Forum > Zelfbouw Speakers

De perfecte maten voor een 15" laag kast !?

(67 reacties. Pagina 6 van 7)
Moderator(s): Dré
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
5-7-2005 13:59
Aha ik had niet door dat het hier om dezelfde kasten ging.

MVG Contour
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
5-7-2005 14:34
Dit zijn dezelfde toppen. De topic gaat over laagkasten.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
5-7-2005 15:27

ivo2 schreef:

Ik kan wel hele verhalen gaan ophangen over mijn ideeen maar ik denk dat het een discussie wordt tussen praktijk en theorie.
Dat zal het altijd zijn, vroeger veel "aangeklooit" met systemen met en zelfs zonder filter, altijd een prachtig geluid. (en dat terwijl er in theorie er geen hout van klopt) Todat er zeer nette fabriekskasten werden aangeschaft, pas toen kon je ook duidelijk horen wat je altijd gemist hebt.

Martin.
kvm entertainment
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
5-7-2005 17:27
1 x bewerkt. Laatst door Ivo2 op 5-7-2005 17:42
Moet het in theorie goed zijn of moet het in de praktijk goed klinken. Ik wordt een beetje flauw van de opmerking, in theorie. In theorie kan alles goed klinken in de praktijk hoef dit nog niet te wezen. Koop jij een set die slecht klink maar in theorie, op papier dus, perfect er uit ziet?. Ik vind het allemaal een beetje kort door de bocht.
Dat zal het altijd zijn, vroeger veel "aangeklooit" met systemen met en zelfs zonder filter, altijd een prachtig geluid. (en dat terwijl er in theorie er geen hout van klopt)
wink ;)
Todat er zeer nette fabriekskasten werden aangeschaft, pas toen kon je ook duidelijk horen wat je altijd gemist hebt.
Met een procesor kan je veel, mischien wel te veel, doen. Ik zie soms over een gebied van 50hz, van piek tot dal, wel 8db verschil, zo kan ik ook wel iets wat, in theorie, slecht klink, netjes corigeren.

Ik probeer, puur, akoestis, dingen op te lossen. Misschien verwoord ik niet allees even goed maar ik wil dat iets, zonder procesing/equlizing, netjes klink, in de praktijk dus.
Je mag, wat ik maak, helemaal tot de grond afbranden MAAR dan pas NA je het gehoord heb.
Ik reageer niet zo vaak verdedigend, sorry hiervoor ashamed :$.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
5-7-2005 17:40
Ik ben het met Ivo eens, echter in de praktijk zullen kasten die goed meten ook vaak goed klinken terwijl het omgekeerd minder vaak voorkomt. Hierbij speelt persoonlijke smaak een enorme rol! Zo vinden sommige mensen het geluid van een goede 2" driver echt super terwijl anderen weer zweren bij een 6"/1" of 8"/1" hornloaded.

Van wat ik me herinnner van de 15"/1" passieve combinatie van Ivo was een hoog rendement en een enorm goede kick. Wel vond ik het hoog opvallend aanwezig, mijn persoonlijke voorkeur die dag ging uit naar het 10/1 topje dat meer 'rust' in zich had. Maar ik weet dat Ivo verder heeft ontwikkeld aan de 15"/1" dus ik twijfel er niet aan dat we hier te maken hebben met een serieuze topkast die ook nog eens voordelig zelf te bouwen is. Met de aktieve aansturing kun je ook nog eens voor een groot deel zelf de klank bepalen. Het belangrijkste in dat geval is dat de kast voor de 15" driver akoestisch goed in elkaar zit. Volgens mij is dit wel zeker het geval.

MVG Contour
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
5-7-2005 17:55
Wel vond ik het hoog opvallend aanwezig,
Dit is opgelost, andere driver (B&C DE500) en het l-pad iets aangepast.
De toppen zijn daarna gebruikt in een cafe, klanten stonden er nog geen 2mtr vanaf. In het cafe waren ongeveer 200 man. Foto
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
5-7-2005 17:57
Hallo Ivo,

De DE-500 en DE-200 zijn een wereld van verschil. Ook zoiets dat je echt moet horen om te geloven.

MVG Contour
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
5-7-2005 17:59
Ik weet er alles van wink ;)
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
5-7-2005 22:25

Contour schreef:

Ik ben het met Ivo eens, echter in de praktijk zullen kasten die goed meten ook vaak goed klinken terwijl het omgekeerd minder vaak voorkomt. Hierbij speelt persoonlijke smaak een enorme rol!
Met bovenstaand is de mening van Ivo anders,
Koop jij een set die slecht klink maar in theorie, op papier dus, perfect er uit ziet?. Ik vind het allemaal een beetje kort door de bocht.
Waarschijnlijk bedoel je dan het gedeelte dat hij er alles aan doet om het goed te laten klinken.

Het "missen" van duidelijk zuiver mid kan prettig in het gehoor liggen.

Ivo]Ik probeer, puur, akoestis, dingen op te lossen. Misschien verwoord ik niet allees even goed maar ik wil dat iets, zonder procesing/equlizing, netjes klink, in de praktijk dus.
Je mag, wat ik maak, helemaal tot de grond afbranden MAAR dan pas NA je het gehoord heb.
Ik reageer niet zo vaak verdedigend, sorry hiervoor .

Zelf gebruik ik ook geen procesing of equalizing (naar mijn idee lapmiddelen om iets wat krom is recht te trekken) Een EQ wordt uitsluitend in een ruimte gebruikt die accoustisch niet geheel inorde is.

Voor de duidelijkheid, ik brand niets af.

Martin.
kvm entertainment
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
6-7-2005 11:44

ivo2 schreef:

Foto
Erg grappig die buizenradio's rechts boven in de hoek :) Toevallig heb ikzelf zo'n zelfde stereo buizen radio van Philips.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)