Forum > Geluid

cd spelers of draaitafels

(170 reacties. Pagina 6 van 18)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
26-5-2004 11:38

a3aan schreef:

blijkbaar wil men toch die controle over de cd die met een plaat zo vanzelfsprekend is.
En dat is een hele goeie zaak, en is weer een goede reden om voor cd's te gaan i.p.v. dat loodzware vinyl.

Ooit zal vinyl verheven worden van nostalgisch tot Cult. Best. Maar voor het dansende publiek maakt het werkelijk niets uit of een dj een goeie set vanaf cd of vinyl draait.
MayodaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2003
Laatste: 30-9-2004
Berichten: 75
26-5-2004 11:57
voor mij is de enige reden dat ik vinyl draai het feit dat ik vinyl en de hoezen fantastisch vind.
De reden is een soort verzamel drift, al staat er sinds een jaar wel een huis tuin en keuken cd speler naast mij setje om af enm toe een cd erin te kunnen gooien, misschien ga ik die in de toekomst wel vervangen voor een deugdelijk dj apparaat!
ik zou gewoon voor alle twee gaan cd, en vinyl hoe meer soul hoe meer mogelijkheden !
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
26-5-2004 13:10

a3aan schreef:

Tegenwoordig word het gat gedicht tussen de mogelijkheden en de "feel" van de ouderwetse draaitafel met cd-spelers als de cdj1000 en recentelijk de cdx-1, dns5000 en sl-dz1200. Niet voor niks lijken deze qua gebruik op de platenspeler. blijkbaar wil men toch die controle over de cd die met een plaat zo vanzelfsprekend is.
Mwa, ik heb 2 sl-1200's en 1 cdj-20... en moet zeggen dat ik het corrigeren met de cdj makkelijker vind, net als cue-en. Zoveel "controle/gevoel" heb je niet nodig om een goeie overgang te maken.

Het is alleen jammer dat je met goedkope cd-spelers niet kan scratchen en geen backspin kan doen... Dat is net dat beetje extra dat met een plaat wel kan. Het enige nut van een draaiende platter (zoals de cdx-1) is volgens mij om de conservatieve vinyl dj's het gevoel te geven dat er geen verschil in zit. Verder is het nutteloos en kost het een hoop geld extra. Bij de nieuwe technics cd-speler betaal je eerst een gewone SL-1200 en dan nog 700 euro erbij voor de cd-speler (althans zo komt het een beetje over).
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
26-5-2004 13:22

Frisbee schreef:

Het enige nut van een draaiende platter (zoals de cdx-1) is volgens mij om de conservatieve vinyl dj's het gevoel te geven dat er geen verschil in zit. Verder is het nutteloos en kost het een hoop geld extra. Bij de nieuwe technics cd-speler betaal je eerst een gewone SL-1200 en dan nog 700 euro erbij voor de cd-speler (althans zo komt het een beetje over).
Het is erg lang geleden maar ik ben het echt compleet met je eens. wink ;)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
26-5-2004 15:29

Frisbee schreef:

Het enige nut van een draaiende platter (zoals de cdx-1) is volgens mij om de conservatieve vinyl dj's het gevoel te geven dat er geen verschil in zit. Verder is het nutteloos en kost het een hoop geld extra.
Hier volg ik je in!
Voor het echte scratchwerk is het natuurlijk ook wel zinvol (als dat systeem tenminste voldoende werkt natuurlijk). Voor de normale DJ die baby-scratches toepast als effect, kan gerust andere effecten halen uit een normale CD-speler! Toch zou ik persoonlijk wel voorkeur geven aan een CD-speler waarmee je een backspin kunt maken en waarmee je een vinyl-stop kunt simuleren (op welke wijze dan ook), gewoon omdat dit toch wel twee enorm leuke effecten zijn. Ah, en zelfs daarin heb je keuze zat in de "goedkopere" klasse!
Nu alleen nog de muzieklabels overtuigen wink ;)
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
SpongebobStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2003
Laatste: 17-8-2005
Berichten: 170
26-5-2004 16:09
een cdj1000 is ook perfect om serieus te scratchen, er zijn meerdere filmpjes die dat bewijzen. dus ook daarvoor is een draaiende platter niet nodig.
blaat.
DJDarknessStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-4-2004
Laatste: 22-12-2009
Berichten: 251
26-5-2004 16:56
Mooie strijd man cd vs. vinyl

de grootste kolder die er is...
jullie zijn allemaal jong geweest..
hebben scooter gereden. en hoe vaak heeft je pa niet gezegd...
vroegah... die kreidler..... blah blah

Ik ken nu geen DJ's die zo tegen cd zijn als de oudere garde. Is volgens mij het zelfde verhaal.
Vinyl ziet er stoer uit. (kijk maar wat mensen zeggen als je zegt dat je dj ben)
De clips van tiesto special dj (comercieel) bereiken een groot plubliek, dus vinyl en dj gaan hand in hand.

