Forum > Zelfbouw Speakers

Op hoeveel dB draaien jullie wel niet.

(45 reacties. Pagina 5 van 5)
Moderator(s): Dré
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
3-12-2002 15:34
Owkedan, nou wortet me echt allemaal een stuk duidelijker shocked 8O

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook nog nooit van F1 etc heb gehoord. Duurste die ik tot nu toe ben tegen gekomen is AD en RCF. En dat iets voor mij al snel duur is, is denkik al wel duidelijk.

Greetz, Peter
Volgende keer Peter!
Michel van de beekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2002
Laatste: 23-8-2011
Berichten: 72
4-12-2002 21:31
F1 is een afkorting voor Funktion-One. Dat de naam nog niet bekend bij jou is, zou heel goed kunnen, het merk brengt sinds kort onder eigen naam producten op de markt. Voor meer info zou ik je willen verwijzen naar de website: www.funktion-one.com
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
6-12-2002 14:53
Ik kan bevestigen dat het in ieder geval erg goed klinkt en zeer leuk is om eens mee te mogen werken!

MVG Contour
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
8-12-2002 08:57

michiel schreef:

Sorry dat mijn reply onduidelijk was voor jou en misschien ook andere.

Het was dus een reactie op JBL freak. Namelijk op de volgende post:
<knip>
Ik ken dat soort mensen als JBL-mannetje. Maar toch heeft ie wel gelijk met z'n uitspraak 'kwaliteit kost geld'.
En dan denk ik dus ook niet aan JBL Mpro.
Aha, bedoel je dat.

Toch denk ik dat jij JBL niet goed genoeg kent. JBL Professional heeft een productenrange van het kleinste plafondspeakertje tot het grootste touringsysteem. Veel mensen kennen alleen de home-audio (die behalve de naam eigenlijk niets met de pro-divisie te maken heeft) en de pro-budgetranges (vroeger de TR en MR, nu de SF en Mpro-series). De budgetseries zijn zeker niet perfect (m.n. de hoogweergave is vaak erg agressief) maar voor het geld krijg je wel een betrouwbaar merksysteem met redelijke restwaarde en redelijke spl. Ga het nou niet met zelfbouw vergelijken (Contour) want dat zijn appelen en peren.

Verder zijn duur en kwaliteit 2 eigenschappen die wel degelijk opgaan. De Vertec line-arrays worden wereldwijd bij de grootste tournees gebruikt (o.a. Bruce Springsteen, Bob Dylan, Prince, Bon Jovi) en dat zou echt niet zo zijn als het niet goed was. Kosten: ongeveer 15.000 euro ex. BTW per element en daarvan worden er per kan toch gauw 8 tot 12 opgehangen. Deze heb ik alleen gezien (plus gebruikerservaringen gelezen), nog niet zelf gehoord. De systemen daaronder allemaal wel, zoals de HLA, Array en Soundpower. Hiermee zijn zeer goede, zelfs indrukwekkende resultaten bereikbaar. De Soundpower-serie gebruik ik zelf voor drive-in werk. De prijzen van deze systemen liggen gewoon op hetzelfde niveau als vergelijkbaar spul van EAW.

michiel schreef:

En ik begrijp denk ik wel waaorn hij zo weg is van jbl. Misschien omdat hij alleen de budget merken kent, en dan komt JBL toch wel goed uit de bus. Maar ik weet niet of EAW, F1, Turbo enz bij deze meneer bekend zijn?
Bij mij wel, hoewel ik F1 nog nooit gehoord heb. EAW vaak met resultaten variërend tussen bedroevend en perfect. Net als JBL dus.

michiel schreef:

Het is dus geen verglijking van systemen maar van de gedachten van mensen. En die verglijking is ook niet helemaal juist omdat JBL freak waarschijnlijk nog nooit van F1 gehoord heeft. En dat probeer ik ff te veranderen...
Hopelijk kunnen we dezelfde vooroordelen bij jou veranderen. Er is meer dan EAW en F1. Hoewel ik een overtuigd JBL-gebruiker ben ben ikzelf ook Meyer-fan bijvoorbeeld. Gelukkig blijft het ook voor een deel persoonlijk.

