Forum > Zelfbouw Speakers

Hoorns voor muziekinstrumenten

(61 reacties. Pagina 6 van 7)
Moderator(s): Dré
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
6-5-2005 15:19
In dat geval, wat zijn je meningen betreft WinISD Pro a6 en a7 en Hornresp?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
6-5-2005 15:43
Hallo Fernand,

Ik heb een simulatie van een Tuba 24 online gezet:

Tuba 24

De zwarte lijn geeft een Tuba 24 met HL10A met en de rode lijn laat de powerdip zien als de x-max op 4mm wordt gesteld (ongeveer de waarde van de Beta 10)

Je ziet dat het behoorlijk goed overeenkomt met de meeting uit jouw link...

MVG Contour
FernandStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-11-2004
Laatste: 18-5-2006
Berichten: 31
6-5-2005 16:44

Rademakers schreef:

In dat geval, wat zijn je meningen betreft WinISD Pro a6 en a7 en Hornresp?
Mvg Johan
Johan, in verband met je vorig bericht over TNO: indien je weergave van hun research correct is, dan mag de regering iedere vorm van subsidie stoppen: dit hoort niet meer thuis in de academische wereld. Ik denk niet dat dit het forum is om er verder over te discuteren.

In de eerste plaats: ik zoek mij een of twee speakers te maken, bij voorkeur in een enkele keer. Daarvoor ga ik geen diepgaande studie maken, en probeer ik zoveel mogelijk informatie te plukken op het net, eventueel aangevuld door pertinente vragen. (wel, laat ons duidelijk zijn: wat voor mij pertinent is, is het duidelijk niet voor iedereen). Ik voel mijn dan ook niet geroepen om simulators te gaan evalueren. Het zou gemakkelijker voor mij zijn een of twee kasten van een gereputeerd merk te kopen.

Wat mij verbaasd is dat de hoofdbron van informatie de bestaande simulators zijn, terwijl voor een hele reeks cruciale factoren geen of weinig informatie voorhanden is, vooral wat de power compressie en de limit gevallen betreft.
Er is bijvoorbeeld geen uniforme definitie en interpretatie van Xmax; hoe zou je dan willen dat een simulator eenduidig resultaat geeft.
Bovendien denk ik dat sommige overshoot op Xmax in de lage frequenties (Een BR op 30 Hz geeft gemakkelijk 20 % en meer vervorming) als aangenaam ervaren wordt, terwijl een lichte overschrijding op hogere frequenties pijn doet aan de oren. Sommigen geven de indruk dat als je de Xmax overschrijdt, je van de wereld gaat afvallen (Ala Columbus)
Als men een simulator bouwt zijn dat de meetresultaten en limitgevallen de eerste richtpunten, en die zijn er er voor audio niet of onvoldoende.
Een andere ervaring is dat vervorming door buizen "goed" of warm klinkt, terwijl het bij transistoren afgrijselijk is. In welk klasse hoort de speaker ?
Ik heb de gewoonte om te gaan met beperkte richtpunten of referenties (satelliet simulators), maar in de audio sector overtreft het gebrek aan (publieke) informatie alles.

Naar je vraag nu. De meeste simulatoren lijken mij voldoende goed om een "doosje" te checken in combinatie met een zekere driver bij 1W/1m. En zoals bij de meeste simulatoren is het nominaal geval voldoende.

Wat WinISD betreft, het dekt de behoeften voor de meeste nominale gevallen, en indien het afwijkt zal vermoedelijk niemand het ooit weten. Ik heb wel een aantal twijfels betreffend het aflopen op hogere frequenties, maar vermits de hogere frequentie response altijd beter ligt dan hetgeen "kwalitatief hoorbaar" geacht wordt, heb ik er mij geen verdere zorgen over gemaakt.

Wat hornresp betreft, het ziet ernaar uit dat het in een aantal gevallen zelfs precieser schijnt dan winisd (vb een gesloten kast met een hoorn van 1 cm lengte) Juist in het geval van de Tuba's heb ik erover gediscuteerd met David McBean. Hij schijnt niet erg geinteresseerd om er een discussie over te houden (sommige mensen moeten produceren ...), maar in zijn laatste versie van hornresp is het phase verloop rond half fs een heel stuk minder bruusk. Eerlijk gezegd, ik heb ook niet aangedrongen: tenslotte moet je mensen die zo vriendelijk zijn een uiterst nuttig tool ter beschikking te stellen, ook niet straffen door ze te bombarderen met vragen.

