Forum > Geluid

HF drive rw-15

(74 reacties. Pagina 6 van 8)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
25-6-2008 21:53

djlimburg schreef:

Lees net op een ander gedeelte van het forum dat een lampje helemaal geen goede oplossing is.
Het zou niet te berekennen zijn en ook heb je vervorming in het geluid.
Ah,...dus naar aanleiding van te lezen trek jij je conclusies.
Dan doe je het toch niet.
Even voor de duidelijkheid,
A: het hoeft niet berekend te worden.
B: als ik het "vervorming" verhaal niet geplaatst had, dan had je het ook niet waargenomen.

Bij mij werkt het in ieder geval prima. Een opgeblazen tweeter is nog altijd duurder.
Als je denkt dat het niet een oplossing zou kunnen zijn moet je er zeker niet aan beginnen.

Martin.
kvm entertainment
DjlimburgEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2008
Laatste: 20-6-2009
Berichten: 274
25-6-2008 22:51
Nee dre heeft hier een aantal berichten oer op het forum geplaatst en aan de hand daar van
Je kunt trouwns neit gewoon ieder willekeurig lampje neemen het ene ligt er veel sneller uit dan eht andere.
wat zou een leven zijn zonder geluid
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
25-6-2008 23:09

djlimburg schreef:

Je kunt trouwns neit gewoon ieder willekeurig lampje neemen het ene ligt er veel sneller uit dan eht andere.
Heb je daar ervaring mee?
12volt 18watt werkt prima.

Ik heb het in verschillende kasten met verschillende drivers bij gebruik van verschillende versterkers.
Liever een "globaal" middel dan niets. Voorlopig lag ik nog steeds iedereen uit die met defecte tweetertjes zit. Bij de tweede keer lampje opblazen ben ik al ruim uit de kostenlaugh :D

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
26-6-2008 10:01
En toch zou IK liever een zekering nemen (al dan niet met een weerstand over de zekering zodat er bij overbelasting en doorslaan van de zekering nog een beetje hoog overblijft).

1. Een zekering heeft een vrij lage weerstandwaarde tot het punt dat hij de geest geeft (is dus "non intrusive").
2. Een zekering heeft geen limiter/compressorwerking. Een lamp heeft dat wel (en nee, helaas kun je daarbij niet zelf de attack, release en ratio instellen).
3. Een zekering is een stuk voordeliger, straft meer af (hoog is gewoon pleite bij overbelasting) en is netjes in een zekeringhouder achterin de kast te plaatsen.

Grote voordeel van een lamp is dat hij zelf meestal niet stuk gaat als hij z'n beschermende werking uitvoert. Een zekering gaat altijd stuk als hij z'n beschermende werking uitvoert (en als hij dat niet zou doen dan zou de tweeter defect raken en zo de zekering beschermen ;-).

Voor een 20W/8Ohm hoogdriver is een 1,5A zekering een goed startpunt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DjlimburgEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2008
Laatste: 20-6-2009
Berichten: 274
26-6-2008 17:44
Ik ga een keer iets proberen met een zekering.
Zet er eerst gewoon zo een tussen en als ik dan weet hoezwaar deze moet zijn bouw ik achterin een zekeringhouder en kan ik er altijd direct bij.

Heb het op het moment erg druk zodra ik ehb geprobeert komen mijn bevindingen hier op het forum testaan.
wat zou een leven zijn zonder geluid
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
26-6-2008 19:14
Ik heb jarenlang met OHM boxen gewerkt.In de BR reeks nochtans de duurste zat fabriek af een lampje als bescherming van het hoog.Heb nog een oud filter hiervan liggen maar kan jammer genoeg de waarden van het lampje niet meer lezen.
Heb nooit bij jarenlange verhuur ervan een tweeter kapot gehad.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
26-6-2008 22:43

Dré schreef:

3. Een zekering is een stuk voordeliger, straft meer af (hoog is gewoon pleite bij overbelasting) en is netjes in een zekeringhouder achterin de kast te plaatsen.
Voor jezelf wat minder, stel dat je over de rand gaat?
....hoog pleite..even zekering verwisselen? Dacht het niet.
De totale schakeling die ik gepost heb, gaat nog over dat randje.
Maak je het echt te gek, dan is je hoog ook pleite.
Lampje plaats je uiteraard in de kast op een makkelijke plek.

Een zekeringhouder achterin de kast is zeker netjes.
Kleine handleiding, men neme een stukje zilverpapier....

Martin.
kvm entertainment
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
26-6-2008 22:58
Ik heb ooit eens in mijn eerste pa-setje een "springzekering" gehad (weet het woord niet). Die kun je dus weer indrukken als hij eruit klapt. Is dit een goede oplossing?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
27-6-2008 10:30

KVM schreef:

Dré schreef:

3. Een zekering is een stuk voordeliger, straft meer af (hoog is gewoon pleite bij overbelasting) en is netjes in een zekeringhouder achterin de kast te plaatsen.
Voor jezelf wat minder, stel dat je over de rand gaat?
Ik zou het bij speakers voor mezelf nooit doen (en heb het bij speakers voor mezelf ook nooit gedaan). Ik luisterde namelijk altijd goed naar wat er uit een speaker kwam (en heb dan ook in m'n hele leven nog nooit iets opgeblazen (in ieder geval niet per ongeluk ;-))

Maar je kunt altijd nog overwegen er een weerstand overheen te zetten die het hoog met 6+dB naar beneden trekt mocht de zekering eruit knallen. Dan kan de huurder nog wel door (alleen dan met een beetje kreupel geluid; het gevolg van z'n eigen onkunde).

Ik heb menig PA speaker gezien (met name Community spul) waarbij de topkast de hele avond meer op een lichteffect leek dan op een luidspreker. Geluid was volkomen brak (maar bedieners werden niet afgestraft door de lampjes...).
Een zekeringhouder achterin de kast is zeker netjes.
Kleine handleiding, men neme een stukje zilverpapier....
Hmmm ja... In de kast dan maar (met een weerstand erover ;-)

Bij het lampjesverhaal zul je (meer nog dan bij het zekeringverhaal) moeten bepalen welke waarde lamp je moet gebruiken (en daarvoor zul je, voor het goede, een aantal drivers op moeten blazen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
27-6-2008 10:31

TB schreef:

Ik heb ooit eens in mijn eerste pa-setje een "springzekering" gehad (weet het woord niet). Die kun je dus weer indrukken als hij eruit klapt. Is dit een goede oplossing?
Als je de juiste waarde weet te vinden dan lijkt me dit een prima oplossing.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)