Forum > Licht

Lichttafel (budget: 1000 euro)

(58 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
5-3-2011 20:22

CyberDance schreef:

De vergelijkingen die je maakt zijn opzich een beetje scheef.

MQ100 vs 200 = hoop extra faders.
RH vs RHFB = meer outputs via ethernet en DVD drive.
Moet ik je gelijk in geven was voor mij meer de basis tegen over de grotere broer

CyberDance schreef:

Beide hogs zou je dus eigenlijk tegenover de MQ100 moeten zien. Wing erbij ga je voor beide richting MQ200.

Waarom ik voor hog heb gekozen indertijd:
1. Meer overzicht. Standaard 2 touch screens, uitbreidbaar naar 3.
Maar maak je veel gebruik van het 2e touchscreen; van 1 vind ik het erg logisch maar 2? Door de manier van programeren ben je naar mijn inzicht al erg breed met 1 touchscreen wat zijn jou ervaringen hier mee?

CyberDance schreef:

2. Algemeen geaccepteerd. Toen zeker, nu nog steeds meer acceptatie voor hog dan Chamsys op festivals als ik de riders zo bekijk.
Dit is voor mij niet (of minder) interessant; het gaat om een tafel voor mezelf die evt wel los te huur is maar de producties waar ik hem voor wil gaan gebruiken zullen voor 90% producties zijn waar ik zelf achter de tafel zal staan

CyberDance schreef:

3. Prijstechnisch ook geen overtuigend voordeel voor chamsys.
Dit is ook de reden waarom ik ze tegen over elkaar wil zetten en de opties aan het bekijken ben

Cyberdance schreef:

Matrix functie heeft de Hog niet. Vaak is een externe matrix server sowieso stukken uitgebreider en lang niet op iedere klus nodig, als het nodig is wordt het zelfs al vaak met video geïntegreerd dmv pixelmapper.
Het gaat mij vooral om een X aantal sunstrips in te programeren dat je die niet op een stomme manier als op een Pearl moet proggen (ik weet dat je de shape generator kunt gebruiken maar ook dat werkt verre van ideaal)

Iig bedankt voor het helpen!
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
5-3-2011 21:12

watje schreef:

Maar maak je veel gebruik van het 2e touchscreen; van 1 vind ik het erg logisch maar 2? Door de manier van programeren ben je naar mijn inzicht al erg breed met 1 touchscreen wat zijn jou ervaringen hier mee?
Ik zou weigeren op een hog met 1 toch te werken. Zeker tijdens het programmeren.

Over het algemeen heb ik links Color en Beam staan, rechts groups, cuelist en scenes. Dat is ook vooral het overzicht waar ik op doel. Uiteraard als je op color drukt en je venster staat ergens onderin komt ie naar boven maar da's naar mijn idee een handeling die niet nodig is.

Als je dan ook nog eens met pages en FX gen aan de slag gaat heb je zoveel vensters over mekaar staan dat je bezig blijft met extra handelingen. Of je vensters zijn zo klein dat je continu moet scrollen.
Zeker je groepen en cuelist directory altijd voor je hebben werkt erg in het voordeel voor snelheid en overzicht.

Zet op het derde scherm je programmer en je bent helemaal de man.

Tijdens show maak je op een hog ook vrij veel gebruik van bijvoorbeeld je cuelist directory, die kan je ook opsplitsen naar meerdere vensters zodat je voor chases en andere ongein absolute direct-acces hebt, werkt erg prettig! Als je dan ook nog kleuren, gobo's, posities en groepen voor je wil/moet hebben ga je bij meerdere cuelist directory venstes al snel naar 3 touch-screens. Ook hier geldt, het kan met minder maar live wil je zo snel mogelijk overal bijkomen dus hoe meer er voor je neus staat zonder extra handeling hoe beter.

watje schreef:

Het gaat mij vooral om een X aantal sunstrips in te programeren dat je die niet op een stomme manier als op een Pearl moet proggen (ik weet dat je de shape generator kunt gebruiken maar ook dat werkt verre van ideaal)
De hog heeft opzich een vrij mooie fx gen hiervoor. Zeker als je je gaat verdiepen in grouping, buddying en geavanceerdere CLI commando's haal je er binnen no time te gekke dingen uit. Dat gecombineerd met gewone die-hard coded chases voor de echte specials is ruim voldoende voor sunstrips.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
6-3-2011 20:49
Grootste en meest 'achterlijke' nadeel van MQ100 (de "gewone" MQ100) is dat er maar 1 touchscreen in zit en 1 scherm extern aangesloten kan worden. En dat externe scherm hetzelfde beeld laat zien als de interne. Zoals Cyber al zegt: Snel programmeren & tikken doe je met 2 handen op 2 schermen met een slimme indeling. That works.

Daarnaast, op een Hog kan ik timing boetseren via de commandline ZONDER de cue in een editor te hoeven openen. Probeer dat maar eens op Chamsys..

Heb de afgelopen tijd veel op Hog3 gewerkt en moet eerlijk zeggen dat ik voorlopig niets anders hoef. Met name de ergonomie van de tafel is ZO goed dat je gigantische snelheids-voorsprong haalt op (mensen op) andere tafels. Wordt vaak niet zo gedetailleerd bekeken, hoe ergonomisch een tafel is bij het programmeren/operaten, maar dat is zowat het belangrijkste van een lichttafel. Heb ook om die reden uiteindelijk een Wholehog IPC gekocht, en geen Chamsys console.
Light Image
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
7-3-2011 00:15
Sowieso zit er heel veel kracht en snelheid in de Commandline bij Hog.