En dan nog de mensen die zeggen dat : Tiesto draait ook met vinyl.. blah blah

En hoeveel verdien jij op een avond???? geen duizende euro 's laugh :D
Het is gewoon zo dat ook de grote namen over gaan op cd. (opening tiesto in concert was met cd)

Begrijp me niet verkeerd,, er zijn mensen die honderden zo niet duizenden vinyl's hebben. Prima. maar dat is geen reden om cd af te kraken.

We zijn allemaal Dj's (of dat proberen we wink ;) )
en we vermaken allemaal mensen.
Waarom moet dan die eeuwige strijd vinyl vs. CD blijven bestaan

een DJ is een DJ
Where words fail, music speaks :D
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
26-5-2004 18:00
Allereerst Frisbee, petje af! Moet ook zeggen dat ik het vaker niet, dan wel met je eens ben, maar in dit geval doe ik met je mee... Soow, en nu ff inhaken op de post van Didier wink ;)

Didier_S schreef:

Het is wel nog altijd zo dat je geen versie te horen zult krijgen die niet beveiligd is door bv SABAM, deze regel blijft, maar eenmaal de beveiliging er op zit dan gaat de producer de CD wel verspreiden onder een groep collega-DJ's (uit hetzelfde "stapje hoger"-milieu, wel te verstaan). De producer kent deze DJ's persoonlijk en weet dat die CD er veilig is. Moest hij toch ergens een kopie terugvinden waar hij niet thuishoort, dan mag je je verwachten aan een grote storm in DJ-land wink ;).
Dit is de manier zoals het zou moeten gaan, veel producers geven (al dan met of zonder beveiliging) een nummer dat 'klaar' is vaak aan medeproducers en dj's en er zit altijd wel een gek tussen die het nummer vervolgens weer shared via kazaa of een newsgroup oid, als ik een mp3'tje krijg ga ik daar voorzichtig mee om, maar er zijn er ook zat die dit niet doen en zo komt een nummer vaak vers van de pc/mac en studio apparatuur van de producers rechtstreeks in het illegale circuit terecht.
Wanneer blijkt dat die paar DJ's goeie reacties krijgen op het nummer, dan wordt het eventueel nog eens wat beter geremastered en de persen kunnen beginnen rollen! Dan komen de échte promo's eraan en dan pas de normale release. En met een beetje geluk komt het nummer uit op CD, weliswaar in een verkrachte versie dan...
Dit klopt absoluut, vaak gaat de dj/producer het nummer al maanden of zelfs een jaar(!!) van tevoren branden op cd als het nummer 'af' is, dan wordt het gecheckt door hemzelf of collega's in de club waar ze draaien en dan gaat het is een keer naar de vinyl boer die er een pers van maakt op promo alvorens het voor de grote massa op het officiele label in de winkel te krijgen is. Soms duurt het ook wat langer voordat het nummer op plaat wordt gereleased omdat een label eerst wat sceptisch tegenover het nummer staat, zit er weer vertraging in het uitbrengen van het plaatje.

En dan denk ik meteen weer bij mezelf, de producer fikt het eerst op een cd'tje en staat er die avond nog mee in de club te draaien, om het op vinyl te persen is dus een vreselijk onlogische omweg, waar zijn we met z'n allen mee bezig?!? shocked 8O
Zoals hierboven al gezegd: het is en blijft illegaal en dat kan het feestje GRONDIG verpesten sad :(
Ik hoor de verhalen, maar ken geen praktijkvoorbeelden, het is me allemaal wat 'ver van mijn bed show' als ze mij ergens mee willen pakken laat ik het komen tot een rechtszaak en ga ik lekker kijken hoe mijn moeder (die advocaat is) gehakt van ze maakt.
Owkey, niet verder discuteren hierover, maar je hoeft me niet uit te leggen wat Linux is hoor, ik ben al gebruiker sinds KDE1 nog in zijn pampers zat wink ;).
Als je er toch iets van kent: forum.linuxbelgium.be/forum_lezen.php?id=1dbacc79a7a7776292c6816f885c5571
ik kan hier nog hulp gebruiken want ik wil weg van mijn laptopje en ik mis mijne penguin sad :(
Ga hier zeker niet verder over discussieren, helaas weet ik niet zo heel veel van Linux af, maar genoeg om niet te roepen dat Windows er een voorloper van is wink ;)

