Forum > Algemeen Forum

Te doen bij brand

(149 reacties. Pagina 5 van 15)
Moderator(s): Dré
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 1207
17-12-2003 17:30
En moeten die krengen nou eigenlijk ook 1x in de zoveel tijd vervangen worden?
Blussers zijn een duur geintje maar brand is veel duurder, als ik het geld had, had ik ook zeker een blusapparaat gewoon voor de drive-in aangeschaft.
Darth Crossfader
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
17-12-2003 17:35
Als je een gekeurde blusser wilt hebben en houden, moet hij 1x per jaar gecontrolleerd worden.
Er word ook een keuringstikker en een zegel aangebracht.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
17-12-2003 18:27
Met ingang van 1-1-2004 wordt de maximumleeftijd vastgesteld op 20 jaar, mits onderhouden volgens de voorschriften. Voor blussers van voor die tijd geldt een overgansregeling.

Bron: www.brandblusserinfosite.nl (zie ook voor meer details over de overgangsregeling, en nog meer nuttige info over brand en blussen)
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
17-12-2003 20:41
eens per jaar controle, bij onze ajax blusser zat zo'n formulier om dat te doen... je kan zo'n sneeuwblusser ook hervullen... dus is als je er zuinig mee omgaat maar 1x 200 euro
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
17-12-2003 21:31
Even een beetje off topic:

Ik liep in 2002 stage bij een van Nedrlands grootste aluminiumproducenten, waar ook een bedrijfsbrandweer aanwezig is. Op een gegeven moment houden deze op het hoofdkantoor een oefening waarbij ze met een rookdoos de gangen onder de rook zetten. Op zichzelf geen probleem. Maar wel als er in een bijgebouwtje het servercentrum staat en iemand een tussendeur heeft opengezet.................... In het servercentrum bevindt zich een automatische brandmeldinstallatie waaraan een inergen blusinstallatie gekoppeld is. Op een gegeven moment trad dus het automatische brandmeldsysteem in werking, waardoor de inergen installatie automatisch in werking begon te treden. Er zit een halve minuut speling op, om personen veilig het gebouw te kunnen laten verlaten omdat het inergen gas alle zuurstof verdrijft, ik heb nog nooit de bedrijfsbrandweer, die daarvoor nog een slechte oefening draaide, zo snel zien rennen..... Een inergen vulling kost namelijk al gauw een duizendtal euro's.......In hetzelfde gebouw bevonden zich ook een aantal leslokalen, de mensen in deze lokalen hadden er niets van meegekregen :)

On topic:

Inderdaad zijn co2, of de nieuwe generatie inergen blussers uitermate geschikt voor elektrische c.q. waardevolle installaties. Je moet ze wel regelmatig laten keuren, de inhoud kan namelijk door externe invloeden vervliegen. Je zou eventueel eens bij de plaatselijke brandweer kunnen informeren naar de voorschriften met betrekking tot calamiteiten bij kleinschalige evenementen en de voorschriften die men daar hanteert met betrekking tot blusmiddelen. Dan weet je het in ieder geval zeker. Bij brandveiligheid moet je niets aan het toeval overlaten.... We hebben hier in NL namelijk al eens te vaak mee te maken gehad...

John
I am a TimeDriver!
LJ DaAnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 16-9-2020
Berichten: 627
17-12-2003 23:11
Het werd hier net ook al gezegt:
Vuur heeft zuurstof nodig.
Dus als er iets in de fik staat waar je iets overheen kan leggen (Als je je versterker niet hebt ingebouwd ofzo) kan je dat ook doen.
Natuurlijk niet je duure nylon jas! laugh :D Maar een branddeken ofzo...
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
17-12-2003 23:19
als je hem wel in een case hebt zitten goooi je er ook een deken over heen, dan kan er geen zuurstof meer bij.
sneller en beter is blussen, maar ja je moet wel de goeie blusser hebben.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ZzzzzzzzzzzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-6-2003
Laatste: 31-3-2011
Berichten: 45
19-12-2003 12:44
ik haak toch nog even in op het verhaaltje over warmte/ontstekingsbron welke nodig is voor vuur.

de juiste omschrijving hiervoor is een tempetatuur boven de ontbrandingstemperatuur.

Dat wil zeggen dat als de temperatuur aan het oppervlak van bijv. een houten balk boven de ontbrandingstemp. van hout komt (en er O2 in de buurt is natuurlijk) dan zal het gaan branden. Als de temperatuur (door bluswater of wat dan ook) onder de ontbrandingstemp komt zal het vuur vanzelf uit gaan.

Ik hoop dat het nu duidelijk is. (en anders is het maar goed dat ik geen les geef :D)
blaat het niet dan schaapt het niet
DewazigeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 318
6-1-2004 21:16
Nu ik dit toch lees na een flinke kick;

Zij er misschien ook nog mensen die met hen drive-in standaard een flightcase meenemen met brandblusser en/of branddeken, dit lijkt me helemaal geen slecht idee al hebben we het hier wel over een "wordt case scenario" (wil niet zeggen dat het niet voor kan komen!!!)
In elke zaal zijn blusmiddelen aanwezig maar een vaste plek voor een brandblusser in je eigen show is toch nooit weg?
Lost in Music
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 1207
6-1-2004 21:18
Zoals ik al zei pakken wij eigenlijk altijd 1 blusapparaat uit de zaal te leen, hoef je ook niet je eigen bij te hebben.
Darth Crossfader

Terug naar forum Reageer (zonder quote)