Forum > Geluid

100v speakers op een synq 1k0

(93 reacties. Pagina 5 van 10)
Moderator(s): Dré
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
19-5-2011 11:38
Maar wat is dan het nut van een 100 volt versterker als een normale versterker (in dit geval Synq 1k0) ook werkt?
Waar zit de cut op dit apparaat?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
19-5-2011 15:06
dat 2 kilometer kabel geen probleem gaat vormen
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
19-5-2011 15:09
Vroegah...waren zulke vermogensversterkers nog niet erg betaalbaar en was een blok opgerolde koperdraadjes een mooie oplossing om toch 100V te verkrijgen.wink ;) Zoveel vermogen is ook vaak een beetje overkill (maar als het prijsvoordeel oplevert maal je daar natuurlijk niet meer om).
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
19-5-2011 15:15
Is het dan ook zo dat wanneer ik een trafo achter een normale versterker hang, deze wel van pas komt voor een kilometer of 2 kabel met de 100v speakers ertussen?

Want als ik het goed begrijp is het de combinatie van de versterker+speakers op 100v het, die zorgt dat je vele meters kabel kunt gebruiken?
Wat is de beperking in lengte wanneer je dan dus (in de geschetste situatie) een normale synq 1k0 gebruikt met 100v speaker in vergelijking tot die 100v speakers met een 100v versterker erachter?

Hoop dat ik hier geen rare vragen stel, ben wel ernstig benieuwd hoe het zit. Mogelijk een omroepsetje binnenkort waar het praktisch zou zijn om een normale amp voor 100v hoorns te gebruiken. Zoals gezegd heb ik in enkele andere situaties gewoon een 100v versterker voor de 100v hoorns gebruikt, en dat zit naar mijn idee redelijk logisch in elkaar (=niet meer dan het max vermogen van je versterker aan hoorns (in wattage) erachter hangen).
Waar zit de cut op dit apparaat?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
19-5-2011 16:09

Tom schreef:

dat 2 kilometer kabel geen probleem gaat vormen
Waarom zou dat bij een rechtstreekse uitgang van een gebrugde versterker (ca. 100V) wel een probleem geven?

<<<

Ik denk dat een aantal mensen de gedachte achter het 100V verhaal niet helemaal snappen. We noemen het een "100V" systeem maar dat is het natuurlijk niet (draai de volumeknop eens dicht en ga maar meten; je meet dan NIETS).

Een 100V systeem is een manier om de verliezen in kabels te beperken; vergelijkbaar met een hoogspanningsleiding (en een transformatorhuisje in elke woonwijk die daar dan weer 230/400V van maakt). Je transformeert de spanning omhoog waardoor de stoom omlaag gaat (en aangezien het de stroom is die de verliezen veroorzaken in de kabels gaan de verliezen dus naar beneden).

Vroeger MOEST je een uitgangstransformator gebruiken (simpelweg omdat de transistoren van toen niet veel verder kwamen dan een Volt of 30-40). Ga nog verder terug in de tijd (de buizentijd) en je komt op (nagenoeg) elke versterker (ook versterkers, bedoeld voor 4-16 Ohm last) een uitgangstransformator tegen (maar toen was de reden andersom; buizen konden prima een grote spanningszwaai maken MAAR waren mietjes waar het ging om stroom). Tegenwoordig is die beperking (zowel in spanning alsook in stroom) er niet meer.

Wat overblijft is de mogelijke eis voor dubbele isolatie in het geval van ZEER specifieke toepassingen (zoals reeds gezegd in dit topic). De isolatieklasse van een rechtstreeks systeem is gelijk aan de isolatieklasse van de versterker zelf (meestal Klasse-1 in het geval van een geaarde versterker; soms Klasse-2). Bij het toepassen van een uitgangstransformator wordt een extra laag isolatie toegevoegd (en in sommige toepassingen is dat een verplichting).

