Forum > Licht

Klik

(72 reacties. Pagina 5 van 8)
Moderator(s): Dré
Red_arrowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-5-2005
Laatste: 29-8-2024
Berichten: 230
1-11-2005 10:09
Ok duidelijk, weer iets geleerd razz :p
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
1-11-2005 17:13
Als een klasse-1 apparaat ongeaard gebruikt wordt dan vormen de capaciteitjes tussen de fasedraad en de aardedraad EN de nuldraad en de aardedraad een capacitieve spanningsdeler. Bij een paar meter hebben we het al snel over enige honderden pF's. Daarnaast hebben veel apparaten een onstoringscircuit (vaak bestaande uit onder andere een condensator tussen fase en aarde en nul en aarde). Bij elk apparaat mag er ongeveer 1.5mA weglekken naar de aarde. Als die aarde dan niet aangesloten is dan gaat het apparaat dus "Statisch" (en statisch betekent in dit geval ONBELAST) op de helft van het lichtnet meelopen. Als het apparaat beetgepakt wordt dan kan er maximaal die genoemde 1.5mA door de persoon die het beetpakt lopen.
Snap hem nog niet helemaal.

Weet wel één ding zeker, apparatuur moet gewoon geaard worden! Ik wil het gewoon veiig aansluiten, hoe dan ook, en dat is niet het geval.

Met feesten bij ons in de schuur hebben we alles (100%) geaard, maar we horen toch klikjes en knallen bij in en uitschakelen.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
1-11-2005 17:25
Mijn excuses als ik onbeleeft overkwam, ik ben nogal eigenwijs - dat geef ik onmiddelijk toe.

Ik geloof echter dat het mogelijk is een audioinstallatie redelijk immum te krijgen voor dit soort storing.
Mogelijk gaat dat niet helemaal op voor cheapo PC-speakertjes onder ongunstige omstandigheden, dat heeft mijn intresse verder niet.

Er zijn weinig "shortcuts" om het zo goed mogelijk te krijgen, ook de beste apparatuur is gevoelig voor interferentie als je audiobekabeling fouten bevat. En er zit soms een belangrijk grijs gebied tussen "echt fout" en "optimaal" .
Als er een probleem is dat ik nog niet ken zal ik mijn best doen de situatie hier na te bouwen, technische raadsels oplossen vind ik leuk.

Nog wat ontopic:
Als je geen geaarde stopcontacten hebt kun je het beste alle geaarde apparatuur (mixer, amp) samen vanuit een geaarde verdeeldoos voeden. Het niet-toepassen van veiligheidsaarde is af te raden en altijd geheel op eigen risico.

Let er op dat XLR-kabels 1 op 1 verbonden zijn, en dat niet stiekum pin 1 en 3 aan elkaar hangen oid.

Houd asymetrische verbindingen (CD speler -> mixer, tulpjes) zo kort als handig mogelijk en gebruik liefst kabels met een niet te dunne return/afscherming. Ik maak alle kabels zelf en gebruik dezelfde sym. kabel ook voor asy verbindingen. X en R samen als afscherming/return. Een lage weerstand zorg er voor dat eventuele lek (stoor-) stromen maar weinig hoorbare stoorspanningsval over de return veroorzaken.

Voed alle apparatuur met asy verbindingen uit een en hetzelfde verdeelblok en houd het een en ander compact bij elkaar. Buiten dat het netjes staat moet je de problemen niet opzoeken.. wink ;)

Bouw een installatie bij problemen apparaat voor apparaat op, test steeds en let er op dat metalen behuizingen onderling geen contact maken. Just in case..
Apparaten kunnen ook nog kapot zijn en problemen veroorzaken.

