Forum > Licht

krachtstroom splitsen

(49 reacties. Pagina 5 van 5)
Moderator(s): Dré
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
31-3-2005 22:52
Ben ik niet helemaal met je eens victor: inderdaad daar worden ze gemaakt door mensen die de heledag niets anders doen dan verdelers maken. Maar daar lopen er toch ook veel tussen die allemaal weten welk draadje ze waar aan moeten doen shocked 8O .
Wil hiermee aangeven: dat de genen die ze maakt niet altijd de volgedige kennis in huis hoeft te hebben.

Even het voorbeeld van mij zelf: Zit in het tweede semester van electotechniek. (heb dus een kleine achtergrond) Heb dus nog niet alle kennis in huis voor het voldig zelf maken van een verdeler. Maar omdat deze eerst door 2 profs word gecontroleerd. (eerst door leraar op school, dan door oom) Vind ik dat het in dit geval kan/mag.

Waarom zelfbouw: het is voor mij vooral een leerproces. En vind het leuk om er mee bezig te zijn. Dat het dan maar een paar tientjes scheelt, het zij zo. Scheel bij mij wel meer heb namelijk de aardleks en de zekeringen gekregen razz :p . Heb ik er wel veel van geleerd happy :) (nu al en ben nog niet eens begonnen met bouwen, nog alleenmaar bedradings schema maken)

Wat ik ook lees hierboven is 1 aarlek per zekering beter is, is het dus verstandig dat ik bij de verderler Cee32/6x16A 1 aarlek per drie zekeringen doe in plaats van 1 aardlek per 6?

Groetuh Ronny B
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
31-3-2005 23:29

Ronny B schreef:

Wat ik ook lees hierboven is 1 aarlek per zekering beter is, is het dus verstandig dat ik bij de verderler Cee32/6x16A 1 aarlek per drie zekeringen doe in plaats van 1 aardlek per 6?

Groetuh Ronny B
alleen als ge achter de aardlek geen krachstroom goreopen meer hebt zitten.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
1-4-2005 11:17

Tom schreef:

Ronny B schreef:

Wat ik ook lees hierboven is 1 aarlek per zekering beter is, is het dus verstandig dat ik bij de verderler Cee32/6x16A 1 aarlek per drie zekeringen doe in plaats van 1 aardlek per 6?

Groetuh Ronny B
alleen als ge achter de aardlek geen krachstroom goreopen meer hebt zitten.
Dat is inderdaad niet het geval. Na 1 aardlek komen 3x 16A groepen. Deze zijn geen kracht groepen, maar wordengewonen wcd's

Tom bedankt voor het antwoorden.
Ik zal voor de liefhebbers eens de tekening op de pc gaan maken en proberen hem op internet te zetten.

Groetuh Ronny B
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
1-4-2005 11:56

Dré schreef:

Tom schreef:

Victor schreef:

Ik vraag mij af of het is toegestaan zelf een krachtstroomverdelertje in een houten ombouwtje te maken. Ik meen dat dit kunststof moet zijn, maar weet het niet zeker. Iemand?
Nooit eerder iets over gehoord. Er staan nog heel veel bouwkasten op bouwplaatsen die van hout zijn, en wij hebben er ook nog nooit een aan of opmerking over gehad.
Ik heb 4 kasten op de bouw staan en geen daarvan is van hout. Bij kunststof kun je een bepaalde isolatiewaarde specificeren en garanderen. Bij hout is het maar net hoe vochtig dat is. NIET DOEN DUS (en of het dan wel of niet mag is een ander verhaal natuurlijk).

Ik heb in het verleden een kist gemaakt waar onze lichsturingen in zaten (zelfbouwtijd; zo'n 20+ jaar geleden). Die kist is eens vochtig van binnen geworden en heeft Sido daarbij bijna geëlectrocuteerd (we stonden op een locatie waar ze geen geaard stopcontact hadden EN een aardlek was toen nog iets dat je alleen in nieuwbouw zag).