Greets
Victor Noordland
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
8-12-2002 14:42
Gelukkig wel; vraagt blijft hoeveel geld men bereid is te investeren in een goede geluidsset. Persoonlijk ben ik weg van KS systemen, van klein tot groot. ALhoewel het soms dynamiek en vermogen in het laag mist. Maar dat compenseren we dan wel weer happy :)
Michel van de beekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2002
Laatste: 23-8-2011
Berichten: 72
16-12-2002 14:47

victor schreef:

Toch denk ik dat jij JBL niet goed genoeg kent. JBL Professional heeft een productenrange van het kleinste plafondspeakertje tot het grootste touringsysteem. De budgetseries zijn zeker niet perfect (m.n. de hoogweergave is vaak erg agressief) maar voor het geld krijg je wel een betrouwbaar merksysteem met redelijke restwaarde en redelijke spl.
JBL is idd een groot en gerespecteerd merk, mede omdat het al langere tijd bestaat. Hierdoor zal het redelijk waardevast zijn.

Over het aggressieve hoog ... dat is JBL eigen, hebben al hun producten. De een wat meer dan de ander. Heeft te maken met de manier waarop JBL hun compressiedrivers maakt, met name de membraan en de ophanging. Deze veroorzaken veel vervorming (-> aggressief geluid) als ze op hun staart getrapt worden.
Verder zijn duur en kwaliteit 2 eigenschappen die wel degelijk opgaan. De Vertec line-arrays worden wereldwijd bij de grootste tournees gebruikt (o.a. Bruce Springsteen, Bob Dylan, Prince, Bon Jovi) en dat zou echt niet zo zijn als het niet goed was. Kosten: ongeveer 15.000 euro ex. BTW per element en daarvan worden er per kan toch gauw 8 tot 12 opgehangen. Deze heb ik alleen gezien (plus gebruikerservaringen gelezen), nog niet zelf gehoord. De systemen daaronder allemaal wel, zoals de HLA, Array en Soundpower. Hiermee zijn zeer goede, zelfs indrukwekkende resultaten bereikbaar. De Soundpower-serie gebruik ik zelf voor drive-in werk. De prijzen van deze systemen liggen gewoon op hetzelfde niveau als vergelijkbaar spul van EAW.
Het feit dat bepaalde systemen op tournees gebruikt worden heeft helaas vaak meer met politiek te maken, dan met de keuze van de muzikant. En dus meer met wat het meneer de manager oplevert dan of er goede kwaliteit geleverd wordt. Maar dit terzijde.

Wat JBL in ieder geval zeer goed voor elkaar heeft, is de output. Al hun touring systemen hebben een respectabele output.

Ze maken gewoon profesionele producten en de prijs is dus ook navenant.
Bij mij wel, hoewel ik F1 nog nooit gehoord heb. EAW vaak met resultaten variërend tussen bedroevend en perfect. Net als JBL dus.
Elk systeem is zo goed als de operator, hoewel het ene systeem wat vergevingsgezinder is dan de ander. Vaak zie je een systeem verkeerd gebruikt worden, en dan krijgt het systeem de schuld ... ten onrechte.

Feit is dat met elk professioneel product een knap geluid neergezet kan worden, indien het gebruikt wordt door iemand die met dat product uit de voeten kan ... en het dus niet verkeerd zal gebruiken.
Hopelijk kunnen we dezelfde vooroordelen bij jou veranderen. Er is meer dan EAW en F1. Hoewel ik een overtuigd JBL-gebruiker ben ben ikzelf ook Meyer-fan bijvoorbeeld. Gelukkig blijft het ook voor een deel persoonlijk.
Helemaal mee eens ... iedereen heeft zijn eigen oren, en zijn eigen ingeprogrammeerde EQ. Daardoor heeft iedereen zijn eigen smaak. Niets mis mee.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)