Je maakt er in no time de mafste dingen mee, maar je moet je er wel ff serieus in verdiepen.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
7-3-2011 11:07

CyberDance schreef:

Sowieso zit er heel veel kracht en snelheid in de Commandline bij Hog.
... en op dat gebied is de Hog door geen andere tafel geevenaard. Ook een GrandMa(2) kan een behoorlijk aantal slimme commandline trucs niet.
Light Image
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
9-3-2011 00:43
en hoe zit het met de start-up time van de hog; heb vernomen dat die bij een hog erg lang kan zijn..

Voor een mq100 zit je rond de €11.000 en voor een Roadhog zit je rond €13.500
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik van bijde bedragen nogal schrok! viel me toch nog tegen..

Neemt niet weg dat ik serieus geïnteresseerd ben in beide tafels, maar dat ik er wel nog ene aantal extra nachtjes over zal moeten slapen.. en dat is dan voor nu ook even het gene wat ik ga doen.
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
9-3-2011 00:58

watje schreef:

en hoe zit het met de start-up time van de hog; heb vernomen dat die bij een hog erg lang kan zijn..
Hangt ervanaf. Als je zo stom bent om een Hog3 als server te draaien kost het de eerste keer nieuwe show maken best wat tijd (dan extract hij de gekozen fixture-library namelijk naar 1000-en losse files en dat duurt ff). Eenmaal gedaan start'ie hartstikke snel. En hoe vaak wil jij je tafel opnieuw starten?!
Voor een mq100 zit je rond de €11.000 en voor een Roadhog zit je rond €13.500
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik van bijde bedragen nogal schrok! viel me toch nog tegen..
Je moet het alleen doen als je er een goede reden voor hebt. En als jij jouw klussen ook met een tafel van de helft of minder van 't geld kunt doen dan ben je gek om zo'n ding te kopen. Weinig klanten betalen voor zo'n tafel hoor..
Light Image
Martin518Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 13-2-2009
Laatste: 26-4-2014
Berichten: 384
9-3-2011 07:51
Toch raar dat ik twee grote touchscreens op mijn Chamsys kan aansluiten met verschillende beelden per scherm....... shut up :X
Zal wel geluk zijn zekers? Gebruik dat al even.
Joepie we hebben ook een Kremesa Krypton.
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
9-3-2011 09:43

JeroenVDV schreef:

Hangt ervanaf. Als je zo stom bent om een Hog3 als server te draaien kost het de eerste keer nieuwe show maken best wat tijd (dan extract hij de gekozen fixture-library namelijk naar 1000-en losse files en dat duurt ff). Eenmaal gedaan start'ie hartstikke snel. En hoe vaak wil jij je tafel opnieuw starten?!
In princiepe per show 1X, echter stel er gaat tijdens show een keer iets fout dan wil je niet 10minuten zonder zitten...
Je moet het alleen doen als je er een goede reden voor hebt. En als jij jouw klussen ook met een tafel van de helft of minder van 't geld kunt doen dan ben je gek om zo'n ding te kopen. Weinig klanten betalen voor zo'n tafel hoor..
Ik zie het als een investering voor mezelf; als ik zo'n tafel heb en hem dus goed kan kan ik vervolgens alle shows draaien die aangeboden worden, als ik zelf een pearl aan schaf en ik heb een keer iets groters, waar ik een andere tafel nodig heb ken ik de tafel weer niet goed genoeg. etc.

Martin518 schreef:

Toch raar dat ik twee grote touchscreens op mijn Chamsys kan aansluiten met verschillende beelden per scherm.......
Zal wel geluk zijn zekers? Gebruik dat al even.
Hm, word toch echt tijd dat ik even langs mennoos ga en de mogelijk heden eens goed ga bekijken..

overigens overweeg ik NIET om een pearl te kopen.. en de redenen zijn zo bekend lijkt me.. :P
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
9-3-2011 11:07

watje schreef:

JeroenVDV schreef:

Hangt ervanaf. Als je zo stom bent om een Hog3 als server te draaien kost het de eerste keer nieuwe show maken best wat tijd (dan extract hij de gekozen fixture-library namelijk naar 1000-en losse files en dat duurt ff). Eenmaal gedaan start'ie hartstikke snel. En hoe vaak wil jij je tafel opnieuw starten?!
In princiepe per show 1X, echter stel er gaat tijdens show een keer iets fout dan wil je niet 10minuten zonder zitten...
Opstarten van m'n IPC (en ook van een Roadhog) duurt geen anderhalve minuut. Show inladen als'ie eenmaal gemaakt is gaat binnen no-time. Zou niet weten waar die 10 minuten vandaan komt.
Ik zie het als een investering voor mezelf; als ik zo'n tafel heb en hem dus goed kan kan ik vervolgens alle shows draaien die aangeboden worden, als ik zelf een pearl aan schaf en ik heb een keer iets groters, waar ik een andere tafel nodig heb ken ik de tafel weer niet goed genoeg. etc.
Dan moeten op al die grotere shows die je aangeboden worden WEL hog's staan. Want als je een Hog kan, wil dat niet zeggen dat je zomaar even in een uurtje op een GrandMA wegfietst. Of op Chamsys. Ga je die dan ook kopen? Of ga je altijd je eigen tafel meenemen? Daar betaalt je opdrachtgever in veel van die "grote show"-gevallen namelijk ook echt niet voor. Dan verdien je zo'n investering echt niet in een normale termijn terug.

Martin518 schreef:

Toch raar dat ik twee grote touchscreens op mijn Chamsys kan aansluiten met verschillende beelden per scherm.......
Zal wel geluk zijn zekers? Gebruik dat al even.
Daarom zei ik ook de "normale" MQ100.
External monitor ports: 1, duplicates in built screen
MQ100 Pro 2010 kan wel losse schermen. En het kan via een losse PC over netwerk, zoals EML onder andere heeft ingebouwd in de flightcase. Nogal omslachtig.
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)