Forum > Zelfbouw Speakers

Project met Stage Accompany componenten.

(139 reacties. Pagina 6 van 14)
Moderator(s): Dré
M44Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2007
Laatste: 14-4-2008
Berichten: 56
29-4-2007 14:49
zoals ik al eerder heb gemeld zou ik de kast qua formaat laten voor wat ie is. de twee poorten reduceren tot 1 grotere en de tweeter er los op monteren en draaibaar evt kantelbaar. De tweeter heeft geen kast nodig.
Mijn leven is een sprookje, iedere dag als ik thuis kom zit die heks weer op de bank
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
29-4-2007 22:58
Hallo Robin,

m44 schreef:

zoals ik al eerder heb gemeld zou ik de kast qua formaat laten voor wat ie is. de twee poorten reduceren tot 1 grotere en de tweeter er los op monteren en draaibaar evt kantelbaar. De tweeter heeft geen kast nodig.
Zoals je misschien een stuk terug hebt gelezen in dit topic, kloppen simpelweg de kastjes niet. Heb de maten en poortjes door verschillende simulatie-programma's gehaald, met steeds het zelfde resultaat. Ze kloppen gewoon niet (met name de Rear Port Velocity en een behoorlijke PowerDip).

Poorten, demping en baffle kloppen ook niet.

De Ribbon Driver kantelbaar maken heeft volgens mij alléén een negatief effect op de afstraling. Als je hem omhoog kantelt vererger je alléén nog meer de vrij kleine verticale afstraalhoek (30 graden). Volgens mijn inziens creeër je dan een gat in de weergave (tussen de Ribbon en de woofer (die gebruikt word tot 900hz)).
Slimmer is dan gewoon de complete speaker hoger te plaatsen, zodat de Ribbon op oorhoogte zit.

De kasten klinken echt niet slecht, maar heb toch het gevoel dat er veel meer uit te halen is. Door de drivers flushmounted te maken, kast het juiste volume te geven, het juiste dempings materiaal te gebruiken, poorten goede diameter en lengte maken.

Zoals jij de kasten hebt getuned (op het gehoor), lijkt me niet de juiste weg.
De juiste weg lijkt me dat je probeert de kast eerst zo vlak mogelijk te laten lopen, eventueel daarna aanpassen aan je persoonlijke smaak met processing.

Daar komt nog bij, wat jij goed vindt klinken kan een ander misschien als het tegengestelde ervaren. Natuurlijk speelt je persoonlijke smaak hier ook in mee.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
8-6-2007 22:18
Hallo,

Eindelijk kastjes gevonden in de vorm van een bouwpakket van Ivo2.
Kastjes zijn 50 liter, moet dus niet te moeilijk zijn om daar een vb=42 liter aan over te houden.

Wil er morgen aan beginnen, hopelijk voel ik me dan wat beter (heb namelijk de griep).

Toch nog een vraagje aan jullie:

Zoals jullie weten wil ik de drivers flushmounted maken met de baffle.
Natuurlijk heel netjes passend maken zodat de woofer netjes aansluit op de baffle.

Allemaal prachtig natuurlijk, maar........ hoe krijg je in godsnaam de woofer uit de baffle als je bijvoorbeeld iets moet checken?
Door het nette aansluiten van de woofer aan de baffle is er dus géén ruimte om hem met je vingers te "pakken".
Een schroevendraaier gebruiken is uit den boze, omdat je dan de baffle vermeubelt.

Heb wel hier op het forum ooit een fabriekskastje gezien die "notches" had in de baffle, waar je zo te zien dan de woofer uit de baffle kon pakken. Maar of ze daar ook voor bedoelt waren, weet ik niet.
Weet iemand over welke kastjes ik het heb, ik kan ze namelijk niet meer vinden hier op het forum.

Iemand hier ooit een oplossing voor gevonden of gezien.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
9-6-2007 03:22
Valt de woofer niet voorzichtig uit de kast als je hem kantelt?

Ik kon prima met de inbus de RCF woofer los krijgen, als het chassis van staal is word het een ander verhaal.

maar waarom wil je hem zovaak los hebben?
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
9-6-2007 09:51
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 9-6-2007 10:28
Hallo Rob,

Ik stelde bovenstaande vraag omdat dit probleem volgens mij kan gaan ontstaan.
Beter nú al daar rekening mee houden, dan achteraf de zaak moeten te gaan aanpassen.

nijhuisr schreef:

Valt de woofer niet voorzichtig uit de kast als je hem kantelt?
Kast staat nog niet in elkaar, dus kan ik dat nog niet zeggen of hij makkelijk los komt.
Het lijkt me niet omdat de driver kanteld en zo eigenlijk zichzelf "vast-valt".
maar waarom wil je hem zovaak los hebben?
De eerste tijd zal de speaker er regelmatig uit gaan om eventueel te testen wat de ideale hoeveelheid dempingsmateriaal is. Het passief scheidingsfilter zal de eerste tijd zich buiten de kast bevinden om eventueel te tweaken. Daarna word hij dus weer in de kast geplaats waardoor de woofer er weer even uit moet.

