Forum > Geluid

Live band versterken

(70 reacties. Pagina 6 van 8)
Moderator(s): Dré
T-nuzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-2-2003
Laatste: 29-6-2006
Berichten: 52
26-11-2004 10:06

T-nuzz schreef:

Als je gaat sound checken mix ik gelijk het totaal, sommige mensen doen dit instrument voor instument, ik kies er liever voor om de totale mix te maken
Hoe doe je dat dan met compressie en gates? Of laat je dat achterwege?
Dit hoorde dus bijelkaar. Het gebruik van deze apparatuur is voor mij namelijk de reden om alles even apart te nemen en daarna naar de volledige mix te gaan kijken.
Er is maar één constante factor in de techniek: de verandering
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
26-11-2004 11:23
En daarvoor gebruik ik nou juist men koptelefoon:

Eerst globaal alle gains afstellen. faders omhoog, master stukje open. Koptelefoon op: elk instrument lekker appart nemen zonder bijgeluiden (HD-25 wink ;)). Afstellen, koptelefoon af en een plekje geven in het totaalbeeld. Indien van toepassing monitorvolume (geschat) instellen. Volgende instrument, enz.

Natuurlijk met een nummer waarin alle instrumenten voorkomen, die meerstemmig is én zowel distortion als clean gitaargeluid bevat.

Vervolgens ff met de bandleden bespreken hoe het podiumgeluid was; wat harder of zachter over de monitoren moet, etc. Dan nog een nummertje spelen.... en klaar is Mark!

Bij wat grotere optredens krijg ik nog wel ondersteuning gelukkig, want daar komt m'n gebrek aan ervaring weer de hoek om kijken met de meest vage rondzingers, dode monitoren en spokende mengtafels laugh :D
RemigioStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-11-2004
Laatste: 23-4-2006
Berichten: 40
30-11-2004 10:01
ik zou zeer zeker een ervaren iemand meenemen...en zeker niet met een behringer gaan werken. koop een crest of een allen & heath tafeltje die zijn waarde behoud en je niet in de steek laat. koop voor cafe's ZEKER GEEN PUNISHERS die werken pas op langere afstand....heb je binnen geen moer aan. ga liever voor een eaw 1x15' kastje per kant. ivo maakt die zeer mooi en goedkoop.
veel succes...
ik heb liever een harde 5 kHz toon als feedback dan een mooie bas.
T-nuzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-2-2003
Laatste: 29-6-2006
Berichten: 52
30-11-2004 13:09
Ik denk dat we het er inmiddels wel over eens zijn dat geluidstechniek, meer bijzonder het mixen van livemuziek, een vak apart is. Maar om een beginner meteen een crest of A&H aan te praten lijkt me wat overdreven. Ik ben ook begonnen met een Behringer, dat beviel prima. Tuurlijk ga je naar verloop van tijd verschillen merken en hogere eisen stellen, maar als beginner merk je dat verschil toch niet. Je moet er gewoon het beste van maken.

Daarbij lijkt me een klusje als dit, inclusief de geplande oefenmiddag (!) een prima gelegenheid om ervaring op te doen als beginner. En heb je het gebruik van de compressor of gate niet onder de knie? Gebruik ze dan niet en vertrouw gewoon op je oren! Less is more!

Je moet toch ergens kunnen beginnen. Daarbij zal de "band" zich waarschijnlijk geen dure prof kunnen veroorloven aangezien het starters zijn. Ze prijzen zich, als beginners, waarschijnlijk uit de markt wanneer ze meteen een duur bedrijf in de arm nemen.

Nogmaals, het is een vak apart. Met bovenstaande tekst doel ik op de situatie van de OP. Ga je in grotere zalen staan kun je al snel niet meer langs de compressor en de gate en kun je e.e.a. beter uitbesteden en goed kijken en vooral luisteren wat er gebeurt.
Er is maar één constante factor in de techniek: de verandering
RemigioStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-11-2004
Laatste: 23-4-2006
Berichten: 40
7-12-2004 10:17
goed gereedschap is het halve werk.

een tafel met een 3voudige toonregeling kan zeer aangenaam werken, maar beter is het om met een dubbele sweep te werken zodat je een hoop rotzooi in je geluid kan wegnemen of juist ergens wat bij te draaien. stereo iin een cafe is ook niet echt noodzakelijk hoor...ik heb veel mono gedraaid en geen hond die dat door had...horen ze links in het cafe onder de trap het zelfde als rechtsachterin. ik koop 100 keer liever een tweedehands allen & heath wizard tafeltje met 16 kanalen dan een nieuwe behringer 24 kanalen....het geluid is daarom zo sterk als je zwakste schakel. en goed materiaal behoud zijn waarde. en goed materiaal gaat langer mee ook.( eem oude d&r tafel of oude crest tafel van 15 jaar blijft doorwerken...probeer dat maar met een merk als Phonic en behringer)
bv..( ja...een voorbeeld met een A&H tafeltje) een wizard tafeltje 16 kanalen koop je voor om en nabij de 800 euro gebruikt. na 3 jaar draaien en netjes gebruiken vang je dat bedrag waarschijnlijk weer terug ook. een nieuwe behringer tafel van 800 euro levert na 1 jaar gebruik de helft op!...kijk maar eens op marktplaats...iedereen moet van zijn behringer af....en al helemaal van behringer eq's en compressoren.
als het bevalt om geluid te blijven doen, wil je toch goede spullen gaan kopen en moet je van je oude spulletjes weer af. goedkoop=duurkoop...alles binnen bepaalde grensen dus. ik wil je echt niet op kosten jagen, maar velen zijn je voorgegaan.
ik heb liever een harde 5 kHz toon als feedback dan een mooie bas.
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
24-3-2005 20:47
Zo, even een bescheiden kickje wink ;) .
Heb er uiteindelijk voor gekozen de punishers en Xtro's even in de wachtrij te zetten en te gaan voor 2 mooie RedlineIII monitoren. Later (als ik het echt nodig ga hebben) komt er dan een grotere PA bij met punishers e.d.

