Forum > Geluid

Een nieuwe PA-installatie --> veelzijdig en compact.

(66 reacties. Pagina 6 van 7)
Moderator(s): Dré
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
13-10-2003 18:16
Overigens is de Lab FP6400 al te krijgen voor "maar" 4400 Euro inc. btw.

En als het over fabrieks speakers gaat zou ik ook eens kijken naar Nexo.
Als wij nog eens onze kleine set gaan vervangen word het waarschijnlijk een setje van dit merk.

M.V.G.

Joep
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
23-10-2003 23:11
Het is zover...
De speakers zijn besteld (18sound 18LW1400) en de bouw gaat bijna beginnen. Eerst enkel de subs dus.

Toch enkele kleine vragen. Dit zijn echt nog maar detaildingetjes:
1) Welke houtsoort. De soorten die ik heb gezien zijn:
Berken Multiplex (licht-niet watervast verlijmt),
populieren multiplex (licht-watervast verlijmt??),
meranti multiplex (zwaarder - watervast verlijmt - goedkoop) of
ocoume multiplex (duur - watervast - garantiehout).

2) versteviginge:
De normale tekening heeft enkele verstevigingen in de vorm van wandverstevigingen (strip langs de wand). Nu heeft wall-to-wall bracing een betere werking. Zou dit veel schelen in zo'n relatief kleine kast? Probleem is dat de woofer al een heel deel in beslag neemt. Veel ruimte intern is er niet meer echt.


Als er verder nog dingen zijn post ik ze wel..
Alvast bedankt!
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
24-10-2003 00:31

Reemski schreef:

Zou dit veel schelen in zo'n relatief kleine kast?
Ja.

Meranti en Ocoumé zijn (afhankelijk van houtsoort, dekfineren en verlijming) even zwaar te noemen. Te zwaar voor dit soort toepassingen. En je wilde best wat extra's uitgeven voor gewichtsbesparing dus.....
Standaard meranti (bouwmarkt shit) is trouwens geen WBP, dus interieur kwaliteit. Er is echter wel merantie met waterbestendige verlijming. Heb je dit nodig? Nee. Ocoumé is gewoon belachelijk duur. En het is echt niet zo dat de layers onderling los laten als ze eens een dag in de regen hebben gestaan, wat je toch al niet doet. Vaak heeft Ocoumé wel wat meer laagjes.

Populier zul je zelden aantreffen als een multiplex. Meestal een triplex of soms 5 laagjes bij grotere dikten. Vaak ook niet waterbestendige verlijming, boeiuh. Meestal nog iets lichter als berken, wel minder mooi te bewerken en buitenkant vaak ook minder mooi als berken waardoor aflakken mindere resultaten zal boeken. Maar nu ben ik echt aan het muggeziften.

Berkenmultiplex rulesz.
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
24-10-2003 00:46
Je vindt Meranti veel zwaarder dan Berken.. Volgens mij valt dat wel mee toch? (dacht ik zo te voelen in de bouwmarkt). Ocoume is inderdaad onzin, veel te duur.. Maar toch erbij om het rijtje compleet te maken.

Populieren multiplex lag bij de praxis. 7 laags geloof ik. Zag er ook erg netjes uit.

Prijzen waren, voor een plaat 122 x 244mm:
Plaat populieren : 65 Euro
Plaat meranti : 49 Euro (aanbieding)
plaat berken : 69 Euro
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
24-10-2003 09:29
Ben je van plan zelf te gaan zagen of wil je dit laten doen??