Helpt het allemaal niet (genoeg) tegen de storing dan heb je op audiogebied in ieder geval je best gedaan, daar kun je ook in andere situaties plezier van hebben.
Niks onbeleefd hoorrazz :p

Heb even lopen testen, en kwam erachter dat als ik ALLES uit het stopcontact EN uit het mengpaneel haal, op de verserker en het schakelpaneel na, zodat alleen de verserker met kabels naar de speakers, op stopcontact 1 zit, en op het stopcontact ernaast zit een Brennestuhl (zoiets, in ieder geval peperdure super kwaliteit contactdoos) 10 voudige stekkerdoos, waarin een verlengkabeltje zit naar het schakelpaneel, waar de lichten inzitten (uitgeschakeld). Zodra ik ook maar één schakelaartje om zet, BAM, door de speakers. Het lijkt mij dus in de versterker of in de het switchpack te zitten. Het probleem is alleen dat mijn vriend er ook last van heeft, op zijn kamer, met een Antari F80z, en dan klikt het ook.

Wij hebben er echt overal last van, en willen er nu echt vanaf!

Met audiokabels, kan het te maken hebben met XLR en Tulp kabeltjes voor je apparatuur? Ik gebruik namelijk gewoon de standaart kabels die overal meegeleverd zijn. Geen speciale ofzo. Welke zou je mij dan aanraden? (ookal klapt hij nogsteeds, ook al zit alle apparatuur niet aangeloten...)

Ik ga eens kijken of ik een geaarde kabeldoos kan vinden, en ga eens even een kabeltje naar de douche (geaard) trekken, om te kijken of dat beter werkt.
Alleen ik heb er weinig hoop in, omdat die knallen ook tijdens ons feest in de garage voorkwamen, terwijl daar alles 100% geaard was...

Nog even een vraagje, omdat ik TTX-en heb, die als referentie het stopcontact gebruiken, lijden die dan geen schade? Ze gaan niet via de mixer, en de geaarde stekkerdoos zit op een niet-geaard stopcontact. Wat te doen? Of kan het geen kwaad?

Wil iemand nog iets weten, of heeft nog tips om van het probleem af te komen, vraag maar raak!!
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
1-11-2005 18:51
Geen aarde is ontprettig en kan allerlei problemen in de hand werken. In welke mate dat hier het geval is durf ik niet te zeggen.

Overigens aanvullend bij:
Als je geen geaarde stopcontacten hebt kun je het beste alle geaarde apparatuur (mixer, amp) samen vanuit een geaarde verdeeldoos voeden. Het niet-toepassen van veiligheidsaarde is af te raden en altijd geheel op eigen risico.
Dan bedoel ik wel alleen audioapparatuur op die doos. Voor licht hetzelfde, maar op een andere doos en probeer de zwevende aardes van die installaties in dat geval uit elkaar te houden.

Allemaal een beetje eng, ik heb weinig ervaring met dergelijke situaties.

Je kunt eens testen met de enkel de versterker + speakers, gains helemaal dicht en/of ingangen kortgesloten (pin 2 en 3, 1 open laten) en het switchpack, samen in een (hier dus ongeaard) stopcontact aan de muur.
Knalt het dan nog steeds dan kan de versterker helaas intern niet overweg met de storing op de netspanning, in ieder geval niet zonder aarde. Als ik niets over het hoofd zie geef ik mij dan gewonnen. Probeer dan toch maar eens twee verschillende stopcontacten of groepen..
Trek bij testen beide kanten van kabels er uit, anders kunnen ze als antenne werken.

Wie van de twee de schuldige is vind ik lastig te beoordelen, mogelijk allebei deels, maar het is de gewoonte storing bij de bron aan te pakken. Een goed electronisch switchpack maakt weinig of geen netstoring.
Er zijn ook massa's netfilteraars, bliksembeveiligers en spike-platduwers in de handel, heb ik ook geen ervaring mee maar allicht zit er een tussen die in dit geval helpt. Iets met een stevige VDR over de netspanning zou kunnen helpen.
Let wel op, veel netfilters hebben aarding nodig, anders wordt het er niet beter op..

Je had het over een case voor de versterker. Er zitten toevallig geen fouten in de eventuele bedrading (netspanning, luidsprekers en audio) in de case ? Laat deze kabels anders even voor wat ze zijn en test met kabels direct in de amp.