DJ Tim schreef:

Ik kan iedereen aanraden die zomaar roept dat vinyl dit of dat is toch is aanraden er een leuke cd-speler bij te kopen en het naast elkaar te gaan doen.
[citaat van Didier_S schreef:

Heb ik gedaan, Tim, maar ik heb toch weer die CD-spelers verkocht wegens "niet vinden van muziek" en niet willen illegaal werken... CD blijft mijn zegen hebben, maar ik wil die releases eerst zien gelijklopen al was het maar gedeeltelijk!
Ik heb er toch respect voor dat je het iig geprobeerd hebt, nu nog is een keer de stap maken om je vinyl te digitaliseren, ik zat ook wel is met legaal/illegaal in gedachte, maar het is echt te verwaarlozen, geloof me. Wat Dre zegt is gewoon waar, volgens zijn moreel is het verantwoord en met hem velen (waaronder ik) Nogmaals, sleep me maar voor de rechter, ik zal me te barsten lachen.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
SkitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-11-2002
Laatste: 13-2-2016
Berichten: 295
26-5-2004 18:23
2 x bewerkt. Laatst door Skit op 26-5-2004 18:29

Dré schreef:

Wat ik KEER OP KEER ZEG is dat het NIET toegestaan is met CD-R's te draaien, ook niet als je de originelen hebt MAAR dat ik het zelf 100% moreel verantwoord vind (ik heb keurig betaald voor de registratie in kwestie aangezien ik EN het origineel gekocht heb (op vinyl) en er in mijn ogen geen sprake is van vermeerdering (het origineel wordt immers NIET gebruikt)) het op deze manier te doen (en ook al jaren doe). En als je ook maar 1 post van mijn hand vindt waar ik anders stel dan hoor ik dat graag. Zo niet dan zie ik graag hoe je jezelf corrigeert in deze...
Ik vind ook dat ze hier eens soepeler in mogen zijn. Het principe is toch dat je auteursrechten betaalt, en dat is ook gebeurd. Ik denk er ook sterk aan om al het vinyl dat ik koop te digitaliseren. Binnenhalen in WAV-formaat en direct branden.

Om verder te gaan op Vinyl Vs CD
In de thread van het pitchbereik van de OEM-draaitafels werd dit gezegd:

King Ryan schreef:

Zelf ga ik ook 1!!!!! cd speler als aanvulling van mijn huidige set aanschaffen. Puur voor samples, vocalen en andere bits and pieces. Dat scheelt dan inderdaad vinyl sjouwen, maar alleen met cd mixen is boring(autoceu,auto bpm enz.)
Het verschil tussen met CD-spelers mixen en met Platendraaiers, ligt em in een aantal dingen. Bij een Cd-speler moet je een CUE-punt instellen, zoeken met de Jog en je hebt je CUE-punt. Bij platendraaiers zoek je ook het punt alleen draai je manueel aan de plaat, het enige waar je bij platen aan moet wennen is dat je de plaat niet te bruusk loslaat bij het CUE-en. Bij Cd-spelers heb je dit probleem niet. FF eerlijk zijn, hoelang heb je aan het principe moeten wennen om een plaat met de juiste kracht los te laten? Een half uurtje, uurtje oefenen? Ik in ieder geval zoiets. Dan: de liedjes gelijk krijgen, eerst moet je het liedje dat je wil inmixen afremmen of juist versnellen. Bij een platendraaier doe je dit door duwtjes te geven aan je plaat of je vinger er op te leggen en zo zachtjes af te remmen, (er zijn ook nog andere technieken). Bij CD doe je dit d.m.v. pitchbendknoppen of het Jog-wheel. + voor sneller, - voor trager, simpel. Nu bij beide technieken is het een kwestie van gevoel, bij vinyl is het: "hoe hard moet ik een duwtje geven?" en bij Cd ist het: "hoelang moet ik het bend-knopje induwen." Beide technieken vind ik niet zozeer van elkaar verschillen, want het principe is hetzelfde. En horen wat er fout zit in je mix zit is wat er belangrijker is dan, of je nu een duwtje moet geven of een knopje langer indrukken.

