Forum > Zelfbouw Speakers

Project met Stage Accompany componenten.

(139 reacties. Pagina 5 van 14)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
26-3-2007 01:05
Hallo,

Na wat weken studeren, simuleren en tekenen denk ik dat ik er uit ben (tenminste voor een groot gedeelte).

Hieronder staan de dingen waar ik rekening mee heb gehouden:

* luidsprekerkast word trapezium-vormig (om het grootste deel van de staande golven weg te werken).
Maten zijn hxbxd: 695 x 385 x 455mm (waarvan de achterwand 210mm breed is).
Kast word gemaakt van 15mm multiplex, waarvan de baffle dubbel word uitgevoerd (30mm dik). Drivers worden flushmounted gemonteerd.

* kast is een BR type getuned op 41hz met een vb=42, met 2 poorten van 68mm (rond) en 233mm (lengte).

* 10mm zachtboard word op elke binnenwand verlijmt, met uitzondering van de binnenkant van de baffle.

Zachtboard gebruik ik om twee redenen:
1e afzwakking van de resonaties in de wanden van de kast.
2e de laatste staande golven afzwakken (door op de achterwand het zachtboard in wig-vorm te monteren).

Zachtboard heeft nog een paar voordelen waarvan ik dankbaar gebruik maak, namelijk: rond de 1000hz is de geluidsisolatie 19,2db, het geluidsabsorbtiecoëfficiënt is 0,10 tussen de 250-500hz en 0,30 tussen de 1000-2000hz.

* verdere demping voor de kast wil ik doen met 90mm Isover Soneroll (glaswol) om zo rond een Qa=10 uit te komen.
Geluidsabsorbtiecoëfficiënt (NEN-ISO 354) van de glaswol is als volgend: 125hz=0,74 - 250hz=1,08 - 500hz=1,09 - 1000hz=0,97 - 2000hz=0,91

* extra bracing heeft deze kast volgens mij niet meer nodig, omdat ik al een apart gedeelte in de box als hoog-compartiment heb gemaakt. En zo dus op deze manier ook "brace".

* door eerder genoemd hoogcompartiment kan ik nu de RCD hoogdriver 45mm dieper in de baffle laten vallen. Wat het POO van de twee drivers gelijk legt en het zwaartepunt van de kast wat positiever beïnvloed.
Op de RCD driver komt nog een te ontwerpen hoorn(tje), om zo ook gelijk het verschil met de baffle te overbruggen.

* heb bij het ontwerp van de kast ook nog rekening gehouden met een geforceerde koeling (door een electrische fan) van de SA Ribbon Compact Driver (die daar standaard al openingen voor heeft). Fan word gevoed door een 8p SpeakOn chassisdeel via een 8-aderige SpeakOn kabel. Lucht word door de RCD driver getrokken van voor naar achter.
Het plan is om de kast zowel passief als aktief te kunnen crossen.

Zoals jullie inmiddels van mij gewend zijn, nog wat kijkvoer:

Screenshots Simulaties BassBox Pro

Graag jullie reacties, misschien dat ik nog wat vergeten ben of verkeerd doe.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
26-3-2007 10:26
zelden iemand hier op het forum voor in de huiskamer het bouwen van een box zo serieus zien nemen,
petje af happy :)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DewazigeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 318
26-3-2007 18:09
Hallo Webbie,

Ik volg met veel aandacht je studiereizen, ik leer er ook nog eens wat van!

Ziet er allemaal erg leuk uit allemaal, het eindresultaat moet wel iets moois worden met de moeite die je ervoor doet.
Ik ben alleen niet zo happy met de keuze van glaswol voor isolatie. Glaswol wordt eigenlijk alleen toegepast in afgesloten ruimtes, in luidsprekers heb je altijd trillingen en luchtstromen, zeker in BR. Door de structuur van het glaswol zouden door trillingen kleine glasvezels vrij kunnen komen die door de BR-pijp naar buiten komen.
Ik zie regelmatig mensen glaswol verwerken, zij dragen altijd stofmaskers en handschoenen omdat die kleine glasvezels niet echt prettig zijn bij aanraking en inademing (jeuk jeuk jeuk).
Het lijkt me beter om ronddwarrelende glasvezels te voorkomen.
Lost in Music
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
26-3-2007 18:30
voor het rondwaaien van glaswol is een heel simpele oplossing:
een spuitbusje lijm erop licht inspuiten, zodat je de struktuur niet al te erg aantast.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
26-3-2007 22:10
Hallo,

@Tom: bedankt voor het complimentje.

@DeWazige: bedankt voor het meedenken, eerlijk gezegt heb ik er totaal niet bij stil gestaan dat glaswol een gevaar zou kunnen zijn voor de gezondheid.
Tot nu toe heb ik op Internet niet echt artikelen gevonden die duiden op het gevaar voor de gezondheid bij het gebruik van glaswol.
Wél dat glaswol irritatie aan de huid en slijmvliezen kan veroorzaken.
En dat het gebruik van producten waar kunststofvezel in verwerkt is meer gezondheidsrisico's met zich meebrengen, dan natuurlijke (grond)stoffen die in eerder genoemde glaswol zitten.

