Forum > Geluid

Nieuwe versterker

(61 reacties. Pagina 5 van 7)
Moderator(s): Dré
Ramontijger13Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-3-2015
Laatste: 7-12-2017
Berichten: 17
19-3-2015 14:13
waarom wegfilteren? dan hoeven ze daar geen moeite in te steken toch?
hebben ze toch minder belasting,

het gaat over de fullrange ja
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 29-7-2024
Berichten: 2053
19-3-2015 14:41
Denk dat ik in de war ben met de Darkshade... ashamed :$
Desalniettemin lees ik elders op dit forum veel goeds over de Inukes (voor het geld, dat dan wel)

Dat Tom geen processor in zijn versterker wil, wil niet zeggen dat het niet goed is. Er zijn velen die het prima vinden, zelfs luidsprekermerken (ook goeie) die standaard een eenvoudige DSP in de actieve speakers hebben zitten. Ook daarin kunnen we niet allemaal X-acts kopen waar niet eens een volumeknop op zit....
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-7-2024
Berichten: 9476
19-3-2015 20:15

Frank76 schreef:

Desalniettemin lees ik elders op dit forum veel goeds over de Inukes (voor het geld, dat dan wel)
Men vind al snel zijn eigen nieuw aangeschafte waren het beste,
meesten die een budget versterker aanschaffen, doen dit meestal omdat men hoopt voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten.
En ja, er word meer geschreven op forums en recensies websites over het goedkopere spul, omdat
a/ mensen die het goedkopere spul kopen er meer voor hun hobby in zitten, en heel andere eisen en verwachtingen hebben
b/ mensen in de pro sector amper tijd hebben recensies te schrijven
c/ merken in de pro sector doen ook weinig moeite om die recensie schrijverij in gang te zetten
Dat Tom geen processor in zijn versterker wil, wil niet zeggen dat het niet goed is.
Mwah, dat zeg ik nu juist wel, zeker in het goedkopere segment zijn al die toeters en bellen meestal nu net waarom dit soort apparatuur het voortijdig begeeft. Het komt zelfs bij de pro's voor.
Ik heb al diverse keren een bepaalde Dynacord mixer gezien waarbij de processor het begaf, en de tafel niet meer bruikbaar was, reparatie niet lonend na een jaar of wat.

Maar er zijn natuurlijk ook altijd positieve uitzonderingen, maar daar de op het over budgetmaterialen had, heb ik me daarom gericht met mijn advies.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
20-3-2015 02:39
Tot nu toe kon ik niet iets geks vinden over de inukes (dsp), de enkeling die kapot gingen vielen allemaal onder de 3 jaar garantie is het enige wat je erover kan vinden. En ja dat er weinig profi's zijn die ze tevoorschijn durven te halen vanwege de naam alleen al.

Maar wil je het gewoon weten, dan zouden we eens met allemaal versterkers onder de arm ergens heen moeten gaan en echt eens naast elkaar testen op een setje (of meerdere) kwaliteits speakers. Al dan niet ondersteund door de nodige meetsoftware.

Dan weten we ook echt of de klank van een inuke (dsp) zoveel anders is dan....
Gr Evert M
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
20-3-2015 07:01

VrijeVogel schreef:

Tot nu toe kon ik niet iets geks vinden over de inukes (dsp), de enkeling die kapot gingen vielen allemaal onder de 3 jaar garantie is het enige wat je erover kan vinden.
Garantie of niet, als dat ding stuk gaat op klus sta je mooi voor aap. Dat je dan garantie krijgt is fijn, maar na drie jaar kan t ding in de kliko als ie stuk gaat.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-7-2024
Berichten: 5308
20-3-2015 09:36

big bang schreef:

Garantie of niet, als dat ding stuk gaat op klus sta je mooi voor aap.
Precies, dus we zijn weer terug bij wat de oude knarren hier op het forum al vanaf het allereerste begin roepen: betrouwbaarheid is het allerbelangrijkste. Je kan nog zo'n fijn klinkende versterker hebben, als hij er op een avond mee ophoudt is het gewoon stil en sta je voor lul. Komt nog bij, zoals ook in dit topic al door sommigen terecht opgemerkt, dat de invloed van de versterker op de klank in combinatie met deze speakers niet erg groot is.

