Forum > Newbie Forum

zelfbouw boxen --> nu nog versterker.....

(94 reacties. Pagina 5 van 10)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
29-7-2003 19:07
Veel fabrikanten geven reeds op dat een versterker aan 2 Ohm kan draaien als hij daarbij niet ontploft of op een of andere manier in een vuurbal eindigt. Crown is nog zo netjes om bij hun macrotech versterkers (toch niet bepaald de goedkoopste reeks) op te geven dat de versterker wel eens in de overtemp kan gaan bij 2 Ohm last. Vele anderen nemen een loopje met de werkelijkheid.

In werkelijkheid zijn er namelijk VERDOMD WEINIG eindtrappen die ECHT de hele avond hard kunnen werken in een 2 Ohm last. Tuurlijk... Mietjesgedoe met Jazz muziek (lekker veel dynamiek) zal wel lukken. Maar die gecomprimeerde house muziek (en dan ook nog even een stukkie de clip in)??? Neem daarvoor maar een hufter van een versterker (met een nog hufteriger prijskaartje) OF draai gewoon aan 4 Ohm!

Het beste is TESTEN. Gaat het niet goed of gaat de eindtrap vaak in overtemp, kies dan een andere configuratie.

En mid/hoog aan 2 Ohm is al helemaal niet aan te raden (klinkt vaak behoorlijk ruk).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ RaudiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2003
Laatste: 25-2-2006
Berichten: 147
29-7-2003 21:17
Daarom zei ik al, laat maar hangen dat 2 ohm gedoe want op 2 ohm gebruik ik een versterker toch niet, maar heeft iemand een mening over de Stage Line STA-320?
DJ RaudiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2003
Laatste: 25-2-2006
Berichten: 147
31-7-2003 20:54
niemand? Of durven jullie nie? ..... razz :p
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
1-8-2003 11:38

DJ Raudi schreef:

niemand? Of durven jullie nie? ..... razz :p
Yep... Het ontbreekt ons allemaal aan lef. Daarom gaan sommigen van ons zelfs de strijd aan met fabrikanten e.d. (omdat we geen lef hebben).

Of zou het kunnen dat het soms de moeite van het controleren niet waard is? Zo hoef ik niet te weten hoe een Yugo rijdt (niet omdat ik niet dol ben op autorijden maar gewoon omdat het ver buiten m'n interesse ligt).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ RaudiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2003
Laatste: 25-2-2006
Berichten: 147
1-8-2003 20:07
ow okej... dus ik kan hieruit concluderen dat deze fabrikant gewoon rotzooi aan de markt probeert te slijten? IMG Stageline bedoel ik...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
3-8-2003 12:54

DJ Raudi schreef:

ow okej... dus ik kan hieruit concluderen dat deze fabrikant gewoon rotzooi aan de markt probeert te slijten?
Ze proberen zo veel mogelijk te verdienen, met zo min mogelijk kosten.
En dat doen ze dan door zo goedkoop mogelijk iets te bouwen, meten één keer de techniek na, en geven dan de éénmalig gemeten prestatie's op, als "zo is het".
Maar ik denkt dat als je een Dap van 2x450 watt naast mijn te koop staande bose 1801 van 2x 450 watt zou zetten, en je zet er even 24 uur lang muziek en boxen op, dat de bose nog steeds doorgaat (zonder enige ventilator koeling), en het Dapje na een uurtje of 6 wel afslaat in zijn thermische beveiliging omdat hij het niet meer kan bolwerken.
Het is eigelijk net zo iets als met dat konijntje......... wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
3-8-2003 14:26
Die Bose doet het nog als je hem van 4 hoog uit het raam fl*kkert. Ik ben helemaal geen Bose-fan, maar die versterkers zijn onverwoestbaar.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DJ RaudiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2003
Laatste: 25-2-2006
Berichten: 147
3-8-2003 23:40
hm dus het is niet zo'n hele goede versterker, maar ik gebruik hem voor mijn zelfbouwboxen en nergens anders voor en er komt een aktief xover tussen en ik heb maar een publiek van rond de 75 man gemiddeld dus zoveel eisen stel ik er niet aan, misschien is ie dan toch wel geschikt voor "the job"? Of denken jullie er anders over en zou ik voor een andere versterker moeten kiezen? Welke denken jullie dat het beste is, voor niet al te hoge prestaties en betaalbaar?
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
4-8-2003 00:07

Dré schreef:

In werkelijkheid zijn er namelijk VERDOMD WEINIG eindtrappen die ECHT de hele avond hard kunnen werken in een 2 Ohm last.
precies! je moest eens weten welke stromen er kunnen optreden bij 2 ohm stereo of 4 ohm gebrugd.

het is meestal een budget oplossing om zoveel mogelijk watts uit de versterker te trekken. en dan nog klap de voeding in elkaar bij deze belasting! het klink leuk dat vermogen bij 2 ohm maar lees ook de kant tekening! vaak word er vermeld dat de clip leds niet mogen oplichten en is er een tijds duur aan verbonden. daar heb niets aan tijdens een feestje, dus gewoon de continu vermogen aanhouden.

dus niet gaan draaien met de gedachte: ach hij is toch beveiligd. want dit is de laatste ingreep (mits goed afgesteld! zoniet? einde verhaal)

ik word soms zo moe van amps die tot het einde zijn gedreven en defect raken door ondeskundig gebruik. bij normaal gebruik kan een goede amp niet de geest geven, tenzij er kortsluitign of overbelasting word toegestaan.

mijn ta-4650 uit 1975 doet het nog steeds en heeft lang en hard gedraaid!
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DJ RaudiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2003
Laatste: 25-2-2006
Berichten: 147
4-8-2003 21:31
Ik ga hem niet op 2 ohm gebruiken... klaar... en ik ga hem ook vast niet op vol vermogen 4 uur lang achter elkaar aan staan laten te pompen want daar heb ik gewoon een te klein publiek voor.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)