Woofer moet er ook weer uit als ik de plaats van de handvatten heb bepaald.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
9-6-2007 10:17
1 x bewerkt. Laatst door Janbo op 9-6-2007 10:18
He Webbie,

Mijn ervaring is dat de woofer er vaak -mits niet te strak in de infrezing- wel uitvalt zodra je deze loshaalt, uiteraard met beleid. Ik houd om die reden voor de infrezing meestal net 1-2 mm meer diameter aan dan de diameter van de woofer. Bij het lakken / spuiten wordt het geheel meestal ook weer iets krapper... Schroevendraaier oid is idd uit den boze!

Misschien kun je eerst de plek van de handvatten bepalen en deze monteren. Mocht de woofer er dan uit moeten en wat al te strak zitten, dan kun je een handvat loshalen en de woofer een tikje geven.

Succes met dit fraaie kastje!
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
9-6-2007 10:17
Je zou denk ik een strook stof (stevige stof) kunnen leggen tussen de onderkant van de woofer en het hout. Dit zie je ook wel eens bij van die batterij vakjes en zo zou je het er dan uit kunnen trekken. Nooit geprobeerd, was alleen een idee dat ineens bij me opkwam.

Anders misschien ook nog mogelijk om op 2-4 plaatsen een klein stukje van het hout weg te frezen/schaven zodat je daar gewoon onder de woofer kunt komen (zal aan de stevigheid weinig ten onder doen).
Bier, Billen, Borsten en Beats!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
10-6-2007 01:00
Hallo,

Heren bedankt voor jullie reacties.

Janbo schreef:

Misschien kun je eerst de plek van de handvatten bepalen en deze monteren.
Mocht de woofer er dan uit moeten en wat al te strak zitten, dan kun je een handvat loshalen en de woofer een tikje geven.
Aan die oplossing had ik ook al gedacht, maar doordat ik van een 50 liter kastje een vb=42 liter wil overhouden kan/wil ik alléén maar gebruik maken van de flightcase-handgrepen (die grote/diepe handgrepen nemen te veel volume weg, en ik vind ze trouwens ook lelijk) .
Die handgrepen worden wel verzonken in de kast, maar wel zodat er nog "vlees" achter de bevestigingsplaats over blijft.
Door deze constructie gaat jouw tip helaas niet werken.
Wél zou ik eventueel het connectorpaneeltje (wat precies achter de magneet komt) los kunnen schroeven, en zo de woofer een handje helpen.

Ik vind het altijd eng om een zware woofer uit een kast (als hij rechtop staat) te halen, vooral als hij een beetje klemt/plakt in/aan de baffle.
Als hij ineens los komt heb je de volle kilo's van de magneet ineens in je handen, áls je geluk hebt.
Mijn grote angst is dat ik hem dan uit mijn vingers laat schieten of dat ik met mijn vingers de conus beschadig.

alleznet schreef:

Je zou denk ik een strook stof (stevige stof) kunnen leggen tussen de onderkant van de woofer en het hout. Dit zie je ook wel eens bij van die batterij vakjes en zo zou je het er dan uit kunnen trekken. Nooit geprobeerd, was alleen een idee dat ineens bij me opkwam.
Nog niet eens zo'n gek idee, ik weet precies wat je bedoelt.
Nu alléén nog even een manier vinden om die strokjes stof stevig aan het frame van de woofer vast te maken, zonder dat ze de afdichting van de woofer/baffle in de weg zitten.
Alléén blijf je dan wel met één of meerdere "flapjes" zitten die dan tussen de baffle en woofer uit blijven steken.
Misschien vastzetten met een stukje klitteband, maar daar word de baffle niet vlakker/gladder op (Baffle Diffraction Step (BDS)).

Toch een idee waar ik nog eens een keer zwaar over ga nadenken, bedankt voor je tip.
Anders misschien ook nog mogelijk om op 2-4 plaatsen een klein stukje van het hout weg te frezen/schaven zodat je daar gewoon onder de woofer kunt komen (zal aan de stevigheid weinig ten onder doen).
Dat zijn de "notches" waar ik het een paar posts eerder over had.

Heb het forum nog een keer doorzocht maar kan ze helaas niet meer vinden.
Weet bijna zeker dat het stond in het forum "Geluid" en dat het over een vrij onbekend merk ging.

Misschien dat er bij iemand een lichtje gaat branden.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
2-7-2007 01:46
Hallo,

Eerste foto's eindelijk gemaakt, eigenlijk helemaal vergeten om ze van het hele bouwproces te maken.

Kijkvoer!!

Handvaten, speakon, pole-adapters en achterste vliegogen moeten nog een plaatsje krijgen in de box.
Ik wil niets overhaast doen, en kijk steeds of ik niet een probleem ergens creëer.

Heb tot nu toe nog géén échte consessies te hoeven doen.
BDS heb ik, volgens mij, mooi kunnen verkleinen door een waveguide te gebruiken en door de speakergrille aan de zijkant van box te gaan bevestigen (zie het freeswerk aan de zijkant van de box).

(De afronding van de baffle heb ik alléén gemaakt omdat ik dat wel netjes vond staan, dus niet voor de BDS (want dan had de afronding beduidend groter moeten zijn))

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
2-7-2007 13:04
Hoe voorkom je dat die waveguide gaat meetrillen als de ziekte? Achterkant opvullen met purschuim oid?
It's time to play the music, It's time to light the lights..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)