Ik zou zelf het succes van een avond nooit willen laten afhangen van een Behringe I-nuke. Koop voor dat geld een goede, niet te oude gebruikte Crown, QSC, Crest of iets dergelijks. Daar kan je ook nog prima mee vooruit als je later nog wel je speakers eens vervangt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 30-7-2024
Berichten: 2059
20-3-2015 10:24
Ik heb de Inukes nog nooit gezien/gehoord, maar voeding zonder PFC en eindtrappen met IRS20957S laten zien waarom ze zo goedkoop zijn.

Deze zelf osscillerende drivertjes kosten nog geen 1,50 per stuk en zouden tot 500W per stuk leveren...
Gebrek aan een terugkoppeling belooft echter geen muzikale (klankmatige) kwaliteiten...

Meer iets voor in een boenke boenke auto versterker, misschien ook leuk voor een boenke boenke carnavalswagen, maar voor serieuzere dingen zou ik ze liever laten liggen en in plaats toch liever een veel te zware (gewicht) versterker meeslepen...
Niet goed, wel hard!
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
20-3-2015 10:28
Ach voor dat geld neem je rustig een inuke reserve mee.
Repareren van een versterker kost meer dan weggooien.

Ik blijf erbij eerst horen (of zien) dan geloven.
Gr Evert M
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 30-7-2024
Berichten: 2059
20-3-2015 10:36
Tja, als je ziet wat voor pieken zo'n Inuke uit het net trekt, zie je meteen hoe ze aan de naam gekomen zijn.
Je hebt zo ongeveer een kleine kerncentrale nodig om ervoor te zorgen dat deze versterkers niet door de knieen gaan...

Op een aggregaat sowieso funest, maar ook bij wat krappe stroomvoorziening op thuisfeestjes en kleine zalen kan ik me voorstellen dat er wel regelmatig (hoofd)zekeringen sneuvelen...

Geef mij maar een good-old versterker die een paar kilo weegt...
Niet goed, wel hard!
DJohnnyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 2-1-2024
Berichten: 235
20-3-2015 13:03
Ik merk dat er hier een aantal mensen zijn die wat tegen geschakelde voedingen (lijken) te hebben. Nu is het zo dat ik voor de dagelijkse kost versterkers repareer. En pakweg 10 jaar geleden waren SMPS voedingen niet zo betrouwbaar en stabiel als dat ze nu zijn. Mits goed ontworpen haalt een SMPS betere prestaties dan een gewone massieve trafo voeding.

Ook in de budgetklasse lijkt het (soms) lang goed te gaan. Ikzelf heb een Crown XLS1500 op mijn werkkamer staan welke regelmatig flink op zijn sodemieter krijgt (kortsluiting in speakers, losse contacten in speakers) waarbij de piep en kraakgeluiden uit de behuizing komen maar desondanks blijft hij het prima doen. Daarin tegen had ik voorheen een Palladium 1200 welke met exact dezelfde 'mishandelingen' regelmatig kapot ging. En niet alleen de eindtrap, ook een trafo heeft eraan moeten geloven. Heb overigens wel slechte ervaringen met de Inukes/Peavey IPR etc. Wanneer ze stuk gaan laten ze wel zo'n bult schade achter dat reparatie eigenlijk niet meer mogelijk is (in hoever je dit nog wilt in deze prijsklasse).

En zo heb ik nog wel wat voorbeelden meer. Zelf draai ik ook al eventjes met een paar Crown XTi's. (@Tom, de DSP is echt super betrouwbaar, heb hier nog nooit problemen mee gehad. En als een losse processor uitvalt dan ben je ook klaar, terwijl je met een tweede losse amp met DSP gewoon door kunt draaien). In den beginnen heb ik er 2 bijgehad waarbij er een eindtransistor in sluiting ging waardoor de voeding automatisch ook in kortsluiting stond. De voeding schakelt dan netjes uit en start niet meer op alvorens het probleem verholpen is. Als dit een gewone trafovoeding was geweest dan was de schade aan zowel eindtrap als voeding groter geweest omdat een trafovoeding simpelweg niet uitschakelt. Hooguit dat er een zekering springt maar daarvoor moet natuurlijk wel eerst een bak stroom gelopen hebben.

Ook lijkt schade beperkt(er) te zijn wanneer een SMPS voeding aan de krachtstroom word geknoopt. De SMPS gaat zeker stuk, maar alles wat erachter hangt blijft meestal bespaard. Bij een trafovoeding kan simpelweg de zekering springen, maar heb ook al regelmatig meegemaakt dat dit niet gebeurd en de hele versterker gewoon hartstikke affikt.
Corolla power!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)