Forum > Algemeen Forum

Goede/slechte DJ's??

(134 reacties. Pagina 5 van 14)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
30-12-2003 10:40

DSalembier schreef:

De "ik ga proberen maar beloof niks"-truk laugh :D
Juist!

De "ik zal zien wat ik kan doen" / "ik schrijf 'm voor je op"-truuk. Wanneer je als dj niet kan, wil of durft te communiceren met je eigen publiek, kun je beter je spullen pakken en ze op je slaapkamer neezetten.

DSalembier schreef:

Djeezes! Heb jij dat ook al willen merken, ik wordt er soms horendol van! angry
Een paar maand geleden moest ik een guestset draaien in een danscafeetje langs onze Kust, een gast die blijkbaar ook draaide heeft daar GANS DE NACHT aan mijn oren zitten zagen wanneer ik die effectbox ging gebruiken angry. Ik wist niet eens hoe je dat ding kon aanleggen en beter nog: het interesseerde me niet razz :p

Ik blijf bij mijn standpunt: hoe meer succes iemand heeft, hoe minder hij zichzelf probeert te profileren t.o.v. een collega, hoe minder je concurrentie voelt wanneer je met hem praat en hoe meer hij "nieuwe DJ's" wil helpen!
Profileringsdrang, daar zeg je een waar woord. Soms vind ik het best jammer dat dj's tegenwoordig verheven zijn tot artiesten die in hun eentje meer kunnen verdienen dan een complete Salsa-band. Dat maakt dat sommige mensen zich zo gaan gedragen.

Als ik echt niet van die figuren afkom met de gangbare middelen (kortaf worden, koptelefoon opzetten of je omdraaien naar je collectie midden in iemands zin, negeren, vragen of ze even een biertje voor me gaan halen), zeg ik ze meestal maar gewoon eerlijk dat ze moeten kappen met mij "helpen", dat het goed gaat zo en dat ik graag weer aan het werk wil. (Door één of twee nummers heenlullen kan ik nog wel, maar als ik langer dan een kwartier met iemand moet praten, dan raak ik het vloergevoel volledig kwijt. Een béétje zichzelf-serieus-nemende collega-dj snapt zoiets, mag je hopen.)
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
30-12-2003 14:55

sylvia schreef:

Soms vind ik het best jammer dat dj's tegenwoordig verheven zijn tot artiesten die in hun eentje meer kunnen verdienen dan een complete Salsa-band. Dat maakt dat sommige mensen zich zo gaan gedragen.
Het zijn net die mensen die jij hier aanduidt die volgens mij het meest "mens" blijven (buiten een aantal uitzonderingen natuurlijk). Een voorbeeld? Als ik in een danscafé stond te draaien vroeger, dan mag je er prat op gaan dat meneer de resident staat te luisteren met een kritisch oor dat het geen naam heeft, elke fractie van een beat die je ook maar lichtjes scheef zit, zie je zijn voorhoofd fronsen. Datzelfde merk je als eenzelfde genre DJ een bezoekje brengt aan een discotheek. Ah, zij zouden het zeker DUIZEND keer beter doen!

Kom je dan bij de grote mannen terecht, dan liggen die er niet wakker van als je even er een fractie naast zit (want zij weten maar al te goed dat niemand een uur aan een stuk kan mixen zonder een afwijking!).
Nog beter: onlangs meegemaakt dat ik een mix plaats met Michael Forzza vlak achter me, het was met een plaat van hem en ik had het nummer van mijn leven nog niet gehoord. Bovendien kwam de beat er maar na een deftige anderhalve minuut in. Bleek dus dat ik totaal verkeerd gestart was bij het inmixen en wanneer de beat erin kwam heb ik hemel en aarde moeten doen bewegen om alles op zijn poten te krijgen. Denk je dat die gasten je uitlachen? Totaal niet: hij vertelde me hoe ik die fout had kunnen maken en hij troostte me met de gedachte dat ik de plaat nog nooit op voorhand gehoord had waardoor ik het niet kon weten... een wereld van verschil dus: de gasten die het MOGEN in hun bolletje krijgen, die doen het niet!
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
30-12-2003 18:27
Over verzoekjes gesproken, als ik op een meer commercieel feest draai zeiken mensen vaak idd aan je kop om verzoekjes, soms word ik er zo ziek van dat ik ze dan gewoon een lijstje geef met nummers of ze zelf lekker laat zoeken in de cd bak. Dan is vaak de motivatie weg dat ze het doen. Wat ook vaak voorkomt is dat je een verzoekje draait en dat er dan geen hond danst, en degene die het verzoekje deed is in geen velden of wegen te bekennen.