Een aantal fabrikanten gebruikt standaard glaswol in hun speakerboxen, zoals bijvoorbeeld Stage Accompany.
De reden dat deze fabrikanten glaswol gebruiken is dat boxen, waar glaswol is gebruikt, beter "meten".
Maar wat er nu precies beter "meet" is mij ook nog niet helemaal duidelijk, ik neem aan de respons van het systeem (waar het uiteindelijk allemaal om draait).

Eventueel kan ik Tom zijn suggestie ook meenemen tijdens de realisatie van mijn project.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
27-3-2007 00:50

Webbie schreef:

Wél dat glaswol irritatie aan de huid en slijmvliezen kan veroorzaken.
En dat het gebruik van producten waar kunststofvezel in verwerkt is meer gezondheidsrisico's met zich meebrengen, dan natuurlijke (grond)stoffen die in eerder genoemde glaswol zitten.
Natuurlijk is natuurlijk niet altijd natuurlijk beter. Zo is arsenicum een natuurproduct. Toch zou ik het niet op m'n menu zetten. wink ;)

Geen glaswol in open speakers (ga voor de grap maar eens kijken in het zonlicht met je kast (word je niet vrolijk van; ook niet na jaren en jaren)).
Een aantal fabrikanten gebruikt standaard glaswol in hun speakerboxen, zoals bijvoorbeeld Stage Accompany.
De reden dat deze fabrikanten glaswol gebruiken is dat boxen, waar glaswol is gebruikt, beter "meten".
Maar wat er nu precies beter "meet" is mij ook nog niet helemaal duidelijk, ik neem aan de respons van het systeem (waar het uiteindelijk allemaal om draait).
En ik maar denken dat de kostprijs de bepalende factor was en dat dit door de marketingafdeling vertaald werd in "iets anders"...

BAF (of soorgelijke vezel) is prima EN veiliger. Of een combinatie van foam en wol.

En het gedrag van je dempingsmateriaal (of verschillende dempingsmaterialen als je wilt testen) kun je prima terugvinden in je impedantieplot van het systeem (in een zéér stille ruimte natuurlijk; anders zie je niet de verstoringen van de kast maar andere verstoringen ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
27-3-2007 23:48
Hallo Dré,

Bedankt voor je post.

Ik zal zeker je raad opvolgen en de glaswol niet gaan gebruiken.

Tussen haakjes, BAF is dat een algemene term of is het een merknaam?
Ik heb namelijk tijdens mijn zoektocht óók gezocht op BAF, maar niets concreets gevonden.

Weet trouwens iemand een freeware simulatie-programma waar je mid en high hoorntje mee kunt simuleren? Helaas kun je met HornCalc (Demo versie) alléén "ronde" hoorntjes berekenen/simuleren.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
29-3-2007 12:55
Baf -> BAF Wadding (dan vind je het wel op Google ;-)

Of het een merk of product is... Geen idee (wellicht is het net als Pritex en Maggi).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
8-4-2007 19:20
Hallo,

Dank je AMX_Pete voor de informatie, inmiddels besloten om voor BAF te gaan i.p.v. glaswol.

Ik heb eigenlijk nog een paar kleine vraagjes in het elektronica-vlak, misschien dat iemand hier antwoord op weet:

- hebben luidspreker-magneten invloed op de componenten van een passief filter?

- klopt het dat je bij een passief filter ook de plus-min omdraait op de hoogdrivers t.o.v. de laagdrivers?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
8-4-2007 19:52

Webbie schreef:

- hebben luidspreker-magneten invloed op de componenten van een passief filter?

- klopt het dat je bij een passief filter ook de plus-min omdraait op de hoogdrivers t.o.v. de laagdrivers?
Nee, luidspreker magneten zelf niet. Hooguit het afstralend wisselend magnetisch veld van de spelende luidspreker zelf, maar die invloed lijkt mij te gering.

Van passieve filters geldt dat voor elke orde +45° faseverschuiving is bij inductieve last en -45° voor capacitieve last.

1e orde: -45° voor hoogdoorlaat filter. +45° voor laagdoorlaat filter
2e orde: -90° +90°
3e orde: -135° +135°
etc.

Je ziet bij 2e orde filters dat je bij overname 180° fasedraaing hebt en dat je de tweeter moet ompolen. Theoretisch klopt dit perfect en is dit ook erg simpel, echter de praktijk is anders.

Meestal heb je met een exrta inductieve te maken. Soms ook nog met resonantiekringen door de tweeter. Ook zijn er verschillen in de amplitude-frequentie grafiek die je moet compenseren en rendements verschillen. Mocht de zaak ook nog mooi ohms werken, dan zit je met looptijdverschillen tussen woofer en high driver omdat deze op zijn minst niet in het akoestische verticale vlak liggen. Je krijgt dan looptijd verschillen die je weer door fasedraaing, verschuiven kantelfrequentie, van 2e orde naar 3e orde maken, zobel netwerk minder capacitief maken etc weer kunt veranderen.

Wat bij mij goed werkt is eerst actief simuleren en daarna de vertaalslag maken naar passief. Rekening houdende met het impedantie verloop van de woofer en high driver, Q-factor en te verwachten totale impedatie, kun je met een passief filter nog wat extra fine tune trucjes uithalen.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)