Forum > Newbie Forum

installeren, afstellen, regelen apparatuur

(53 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
17-3-2004 10:18

DJ-Ipkiss schreef:

neej dat doe ik niet.
Ik draai mijn master knopje naar -6. Dus dan compenceert hij het geluid van +6 toch of is mijn redenatie fout?
De "summing buss" is dan 6dB te heet oftewel de headroom is bij de summing buss met 6dB afgenomen. Vandaar ook het -3dB channel strip en -3dB master advies. Op die manier is de headroom op de channel strip met 3dB toegenomen (dus ruisvloer ligt 3dB hoger maar da's geen probleem) en de summing buss is 3dB te "heet" (ook nog niet echt een ramp). Het is dus, technisch gezien, een beter compromis dan die van jou.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ-IpkissStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-2-2003
Laatste: 23-7-2012
Berichten: 320
17-3-2004 14:18
maar dan kan ik mijn kanaal fader niet vol omhoog gooien? En dat vind ik wel zo prettig...
P.S. Summing Buss? Wat bedoel je daar mee?(ben wat dit betreft nog een beetje een n00b
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
17-3-2004 14:42
Eenvoudig gezged: als het signaal te hard je mixer binnenkomt (omdat je gain te hoog staat) kan je dat *niet* compenseren door je master zachter te zetten. Het kwaad is dan namelijk al geschied: de ingang van de mixer wordt overstuurd.

Dat is nou precies waar de gain voor dient: het aanpassen van de mixer aan het aangeboden signaal.

Wat wel kan is je kanaalfader verder omhoog schuiven (bijvoorbeeld omdat je het prettig vindt als je hem helemaal omhoog kan knallen) en de master wat terug draaien. Als de gain maar zo is ingesteld dat het signaal netjes op de juiste sterkte binnenkomt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Dj NoizStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 16-6-2006
Berichten: 357
17-3-2004 16:21
Ik laat m'n faders steeds volledig openstaan tijdens het spelen van een liedje en met m'n master zorg ik voor het gewenste volume.
M'n gains staan steeds op +- het 0db-niveau.
Wanneer ik een nieuw liedje wil inmixen: koptelefoon op, pfl op, cue punt zoeken en ondertussen kijk ik naar m'n pfl-ledbar om te kijken of ik m'n gain wat moet bijstellen: + of -). Dit gebeurt bij elk nieuw liedje ...
Is dit ok? happy :)
Being a dj is not just a job for me, it's my calling!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
17-3-2004 18:30

DJ-Ipkiss schreef:

maar dan kan ik mijn kanaal fader niet vol omhoog gooien?
Jawel (milde zucht).

Nogmaals, stap voor stap in "Jip en Janneke" laugh :D

Signaal komt binnen in de mixer. Daar regelen we het af op -3dB (Dus 3dB te zacht). Channel strip (EQ e.d.) staat nu dus op -3dB. Daarna gaat het naar de fader die vol open staat (dus niet 0dB maar 6dB) -> Signaal is nu +3dB. Da's dus (maar) 3dB te heet. Als laatste compenseren we dit door de master 3dB kouder te zetten -> Weer netjes 0dB uit de mixer.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ-IpkissStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-2-2003
Laatste: 23-7-2012
Berichten: 320
18-3-2004 00:42
aha! Jah sorry ik heb dan wel een xtc maar daar is ook alles mee gezegt wink ;) .
Ik zal hem is zo proberen af te stellen.
Nog een vraagje kan mijn dateq zoveel harder klinken dan mijn Dap? Hij klinkt echt een stuk harder als ik stereo volume op 20 zet(deed ik ook altijd) Moet ik er voor de grap eens een meter achter zetten(collega heeft er een) en kijken wat die zegt?
Of mag ik op dateq vertrouwen (A)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
18-3-2004 18:26
0dB is nooit 0dB aangezien er niets achter staat (kan dus 0dB appels, peren of bananen zijn). De ene mixer is 0dBV uit bij 0dBVU, de andere mixer is +6dBu bij 0dBVU, weer een andere (hobby) mixer heeft -10dBV uit bij 0dBVU.

En daarom zit er ook een volumeregelaar op je versterker ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SkiptagStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-2-2004
Laatste: 4-4-2005
Berichten: 19
19-3-2004 19:13
Beste Victor,
allereerst erg bedankt voor je reactie, ik kan weer verder.
Dan kan je je kanaalfaders helemaal openzetten (+6 dB) en je master een stukkie terug (-6 dB).
Dat had ik gelukkig al wel een hele tijd terug begrepen.
Er zijn ook veel mensen die onnodig links rijden op de snelweg. En veel mensen die hun school niet afmaken. De gain is niet bedoeld om het volume van een kanaal te regelen, maar om de mixer aan te passen op het aangeboden signaal. Zodat er geen oversturing ontstaat (bij te harde insturing), of een slechte signaal/ruisverhouding (bij te zachte insturing).
Je verhaal over zachte en oversturing gaat gedeeltelijk op. Ik heb (als ik van jou verhaal uitga) af en toe last van zachte sturing. Ik snap alleen niet hoe dat dan zit bij een 'rotary knob' mixer heeft b.v. geen kanaalfaders, maar dit zijn allemaal 'gain' knoppen.
Beweer je nu dat rotary knob mixers een slechte geluidskwaliteit met zich mee brengen tenzij ik 'out of mix' ben?
Nogmaals, daar is hij niet voor bedoeld. Bovendien zie ik echt niet in welke "hele leuke dingen" je met je gain kan uithalen. Het is gewoon een signaalverzwakker aan het begin van het signaalpad van je mixer.
Makkelijker gezegd: Stuurt het signaal naar je kanaalfader.
Prima, daar is de eq voor. Wat heeft dat te maken met de gain-regelaars?
Niets met de gain regelaar meer met de VU-meter (danwel mixbus)
Het is fout als je gain zo hoog staat dat je mixer wordt overstuurd. Waarom je "heel erg met je platen" bezig bent door aan je gain te draaien zie ik echt niet in.
Mijn gain staat niet hoog maar eerder te laag. (ben zeker NIET aan het oversturen) Heel erg met mijn platen bezig zijn, daar bedoel ik mee (en dit wordt een heel vaag verhaal) dat als je twee kale (b.v. Techno ) platen hebt. je daar dan geen gewone overgang mee maakt. (Dat wordt heel snel eentonig) maar b.v. af en toe ene plaat weghalen en weer bij laten komen, balance omwisselen etc. )

Groet Skiptag
** Progressive with Raw African Influences **
SkiptagStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-2-2004
Laatste: 4-4-2005
Berichten: 19
28-3-2004 23:39
Beste Victor (eventueel iemand anders die veel van deze mixers afweet? Dré? Nijhuisr??Tom??)

Ik verwacht nog wel een reactie over rotary knob mixers... (heb de zoekfunctie gebruikt maar helaas...) en de relatie met oversturen en ondersturen etc.

Groeten Skiptag
** Progressive with Raw African Influences **
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
29-3-2004 11:29
Het enige verschil tussen een rotary-mixer en een (wat wij zien als) gewone is dat het lineaire fadertje vervangen is door een draaipotje. Dat maakt het draaipotje nog geen gainregelaar.

Een rotary mixer heeft dus (als het goed is) gewoon een gain- *en* een kanaalfader per kanaal. Beide zien er alleen hetzelfde uit, maar hebben een verschillende functie: de gain regelt het ingangssignaal zodat de mixer ermee kan werken, de (rotary) fader gebruik je voor het mixwerk.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)