Forum > Algemeen Forum

Te doen bij brand

(149 reacties. Pagina 1 van 15)
Moderator(s): Dré
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
16-12-2003 16:29
Stel je voor:....
Je draaid ergens en er breek brand uit, of een ander calamiteit.
Nu is mijn vraag wat jullie doen op dat moment, of hebben gedaan om op zo'n moment alles zo goed mogenlijk te laten verlopen.

Als er al een topic over is... mijn excuses, ik kon niets vinden.
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 998
16-12-2003 16:41
1 x bewerkt. Laatst door Imco op 16-12-2003 16:47
Nou allereerst: jij als DJ bent niet verantwoordelijk voor wat er gebeurd qua ontruimen enz. Dus daar zou ik me op dat moment ook niet zoveel mee bezig houden. Natuurlijk wel meteen naar de organistatie gaan en ze eventueel een mic aanbieden om de ontruiming aan te kondigen. En natuurlijk zet je op zo'n moment licht aan zodat iedereen ziet wat ie doet, en de zaal zo goed mogelijk te overzien is. Als het een flinke brand is dan heeft spullen in veiligheid brengen ook niet echt veel zin, dat kost veel te veel tijd. Ik zou wel proberen mijn cd's mee te nemen, en dan maken dat ik weg kom. Dit geldt natuurlijk alleen als de brand niet door jezelf te blussen is. Als het een klein brandje is dan pak je natuurlijk de brandblusser en probeert het te blussen. Zaak is dan om rustig te blijven, want er zullen genoeg mensen in paniek raken op zo'n moment.

Ik heb een keer meegemaakt dat een gordijn in de fik stond. het was in een café en daar waren mensen met van die sterretjes bezig. Toen vloog dus het gordijn in de brand. Nog voordat je met je ogen kon knipperen was het een grote wirwar van mensen die in paniek alle kanten uit rende. Ze liepen zo de tafels en stoelen ondersteboven. Toen de meeste mensen al buiten waren heb ik samen met de kroegbaas een brandblusser gepakt. Hij heeft toen het gordijn naar benedengetrokken en ik heb het toen met een brandblusser geblust. Er was niet veel meer van het gordijn over, en ook niet van de gasten. Enkele kwamen nog even kijken maar de rest ging naar huis. Die dachten allemaal net aan de dood ontsnapt te zijn. wink ;)
Ik kan van mezelf zeggen dat ik niet echt zo vlug in paniek raak. Vooral niet bij een gordijntje wat in brand staat. Dat is nog makkelijk uit te maken. Maar als dan het plafond versierd is met allerlei slingers dan wordt het al een ander verhaal. Dan staat binnen enkele seconden het hele plafond in brand en dat krijg je niet zomaar meer uit mede door de rook.

Detail: 4 minuten na het uitmaken van de brand kwamen 3 brandweerauto's aanrijden met loeiende sirene. Mensen hadden gebeld en gezegt dat het hele café in brand stond. sad :( laugh :D
Dance the night away!
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 1207
16-12-2003 16:41
Voordat je begint met bouwen natuurlijk altijd even checken waar de brandblussers hangen en waar de nooduitgangen zijn.
Brand hebben wij gelukkig nog nooit gehad, ja behalve een keertje buiten maar dat was kamp vuur happy :)
Wel hadden we een tijdje terug dat er tijdens het draaien in een aula in een keer stenen door de boven ruiten heen kwamen zeilen en midden in de zaal belanden, het waren gewoon hele stoep tegels en ben nog steeds blij dat er niemand door zo'n ding is geraakt, er kwamen er toch 4 naar binnen zetten. Er waren een paar met glas in hun kleren maar dat was kwestie van shirt uit en even schoon maken zodat er niks meer op hun huid of haar ofzo zat.
Wat wij zelf hebben gedaan is gewoon licht en geluid uit, zaallicht aan en zo snel mogelijk zorgen dat de zaal leeg werd gemaakt en iedereen in de gang stond (zaten geen makkelijk te bereiken ramen dus dat was even veilig)
Toen ben ik samen met een paar leraren en een concierge die daar waren om overzicht te houden naar buiten gerend, maar die gasten waren natuurlijk al lang weg.
Wat wel grappig was, was dat de stenen werden gegooid net toen we kut marokkanen draaiden, dat was net voordat het nummer bekend werd, de buurt waar die school in staat is 100% flatjes met schotel antennes dus dan weet je het wel, ze zullen vast de betekenis van het nummer niet gesnapt hebben.
Het was jammer om een feest zo af te laten lopen maar we hebben die keer voor de verandering wel lekker vroeg in bed gelegen happy :)
Darth Crossfader
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
16-12-2003 16:44
Ik heb hier zelf geen ervaring mee (de meeste mensen denk/hoop ik niet), maar de procedure is meestal vrij 'simpel' (natuurlijk ook een beetje afhankelijk van de situatie):

