Forum > Geluid

Elementen voor thuis-dj

(131 reacties. Pagina 6 van 14)
Moderator(s): Dré
Patrick van VugtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2004
Laatste: 14-10-2008
Berichten: 466
21-4-2004 19:31
1 x bewerkt. Laatst door Patrick van Vugt op 21-4-2004 20:36
Tipisch mij hoor: Ik scrijf eers een half forum vol over de Q30, en nu ben ik er ineens achter gekomen dat een sinQ kopen voor mij denk ik beter is laugh :D .
Maar nu weer dezelde vraag, wat is het beste element hiervoor?
Dat stanton 505 elementje ga ik als rezerve en voor tuis gebruiken, maar voor een drive-in? Het is bedoeld voor gewoon beat mixen en mischien heel aventoe een backspin, de prijs maakt mij ook niks uit.
Heb zelf al 100x elk element bekeken en zit te twijfelen tussen het volgende lijstje:

1. Ortofon concorde pro
2. Ortofon OM DJ S
3. Ortofon Concorde DJ S
4. Ortofon OM Pro
5. Ortofon Concorde Pro S
6. Stanton Discmaster II
7. Stanton Trackmaster II SK
8. Ortofon Concorde Night Club S
9. Ortofon OM Night Club S
10. Shure white label

Als iemand nog een ander idee heeft zou ik dat graag horen wink ;)
alvast bedankt.
*Quukske*
Tribal ChefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-11-2003
Laatste: 28-9-2009
Berichten: 543
21-4-2004 19:40
Wat heeft iedereen toch tegen de shure white label razz :p
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
21-4-2004 20:28
Als je een hele goede klank wilt, neem dan Night Club E.
Ikzelf zou deze echter niet opnieuw kopen omdat ik ze niet super stabiel vind. Er valt mee te werken maar een ander element vind ik een betere optie.

DJ E ligt zo'n beetje tussen de Pro en de Night Club, zowel qua klank als qua stabiliteit. De DJ E is minder stabiel dan de Pro (elliptische naald) maar een stuk stabieler dan de Night Club E.

Ortofon Electro: is al een tijdje uit dacht ik (nog niet in de webshop overigens) en dit zou een stabielere versie van de Night Club E zijn.

Verschil in klank tussen Concorde en OM versie is er niet. Dit staat overigens talloze keren te lezen in het forum.
Patrick van VugtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2004
Laatste: 14-10-2008
Berichten: 466
21-4-2004 20:39

Snake schreef:

Als je een hele goede klank wilt, neem dan Night Club E.
Ikzelf zou deze echter niet opnieuw kopen omdat ik ze niet super stabiel vind. Er valt mee te werken maar een ander element vind ik een betere optie.

DJ E ligt zo'n beetje tussen de Pro en de Night Club, zowel qua klank als qua stabiliteit. De DJ E is minder stabiel dan de Pro (elliptische naald) maar een stuk stabieler dan de Night Club E.

Ortofon Electro: is al een tijdje uit dacht ik (nog niet in de webshop overigens) en dit zou een stabielere versie van de Night Club E zijn.

Verschil in klank tussen Concorde en OM versie is er niet. Dit staat overigens talloze keren te lezen in het forum.
Er word gezecht dat je geen backspin met een eleptische naald kunt maken, is dit waar?
En welke zouden jullie kiezen als je moest kiezen?

p.s shure white label toegevoegd, maar ik heb eiglijk geen idee of dat "opgepomte" goed klinkt.
*Quukske*
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
21-4-2004 20:52

Patrick van Vugt schreef:

Er word gezecht dat je geen backspin met een eleptische naald kunt maken, is dit waar?
Dit is niet waar. Een backspin maken lukt wel met een elliptische naald. De vraag is maar of het ergens naar gaat klinken...

Als je van plan bent veel backspins in je set te gaan gebruiken (dan ben je wel verkeerd bezig maar dat is een ander verhaal), moet je inderdaad geen Night Club E gaan gebruiken.