Hoedanook, iedereen gebruikt driftig de simulatoren, enkelen bouwen en (omzeggens) niemand meet. Het is inderdaad niet eenvoudig om een meetmethode te definieren en te gebruiken. Meten is waarschijnlijk lastiger en moeilijker dan de voorgaande fases.
Niettemin, hoe is het mogelijk om driver parameters gecombineerd met box designs te valideren als er zeer onvolledige driver gegevens zijn en omzeggens geen meetresultaten.
Maar misschien zien andere mensen klaarder. Daarvoor dient een forum.
FernandStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-11-2004
Laatste: 18-5-2006
Berichten: 31
6-5-2005 17:27

Contour schreef:

Hallo Fernand,

Ik heb een simulatie van een Tuba 24 online gezet:

Tuba 24

De zwarte lijn geeft een Tuba 24 met HL10A met en de rode lijn laat de powerdip zien als de x-max op 4mm wordt gesteld (ongeveer de waarde van de Beta 10)

Je ziet dat het behoorlijk goed overeenkomt met de meeting uit jouw link...

MVG Contour
Ik heb geen zicht op de input parameters maar indien de hoorn FS van je model rond de 55 Hz ligt, dan is een eerste conclusie dat AJhorn precieser is dan hornresp, die onder fs zeer snel afloopt.
Vermits er onvoldoende meetgegevens zijn, zou een confrontatie van beide simulatoren alvast voor verheldering kunnen zorgen.
Ik zie niet in wat de beta hier komt doen, maar de HL10 heeft een flink wat hogere xmax.
Wat mij altijd geintrigeerd heeft in de Tuba is precies dat piekje rond 35 Hz: kan je me een enkele alternatieve design maken (simuleren is goed genoeg) dat op 35 Hz 120 dB aflevert ? Ik heb zo de indruk dat de tuba, zelfs indien enkel gebruikt onder de 50 Hz, de meest compacte en goedkope oplossing zou kunnen zijn.
Bij grotere tuba's ligt dat piekje rond 20 Hz op ongeveer 95 db 1W/1m. Betere suggesties ?

De dag dat wij begrijpen waar dit piekje vandaan komt, kunnen wij het misschien vlakker krijgen (en lager, jammer genoeg).

Je ziet beste Contour, je hoeft niet te vrezen om zonder werk te vallen. Als je echt in het strijdperk wil treden met de Bills en Toms dan koop je hun designs, bouw ze en meet ze.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
6-5-2005 18:03
De tuba 24 werd in eerste instantie ontworpen voor de Eminence Beta 10 driver. De claims dat de Tuba 24 een volwassen 18" bij kan houden werd ook gedaan uitgaande van de Beta 10 driver. Met de kleine x-max zie je dus een powerdip waardoor ik deze claim maar moeilijk kan geloven.

MVG Contour
FernandStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-11-2004
Laatste: 18-5-2006
Berichten: 31
6-5-2005 19:31

Contour schreef:

De tuba 24 werd in eerste instantie ontworpen voor de Eminence Beta 10 driver. De claims dat de Tuba 24 een volwassen 18" bij kan houden werd ook gedaan uitgaande van de Beta 10 driver. Met de kleine x-max zie je dus een powerdip waardoor ik deze claim maar moeilijk kan geloven.

MVG Contour
Als je van dat standpunt wens te vertrekken, dan moet je ook de beta gebruiken voor de TS parameters en niet de parameters van een driver en de limieten van een andere.
Dat de claim achterhaald is, voornamelijk wat power compressie betreft, heeft Bill ondertussen wel begrepen. Het is tijd dat hij zijn commerciele boodschap aanpast. Het probleem is dat de beta het best is voor lage vermogens en de HL10 het best voor de diepgang.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
6-5-2005 20:02
Blijft een feit dat de huidige Eminence HL-10A niet optimaal geschikt is voor in de Tuba 24. Tot nu toe lijkt Michiel's 2x10" mini-LAB-hoorn de beste kast voor deze Eminence driver. Zijn ontwerp is (naar mijn mening) goed doordacht maar heeft als enige nadeel dat je 4 kasten samen moet zetten voor een optimaal vlakke responsie. Neemt niet weg dat ook een enkele kast al flink wat dB's zal opleveren met diepgang tot 40Hz.

MVG Contour
FernandStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-11-2004
Laatste: 18-5-2006
Berichten: 31
7-5-2005 09:12

Contour schreef:

Blijft een feit dat de huidige Eminence HL-10A niet optimaal geschikt is voor in de Tuba 24. Tot nu toe lijkt Michiel's 2x10" mini-LAB-hoorn de beste kast voor deze Eminence driver. Zijn ontwerp is (naar mijn mening) goed doordacht maar heeft als enige nadeel dat je 4 kasten samen moet zetten voor een optimaal vlakke responsie. Neemt niet weg dat ook een enkele kast al flink wat dB's zal opleveren met diepgang tot 40Hz.

