Forum > Geluid

Behringer Ultradrive Pro DCX2496, iemand al ervaring mee?

(208 reacties. Pagina 5 van 21)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
13-1-2005 07:41
Hallo Davy,

davy gabriels schreef:

Maar eigenlijk heb je in jouw toepassing geen crossover functie nodig? Dan is die DCX eigenlijk het foute apparaat voor jou.
Inderdaad in mijn situatie op het moment zou het de verkeerde keus zijn. Maar omdat de SP1's ook aktief zijn aan te sturen (bass en mid/high apart), wil ik er in de toekomst een versterker bij kopen. Dan heb ik wel de crossover functie wel nodig.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 13470
13-1-2005 09:45
En er was mogelijk sprake van het toevoegen van een sub (om het laag van de installatie wat meer "pruimbaar" te maken). En in zo'n geval (met die perspectieven in het hoofd) is de keuze juist een slimme keuze!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
13-1-2005 10:59
Ah zo. Ik zag in zijn vraagstelling dat hij 2 fullrange speakers gebruikte, en 1 versterker had. Leek me sterk dat je daarvoor een Xover nodig had.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
13-1-2005 23:33
Hallo,

Vanavond weer een paar uur zitten afstellen en goed zitten luisteren (met mijn ogen dicht... Dré's advies.... ).

Nu het volgende getest:
test 1 = rm-6 => crest pv-900 => SP1's (netjes alles op 0db), alles zonder maar enige EQ, klinkt vlak weinig dynamiek, maar wel zijn alle aparte geluiden goed te onderscheiden.

test 2 = rm-6 => crest pv-900 => SP1's (klein beetje EQ (bass en high) gegeven op de RM-6), klinkt gewoon goed, bass die echt drukt, meer dynamiek, alléén het hoog mist nog wat (kan ook niet anders de sp1's gaan tot 16000Hz).

test 3 = rm-6 => DCX2496 => crest pv-900 => SP1's (netjes alles op 0db), alles zonder maar enige EQ of filters, klinkt vlak, weinig dynamiek, en klinkt erg rommelig.

test 4 = rm-6 => DCX2496 => crest pv-900 => SP1's (RM-6 het zelfde laten staan als bij "test 2", en alle filers en EQ uit op de DCX2496), klinkt minder goed, bass rommelig, minder dynamiek, en hier ook het gemis aan hoog.

test 5 = rm-6 => DCX2496 => crest pv-900 => SP1's (RM-6 EQ's op 0 db, en alle filters uit op de DCX2496, en alléén de EQ zo goed mogelijk ingesteld), klinkt minder goed, bass minder rommelig, nog steeds weinig dynamiek, en het gemis aan hoog een beetje gecompenseerd.

Ik kan niet anders concluderen dan dat de Behringer de "zwakste schakel" is in mijn audio-keten, je hoort het verschil als je hem er tussen hangt (het oorspronkelijke helder en transparant signaal van de RM-6 word gewoon verneukt door de Behringer).

Ik weet zeker dat een instapmodel 31-bands EQ van Bss of Crest het beter doet. Nu zullen jullie zeggen, je HAD al iets tegen de Behringer, dus die kan in jouw oren nooit meer goed klinken.

Nou, het is precies andersom, ik wou wel graag dit apparaat aanschaffen, maar mijn gezond verstand en gehoor zegt het tegengestelde.

Iedereen die het tegengestelde kan waarmaken is van harte welkom bij mijn thuis (thuistapje en gewillige vrouw aanwezig..... laugh :D ).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
14-1-2005 07:58

Webbie schreef:

Nu heb ik vannacht de EQ-frequenties domweg overgenomen van WinAmp, nu klinkt het een stuk beter.
ONZIN!

Op het moment dat ik de EQ van Winamp op mijn notebook inschakel verdwijnt een deel van mijn hoge tonen. Bij een gewoon PA setje is dit al te horen, en helemaal bij een goede Hifi set.

Over de DCX2496, daar volgt later een meting van met Sia Smaart Live 5 als ik tijd over heb.

