Forum > Geluid

Speakon aansluitingen in de woonkamer.

(57 reacties. Pagina 6 van 6)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
29-9-2005 20:37
Hallo Dré,

Alweer bedankt voor je post.

Dré schreef:

Webbie schreef:

- chassisdeel voor passief: "filter IN", volledig signaal op Pin 1 & 2
Klopt allemaal behalve dan dat we bij Speakon spreken over 1+/1- (paar 1) en 2+/2- (paar 2) en dus niet over 1,2,3 en 4.
Dat bedoelde ik ook ashamed :$ , heb het inmiddels gecorrigeerd in.
(Hoe moet het op deze manier nou met het "stopper condensator" verhaal als ik die nodig zou hebben? Ik heb de "test" thuis nog niet uitgevoerd m.b.t. het "klappen" als de spanning ineens weg valt.)
Als die stopper voldoende groot is dan mag hij ook bij het passieve filter in het pad blijven zitten. Zo niet, denk dan even aan het volgende:

Het passieve filter heeft BIJVOORBEELD een laatste condensator van 15uF naar de tweeter toe (bijvoorbeeld 3e orde is vaak C serie, L parallel, C serie). In dat geval kun je eenvoudig uitrekenen wat het gevolg is van de 2 condensators (laatste C van filter + stopper) als ze in serie staan. Bijvoorbeeld: 15u (filter) in serie met een 100u (stopper) zal ongeveer een 12u combo geven (geen rekenmachine op bank dus hanteer zelf even de formule die je kent voor het berekenen van parallelweerstanden (bij C's is het namelijk niet reciproke, dus serie rekent als parallel, parallel rekent als serie).

Door nu (in dit voorbeeld) even een 3u3 C'tje over die 15u te zetten wordt het filter dus: 15u van filter zelf met daaroverheen een 3u3 die je toegevoegd hebt -> ongeveer 18u. In serie met die 100u stopper -> 15u (en dat was dus de waarde waar je mee begon).

Bij een 2e orde gaat dit verhaal niet helemaal op, bij 4e orde ook niet helemaal. Maar vroeger had men een voorliefde voor 3e orde filters (pre LR tijd) dus er is hoop voor je ;-)
Ik moet bovenstaand en het "stopper topic" verhaal nog eens rustig gaan nalezen, tot nu toe snap ik er géén yota van. Wat voor jou zo vanzelfsprekend is, is voor mij echt wartaal laugh :D .

Toch nog een vraagje: zoals je misschien weet heb ik bij de SP1's ook nog een Peavey "High Frequentie Projector" met drie van die piezo-prallen erin. Als ik daar nu ook een speakon chassisdeel wil inzetten, moet ik dan de "1+/1-" op de piezo's hangen of de "2+/2-" ? En hoe maak ik volgens je eerste verhaal dat de piezo's altijd het juiste signaal krijgen (aan het woofersignaal hebben die piezo's dus niets)?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
29-9-2005 20:44
Piezo sluit je het beste aan met een stukje te korte kabel. Connectors zijn om het even (mag ook een connectorpaar zijn die niet op elkaar passen (beter zelfs)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
29-9-2005 20:49
Hallo Dré,

Dré schreef:

Piezo sluit je het beste aan met een stukje te korte kabel. Connectors zijn om het even (mag ook een connectorpaar zijn die niet op elkaar passen (beter zelfs)).
Die konden we al...... laugh :D

Greetz Webbie....
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
29-9-2005 20:51
Als je die krengen toch aan wilt sluiten dan zet je ze natuurlijk parallel aan de hoog driver (hoewel parallel aan de woofer waarschijnlijk beter zal klinken aangezien de output van de piezo tweeters dan minimaal zal zijn ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
29-9-2005 21:18
Hallo Dré,

Dré schreef:

Als je die krengen toch aan wilt sluiten dan zet je ze natuurlijk parallel aan de hoog driver (hoewel parallel aan de woofer waarschijnlijk beter zal klinken aangezien de output van de piezo tweeters dan minimaal zal zijn ;-)
Alweer bedankt, grapjas....... laugh :D .

Greetz Webbie....
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
28-11-2005 00:24
Hallo,

Ben nu bezig mijn SP1's te voorzien van een net aansluitpaneeltje.
De oude jack-chassisdelen worden vervangen door speakon's.
Worden trouwens op de manier die Dre aandroeg aangesloten.

Om het helemaal netjes te doen, vind ik dat er een nette layout bij hoort.

- originele layout
- nieuwe layout (opzetje gauw even gemaakt in Paint, mijn vrouw maakt binnenkort met PSP een nettere).

In de nieuwe layout ben ik nog niet helemaal tevreden met de aansluitingen voor het passief aansturen van de SP1. Het "blauwe stippellijntje vind ik niet echt netjes.

Iemand een idee hoe ik het netter kan aangeven, dat in "passieve-modus" de twee (rechtse) speakon's moeten worden doorverbonden?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DriveinteamStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-4-2004
Laatste: 16-5-2016
Berichten: 281
28-11-2005 22:59
kun je dit niet met een schakelaartje maken ipv met een doorlus kabeltje ? dit lijkt mij netter. En moeielijk is het niet.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
28-11-2005 23:05

driveinteam schreef:

kun je dit niet met een schakelaartje maken ipv met een doorlus kabeltje ? dit lijkt mij netter. En moeielijk is het niet.
1. Zal geen schakelaartje zijn maar toch echt een stevige schakelaar.
2. Teken het eens uit (weet je gelijk hoeveel polen schakelaar je nodig hebt).
3. Natuurlijk is het te doen (maar om te zeggen dat het niet moeilijk is vind ik wel erg eenvoudig).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)