Natuurlijk hangt de "skip-factor" hoofdzakelijk af van de plaat -> spreekt vanzelf dat een geslaagde backspin maken met een hobbelende plaat niet eenvoudig is. Als het gat van de plaat wat te groot is dan loop je ook veel kans op skippen. Kwaliteit van de toonarm en techniek van de dj spelen ook een grote rol.
En welke zouden jullie kiezen als je moest kiezen?
Ortofon Concorde DJ E. Omdat ik momenteel een Night Club E heb en dus bij overstap mijn elementen niet in de vuilbak moet gooien.
p.s shure white label toegevoegd, maar ik heb eiglijk geen idee of dat "opgepomte" goed klinkt.
Daar heb ik zelf ook geen idee van.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
21-4-2004 22:40

Tribal Chef schreef:

Wat heeft iedereen toch tegen de shure white label razz :p
Niets maar hij geeft een ander geluid als de nightclub en je moet er een beetje van houden. Ik wil geluid zoals het op de plaat staat en niet het geluid wat een element er van maakt.
Voordeel van de shure is wel dat ie met een heel lage tracking force retestabiel blijft.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Patrick van VugtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2004
Laatste: 14-10-2008
Berichten: 466
22-4-2004 15:09
Dus je kunt wel een backspin maken met een E naald, maar het is moeilijk en (laten we het zo maar stellen dan) gevaarlijk.
Maar is het ook waar dat een E naald gevoeliger is voor stof of niet?
En wat is de Beste E naald als je een normaal geluid wilt (ik denk zelf de nightclub)?
en wat is de beste S naald als je een normaal geluid wilt (dus geen shure)?
En hoe zit het eiglijk met vervanging van naalden...?
*Quukske*
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
22-4-2004 19:21
Ik denk dat je het bij de ortofons het simpelste kan stellen door te zeggen:

Wil ik echt het beste geluid uit mijn element halen en ben ik meer aan het mixen dan aan het scratchen of constant backspins maken:

een ortofon night club E (elliptisch)

Wil ik af- en toe is een baby scratch maken of een backspin:

Ortofon Concorde pro of de duurdere en kwalitatief iets betere dj-s (sferisch)

Wil je echt heftig gaan scratchen of backspinnen neem dan een shure of een stevig Stanton of Concorde scratch element.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk (en ik denk dat dat voor de meesten op het forum geld) zou ik het beste af zijn met een dj-s. Ik doe heel af- en toe een backspin of baby scratch en dat is zat als je een mixer bent. En verder vind ik een redelijk goed geluid en een stabiel element best belangrijk.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
22-4-2004 19:24
Toevoeging: Voor de DJ en de NightClub heb je een GOEDE arm nodig. Dus een SL-12X0MKXX OF een Super OEM bak o.i.d. Armen met een hoge eigen massa zijn NIET geschikt voor deze elementen.

Voorzichtige vuistregel: Hoe lager de nominaal benodigde naalddruk van het element in kwestie, hoe lager de dynamisch bewegende massa, van de arm waarin het element gemonteerd wordt, moet zijn.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
22-4-2004 21:06

DJ Tim schreef:

Ik denk dat je het bij de ortofons het simpelste kan stellen door te zeggen:

Wil ik echt het beste geluid uit mijn element halen en ben ik meer aan het mixen dan aan het scratchen of constant backspins maken:

een ortofon night club E (elliptisch)

Wil ik af- en toe is een baby scratch maken of een backspin:

Ortofon Concorde pro of de duurdere en kwalitatief iets betere dj-s (sferisch)

Wil je echt heftig gaan scratchen of backspinnen neem dan een shure of een stevig Stanton of Concorde scratch element.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk (en ik denk dat dat voor de meesten op het forum geld) zou ik het beste af zijn met een dj-s. Ik doe heel af- en toe een backspin of baby scratch en dat is zat als je een mixer bent. En verder vind ik een redelijk goed geluid en een stabiel element best belangrijk.
Met de Nightclub E kan je af en toe best eens scratchen of een backspinn doen. Zo kwetsbaar/onstabiel is hij nu ook weer niet. Ik vind het echt een heel mooi naaldje, op 3/3,5 gram slaat hij bij mij zelden over.

Ik vind het belangrijkste voordeel van de Nightclub E dat hij goed klinkt bij weinig druk en de platen dus minimaal slijten tijdens gewoon afspelen. Met een S naald slijten je platen over de hele lengte van de groef harder bij dezelfde druk.

Klopt het dat de anti-skating krachten anders zijn bij een E dan bij een S naald? Als ik de de Pro S met de Nightclub E vergelijk dan lijkt het wel of de arm minder hard naar binnen word getrokken met de elliptische naald?! (op een lege plaat)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)