De tendens over het algemeen is dat tussenliggende processors een kleine beetje van de lage tonen verloren laten gaan (1 dB) terwijl veel versterkers bij 15000 Hz al 1 dB verlies hebben. Dat laatste is wel hoorbaar, maar eenvoudig te corrigeren.

Enig minpunt die ik aan de DCX2496 kan ontdekken is de limiter die van het erg harde type is (quasi clip limiter), i.t.t. de limiters van de LEM DX24 en DX26.

Een verder advies: Probeer zo min mogelijk de EQ's te gebruiken, en alleen om zaalakoestiek etc aan te passen.

TCMC
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
14-1-2005 09:30
Niks zo persoonlijk als het begrip "goed geluid". Onzin kan Webbies voorkeur dus al nooit zijn. Bovendien zou het kunnen dat deze curve toevallig een deel van de tekortkomingen van zijn speakers opheft plús tegemoetkomt aan zijn persoonlijke smaak.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 13470
14-1-2005 10:03
Webbie mist de mogelijkheid z'n set op de correcte manier af te stellen (bijvoorbeeld via Smaart + mooie meetmic). Wellicht is er iemand in z'n regio die hem daarbij zou kunnen helpen?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
14-1-2005 18:37
Hallo,

Dré schreef:

Webbie mist de mogelijkheid z'n set op de correcte manier af te stellen (bijvoorbeeld via Smaart + mooie meetmic). Wellicht is er iemand in z'n regio die hem daarbij zou kunnen helpen?
Daar zou ik degene heel erkentelijk voor zijn, maar ik weet niet of iemand in de buurt van Breda op het forum zit, de spullen heeft en het wil doen.

Maar wie weet...

(ik ga het toch nog een dag (a.s. zondag) proberen met de Behringer, als iemand dat ding ook een keer wil zien of horen is hij/zij van harte welkom).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
15-1-2005 10:55

Victor schreef:

Niks zo persoonlijk als het begrip "goed geluid". Onzin kan Webbies voorkeur dus al nooit zijn. Bovendien zou het kunnen dat deze curve toevallig een deel van de tekortkomingen van zijn speakers opheft plús tegemoetkomt aan zijn persoonlijke smaak.
Tja, ik ga uit van zo goed mogelijk klinkende luidspreker systemen en een beetje leuke akoestiek met niet teveel reflecties. Het liefste sluit ik een CD speler rechtstreeks op een PA versterker aan zonder mixer etc. Het geluid klinkt dan het mooist.

Veel equalizers en mixers zijn hebben niet de optimale bandbreedte. Gevolg is dat vaak aan de nog net hoorbare uiteinden al 1 dB verlies optreedt. De DCX2496 heeft daar weinig last en zit slechts achter de komma van de dB's.

Bij digitale crossovers komt een ander probleem om de hoek kijken, en dat is als je een weerweg setup maakt, dat de interne delay van de lage tonen op 8 mS zit, terwijl die voor de top op 0,79 mS zit. Ook de lage tonmen kasten hebben een extra delay. Dit is alleen maar te compenseren door met bijv. Sia Smaart Live 5 impulsmetingen te maken en de delaytijden in de crossover invullen. Resultaat is een snelle en energierijke lage tonen weergave.

EQ's gebruik ik weinig, en vaak onderdruk ik een beetje in het mid-hoog gebied. De dynamische EQ misbruik ik om het gehoor voor de gek te houden (Loudness B curve) en voldoende druk van de lage tonen over te houden.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
15-1-2005 11:02

Dré schreef:

Webbie mist de mogelijkheid z'n set op de correcte manier af te stellen (bijvoorbeeld via Smaart + mooie meetmic). Wellicht is er iemand in z'n regio die hem daarbij zou kunnen helpen?
Met Smaart Live 5 is het ook niet altijd even gemakkelijk om de EQ's in rotte omstandigheden goed in te stellen, met name als je met vervelende reflecties en fasefouten te maken hebt. Hoewel meestresultaten vaak hetzelfde kunnen zijn, kunnen er behoorlijke gehoormatige verschillen optreden, afgezien van het feit dat het gehoor ook erg subjectief is en van dag tot dag zelfs verschillend in waarnemen is.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)