Forum > Licht

Trussberekening

(600 reacties. Pagina 6 van 61)
Moderator(s): Dré
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
23-11-2005 22:03
Yorin is inderdaad Prolyte. Tussenstukken tussen hoeken en X zijn daar 71cm, bij de voorkant zelfs 50cm volgens mij.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
KlunzVIP Lid
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 31-10-2024
23-11-2005 22:44
Het lijkt een beetje op de oude tros popformule opstelling van jaren terug, pieee en decibel. Ik heb zelf een tijd lang die show gedaan voor decibel en later mouse, en ik kan je wel vertellen dat er destijds helemaal NIET gerekend werd met deze constructies. Misschien wel door prolyte, maar ik praat nu over de tijd dat de conische koppeling nog in ontwerpfase was of zelfs nog uitgevonden moest worden.

Tsja, natuurlijk valt er aan en met deze constructie te rekenen. Maar dan zullen we dus wel eerst de juiste maten moeten hebben. En met de kennis die ik nu heb, twijfel ik over de kruisstukken. Maar stel dat de hele arm 5 meter lang is. deel dan de maximale lasten eens door 4. Misschien kan het, misschien niet. De enige die hier volgens mij wat zinnigs over kan zeggen is prolyte, want het kruisstuk is hier in eerste instantie niet voor bedoeld. Misschien heeft het bedrijf wat yorin doet, wel de berekeningen. Zeker als er zoals cyber zegt, custom made stukken tussen zitten zal het voor ons bijna onmogelijk worden om hier iets zinnigs over te zeggen.

Maar dat de krachten op die arm redelijk groot zijn door truss gewicht en lampen van 37 kg per stuk, lijkt mij duidelijk. In mijn tijd hingen er 3 4-barren in. En dat zou ik nu ook nog wel aan durven.

Hieraan gaan rekenen doe ik dus niet omdat ik de exacte gegevens niet heb, en het dus wel eens waar een bestaande constructie is, maar niet een iets wat een gemiddeld forumlid zo maar zal neerzetten.

Laten we ons dus nog even bij de simpelere dingen houden zoals het besproken voorbeeld, al dan niet met andere lengtes,trussoorten en statieven, misschien een eenvoudig caré. Dit zijn toch de dingen die de meesten van ons redelijk vaak gebruiken en het is mij er om te doen om hier eens wat veiligheidsbesef te kweken en niet meer het klakeloze "Dat Kan Zat".

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
24-11-2005 10:21

JeroenVDV schreef:

Daarbij komt dat ik aanneem dat ze bij de Yorin-show Prolyte gebruiken, en hierboven wordt de situatie geschetst met Alulite... sneaky :V
Maak dat verhaal even af, anders is het niet meer dan suggestief gelul (en da's zonde in zo'n goed topic).

<<<<<<

Dat een hotemetoot (avryoronicatros) een bepaalde configuratie gebruikt is voor mij totaal GEEN bewijs dat het ook maar gelijk goed is. (vaak huurt die hotemetoot het gewoon in bij de goedkoopste bieder (vette vis contract voor een paar jaar en bochtjes snijden maar om het nog rendabel te maken)). Als ut er maar gelikt uitziet...

Zo heb ik een paar jaar geleden eens mogen "genieten" van de kunsten van de Veronica drive-in show. Waardeloos takkegeluid waar een DAP setje zich nog de ogen voor uit de kop schaamde EN verlichting die helemaal op stront sloeg.

Maar er stond wel Veronica op de backdrop dus het moet wel goed zijn (backdrop die overeind gehouden werd door een truss constructie die bij mij rillingen over m'n rug liet gaan).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JeroenVDVVIP Lid
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
24-11-2005 10:54

Dré schreef:

JeroenVDV schreef:

Daarbij komt dat ik aanneem dat ze bij de Yorin-show Prolyte gebruiken, en hierboven wordt de situatie geschetst met Alulite... sneaky :V
Maak dat verhaal even af, anders is het niet meer dan suggestief gelul (en da's zonde in zo'n goed topic).
Alulite (Milos) heeft een lagere belastbaarheid dan Prolyte (is volgens mij al eerder vergeleken, ik zal vanmiddag de tabellen er even naast pakken). Dan neem ik aan dat dat ZEKER ook voor de kruishoek-stukken geldt.
Light Image
DréAdministrator
24-11-2005 11:15
Nooit wat aannemen, behalve fooien. Tabellen vergelijken is een uitstekend idee (beter dan de suggestieve opmerking dat Milos truss inferieur zou zijn).

PS: Milos maakt meerdere soorten truss. De zware reeks (die hier helaas niet geimporteerd wordt volgens mij) is, zo uit het hoofd, behoorlijk gewaagd aan de Prolyte truss. De lichtere reeks (die hier onder andere verkocht wordt als Alulite FS/FT) is inderdaad lichter (duh ;-)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 1-11-2024
24-11-2005 11:19

klunz schreef:

copie van de rf40? overgehouden, (een collegabedrijf liet dit met inladen achter, en vond het niet de moeite om dat ding bij mij op te halen) het betreft hier een doughty, deze heeft maar 1 schroef om te vergrendelen
Met zo'n ding erbij borg je hem toch dubbel?
Die zitten tenminste op al mijn ref's
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
24-11-2005 11:51
Dat zegt Klunz ook. Bij de Ref-40 wordt hij dubbel geborgd, bij z'n Doughty broertje helaas niet. Jammer want voor de rest zit de Doughty mooier in elkaar dan de Ref-40 (o.a. klemblokken in plaats van een schroef die maar wat tegen het statief drukt).
JurrieStandaard Lid
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
24-11-2005 17:36
Sinds wanneer veranderdt 'borgen' iets aan de belastbaarheid? Is die 2e er niet voor de 'zekerheid'???
KlunzVIP Lid
Sinds: 13-5-2003
24-11-2005 18:26
Idd. dubbele veiligheid, en laten we nu net bezig zijn de vf. te verdubbelen als er mensen onder of in de buurt van kunnen komen shocked 8O Dus een dubbele borging is een verdubbeling van de zekerheid van een enkele borging.
klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
DeWitStandaard Lid
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
24-11-2005 18:46
Maar, als ik dan beredeneer, je truss zit met 1 punt vast aan het statief (en aan de andere kant ook met 1 punt). Dan zou je bij vf=10 hem dus ook met tweetal bevestigingen per bevestigingpunt vast moeten zetten? dit is ook een enkele zekering dan.

Of zeg ik nu iets doms (en waarom)
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)