Enfin, ik had dus nog een vraag:
Bij nagenoeg alle live mixers is 80% van alle ingangen mono XLR. Nu was mijn vraag dus hoe zit dat dan met instrumenten als een (digitale) piano en synthesizers? Krijgen die dan gewoon 1 mono kanaal? En hoe zit dat in de studio? Verlies je dan je "stereobeeld" niet?

groeten Menno
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
24-3-2005 20:54
Syntesysers of keyboards hebben altijd een links /rechts uitgang. Per uitgang gaat er een jack-kabeltje naar een DI-Box, vanwaaruit weer een XLR naar de mixer gaat.
Dus: Piano - DI Links, DI Rechts - 2 x XLR kabel - PA Mixer 2 kanalen gebruiken: Piano L, Piano R.

Je gebruikt op je tafel dus 2 mono kanalen.

De DI-box zet je ertussen om vage storingen,ruizen, en andere ongein weg te filteren (hoe kan ik dit anders uitleggen?!!)

piano - di - mixer

suc6 happy :)
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
24-3-2005 22:36

larzzzie schreef:

Syntesysers of keyboards hebben altijd een links /rechts uitgang. Per uitgang gaat er een jack-kabeltje naar een DI-Box, vanwaaruit weer een XLR naar de mixer gaat.
Dus: Piano - DI Links, DI Rechts - 2 x XLR kabel - PA Mixer 2 kanalen gebruiken: Piano L, Piano R.

Je gebruikt op je tafel dus 2 mono kanalen.

De DI-box zet je ertussen om vage storingen,ruizen, en andere ongein weg te filteren (hoe kan ik dit anders uitleggen?!!)

piano - di - mixer

suc6 happy :)
ahh bedankt daar zijn die dingen dus voor happy :)
Maar je hebt er dus 2 nodig per stereo instrument dus? Maar dan alsnog, moet je ze op een stereo ingang zetten? Of 2 mono schuifjes omhoog doen (wat me onwaarschijnlijk lijkt)?
Mijn Behringer mixer heeft namelijk maar 2 stereo ingangen, en bij synthesizer en piano zouden ze meteen vol zitten...

(Ik vraag dit nu trouwens allemaal omdat ik een "vaste bekabelingsopstelling" aan het maken benwink ;))
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
24-3-2005 23:37

DJJD schreef:

larzzzie schreef:

Syntesysers of keyboards hebben altijd een links /rechts uitgang. Per uitgang gaat er een jack-kabeltje naar een DI-Box, vanwaaruit weer een XLR naar de mixer gaat.
Dus: Piano - DI Links, DI Rechts - 2 x XLR kabel - PA Mixer 2 kanalen gebruiken: Piano L, Piano R.

Je gebruikt op je tafel dus 2 mono kanalen.

De DI-box zet je ertussen om vage storingen,ruizen, en andere ongein weg te filteren (hoe kan ik dit anders uitleggen?!!)

piano - di - mixer

suc6 happy :)
ahh bedankt daar zijn die dingen dus voor happy :)
Maar je hebt er dus 2 nodig per stereo instrument dus? Maar dan alsnog, moet je ze op een stereo ingang zetten? Of 2 mono schuifjes omhoog doen (wat me onwaarschijnlijk lijkt)?
Mijn Behringer mixer heeft namelijk maar 2 stereo ingangen, en bij synthesizer en piano zouden ze meteen vol zitten...

(Ik vraag dit nu trouwens allemaal omdat ik een "vaste bekabelingsopstelling" aan het maken benwink ;))
Je gebruikt 2 losse microfoon-ingangen. Dat betekent dus ook 2 schuiven omhoog, zo werkt dat altijd.
Light Image
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
25-3-2005 09:08

jeroenvdv schreef:

DJJD schreef:

larzzzie schreef:

[...]
[...]
Je gebruikt 2 losse microfoon-ingangen. Dat betekent dus ook 2 schuiven omhoog, zo werkt dat altijd.
serieus?? Oké nou dan worden het dus 2 schuiven happy :), bedankt

Terug naar forum Reageer (zonder quote)