Forum > Algemeen Forum

32 Ampere verdeelkast ook te gebruiken op 16 Ampere aansluiting

(108 reacties. Pagina 6 van 11)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
31-5-2003 00:17
Zolang de isolatie er nog netjes omheen zit, is er niets aan de hand.
Het word uiteraard anders als de isolatie "gaar" (komt meestal door overbelasting) is.
Kan je controleren door de stroom er af te halen, en er eens goed aan te fruniken.
Blijft de iso heel, dan is hij nog goed.
Denk wel om je vingertjes, stroom er absoluut af!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BobWStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 8-8-2014
Berichten: 490
31-5-2003 00:27
Ja, de isolatie, maar dat bedoelde ik ook, is die na 30 jaar nog wel goed vraag ik me af?
Want ik neem aan dat een oude rode kabel misschien wel minder kwaliteit dan de kabel van nu heeft, of wel eens uitgedroog zou kunnen zijn, en dat de isolatie eraf valt.

Groeten, Bob
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
1-6-2003 22:25
Bij energiebedrijven willen ze er wel eens moeilijk over doen als jij zo'n huis koopt en er zit nog rood/groen/grijze bedrading in, dan willen ze hem nog wel eens afkeuren en geen aansluiting verlenen, als je die opneiuw aanvraagt. Helemaal 100% veilig is het dus blijkbaar niet meer....., inderdaad omdat de isolatie dan vaak verdroogd is. je weet natuurlijk nooit hoe het er in de rest van de installatie bij staat, behalve dan op de plekken waar je erbij kunt.
bij twijfel over de kwaliteit van zo'n oude installatie zou ik persoonlijk overigens even een vakman erbij vragen. Want de vraag is natuurlijk: wat is je meer waard: je leven, of (verhoudingsgewijs) die paar pleuro's om de bedrading opnieuw te (laten) trekken? Ik ga voor de eerste optie.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
1-6-2003 23:11

Diederik schreef:

of (verhoudingsgewijs) die paar pleuro's om de bedrading opnieuw te (laten) trekken? Ik ga voor de eerste optie.
Verhoudingsgewijs of niet,
een rijtjeshuis voorzien van een compleet nieuwe installatie, inclusief complete stoppenkast, schakelaars, stopcontakten, en arbeidsloon,
beloopt al gauw zo'n € 5000,-

Je kan beter bij het kopen van een huis afspreken dat de stroom niet afgesloten word, alleen overgeschreven.
Want het klopt dat een oude installatie zomaar afgekeurd kan worden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
1-6-2003 23:43

Tom schreef:

Je kan beter bij het kopen van een huis afspreken dat de stroom niet afgesloten word, alleen overgeschreven.
Want het klopt dat een oude installatie zomaar afgekeurd kan worden.
Volens mij zijn de regels op dit punt veranderd, en is de eigenaar verandwoordelijk voor een deugdelijke installatie. Het GEB keurt de installatie ook niet meer.

In mijn vorige huis wilde het GEB de stroom gewoon aansluiten op de bestaande metalen groep'en'kast (was 1 groep) en m'n bedrading die nog van katoen was sad :( Ik heb toen maar even snel de nieuwe groepenkast opgehangen zodat die aangesloten werd, leek me wat veiliger. wink ;) Kreeg ik nog een discussie omdat die GEB'er vond dat ik voor de 6 kwadraad draden moest zorgen tussen de meter en de groepenkast, daar was ik het niet mee eens omdat ik aan de kant van de meter er niet bij kan (mag), toen is ie toch maar wat uit z'n busje gaan halen. happy :)

De oude draad kleuren (rood,groen,grijs) hoeven niet vervangen te worden zolang je ze maar niet door elkaar gebruikt met de nieuwe draad codering. Nou weet ik niet of dat per groep geldt of voor de gehele installatie.

Verder is het verstandig om bij een renovatie altijd een gedeelte van de installatie te behouden (een paar pijpen bijvoorbeeld waar je nieuwe bedrading doorheen trekt) want dan doe je dus een uitbreiding op een bestaande installatie en hoef je niet overal van die lelijke wandcontactdozen met randaarde te gebruiken, want dat is tegenwoordig verplicht bij nieuwbouw. angry
ZappiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2002
Laatste: 10-4-2006
Berichten: 138
13-6-2003 12:55
Zelf hebben we een Connex PV 32/6 (www.connex-online.de). Een aanrader!
Hé victor. Heb jij ook een 63 ampere verdeelkast...??
Zoja..welke??
want ik neem aan dat jij je megashows niet met een 32 kast draait

want je lichtshow was al 12 kilowatt (las / hoorde) ik..

groeten bas
Zijn er nog vragen? Geen vragen? Mooi! gaan we door!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
13-6-2003 13:01
3 x 32A is een hoop hoor (da's dik 20kW). Gemiddelde shows tot zo'n 1000 man kunnen hier prima mee gevoed worden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ZappiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2002
Laatste: 10-4-2006
Berichten: 138
13-6-2003 13:07

Dré schreef:

3 x 32A is een hoop hoor (da's dik 20kW). Gemiddelde shows tot zo'n 1000 man kunnen hier prima mee gevoed worden.
ik volg er weinig van ben ik bang,

met deze kan je niet 3 x 32 trekken toch ofwel?:S
www.new-line.nl/v/5067

edit:
laatmaar, ik zie al staan:
input 3x32 ampere

maar hoe verdeel je het dan op naar gewoon 16 ampere zodat je je verlenghaspel er bijvoorbeeld in kan prikken
Zijn er nog vragen? Geen vragen? Mooi! gaan we door!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
13-6-2003 13:17

zappiej schreef:

Hé victor. Heb jij ook een 63 ampere verdeelkast...??
Zoja..welke??
want ik neem aan dat jij je megashows niet met een 32 kast draait

want je lichtshow was al 12 kilowatt (las / hoorde) ik..
De parren staan nooit allemaal tegelijk vol aan, dus zoveel trekt dat niet. Met 3x32A en 1 of 2 16A-groepen lukt het prima.

63A-aansluitingen vind je ook lang niet overal, dus een 63A-verdeler is niet echt rendabel.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
ZappiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2002
Laatste: 10-4-2006
Berichten: 138
13-6-2003 13:30
1 x bewerkt. Laatst door Zappiej op 13-6-2003 13:39
Dit is de Connex pv32-6

www.connexonline.com/products/power/power_distributor_pv_stage-portabel.htm

hie rkan je dus 20 Kw uit trekken?

ik zie alleen een 32 ampere Input..
een 16a output en 6 stopcontacten

hoe is je 20 kw dan verdeeld?

i need uitleg!! alvast bedankt
Zijn er nog vragen? Geen vragen? Mooi! gaan we door!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)