Dus OF een metalen kastje voorzien van randaarde (=goede beveiliging) OF een kunststof kast.
Tegenwoordig staan er nog zat houten kasten op de bouw. Daarin zit echter wel weer zo'n plastic geval waarin alle schakelingen zitten. Meestal gaat het hier om verdeelkasten / meterkasten e.d.
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
14-4-2005 13:41
Hallo,
Even een vraagje, in verband met de kracht aansluiting op de verdeler.
Sockermale
Cablefemale

Ik wil dus de socket male op de verdeler maken. en daar dan de cable female aan pluggen.
Nu is mijn vraag of dat het klepje van de cable female deel niet in de weg zit.
En of ik dus niet beter deze wallmount male erop kan zetten??

Graag jullie advies, en het liefs uit eigenervaring

Groetuh Ronny B
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
14-4-2005 13:45
De dimmerpacks bij ons op school (nederlands merk uit A'dam, ben de naam ff kwijt) hebben ook zo'n soccermale input. Als je daar de stekker in wilt steken zit het klepje daar idd enigzinds bij in de weg. Dit is opgelost door bij het klepje eenmalig te forseren zodat hij helemaal open kon en nu zit hij niet meer in de weg. Het vergrendelingssyteem (voor zover je daar al over kunt spreken) werkt dan echter niet meer helaas, wat bij de wallmount versie dus wel het geval is.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
14-4-2005 14:05
Dat had ik inderdaad ook al gedacht dat het "beveiligings"systeem dan niet zou werken, maar deze werk zoiezo niet als je de socket male gebruikt want hij kan dan nergens achter hangen.
Maar het klepje steekt dan naar boven op, met anders woorden er moet ruimt eover zijn boven de aansluiging?
Weet iemand wat de maten zijn van de wallmount male? het is nammelijk de bdoeling dat het verdeler in een dap case gaat en deze deksel is maar 8.5 cm diep, gaat het dan passen??
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
14-4-2005 19:54

Ronny B schreef:

het is nammelijk de bdoeling dat het verdeler in een dap case gaat en deze deksel is maar 8.5 cm diep, gaat het dan passen??
Hendig .. wink ;) Nee de exate maat weet ik niet, maar hij is om en nabij de 5 cm hoog.

Off: ik zal binnenkort eens je mail beantwoorden, ik had na mn vakantie zo'n lijst met mailtjes dat ik die van jou was vergeten ashamed :$
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
15-4-2005 13:38
Je blijft een mens, en die vergeten nog wel eens iets is niet erg wink ;)

Dat van het in de fc bouwen leek mij wel hang. aan de voorkant de zekering/ aardelks enz. En aan de achterkant de WCD's / Krachtsroom aanvoer.
Het handige hiervan vind ik dat het er aan de voorkant netjes uit ziet en dat alle kabels netjes weg gewerkt zitten aan de achterkant.
Ik zal wel een sgewoon gaan meten in de dichts bij zijn de winkel hier in de buurt.

Groetuh Ronny B
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
Break The SilenceStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-2-2005
Laatste: 31-7-2023
Berichten: 127
22-3-2006 19:30

CyberDance schreef:

Ik denk dattie bedoelt 32A CEE splitsen naar 2*16A CEE, ja tuurlijk mag dat, zolang je maar alle uitgangen afzekert volgens het maximum wat je erdoor kan trekken.
DUS:
32A CEE naar 2*16A 400V: uitgangen afzekeren op 16A (of met een 4 polige of met 3*1-polige automaat per uitgang)
32A CEE naar 6*16A 230V: uitgangen afzekeren op 16A (of met 2-polige of met enkelpolige automaat per uitgang)
Indien je enkelpolige automaten gebruikt (bij kracht dus per fase apart afzekert, laat je de nul ononderbroken!)
Eigenlijk ist simpel: uitgangen qua stroomsterkte gelijk aan of groter dan ingangen MOGEN afgezekerd worden (je automaat van je stroombron springt dan toch uit als je meer trekt dan ie aankan), uitgangen qua stroomsterkte kleiner dan ingang MOETEN afgezekerd worden (je kan meer door je uitgang trekken dan toegelaten voor de automaat van je stroombron afspringt).
Sorry voor kick maar had hier nog een vraag over.

Als ik goed begrijp wat hier staat maakt het niet zoveel uit of je de nul mee afzekert of niet. Klopt dit?
Als het niet uitmaakt, waarom bestaan er dan 4-polige zekeringen (3 fases + nul) ?
Als het wel uitmaakt, wat is dan het verschil? Is het dan wel toegelaten om de nul niet mee af te zekeren?

Alvast bedankt voor jullie reacties ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)