeprint, route gezocht en afgekomen. Alleen, ik (en de baas trouwens ook) wist van niets...
Tof! En dan helpt die Ritmo Latino-verzamel van 7.50 niet wink ;)
ToM. this one goes to 11 y'know ? 1 louder.
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
6-1-2004 11:26

tom314 schreef:

je bent geen muzikant, je draait met andermans platen (en als je heel groot en goed bent, misschien een paar van jezelf).
Dus je muziek is het belangrijkste.
Ik ben het niet met je eens dat je goed en groot bent als je wat platen van jezelf draait, je wordt vaak groot als je produceert, en als je het goed doet, kan het een handig hulpmiddel zijn. Maar muziek en bespelen van het publiek is absoluut heel belangrijk.
Beatmixen, scratchen, al wat je wil, hangt af van 1.je publiek en 2.je kunde, maar is zeker geen must voor "goede" dj te zijn. (ligt anders als je enkel beats draait, is wel een must dan), maar "goede" dj's zijn niet alleen beats-dj's.... (al denken ze vaak van wel, haha) (voor de goede orde, ik draai alles, dus van 70's tot drum 'n bass, en ik vind het één niet "meer waard" dan het ander)
Zoals ik al eerder aangaf vind ik dat je jezelf pas dj mag noemen als je bepaalde basisvaardigheden bezit, anders ben je een plaatjesdraaier en werd je in de jaren '70 misschien dj genoemd. Maarja, tijden veranderen en dus ook bepaalde criteria. DJ zijn is een vak, simpel een plaatje draaien kan iedereen. Niettemin laat de muziek niet altijd toe om te beatmixen en dan is het weer de kunst om een zo leuk mogelijk setje nummers in elkaar te draaien, en dat kan niet iedereen, zeker als je ervan uitgaat dat niet ieder plaatje wat je opzet voldoet aan de smaak van het publiek.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest

Terug naar forum Reageer (zonder quote)