MVG Contour
Het is inderdaad jammer dat er in de 10" nog geen uitgebreide keuze bestaat. Er schijnen gesprekken te zijn omtrent dit probleem met Eminence, maar het blijft koffiedik kijken. Daarom ook dat ik vooral zoek rond een 12". Ik vermoed wel dat op termijn er 8" en 6" zullen komen als hoorns meer ingeburgerd geraken. Daarom denk ik ook serieus aan een AutoTuba variant voor repetitie ruimtes en studio werk.
... enig nadeel dat je 4 kasten samen ...
... waaruit blijkt dat je andere behoeften en prioriteiten hebt.
Opnieuw: ik zoek een kast die in mijn wagen kan, waaruit ik zoveel mogelijk heel laag uitkrijg (bij voorkeur startend van 15 tot 20 Hz voor pijp orgel).
Al wat boven de 60 to 80 Hz uitkomt is een cadeau die welkom blijft.
Ik ken de kast van Michiel niet, maar er zitten alvast 2 speakers in zodat ze volume matig al niet optimaal kan zijn.
Wat ik probeer te begrijpen is dat er blijkbaar iets te bereiken valt met halve fs en halve hoornfrequentie. Halve hoornfrequentie leidt tot halve lengte en minder dan half volume.
FernandStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-11-2004
Laatste: 18-5-2006
Berichten: 31
7-5-2005 17:17

Dré schreef:

* hoe een optimale 6order bandpass te ontwerpen en wanneer maakt de kleuring hem onbruikbaar
Elke kast heeft trade-offs. Ook 6e en 8e orde bandpass systemen. Ook hier snap ik de vraag niet helemaal. Ontwerpen van een goede 6e of 8e orde bandpass systeem is pittig maar niet onmogelijk.
Als een voorbeeld, op papier doet de X1 het goed tot 120 Hz. In praktijk wordt hij slechts gebruikt tot rond de 60 Hz (1 octaaf) omdat hoger te gekleurd wordt. Vraag is hoe je een bandpass kan dimensioneren waarvan je weet wat de bruikbare frequentie is.
* Waarom bas omni-bidirectioneel heet te zijn, maar dat er toch wat mensen problemen hebben met directionaliteit (er bestaan subwoofers met een "stille" achterkant - Punishers in zalen of enkele meters afstand)
Interferentie.
Inderdaad en ook of vooral acoustica.
Maar daarme worden wij niet wijzer.
Waarom moet je voor mijn ene Ampeg kast er drie meter voor gaan staan voor je ze goed hoort, terwijl je ernaast omzeggens niets hoort. Terwijl mijn andere Ampeg kast, (ook een 4 x 10) precies een rondstraler is.
Terwijl er een oververeenvoudigde mening heerst dat de lage frequenties omni-directioneel zijn, is het in praktijk niet zo eenvoudig.
Een hoorn heeft long throw eigenschappen, en achteraan zal je heel wat minder druk gaan meten. Een BR "draagt" veel minder ver en blijkt toch een directionele karakteristiek te hebben. Als een aantal BR's samen te veel bass geven aan de achterkant, dan blijkt een mogelijk oplossing er in te bestaan er een aantal BR's er bij te zetten, zodat de stack meer directioneel wordt.
* waarom er nog geen algorithme bestaat dat in functie van de behoeften en eventueel kast volume parameters, een lijst kan generen van de geschikte drivers
Om dezelfde reden waarom er zo weinig systemen zijn die heipalen onder een bestaand huis kunnen plaatsen (let op dat ik niet zeg "geen"). Het is de omgekeerde volgorde.
Helemaal niet eens. Het huis wordt toch eerst ontworpen, en dan pas wordt aan de heipalen gedacht. Ontwerpen is precies een compromis vinden tussen een aantal technische beperkingen, en eventueel in een tweede ronde proberen een aantal technische beperkingen bij te sturen.
FernandStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-11-2004
Laatste: 18-5-2006
Berichten: 31
7-5-2005 17:24

Dré schreef:

fernand schreef:

PS: een zuivere sinus in muziek bestaat gewoonweg niet: het feit dat hij aanzwelt en afzwakt maakt dat het geen zuivere sinus kan zijn (tenzij hij aan en afgezet wordt op de nuldoorgang).
Gooi dat voor de grap eens in een Fourier vergelijking... Dan zul je zien dat zelfs DAN er geen sprake is van een zuivere sinus.

Overigens ontgaat het nut van deze tekst mij VOLLEDIG...
Ik stel de huidige meetmethoden en regels die gehanteerd worden om een systeem te karakteriseren in vraag, of denk dat zij op zijn zachts gezegd onvolledig zijn.
De analytische methode die alles herleid tot een collectie van sinus signalen is daar een onderdeel van, terwijl er in het werkelijke leven geen zuivere sinus voorkomt.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)