Forum > Geluid

cd spelers of draaitafels

(170 reacties. Pagina 1 van 18)
Moderator(s): Dré
Joost_sStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2003
Laatste: 2-7-2016
Berichten: 70
23-8-2003 13:10
net nu ik bijna zeker was draaitafels aan te schaffen krijg ik het advies om cd spelers aan te schaffen 2 jaar geleden zat ik met hetzelrde dilemma en heb besloten verder te sparen omdat ik mijn geld niet kwijt wilde aan iets waar ik niet 100 % achter stond.. sad :(

nu was ik van plan te gaan voor de draaitafels krijg ik WEEER het dilemma.. is er iemand die me kan helpen...

graag zou ik de voordelen van vinyl willen hebben

ik weet nl dat het een stuk duurder is maar toch heb ik het idee dat het veel strakker is om met draaitafels te draaien dan met cd spelers..
reacties graag...
Lekker bouncen!
SybrandStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 2-7-2005
Berichten: 212
23-8-2003 13:28
er zijn al heel veel vragen over geweest en zo...

maar goed, platen zijn analoog wat beter geluid moet geven (althans)...
voor de rest kan je zelf helemaal bij de plaat en daar alles mee doen

met cd's kan dat nu ook al, scratsch cd-spelers en zo; nadeel is dat die weer een aardig prijskaartje hebben...

het is gewoon een keuze die je maakt op het feit wat jou het lekkerste ligt, of wat jou het leukst lijkt!
Blijf possitief, ook als het te moeilijk is!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
23-8-2003 13:33

Sybrand schreef:

platen zijn analoog wat beter geluid moet geven (althans)...
Hmmm... ik geef toe dat sommige cd's beroerd klinken. Maar dat komt niet omdat ze digitaal zijn maar omdat ze gemasterd zijn door een kl**tzak die niet weet wat'ie doet.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SybrandStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 2-7-2005
Berichten: 212
23-8-2003 13:35
ik bedoel het niet zo, dat cd's kutklinken, maar analoog systeem heeft mooie curves, en digitaal maakt van die mooie trappetjes, en daar schijnen sommige mensen nog wel eens tegen te zijn
Blijf possitief, ook als het te moeilijk is!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
23-8-2003 13:38
Heb je die "mooie curves" van een platenspeler-element wel eens gezien op een oscilloscoop? Die lijken in de verste verten niet meer op de oorspronkelijke golfvorm.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SybrandStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 2-7-2005
Berichten: 212
23-8-2003 13:44
hmmm, vreemd, moet ik toch eens even kijken of ik dat kan bekieken,.... (ik betwijfel zeker niet dat je gelijk hebt)
Blijf possitief, ook als het te moeilijk is!
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
23-8-2003 14:09
Cd's klinken naar mijn gevoel doorgaans iets scherper dan vinyl, (zal ook wel deels te maken hebben met mastering), maar verder heb je geen last van het kraken en tikken in de breaks en niet dat je naald overslaat door slechte afstelling/ naalden/ kut vinyl als je bij het begin wil beginnen.

Met cd's draaien is zoveel gemakkelijker, en bedenk ook dat iedere aardige, meer underground georienteerde tent tegenwoordig 2 cd spelers heeft staan.

Ik zal de voordelen van vinyl, vergeleken met bijv. een geavanceerd apparaat zoals de cdj-1000 (wat van mij niet eens hoeft, het gaat mij erom dat er pitch opzit en een goeie accurate jog, want ik truck alleen met mijn mengpaneel) opnoemen.

Voordelen van vinyl tov bijv cdj-1000:

Voordelen van cd's boven vinyl:

-Je kan geperste cd's (dus legaal in de winkel verkregen) na weet ik veel jaar nog draaien zonder dat ze kraken, tikken of wat ook mits je er zuinig op bent.
-Je hebt minder pijn in je schouders/klauwen/rug na sjouwen met cd's
-Niks slaat meer over op een goeie cd speler die shockproof is of esp heeft
-Doordat je cd's afgeschermd zijn kunnen er geen stofjes op je cd's komen zodat het geluid niet verneukt wordt
-Je hoeft niet iedere keer dure naalden te vervangen en/of slipmatten
-geen stomme stofkappen op je cd spelers doen na het draaien

en ga zo maar door...

Nou ja, 1 voordeeltje dan van vinyl, voor sommige sukkels lijkt het (nog) het "echte" gevoel zodat ze je een schouderklopje geven als je aan een platencollectie en tt's begint en de verkrijgbaarheid (zoals ik ook al in je andere topic zei) is voor underground (nog wel) groter.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
SybrandStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 2-7-2005
Berichten: 212
23-8-2003 15:28

DJ Tim schreef:

-Niks slaat meer over op een goeie cd speler die shockproof is of esp heeft
met die uitspraak zou ik voorzichtig zijn... de kans wordt aanmerkelijk verkleind; maar het kan nog steeds voorkomen... indien je in een zaal staat waar men zo uit z'n dak gaat en jij je cd-spelers makkelijk kunnen metrillen wil het wel eens voorkomen dat je ESP te kort is om tussen 2 momenten van overslaan goed te komen, zodat je alsnog overslag kan krijgen

even goed met zwaarbeschadigde cd's, dus zeg niet, dat het NIET kan, het kan BIJNA niet!
Blijf possitief, ook als het te moeilijk is!
Joost_sStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2003
Laatste: 2-7-2016
Berichten: 70
23-8-2003 15:38
als ik dj tim zo hoor raad hij me het ten sterkste af om met draaitafels te beginnen.. terwijl dat me veel leuker lijkt...
Lekker bouncen!
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
23-8-2003 15:38

Sybrand schreef:

met die uitspraak zou ik voorzichtig zijn... de kans wordt aanmerkelijk verkleind; maar het kan nog steeds voorkomen... indien je in een zaal staat waar men zo uit z'n dak gaat en jij je cd-spelers makkelijk kunnen metrillen wil het wel eens voorkomen dat je ESP te kort is om tussen 2 momenten van overslaan goed te komen, zodat je alsnog overslag kan krijgen

even goed met zwaarbeschadigde cd's, dus zeg niet, dat het NIET kan, het kan BIJNA niet!
Nou ja, dat bedoel ik ook. Alles is uiteraard mogelijk. Maar ik vind dat je iets teveel muffenzift (niet beledigend bedoeld wink ;) ), maar als je draaitafels naast cd-spelers met esp zet op een instabiele vloer weet je wel welke het eerst overslaan.

En aangezien we het hier hebben over cd spelers of draaitafels en enkele voor- en nadelen noemen, denk ik dat het overslaan met cd spelers (met esp) vergeleken met draaitafels te verwaarlozen is.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest

Terug naar forum Reageer (zonder quote)