Forum > Geluid

Amp rack eindelijk helemaal klaar

(679 reacties. Pagina 54 van 68)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
Berichten: 5308
2-1-2013 08:00
Neem dan zo'n kant en klaar gesplitst kabeltje: www.new-line.nl/nl/230v-kabels/showtec-eurosplitter_23946.htm. Dré heeft ze zelfs (voor een meerprijs van € 1,35, gaat nergens over) in 3-weg versie in de shop.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 1596
2-1-2013 10:44

HS schreef:

Om eerlijk te zijn, Peter, heb ik in de situatie op de foto geen kabelschoentjes gebruikt. Is dat vooral ter voordeel van de trekontlasting, of heeft dat ook te maken met het contactoppervlak van de kabel?

Als ik de snoeren aan mekaar soldeer, met een krimpkousje erover, speel ik dan op safer, of moet ik dan toch gaan voor een verdeeldoos en schuko's?
Ik ben ook door schade en schande wijs geworden ashamed :$ Gelukkig tot nu toe met beperkte schade wink ;)

Door kabelschoentjes of adereindhulzen te gebruiken zorg je dat:
1) de schroefjes niet door de adertjes snijden (--> breuk),
2) de adertjes niet onder de schroefjes uit kunnen "kruipen" (--> los contact),
3) minder kans dat er een adertje naast het gaatje terecht komt (--> sluiting),
4) de adertjes worden mechanisch ontlast (bij adereindhulzen met kunstofhulsje): de kabel wordt op een andere plek gebogen dan waar de adertjes geklemd worden.

(Merk op dat bijv een Neutrik speakon, die wat duurder is dan een chinese copy, metalen lipjes onder de schroeven heeft om te voorkomen dat de schroefjes de aders te veel beschadigen. De trekontlasting zorgt dat het niet te veel beweegt.)

Solderen is not-done! Uit eigen ervaring en (meerdere malen?) door Dré hier op het forum bevestigt: dan breken de adertjes bij de overgang wel/niet gesoldeerd. Kabels aan patch paneeltjes met bijv XLR connectoren moeten daarom goed vastgezet worden met tiewraps, zodat de kabel niet gaat breken op de soldeerovergang.
't is maar een hobby...
BrokencoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
Berichten: 170
2-1-2013 12:10

PvG schreef:

Solderen is not-done! Uit eigen ervaring en (meerdere malen?) door Dré hier op het forum bevestigt: dan breken de adertjes bij de overgang wel/niet gesoldeerd. Kabels aan patch paneeltjes met bijv XLR connectoren moeten daarom goed vastgezet worden met tiewraps, zodat de kabel niet gaat breken op de soldeerovergang.
Kabels aan elkaar solderen kan prima (met krimpkous). Enkel nooit een vertinde draad onder een stroef steken! Zowel het breken bij de overgang alsmede de "zachtheid" van het soldeer zorgt voor problemen (draden gaan los zitten).
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 13474
2-1-2013 12:22

Brokencore schreef:

Kabels aan elkaar solderen kan prima (met krimpkous).
Voor gebruik op het lichtnet? Zou ik niet doen. Voor laagspanning kan het prima maar voor het lichtnet zou ik iets nemen met enige veiligheidsmarge (wel zo veilig).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BrokencoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
Berichten: 170
2-1-2013 12:30

Dré schreef:

Brokencore schreef:

Kabels aan elkaar solderen kan prima (met krimpkous).
Voor gebruik op het lichtnet? Zou ik niet doen. Voor laagspanning kan het prima maar voor het lichtnet zou ik iets nemen met enige veiligheidsmarge (wel zo veilig).
Afhankelijk van de gebruikte krimpkous. De "chinese" kous is vaak erg dun, dan wordt het tricky. Er zijn echter ook kousen met dikkere buitenwanden, of meerdere over elkaar.