King Ryan]tenzij je aan het rippen bent met minstens 3 cd's tegelijk...minstens(Laidback Luke e.a.), want dan moet je werken als dj zijnde en creatief zijn

Hier ga je er van uit dat je creatiever bent met platen dan wanneer je met Cd-spelers bezig bent. Hoeveel keer gebruik je een seamless loop in je mix met platen? Hoeveel keer Master-tempo( niet zo zeer creatief maar het klinkt mooier als je acapella's mixt )? Ik wil jou niet persoonlijk aanvallen maar zo zijn er een hele hoop mensen die zo denken.
Ik heb geprobeerd te stoppen, maar ik ben weer helemaal terug begonnen.
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
26-5-2004 18:26

a3aan schreef:

Sukkels die met vinyl werken???? shocked 8O
In zeker zin wel ja, op dit moment stappen er een boel grote namen over op cd of doen het ernaast, waarom? Het is vergeleken met cd's niet tof meer om met vinyl te draaien en ik denk dat ik de voors en tegens niet nog een keer ga noemen. Omdat er zoveel grote namen met cd's draaien/gaan draaien/het erbij doen, zullen de meelopers vanzelf wel volgen en wordt je vroeg of laat vanzelf wel een outcast als je hier niet in meegaat. Ik vind zeker voor mensen die beginnen met draaien, de discussie cd's of vinyl helemaal niet meer aan de orde mag komen, gewoon 2 cd-spelertjes halen en desnoods 1 pro tt om het in ieder geval een beetje op te leren en evt te digitaliseren.
Vreemd genoeg zijn er al cd'rs die er uit zien als een lp singeltje.
Waarom is dat?
In de hele dancewereld wordt er veel gedraaid met vinyl. Tiesto hoeft geen schouderklopje over hoe groot zijn platencollectie is en hoe zeldzaam sommige platen wel niet zijn.
Volgens mij haal je dingen door elkaar of probeer je iets uit te leggen wat voor niemand duidelijk zal zijn. Ten eerste, wat heeft Tiesto hiermee te maken? Tiesto draait tegenwoordig ontzettend veel met cd's en gelijk heeft hij, ik ben geen fan van hem (absoluut niet) maar als ik zo bevoorrecht was om over de hele wereld te draaien zou ik toch stom zijn als ik mijn vinyl zou meeslepen ipv een mapje met cd's?
Uiteraard wil ik niet suggeren dat vinyl geen betekenis meer heeft, het gros van de dancewereld is nog altijd vinyl, maar zal dus gaan verschuiven naar digitaal.
En dat er spelers uitkomen die lijken op een tt en cd-r's die lijken op een plaatje is gewoon belachelijk, maar zal hopelijk voor velen die deze tendens wel serieus nemen een overweging zijn om zich in het digitale traject te storten.
zoals ik het zie: vinyl heeft gewoon wat. Niet voor niks zit er vaak een "vinyl" effect op sommige cdspelers. Het ouderwetse gekraak zorgt voor een stukje nostalgie.
Het verschil tussen een lp en een cd is enorm. Een cd past wel 4x in een lp.
en dat zwarte stuk plastic ziet er (in mijn ogen) altijd geweldig uit.
Feit is: een naald op een plaat zetten is heel anders dan een cd in de frontloader drukken.
Je bent zeker iemand die net begonnen is ofzo? wink ;) Vinyl is het materiaal wat je in je handen hebt als je het op dat draaiende ding met die arm en naald smijt (voor de duidelijkheid; dat heet een draaitafel), vinyl oftewel je 12" is gemaakt van vinyl en niet van plastic. En als je al wat langer bezig bent denk ik dat het (zeker voor jou) worst zal zijn of je een cd in je speler duwt of een plaat op je draaitafel legt. Als jij iedere dj zometeen met cd's ziet draaien en niet meer met platen zal je dit soort dingen echt niet meer verkondigen, denk overigens de meesten niet op dit forum.
Hoe komt het dat veel mensen die draaien op dit forum en langer draaien als ik al veel eerder zijn overgestapt op cd? Juist, omdat het nou eenmaal voor sommigen wat langer duurt/heeft geduurt om te begrijpen dat vinyl niet zo spannend is.
Tegenwoordig word het gat gedicht tussen de mogelijkheden en de "feel" van de ouderwetse draaitafel met cd-spelers als de cdj1000 en recentelijk de cdx-1, dns5000 en sl-dz1200. Niet voor niks lijken deze qua gebruik op de platenspeler. blijkbaar wil men toch die controle over de cd die met een plaat zo vanzelfsprekend is.
Wat ik dus ook al zei dus hierin geef ik je gelijk. Overigens, voel je niet te beledigd door mijn post want dat is helemaal niet de bedoeling wink ;)
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest

Terug naar forum Reageer (zonder quote)