Ik ben idd ook niet iemand die dan maar direct inspringt op het verzoekje, zo kun je aan de gang blijven. Ik neem ieder verzoekje, als ik het nummer heb tenmiste serieus in overweging of het op dat moment past. Ik ben idd ook iemand die de antwoorden; later, heb ik niet, misschien, zoek er zelf maar naar of nee, dit past niet/heb ik daarnet gedraaid veel in de vocabulaire heeft. wink ;)

Aan bekendere namen merk je idd dat ze (vaak/niet altijd) strijd hoeven te voeren en niet arrogant overkomen. Van die pikkies die denken het altijd maar beter te doen heb ik niet zo'n hoge pet op. Bij sommige bekendere namen merk je dat ze complimenteus zijn, was een keertje een bekend dj dametje (weet niet, volgens mij Debra) die constant tegen me zei: "nu moet ik toch oppassen, je moet niet beter dan mij gaan draaien" En the House Negro van Impact in de Escape die vond dat ik lekker bezig ben. Dat zijn leuke dingen om van de bekendere namen te horen, of Erik Nouhan waar ik is een keertje mee stond te kletsen. Er zijn echter ook zat bekende naampjes die bang zijn voor concurrentie en daarom neerbuigend en arrogant tegen je doen.

Ik laat vaak iemand een plaatje doen in mijn set als hij/zij daarom vraagt, als het dan goed klinkt mag er nog wel een plaatje achteraan, anders kap ik het af. Ik ben niet zo huiverig voor mensen die ook goed zijn.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
30-12-2003 18:55
ach verzoekjes....

hou op! wink ;)

Als we op de camping draaien ook, komen die kinderen zeker 10x bob de bouwer, kabouter plop enz. aanvragen! en probeer zo'n kind van 6 dan maar uit te leggen dat dat niet echt tussen de R&B doorgedraaid kan worden... is af en toe erg vervelend, maar als alles makkelijk is, is er ook geen drol meer aan... wink ;)
of komt er bijvoorbeeld een meisje van 7, helemaal gek van cristina aguilera, komt het langzaamste nummer van dr aanvragen (die dus hoog in de top40 staat)... zoiets past dan totaal niet in de avond (en is ook gelijk de hele dansvloer leeg, aangezien ze die voor half 10 wilt horen, dan moet ze naar binnen).

Ook als iemand rolling stones aan komt vragen als de complete tent uit zn dak gaat op apres-ski muziek, dan vertel ik gewoon dat ik daar eerst een geschikt moment voor moet vinden... 'ik doe mn best voor je!' laugh :D
Music is what feelings sound like...
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
30-12-2003 22:20

RonnieB schreef:

Ook als iemand rolling stones aan komt vragen als de complete tent uit zn dak gaat op apres-ski muziek, dan vertel ik gewoon dat ik daar eerst een geschikt moment voor moet vinden... 'ik doe mn best voor je!' laugh :D
Euhm, en dat was toch een beetje wat ik bedoelde als voorbeeld van een minder goeie dj. Geen smoesjes, wees gewoon eerlijk en zeg precies wat je hierboven schrijft: joh, de hele tent gaat uit z'n dak op apres ski, ik wil de sfeer er graag zo inhouden, dus nu even geen Stones. Sorry, volgende keer beter. Dan neem je je publiek serieus.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
30-12-2003 23:45
Ik vind dat als je op een camping draait met een breed publiek dat je zo moet kunnen draaien dat het voor iedereen leuk is.

Waarom geen stones bij apres ski?
Draai satisfaction, en ze gaan uit hun dak! Kondig hem ook maar lekker aan, en start hem dwars door de apres ski heen! En daar achteraan kabpuiter plop! Ben je er in één keer van af. Probeer het maar, je zult verbaast staan....... shocked 8O

En wat betreft verzoekjes; Er zijn meerdere soorten:
1/ Ik vind jouw leuk draaien en ik zou het fijn vinden als jij ook mijn plaatje draait
2/ Ik vind jouw waardeloos draaien, en ik vraag iets totaal anders aan
3/ Ik ben jarlours dat JIJ daar staat, en ik vraag lekker iets stoms aan zodat jij afgaat.