Het belangrijkste is om paniek te voorkomen (daar vallen de meeste slachtoffers door, sinds o.a. de cafébrand in Volendam wordt er goed gelet op nooduitgangen e.d.)
- Muziek uit
- Licht aan (of zaallicht)
- (Organisatie laten) meedelen dat het gebouw RUSTIG moet worden verlaten
- Elektriciteit uit en zelf ook wegwezen (alles laten staan, dat vecht je later maar met de verzekering uit)

Houd bij het opbouwen ook rekening met eventuele calamiteiten. Dat betekent bijvoorbeeld, dat je geen brandbare spullen boven je publiek mag hebben hangen, en dat vluchtwegen op geen enkele manier mogen worden geblokkeerd. Ook kabels mogen niet in deze vluchtwegen liggen, en als ze er toch moeten liggen, leg ze dan goed vast met sterk tape (helemaal ingepakt zodat er niks achter kan blijven hangen). Ook vluchtroutebordjes e.d. moeten zichtbaar blijven. En zorg er natuurlijk voor dat de boel goed verzekerd is...
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 9474
16-12-2003 16:47
1/ Als er echt brand is bel als eerste de brandweer, nog voor dat je gaat blussen
Vermeld adres, aard van de brand.
2/ breng de mensen in veiligheid
3/ probeer te blussen
4/ zoek de dichts bijzijnde vluchtweg
5/ maak dat je weg komt
mensen gaan altijd voor materiaal, maar als je nog tijd hebt, breng je muziekcollectie in veiligheid!
De rest kan vervangen worden.

Een goede nox of schuim brandblusser is geen overbodige luxe.
Als je ergens gaat draaien, zorg dat je er altijd 1 bij de hand hebt.
Weet ook de vluchtwegen uit je hoofd.
Als een ruimte vol rook staat zie je niks, en heb je meetal ook geen lucht, dus je moet binnen 30 seconden buiten staan, anders loop je enorme risiko's.
Als het langer duurt, heb je meestal nog een beetje lucht op ongeveer 10 centimeter van de grond, daar warme lucht/rook van bovenaf een ruimte vult.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
NickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 20-9-2005
Berichten: 101
16-12-2003 16:48
1 x bewerkt. Laatst door Nick op 16-12-2003 16:50
Diederik ik ben het helemaal met je eens!
Wij hebben iig altijd een brandblusser bij ons, voor het geval van kleine brandjes en er is een uitgang achterons zodat de dj's/lj's snel weg kunnen rennen happy :)
De brand is de zorg van de concierges of leraren vind ik... (tenzij ik het zelf heb veroorzaakt)
tja...?
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
16-12-2003 16:49
1 x bewerkt. Laatst door DeWit op 16-12-2003 16:52
Dus het belangrijkste is dus rustig blijven, en kalm handelen.

En wat te doen bij vechtpartijen, alcoholvergiftiging. e.d.
Lekker laten uitvechten?
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 998
16-12-2003 16:50
Natuurlijk! Gewoon rustig blijven hoe moeilijk dat voor sommigen ook is. In paniek doe je toch alles verkeerd en dan kun je maar beter naar buiten gaan. Als je rustig kunt nadenken op zo'n moment dan zie je de gevaren en dan kun je er naar handelen.
Dance the night away!
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 998
16-12-2003 16:53

Nick schreef:

De brand is de zorg van de concierges of leraren vind ik... (tenzij ik het zelf heb veroorzaakt)
Dat ben ik in principe met je eens ja. Alleen is het natuurlijk niet zo dat ik wegren en het de rest maar laat uitzoeken. Maar ik zal dus nooit het bevel tot ontruiming geven (laat ik aan de organisatie over) en ik zal me ook niet echt druk maken over welke vluchtweg gekozen wordt. Natuurlijk help ik wel mee met blussen bij kleine brandjes en zal ik ook zeker mensen helpen wegkomen, maar de leiding laat ik over aan de organisatie.
Dance the night away!
GupyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-9-2008
Berichten: 271
16-12-2003 16:54
Indien je in de grote discotheken dient te draaien, krijg je 99% van de gevallen een klein vluchtplan en "wat te doen bij calimiteiten" aangeboden. Dit zijn ze nl verplicht van de meeste gemeentes.
Vooral naar de Volendamse cafebrand, zijn de regels in de horeca ontzettend goed aangepast en worden streng gecontroleerd.

De discotheken zijn verpicht om bedrijfshulpverleners in dienst te hebben. Alle gediplomeerde portiers hebben dit standaard. Ik gelukkig ook, maar dat is meer voor mijn door-de-weekse baan.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)