Forum > Zelfbouw Speakers

Zelfbouw project 15'' subs (eigen ontwerp)

(66 reacties. Pagina 6 van 7)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-3-2007 19:33
Hallo Alleznet,

Heb je nu die aanpassingen nog geplaatst aan de BR-poorten?
En hoe heb je de speaker vastgezet, houtschroeven?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
11-3-2007 19:38
Heb meteen getest zoals je kon zien en heb de poorten niet meer erin gezet, werkte zeer goed en wil niet de kans lopen dat de poort (die amper te monteren was omdat de kast al in elkaar stak toen alles gebouwd was en ik erachter kwam dat kleiner beter zou zijn). Lijmen was alleen mogelijk en ben bang dat dat niet sterk genoeg is. Weliswaar jammer maar ik denk dat dit opweegt tegen een gammele 'aanplakpoort' (kan altijd later nog mocht blijken dat ik niet tevreden ben). Speaker zit vast met goede RVS houtschroeven van het juiste formaat (precies passend). Nogal vreemd want de inbouw formaten zouden perfect passend moeten zijn maar om dan nog de inslagmoeren te plaatsen (hout was 'op' in dat gebied) was onmogelijk shocked 8O dus was enige goede oplossing volgensmij.

Enig idee trouwens iemand hoe dat het kan dat de inbouwmaten perfect zijn uitgezaagd en overgenomen dat er dan geen ruimte is voor de juiste montage materialen?
Bier, Billen, Borsten en Beats!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-3-2007 19:48
Hallo Alleznet,

Heb je gelijk in, een stuk poort bijbouwen is niet makkelijk met de box al in elkaar staande.

Voor die houtschroeven moet je de volgende keer inbusboutjes gebruiken en inslagmoeren.

Waarom inslagmoeren: Inslagmoeren geven een betere en sterkere bevestiging, die je steeds kan loshalen zonder dat de zaak "dol" wordt

Waarom Inbus: Met inbusbouten heb de minste kans dat je uitschiet, en zo door je conus prikt. Je kan, als je dat wilt, alles netjes met een momentsleutel aandraaien om zo een goed mogelijke verdeling van de krachten te hebben.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
11-3-2007 19:50
Lees even edits hierboven, tevens is de druk over de schroeven wel perfect verdeeld de 'kracht' van de schroefmachine was in te stellen (weet niet hoe je het precies noemt?) en dus gelijk.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
NicoHStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-12-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 26
11-3-2007 21:35
Mooi , maar zitten de handvaten niet verkeerd om? Lijkt me onhandig vastpakken zo.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
11-3-2007 22:29
En ze lijken ook een beetje laag in de kast te zitten, worden de kastjes zo niet een beetje topzwaar?Ook had ik ze met zwarte schroeven vast gezet.

Tevens lijkt er op de foto vrij weinig ruimte te zijn voor een speakergrille, klopt dat of is het gezichtsbedrog?
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
11-3-2007 22:34
Schroeven worden nog vervangen door zwarte exemplaren (van de handvaten en connectors dan). Verder is er inderdaad niet gek veel ruimte voor de speakergrill hoewel dit allemaal toch precies zou moeten gaan passen (heb het strak getekend wink ;) * hoop ik shut up :X *). Handvaten zitten aan de lage kant, maar opzich vrij handelbaar (kasten zijn sowieso te 'breed' om in je eentje op te tillen vandaar dat er ook nog wielen op de achterkant komen.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
11-3-2007 22:41
Je hebt ook rekening gehouden met het feit dat de conus wel eens een stukje naar buiten wil komen en daarbij dus niet op de grille moet stuiten?

Verder had ik bij wieltjes op de achterkant de handvaten 90 graden gedraaid gemonteerd (ten opzichte van de huidige montage).

Overigens hoop ik niet dat ik afkrakend overkom. Grote kans dat ik het je een stuk minder goed na zou doen. ;-)
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
11-3-2007 22:48
Uiteraard heb ik rekening gehouden met het feit dat de conus 'op-en-neer' gaat. Xmax is 7.5mm, Xdammage is 15mm. Dan kun je toch wel stellen dat je je speakers redelijk over de zeik aan het spelen bent, en de grill zit op zo'n 17.5mm van de speaker af. Dus komt helemaal goed happy :). Handvaten heb ik bewust toch zo gezet, leek me praktischer, maar dat moet de ervaring uitwijzen shut up :X . Tevens beschouw ik het niet als gezeik o.i.d. het is mijn eerste setje zelfbouw subs en heb uit mezelf al bakken geleerd, alles wat anderen nog als tips geven zie ik als goede les voor de toekomst (hoewel het resultaat me zelf 200% meevalt: zowel het geluid als het optische deel)
Bier, Billen, Borsten en Beats!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 13459
12-3-2007 00:11

alleznet schreef:

Handvaten heb ik bewust toch zo gezet, leek me praktischer, maar dat moet de ervaring uitwijzen shut up :X.
Als de bedoeling van de handvatten (let op de juiste spelling ;-) is dat polsen gebroken moeten worden dan zal dat wel gaan lukken op deze manier...

Ik zou ze toch maar even omdraaien (en de volgende keer de handvatten boven het massamiddelpunt zetten). Dit punt kun je met de dubbeltip methode eenvoudig vinden (kast voorover in balans tippen en loodlijn trekken, achterover in balans tippen en loodlijn trekken; massa middelpunt zit daar waar de lijnen elkaar kruisen). En daar komt de bar van het handvat dus net boven te zitten. Poortjes boven en woofer onder helpt massa middelpunt lager te krijgen (maar wordt vaak niet gedaan om wat voor wazige reden dan ook).

Uhm... In jouw geval zijn de problemen dus eenvoudig op te lossen zonder schroefwerk. Draai je subs even om!!!
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)