De kunst is ze dus te onderscheiden van elkaar.
Tips":
* Als er een plaatje aangevraagd word van een artiest, maar een slow nummer, zeg je dat je wel de artiest draait, maar dat jij het nummer uit zal kiezen.
* Als iets echt niet past bij het feest, zeg je dat die niet bij je hebt, of dat je hem niet kan draien, maar meteen daar achteraan zeg je tegen de aanvrager: Maar je mag ook iets anders nog aanvragen hoor wink ;) Probeer iets dat hierbij past?
* Als je iets zeker niet gaat draaien, zeg je dat ook. Anders zijn ze na een uurtje behoorlijk pissig op je, en zijn ze bijna niet meer weg te krijgen voor je neus vandaan tot je hem toch gedraaid hebt.
* Andere excuses/antwoorden om uitstel te krijgen:
-Misschien
-Zal kijken of ik hem bij me heb
-Moet even zoeken, maar ik heb nu even geen tijd om te zoeken
-Straks
-Aan het einde van de avond
-Ik denk dat ik hem niet in mijn koffer heb
-Hij is kwijt shocked 8O (anders had ik hem zeker gedraaid voor je razz :p )
-Ik had hem thuis nog klaar gelegt
-enz.

* En nu een gekke: Als er veel aangevraagd word, kan je er van uit gaan dat je goed staat te draaien.
* Als er niets aangevraagd word, zijn er twee mogelijkheden.
Of je staat perfect te draaien....(gebeurd zelden)
Of men hoort je niet draaien, dus moet je niet harder( razz :p ) gaan draaien, maar je muziekkeuze beter afstemmen op je publiek.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
The LoungemasterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-2-2003
Laatste: 29-2-2004
Berichten: 21
30-12-2003 23:52
Ik draai over het algemeen electro, techno, progresseive, house (zolang ik het lekkere platen vind zal het me een zorg zijn hoe het heet), maar ik draai top 40 e.d. drive-inn.
Ben ik een keer ergens gevraag om te draaien, maar wel m'n eigen muziek (op een of ander congres). Maar ja, die mensen wilden dus top 40 horen...en dat had ik nou net niet bij me..
Nou is dat een inschattingesfout van de organisatie vind ik. Maar waar ik me aan kan ergeren (daar was deze inleiding voor), mensen hebben altijd zoveel te zeiken op muziek..
Neem als voorbeeld schuurfeesten, daar gaat iedereen gewoon los, wat voor muziek dan ook, er wordt niet geklaagd!
Afijn dat wilde ik ff kwijt. Ik heb overigens niets tegen verzoeknummers, dat vind ik niet automatisch zeiken over de muziek, meer een enthousiaste bijdrage aan het feest.
ah, das nie waar heh..?!?
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
31-12-2003 00:59

Tom schreef:

..knip..
Ik vind dat als je op een camping draait met een breed publiek dat je zo moet kunnen draaien dat het voor iedereen leuk is.
..knip..
uiteraard lukt dat ook wel, maar waar ik me wel vaak een beetje aan erger is dat ze om kwart voor 1 (kwartier voordat we stoppen), nog met een stuk of 10 verzoekjes aankomen, met allemaal verschillende stijlen! wink ;)

verder vind ik het natuurlijk alleen maar leuk als ze aan komen vragen, was laatst ook wel leuk; van een meidje wist ik dat ze altijd een bepaald nummer aan kwam vragen, toen kwam ze aanlopen, en ik had toevallig dat nummer al in de cd speler liggen, en op het moment dat ze dr mond open wou trekken, gooide ik dr nummer er in wink ;), ze begon te lachen en liep weer weg... laugh :D

wat ik soms wel vervelend vind, is als men mij onbekende nummers gaan brengen, en dan helemaal als die cd vol met krassen zit... meestal luister ik hem dan uiteraard eerst even, maar om een nummer in zn geheel voor te luisteren lukt dan meestal niet...
Music is what feelings sound like...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
31-12-2003 02:32

Tom schreef:

.....
* En nu een gekke: Als er veel aangevraagd word, kan je er van uit gaan dat je goed staat te draaien.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je dan slecht draait.
* Als er niets aangevraagd word, zijn er twee mogelijkheden.
Of je staat perfect te draaien....(gebeurd zelden)
Of men hoort je niet draaien, dus moet je niet harder( razz :p ) gaan draaien, maar je muziekkeuze beter afstemmen op je publiek.
Over men hoort je niet draaien gesproken,welliswaar off topic, ik heb ooit is voor slechthorenden en doofstommen gedraaid. Door tafels aan elkaar te koppelen en baskasten erop te plaatsen konden ze met hun hand (dmv trillingen) "voelen" welke muziek je draaide.
Heel apart om te zien, maar wel een leuke ervaring.

Martin.
kvm entertainment
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
31-12-2003 08:15
Moet ik in meegaan mbt verzoekjes die aangevraagd worden en die je dan net gaat draaien. wink ;) Heb het al vaak gehad, vroegen ze erom, en ik gaf dan als antwoord: "zit al in de cd-speler" wel leuk is dat. Voel me dan altijd wel een beetje trots. Kijk mij het publiek is aanvoelen wink ;)
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest

Terug naar forum Reageer (zonder quote)