Forum > Zelfbouw Speakers

[guide] Filters

(42 reacties. Pagina 5 van 5)
Moderator(s): Dré
Boyz_PCStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-4-2004
Laatste: 9-9-2020
Berichten: 48
19-3-2005 18:46
Nog een pagina waar de werking van een filter zichtbaar wordt uitgelegd.
https://home.tiscali.nl/soundservice/Aansluitingen/passieve%20scheidingsfilters.doc
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
15-9-2005 16:56
mischien niet helemaal het goede topic maar als het niet goed is hoor ik het graag;

ik heb hier een stel mc-15 staan. maar ik wil graag die stomme priezo's weg hebben.. mar dan koop je toch gewoon de K-112/115 nee.. deze vind ik lelijk shut up :X

of dan koop je de driver van de K-112/115.. nee ook niet. hier is helaas helemaal geen geld voor..

maar ik zat te denken aan de driver van de RW-15. maar dan zou ik een filter (aanpassing) moeten hebben. nou was mijn vraag. heeft mischien iemand zin en tijd ok een filterTJE in elkaar te bouwen voor de mc-15 waar dan dus de driver van de RW-15 op kan draaien ? deze moet niet te duur zijn maar mischien kunnen we er dan wel uitkomen :D
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
10-12-2006 16:11
Passieve filters zijn, ondanks de eenvoud en relatief weinig componenten, een ramp om te ontwerpen. Als eerste dient een passief filter het liefst Ohms te worden afgesloten. Als tweede moet de zaak nog impedantie vriendelijk blijven, ofwel de Q-factor in de gaten houden. Hoewel de elektronica regels en formules eenvoudig zijn, pakt het in de praktijk vaak anders uit omdat de speaker en de high driver nagenoeg geen overlap heeft en omdat er vaak vrij laag gefilterd moet worden rond de 2 KHz.

Zelf ontwerp ik passieve filters al een tijdje volgens de standaard elektronica regels en formules. Meestal zijn het 12 dB/oct of 18 db/oct filters met passieve CD-correctie voor de high driver met hoorn en een wat afwijkend Zobel netwerk voor de woofer. Ook onderdruk ik de resonatie frequenties van de high driver met hoorn als deze te dicht in de buurt van de overname frequentie zit.

Om vooraf te simuleren gebruik ik de LEM DX-26 om te simuleren en als RTA gebruik ik Sia Smaart Live 5 met een Behringer ECM-8000 meetmic. UIteindelijk hoef je niet teveel kostbare onderdelen aan te schaffen.

Leuke voorbeelden waar ik 4 jaar na dato ben achter gekomen, staan in de Behringer DCX-2496, en wel voor de B1520 en B1220. Dit zijn leuke standaard settings voor een 2-weg luidspreker systeem, en stemmen erg overeen met hetgeen wat ik 4 jaar van te voren deed. Deze zijn gemakkelijk te vertalen naar een passief filter. Wat alleen overblijft is dat voor CD-correctie een Hishelf 12 filter wordt gebruikt. Bij een passief filter is alleen een Hishelf 6 filter mogelijk, echter door de geringe zelfinductie van de high driver nemen de hoogste frequenties wat toe in amplitude, waardoor de correctie in de buurt komt van een Hishelf 12 filter.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)