Forum > Zelfbouw Speakers

Studiereis over het Internet: Meten met Sia SmaartLive 5.

(77 reacties. Pagina 6 van 8)
Moderator(s): Dré
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 1595
25-12-2011 14:00

knorrepot schreef:

Is er inmiddels al bekend waar men smaart download? Een demoversie heb je maar 30 dagen wat aan, en dan?
Haha. Ken de koope (ge wit wel: in ruil voor geld):
www.rationalacoustics.com/store/smaart.html
't is maar een hobby...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
25-12-2011 15:03
Hallo Knorrepot,

knorrepot schreef:

Is er inmiddels al bekend waar men smaart download? Een demoversie heb je maar 30 dagen wat aan, en dan?
Je kan hem dan gewoon weer opnieuw installeren (wat denk ik de meeste thuisgebruikers doen!).

Wel even voordat je hem verwijderd je instellingen exporteren naar een reg-bestand.
Na de verse installatie kun je al je instellingen weer importeren in Smaart.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
25-12-2011 15:25
Hallo,

Heb even twee downloads klaar gezet voor de mensen die de Smaart 5.4 Demo versie willen.
Ook heb ik een link staan naar een windows reg-bestand wat je kan gebruiken om Smaart in een keer goed ingesteld te hebben.
De in het begin van dit topic missende foto's heb je dan eigenlijk niet meer nodig, omdat ik dat dus al gedaan heb voor jullie ;-)

Als je Smaart hebt geïnstalleerd staan kun via het menu de smart54.reg importeren.
Het kan zijn dat je een fout krijgt wat betreft de ingestelde geluidskaart, maar dat lost Smaart zelf op als je hem opnieuw opstart (hij zet dan zelf de juiste geluidskaart in Smaart).
  • Smaart 5.4 Demo versie (downloaden en uitpakken naar een tijdelijke map, daarna setup.exe starten), incl. handleidingen en de eerder genoemde reg-file.
  • Het losse reg-bestand (link opslaan als...), als je Smaart 5.4 al geïnstalleerd hebt staan.
Succes....

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
31-12-2011 19:12
Ik heb het systeem ook draaien momenteel. Werkt prima, met dank aan Wiebbe happy :)

Echter nu kom ik met de volgende (noob) vraagjes.
Hoe zet je je systeem netjes ''in fase'' zoals dat gezegd word?

En als laatste, het callibreren van het SPL signal, hoe gaat dat in zijn werk / hoe moet dat?
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
31-12-2011 20:45
Hallo Bram,

Het in fase zetten (van links en rechts) is niet meer en minder dan de boel gewoon goed aansluiten.
Dus goed letten op dat alle stekkers (XLR's en Speakon's) van binnen goed aangesloten zijn.

Als je met een crossover werkt zou het ook zo kunnen zijn dat de topjes en basjes van elkaar in tegen fase moeten staan, maar dat is niet altijd zo (dit is mede afhankelijk van je filtering).

Handig apparaatje is hiervoor de Dap Cable Tester.
De Dap is veel uitgebreider als de goedkopere Behringer CT100.
Heb er zelf al veel plezier van gehad.

Ik heb in het Smaart 5.4 Demo versie zip-bestand ook de user manual zitten.
In de user manual staat het antwoord op je tweede vraag simpel en duidelijk uitgelegd (pagina 44 t/m 46).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
31-12-2011 22:27
Ik doelde dus op het in fase zetten van een top / sub setje of hi / mid / Lo etc. En dan met name de delay tussen de losse componenten.

Ik zal de manual een tot mij nemen.
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 1595
1-1-2012 12:00
Wat voor type subs heb je? Bij de meeste kasten kun je de volgende truc doen:
Kies Linkwitz-Riley als x-over type (24dB/oct). Stel de gain zo af dat de x-over frequentie even hard uit sub als top komt (kun je berekenen met ampgain en rendement van je speakers en natuurlijk op gehoor). Vervolgens zet je bewust top of sub uit fase. Stel nu de delay op top of sub (afhankelijk van welke "vooraan" staat / "voor" loopt) zodanig in dat de x-over frequentie minimaal wordt weergegeven. De delay zou max enkele ms moeten zijn (zo niet dan heb je iets fout gedaan). Evt. pas je de gain nog wat aan om verder te minimaliseren. Zet nu beide weer in fase.
Je hebt nu een basisafstelling waarbij fase (time alignment) en gain van top en sub matchen. Nu kun je met smaart aan de slag om de laatste rimpels weg te poetsen.

Merk op dat als je top en sub tov elkaar verplaatst, je de basisafstelling opnieuw moet doen...
En als je in een andere ruimte gaat staan, krijg je andere pieken en dalen en dan zijn er ook nog verschillen met waar je meet... Het beste is dan ook op een weiland meten en dat als standaardinstelling gebruiken. Op locatie: vertrouwen op je oren en een beetje bijstellen indien nodig.
't is maar een hobby...
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
1-1-2012 21:21
Is het misschien mogelijk om de linkjes in de eerste posts weer werkend te krijgen?
Ben deze studiereis een beetje aan het bestuderen en denk er over om zo'n meetopstelling in elkaar te knutselen, al is het maar bij wijze van experiment en om meer inzicht te krijgen.
Free beats!
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
2-1-2012 16:58
Ik heb nu op verschillende plaatsen Smaart 5.4 gedownload, maar iedere keer geeft mijn antivirus een waarschuwing dat de setup file besmet is met een virus, en flikkert hem daarna weg. Heb ik hier te maken meet een overdreven reactie van mijn antivirus of scheelt er echt iets met dat bestand?
Free beats!
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
9-1-2012 13:14

PvG schreef:

Wat voor type subs heb je? Bij de meeste kasten kun je de volgende truc doen:
Kies Linkwitz-Riley als x-over type (24dB/oct). Stel de gain zo af dat de x-over frequentie even hard uit sub als top komt (kun je berekenen met ampgain en rendement van je speakers en natuurlijk op gehoor). Vervolgens zet je bewust top of sub uit fase. Stel nu de delay op top of sub (afhankelijk van welke "vooraan" staat / "voor" loopt) zodanig in dat de x-over frequentie minimaal wordt weergegeven. De delay zou max enkele ms moeten zijn (zo niet dan heb je iets fout gedaan). Evt. pas je de gain nog wat aan om verder te minimaliseren. Zet nu beide weer in fase.
Je hebt nu een basisafstelling waarbij fase (time alignment) en gain van top en sub matchen. Nu kun je met smaart aan de slag om de laatste rimpels weg te poetsen.
Redelijk duidelijk. Ik vat het alleen even net in het stukje, stel de gain af dat de x-over frequentie even hard uit je sub als top komt.
Dus roze ruis er op en top en sub meter zodat de 80Hz even hard uit mijn top als sub kom? (Aangenomen dat ik 80Hz als crossover freq gebruik)

Subs zijn verschillend, maar vooral 15-18'' BR zelfbouw subs en dubbel 12-18'' MF zelfbouw.
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus

Terug naar forum Reageer (zonder quote)