Als je dit wilt laten doen, zou ik niet naar de bouwmarkt gaan, het is vaak wel een mooie zaag die ze daar hebben, maar de persoon die hem bedient kan er nog veel aan verklooien. VOORAL als je op de millimeter nauwkeurig gezaagd moet hebben. De nauwkeurigheid van de snede wordt namelijk voor een deel bepaald door de ervaring en de kundigheid van de zager. Mijn ervaring is dat bij de bouwmarkt er nog wel eens een millimeter verschil wil zitten tussen bijvoorbeeld twee gelijkwaardige delen. En dat is zonde. Ik zou als ik jou was naar een goede houthandel gaan, waar ze alle houtsoorten die jij wenst in hun assortiment hebben, en ze het ook voor je kunnen zagen. De mensen daar hebben vaak net wat meer gevoel voor het zagen van dit soort platen. Het is geen garantie dat het beter is, maar ik zou het wel gewoon doen.

John
I am a TimeDriver!
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
24-10-2003 10:53
neeeeee... Ik laat het inderdaad niet zagen door Jan L*l de uitzendkracht bij de Gamma. laugh :D

Ik ga de kasten bouwen met een kennis (die meubelmaker is) bij een meubelmakerij. Daar hebben ze ook alle benodigdheden, en de kennis.
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
24-10-2003 10:56
Hmmm even bij de groothandel geweest.. Daar kan ik nu ook kopen (weer die kennisjes he happy :) ).

Daar hadden ze 2 soorten voor me..
Ocoume, voor 36 Euro per plaat, en een lichtere houtsoort (waarschijnlijk berken) voor 28 per plaat. Dat zijn leukere prijzen..
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
24-10-2003 13:21
Dre, jij gebruikt zelf de Lab gruppen 4000's..

Zelf ben ik nu ook al aan het zoeken voor een versterker die een ze straks lekker kan aansturen..

Wat ik 2e hands zo'n beetje kon vinden waren:

1 x Powersoft Digam 7000, 2 x 2000 watt op 4 ohm.
2 x QSC plx1602 - 2 x 1600 watt op 4 ohm
1 x Lab Gruppen 4000 - 2 x 2000 watt op 4 ohm.

Powersoft ooit eens tegengekomen voor 1900 Euro,
De plxen kosten me 1500 Euro,
Of voor rond de 2200 Euro een Lab gruppen 4000..

Wat zou de verstandigste keuze zijn... Plx'en zijnhet goedkoopst, maar ook zeker niet slecht. Wel kunnen er dan maar 2 kasten per amp omdat ze gebrucht gaan. Ook is het eigenlijk niet niet voldoende vermogen.
Powersoft, daar kom je toch nog verdeelde meningen over tegen. Ze blijken vreselijk goed te zijn, of toch net niet...
En dan de Labs.... Wel de duurste keuze, maar als ik hem aanschaf.. Ben ik dan voorlopig klaar?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
24-10-2003 14:40
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan (uitgezonderd de PLX natuurlijk want da's GEEN touring grade amp). Uiteindelijk heb ik voor Lab.Gruppen gekozen omdat ze:

1. Eigenlijk een bijna conventionele amp hebben (met daaromheen dan een HELE onventionele voeding).
2. Lab.Gruppen al jaren en jaren deze versterkers maakt en ik nog NOOIT een wanklank gehoord heb van wie dan ook.
3. De Lab's in een normale diepte flightcase passen. De Powersofts zijn een stuk dieper.

Grote voordeel van de Powersofts is dat ze in de meeste gevallen per 2 stuks aan 1 groepje kunnen. Bij mijn labjes heb ik maar gelijk een 3x16 de flightcase in gejast.

PS: Als jij voor 2200 euro per stuk nieuwe Lab 4000's kunt krijgen dan wil ik er ook nog wel een stuk of 4! Ik neem aan dat het een occasionprijs is?

(En als hout zou ik berken nemen. Zelf gebruik ik Wisaplex; da's ook een soort berken maar dan nog lichter).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
24-10-2003 14:48
Bij QSC zou het meer voor de hand liggen de PL-serie tye bekijken. Dat komt meer in lijn met de LabGruppen.

Verder zijn er nog meer prima keuzes. Van Crest en Crown (Macrotech-serie!) bijvoorbeeld.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)