Forum > Muziek

Gebrande cd's

(100 reacties. Pagina 5 van 11)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-11-2024
26-11-2002 00:55

victor schreef:

Zoals gezegd: zolang het gaat om een hobby-drive-in waarvan geen winst valt te verwachten (en dat zal met 100 euro per avond *nooit* het geval zijn!!) is er geen sprake van zwart werken en valt er voor de belastingdienst niets te pakken.
Victor,
In je beargumentering van punt 1 en 2 spreek je jezelf tegen sad :(

En als je werkelijk denkt dat iemand jarenlang lekker kan aankl. en geen belasting hoeft te betalen........
Ik heb helaas een andere ervaring van dicht bij met een collega meegemaakt en die is er compleet falliet aan gegaan sad :(
Hij kon stoppen met zijn drive in, alles verkopen en daarna heeft hij nog een jaar maandelijks een flink deel van zijn salaris aan de belasting mogen geven.
En nu houd ik er over op, want ik lijk wel een beter weter zo. En dat is echt niet mijn bedoeling. Ik probeer allen iedereen te waarschuwen voor verassingen sad :(
Het is in Nederland zo dat als je boven een beplaad bedrag verdient per jaar dat alles wat bij je inkomen komt, moet je belasting over betalen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
26-11-2002 09:41
We raken aardig off-topic (voor een onderwerp met de naam "gebrande cd's"...) maar goed...

Allereerst Tom, je lijkt helemaal geen betweter, je bent gewoon voorzichtig en dat is prima.

Nog een korte toelichting op het aftrekken van verliezen, als het lijkt of ik mezelf tegenspreek:
Je begint met kijken of er een bron van inkomen is. Eén van de belangrijkste dingen hierbij is of er *redelijkerwijs* winst is te verwachten.

(1) Met een drive-in van € 100 per avond is dat niet het geval. De verliezen mag je dan niet aftrekken, de inkomsten hoef je niet aan te geven. Ook niet als er toevallig eens een jaar wel een winst uitkomt.

(2) Met een drive-in van € 1.000 kan dat wel het geval zijn (maar hoeft niet!). Stel dat wel winst is te verwachten, dan nog kan er, zeker in het begin, verlies worden gemaakt. Dit verlies mag worden afgetrokken. Ook als de drive-in al een paar jaar lekker draait en winst maakt, die dus moet worden aangegeven, kunnen er verliesjaren tussenzitten. Ook deze verliezen zijn aftrekbaar.

Tot slot nog even iets over waarom ik dit zo goed denk te weten. Ik ben fiscaal jurist en werk (overdag) als belastingadviseur bij het grootste belastingadvieskantoor van Nederland. Ik ben destijds afgestudeerd op de overgang van onbelaste hobby (geen bron van inkomen) naar belast ondernemerschap.

Wat er met je collega is misgegaan weet ik natuurlijk niet. Misschien had hij geen goede adviseur of toch meer winst gemaakt dan hij had opgegeven.

Groeten, Victor Noordland
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TomVIP Lid
Sinds: 3-1-2002
26-11-2002 17:37
Ik had al een beetje door dat je redelijk onderwezen bent in het fiscale recht laugh :D
En idd ik ben voorzichtig om adviezen te geven met betrekking tot de belastingen.

En mijn collega had idd heel veel winst gemaakt, artiesten in dienst enzovoorts.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JasperbStandaard Lid
Sinds: 23-11-2002
Laatste: 18-8-2009
7-12-2002 22:33
voor het "lege cdtje" betaal je ook al geld aan de artiesten en aan de maatschappijen dus zow eerlijk spelen zij het niet geloof ik
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
7-12-2002 22:58
Die toeslag geeft je het recht een kopie te maken voor privé toepassingen MITS je het origineel in je bezit hebt OF hebt gehad.

Draaien in het openbaar is niet echt een privé toepassing ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoopgoudvisStandaard Lid
Sinds: 8-11-2002
Laatste: 9-10-2011
8-12-2002 11:32
Dat klopt,
Ze zeggen dat branden verboden is,
Dat is het niet zolang je het voor eigen gebruik houdt als je het gaaat verkopen ofzo dan is het verboden.
Belachelijk maar waar sad :(
Mvg,
joopgoudvis
PSL: Prisma Sound & Light
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
8-12-2002 12:03
Sinds wanneer worden auteursrechten betaald met geld van verkochte lege cd's? Ik weet dat het bij cassetjes (ja, die oude dingen met tape erin happy :) ) zo is, die zouden anders veeeeel goedkoper zijn. Maar bij CD's? Voor een kwart euro, of zelf minder kan je al cd'tjes hebben...Zó laag zullen de productiekosten ook wel niet zijn hoor...Welk geld gaat dan naar de artiesten?

En, over dat zwartwerk...Pas daar wel mee op in België. Jongeren die dat lezen van België zouden kunnen gaan denken dat dat ook allemaal van toepassing is op België. Dit is dus NIET het geval. Hier wordt dit direct als zwartwerk bekeken!

Tiemen
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
8-12-2002 12:28
Klopt, mijn verhaal is de situatie in Nederland. In België kan het best heel anders zijn, dus terechte opmerking.

Wat die lege cdr's betreft heb ik begrepen dat de hifirecorders alleen audio-cdr's lusten. Die zijn technisch hetzelfde als de cdr's voor in de pc, maar er zijn -net als inderdaad voor de cassettebandjes- wel rechten voor betaald.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JoopgoudvisStandaard Lid
Sinds: 8-11-2002
Laatste: 9-10-2011
8-12-2002 12:50
Dat zal dan vast niet veel zijn per cd,
Maar ze verdienen er wel aan want die dingen gaan als gekken over de toonbank.
Mvg,
joopgoudvis
PSL: Prisma Sound & Light
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
8-12-2002 14:59

Tiemen schreef:

Sinds wanneer worden auteursrechten betaald met geld van verkochte lege cd's? Ik weet dat het bij cassetjes (ja, die oude dingen met tape erin happy :) ) zo is, die zouden anders veeeeel goedkoper zijn. Maar bij CD's? Voor een kwart euro, of zelf minder kan je al cd'tjes hebben...Zó laag zullen de productiekosten ook wel niet zijn hoor...Welk geld gaat dan naar de artiesten?
Iets van 15-20 eurocent per CD-R. Voorheen werd deze toeslag alleen geheven op audio CD-R's MAAR sinds een dik jaar dus OOK op data CD-R's (alleen dan wat lager).

www.cedar.nl/thuiskopie/faq.html
www.cedar.nl/thuiskopie/info-gebruikers.html
www.cedar.nl/thuiskopie/wetgeving-jurisprudentie.html
www.nvpi.nl/11_2.html

of een hele lijst via de volgende link: www.google.com/search?q=audio+heffing+cd-r

Hoe de regelgeving in België is weet ik niet zeker. Ik heb hier en daar gelezen dat er in België geen audioheffing zit op data CD-R/CD-RW discs.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)