Zorgen bij het solderen wel voor een nette, gladde soldering zonder scherpe "tin-punten" welke door de krimpkous kunnen prikken. Zelf doe ik ook een extra krimpkous om de buitenmantel om de aders af te dekken.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 13474
2-1-2013 12:57
Volgens mij moeten er bepaalde regels gehanteerd worden waar het gaat om het lichtnet. Een van die regels is het gebruik van producten met een bepaalde keuring (UL, VDE, Kema etc.). Ik heb zo m'n twijfels of dat bij krimpkous het geval is. Daarnaast vraag ik me af of de vereise isolatiewaarde (3kV voor geaard, 6kV voor ongeaard) gehaald gaat worden.

We hebben het hier niet over het gebruik van krimpkous IN apparaten maar over het gebruik in situaties waar elke mensenhand gewoon bij kan komen (yikes). Aangezien de gebruikte spanning dodelijk kan zijn lijkt me enige voorzichtigheid op z'n plaats. Niet zozeer voor jezelf (want in zo'n geval kun je altijd nog denken "sommige problemen lossen zichzelf vanzelf op") maar vooral voor anderen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BrokencoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
Berichten: 170
2-1-2013 13:48
Eens, een snelle blik op een datasheet geeft een UL keuring aan tot 600V (dit is neem ik aan de isolatiewaarde?). De enige juiste methode is dus schuko / eurokabel / powercon?
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 31-5-2024
Berichten: 167
2-1-2013 14:02
Oke, zo wordt je snel wijzer.
Begin zo langzamerhand toch maar eens even mn panneeltjes langs te lopen en vraag me stilletjes af of mijn powercon en speakonaansluitingen 'veilig' aangesloten zijn. Die heb ik namelijk gesoldeert, en een krimpkous over het 'geheel' geschoven. Ik was ervan uit gegaan dat de schotjes tussen de aansluitingen genoeg isolatie biedt.

Ook heb ik bij twee speakons van die fast-on krimpklemmetjes zitten. Die ik volgens deze jongen met een erg brakke tang heb vastgezet. Is dit een betere oplossing voor speakon of powercon?
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 1596
2-1-2013 15:32
Speakon chassisdeel zou ik solderen... Maar dan wel een krimpkousje per ader en de kabel vastzetten met tiewraps zodat er geen breuk optreedt door bewegingen.

Powercon met goede geisoleerde kabelschoenen. Met goede tang vastzetten en vervolgens een krimpkousje per ader plus een krimkous over het geheel. Ook hier weer de kabel met tiewraps vastzetten. Niet onbelangrijk: de aarddraad langer laten, zodat deze als laatste loskomt als er toch aangetrokken wordt. Officieel moet een powercon waarschijnlijk in een geaarde behuizing?
't is maar een hobby...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 13474
2-1-2013 15:37

HS schreef:

Oke, zo wordt je snel wijzer.
Begin zo langzamerhand toch maar eens even mn panneeltjes langs te lopen en vraag me stilletjes af of mijn powercon en speakonaansluitingen 'veilig' aangesloten zijn. Die heb ik namelijk gesoldeert, en een krimpkous over het 'geheel' geschoven.
Dat is een prima oplossing IN apparaten (waar aanraakgevaar niet aan de orde is bij gebruik EN waar de kruipafstanden voor voldoende isolatie zorgen) maar niet geschikt voor gebruik in een "achterpaneeltje". In het geval van zo'n paneeltje kun je beter een coverbox gebruiken en die dan voorzien van de juiste trekontlastingen (wartels).
Ik was ervan uit gegaan dat de schotjes tussen de aansluitingen genoeg isolatie biedt.
Dat doen ze ook (meet maar na, zal meer dan 3mm zijn mits correct toegepast). Aanraking naar buitenwereld is een ander verhaal (daar is een krimpkous niet voldoende).
Ook heb ik bij twee speakons van die fast-on krimpklemmetjes zitten. Die ik volgens deze jongen met een erg brakke tang heb vastgezet. Is dit een betere oplossing voor speakon of powercon?
Een beetje tang hoeft niet veel te kosten. Als je veel geduld hebt dan ben je, via Ebay zelfs voor nog minder klaar.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)