Forum > Geluid

Actieve near-field (studio) monitors?

(44 reacties. Pagina 5 van 5)
Moderator(s): Dré
XenithStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-8-2004
Laatste: 7-4-2005
Berichten: 5
7-4-2005 14:14
maar mocht het produceren niet vlotten... kan je monitoren dan ook goed als "huiskamer speakers" gebruiken?

gezien de het geld dat ik ervoor wil uittrekken hoop ik van wel ;)
.
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
7-4-2005 14:45
Natuurlijk kan dat. Je hebt dan alleen geen 'vette' speakers, maar wel speakers die zuiver en strak klinken.
XenithStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-8-2004
Laatste: 7-4-2005
Berichten: 5
7-4-2005 15:07
heb de BM5A en BM6A geluisterd met een gewone cd erin.... mooi vol geluid en vooral helder.

wat bedoel je precies met "vette" speakers
.
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
7-4-2005 15:32
https://www.multimediasoft.com/amp3dj/images/equalizer.jpe

Dit het het klankbeeld van de gemiddelde huis-tuin-en-keuken speaker vergeleken bij een studio monitor. Als ik naar het 5,1 setje of de Sony stereo van een vriend van me luister, vind ik dat een troebele boombox. Als hij bij mij is zegt i dat er geen bass uit mn speakers komt... Das een beetje het verschil tussen HiFi en Studio monitors.

Hoewel HiFi letterlijk "grote getrouwheid" (High Fidelity) betekend, geven de huidige consumenten speakers een compleet vertekend beeld van het geluid. Het moet vooral vet en vol klinken ipv zuiver en strak.
AbjectStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-9-2006
Laatste: 13-9-2006
Berichten: 1
13-9-2006 16:16
Ik heb niet alle reacties gelezen op dit topic, maar wil er even wat aan toevoegen. wink ;)

Monitorspeakers geven een realistisch geluid, ik noem het liever "neutraal". Als je gaat produceren op goede monitor speakers die heel neutraal geluid weergeven, en je producties klinken hierop goed, kan je vertrouwen dat je producties op andere speakers ook goed klinkt. Gewone speakers maken het geluid "te mooi" om te kunnen afmixen, dit merk je wel, in zijn meest extreme geval, op evenementen, waar het geluid zo erg omhoog gepompt word, dat de bass door je maag heen dreund... Dit ook als je een hi-fi set heb met een wat stevige subwoofer. Je zult dan hetzelfde effect hebben, maar dus ook het risico dat wanneer je hierop gaat afmixen je bepaalde details niet hoord en, misschien nog belangrijker, je EQ niet goed af kan stellen. Het klinkt dan op je hi-fi setje lekker, maar hoor je et ergens anders (op een evenement bijvoorbeeld) het maar wat slapjes, of juist té klinkt.

Ik heb dit zelf meegemaakt met mijn eerste test-versie van me track "Feel so good" (word binnenkort gereleased op het Scantraxx Reloaded label.
Deze werd als eerst gedraaid op Qrime Time 2005 in de Heiniken Music Hall, maar klonk echt heel erg rommelig en op bepaalde momenten zelfs overstuurd (lag ook een beetje aan the Prophet die hem draaide toen).
In ieder geval, ik had die track toen afgemixt op hi-fi speakers. Toen later het verhaal kwam dat the Prophet hem wou releasen, moest hij afgemixt worden. Ik heb dit toen dus gedaan bij hem in de studio met hem samen, en heb toen duidelijk het verschil gehoord met wat ik thuis had.
The Prophet heeft de Dynaudio BM 15 A speakers staan en ik moet zeggen, ze klinken echt goed! Super goed afmixspul!

Later heb ik een co-productie gedaan met de Headhunterz, dit bij hem in de studio, hij werkt met de Dynaudio BM 5 A speakers, klinken ook erg goed en zijn perfect voor zijn (kleinere) ruimte. Ik heb een gelijkwaardige ruimte thuis, dus heb binnenkort deze ook op me plank staan. Voor deze muziek (hardstyle) vind ik persoonlijk deze écht heel geschikt.

Maar goed, ik praat nu in mijn geval, misschien dat mensen in dezelfde situatie zitten in dezelfde muziekgroep (alle (hard-)house muziek), dan is dit mijn aanbeveling :).

Er zijn natuurlijk een hoop soorten monitoren.
Zo ben ik in een studio geweest waar ze teksten inspreken voor allerlei films (waaronder disney NL-voiceovers), daar gebruiken ze hele dure yamaha monitoren met heel droog geluid, dus niet echt lekker om house-muziek mee af te mixen.

Voor mij de Dynaudio BM 5 A dus :)
Geen Quote

Terug naar forum Reageer (zonder quote)