[edit]
Ik raad aan eerst zo goed mogelijk uit te vinden waar het probleem zit alvorens na te denken over- en te investeren in een mogelijke oplossing.
Hoewel geaarde stopcontacten natuurlijk altijd goed en belangrijk ivm je veiligheid zijn happy :)

[edit2]
Verder is dit het bekende verhaal over aarding van computers. Dit gaat ook op voor veel andere klasse-1 apparatuur (dus met aarde), allicht heb je er iets aan. ik hoop je natuurlijk niet op enge ideeen te brengen..
Daan.hzndnkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2005
Laatste: 10-5-2008
Berichten: 46
1-11-2005 21:49
Beste vrienden, best grappig dit allemaal!!

Ik heb ook een Antari 80z Rookdoos..

Voor in het dagelijkse leven gebruik ik een prachtige Philips FA154 versterker.. heel simpel dingetje die mijn HIFI speakertjes aanstuurt.. En jawel.. BOEM PAF KNAL als mijn Doos weer flink aan het roken begint..

Maar voor de Disco's heb ik een DAP AUDIO Palladium-500..
Daar heb ik nog nooit zo'n knal uit gehoord.. op geen enkele locatie.. nergens!

Nog zoiets: IK heb een goedkope lampdimmer (max 500 watt). Als ik daar 2 ikea bureaulampjes (80watt) op aansluit gaat de PHILIPS set brommen en de DAP set niet!..

Versterker Philips: 0,- euro
Versterker DAP: iets van 200,- euro

Eeeeh...
Onderaan beginnen...
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
2-11-2005 10:24
Wil niks zeggen, mijn vriend heeft de Palladium 1600, en een Antari F80z, en die heeft er net zo veel last van als ik.

Ik ga eerst eens een gat in de muur boren naar een geaard stopcntact in het kamertje erachter, en de oplossingen van Aart proberen, en dan praten we weer verder!
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
2-11-2005 19:11
Vraag me af of dat gaat werken...
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
2-11-2005 21:05

DJ Delay schreef:

Ik ga eerst eens een gat in de muur boren
Ik zou eerst maar eens een verlengsnoertje leggen vanaf een geaard stopcontact voordat je gaten in muren boort. Nog los van het feit dat bepaalde onderdelen van jouw gear geaard moeten worden aangesloten, weet je nu volgens mij nog helemaal niet zeker of het je storingsprobleem oplost.
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
2-11-2005 22:18
Dat is waar. Ik houd dan ook de nodige slagen om de arm.

Ik hoop dat wat er aan de aarde wordt geknutselt op een veilige en toegestane manier gebeurd.

Heb zojuist even wat getest, met best interresant resultaat:
Testmateriaal: Oude JBsystems 600 A aan 2 x community XLT48 op een haspel van 25 m op een randaarde stopcontact. Als stoorbron een oud gehobby't schakelkastje met neonschakelaars zonder ontstoring,wel randaarde, op dezelfde haspel, schakelt 2 x PAR36 en een 40 W blacklight. De blacklight stoorde het beste, hoewel de storing erg afhangt van het exacte moment van uitschakelen (op de netsinus).

- Gain dicht: Geen storing
- Gain vol open; geen kabel aan de amp: Geen storing
- Gain vol open; open XLR kabel van een meter of 10 aan de amp: Storing, op beide kanalen
- idem; kortgesloten uiteinde (2-3) van de kabel: ook storing op beide kanalen
- Signaal er op uit een geaarde sym. bron op een andere elektragroep: Gain op ongeveer -20 dB Ook storing, maar met muziek aan moeilijk te horen.

De storing was niet opvallend harder/zachter in bepaalde situaties, en was (bij wat ik normaal gebruik vind) moeilijk of niet te horen. Apart is dat beide kanalen stoorden, ook als er maar een aangesloten was en dat ze niet altijd beide even hard stoorden.

Hier ga ik zelf ook eens over denken.. Misschien later eens een kijkje nemen in de amp.
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
3-11-2005 08:41
Je kan zeggen wat je wil, maar apparatuur hoort gewoon geaard te zijn, dus dat ga ik 100% ZEKER doen, of dat het probleem nou oplost of niet. Waarschijnlijk werkt het niet, omdat tijdens het feest bij ons in de schuur alles wel 100% geaard was, maar er waren toch klikjes te horen, alleen wel zachter, zodat alleen ons het opviel.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)