Maar voor simpelweg 100V speakertjes langs het voetbalveld e.d.: Bruggen die versterker en snel die antieke uitgangstransformator vergeten!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
19-5-2011 16:26
Duidelijk! Raakte al in de war van Tom z'n verhaal versus dat van René ;-).
Waar zit de cut op dit apparaat?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
19-5-2011 23:10
tja, voordelen van 100 volt systeem:

Aftappen per speaker wat je nodig hebt,
Regelbaar volume per speaker zonder de rest van de speakers te beïnvloeden,
Alles parallel zonder na te hoeven denken over de weerstand van je speakers,
Bij kortsluiting niet meteen een kapotte versterker,
Lekker dun draad (kostenbesparing) kunnen gebruiken vanwege de lage amperage,
Versterkers met ingebouwde 100 volt trafo gaan zelden kapot,
100 volt versterkers zijn in ruime mate tweede hands heel goedkoop te verkrijgen
Speakers op 100 volt blaas je eigenlijk nooit op.

Ik wil best geloven dat je een gewone laagoghmige versterker erop kan zetten,
maar ik vraag mij toch af waar al die ampères heen moeten.

En zo'n mooie dure laagohmige versterker is toch vaak wat gevoeliger voor kortsluiting.
Het komt regelmatig voor dat ik te maken heb bij evenementen waar ik 100 volt opstel, dat men grapjes uithaalt met de kabels of speakers. Soms zelfs gewoonweg de boel expres kapot trekt. Een dergelijk kortsluiting zie ik dan liever gebeuren met een dikke trafo ertussen.
Want als je een straat hebt liggen van 1500 meter, heb je het ook meestal niet binnen 10 seconden gevoden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
19-5-2011 23:51

Tom schreef:

Ik wil best geloven dat je een gewone laagoghmige versterker erop kan zetten,
maar ik vraag mij toch af waar al die ampères heen moeten.
P=U*I dus I=P/U

Zowel de gewone versterker als de speciale 100V versterker halen de 100V uitgangsspanning. Als je ze belast met dezelfde luidsprekers en de versterkers even hard uitstuurt loopt er dus ook gewoon dezelfde stroom.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
20-5-2011 01:22
Misschien ever ter info.

Het gaat dus over een "100volt" speaker vebinding!

Dus of je nu een 100volt versterker of een PA versterker gerbruikt die de 100 volt aantikt maakt geen moer uit.
Het is niet zo spannend als het klinkt.

Het gaat puur om impedantie aanpassing die er in de vorm van een trafo in zit. De impedantie is dus stukken hoger voor de versterker dan een normale 8 ohm speaker. Het opgegeven van de 100volt speaker is dus een gegeven die je bijelkaar opmoet tellen om het versterker vermogen te kunnen matchen kwa 100volt standaard.

En Tom, als je een 100Volt versterker kortsluit heeft dat even veel betrouwbaarheid als ieder andere versterker die je kortsluit. Een kortgesloten trafo aan de uitgang is geen beveiliging helaas maar een sluiting aan de uitgang frequentie gewijs.

Net zoals een 230 trafo kort gesloten een zekering eruit knalt.

Het enige wat ik wel sterk wil mee geven is dat je niet lage frequenties moet doorgeven. onder de 200 Hz moet je niet doen omdat trafo's onder werk frequentie een kortsluiting geven of de stroom loopt onodig op. Dus als je bv hoorns gebruikt dan zou ik op 200Hz crossen en niet lager.

En dat doen 100 volt versterkers wel, crossen boven een bepaalde frequentie!
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
20-5-2011 09:10

nijhuisr schreef:

Het enige wat ik wel sterk wil mee geven is dat je niet lage frequenties moet doorgeven. onder de 200 Hz moet je niet doen omdat trafo's onder werk frequentie een kortsluiting geven of de stroom loopt onodig op.
Hangt van de dimensionering van de transformatoren af. Het is prima mogelijk om in de luidsprekers transformatoren te gebruiken die niet als een idioot vervormen bij 10Hz (ze worden dan alleen een stuk groter, zwaarder EN duurder). Van belang is dus te kijken wat de specs van de gebruikte luidsprekers (met name het transformatordeel) is en een eventuele subsonic daar op aan te passen.
En dat doen 100 volt versterkers wel, crossen boven een bepaalde frequentie!
Nou... In ieder geval niet de 200Hz die je noemt (gelukkig maar). Plafond luidsprekertjes in een 100V systeem zouden dan wel héél erg ruk gaan klinken.

Er zijn zat 100V luidsprekers die maar wat graag 50Hz en hoger zien. Het zou me dan ook verbazen als een willekeurige 100V versterker rond de 50Hz zo dood als een pier zou zijn (laat staan rond de 200Hz).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)