Forum > Licht

Beste merk

(74 reacties. Pagina 5 van 8)
Moderator(s): Dré
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
7-8-2006 21:55
Wit is idd een kunst, maar met de toevoeging van Amber wordt het al een stuk eenvoudiger.
Anders is het standaard wit toch wat rose...

Voor redelijk wat toepassingen blijft de gewone PAR de mooiere bundel, zeker wat betreft de moeilijkere kleuren (181 is een mooi voorbeeld), maar er zijn nog steeds een hoop situaties waarbij een goede LED PAR een hoop problemen voorkomt of wegneemt. Zeker in het gevallen van hoogte, warmte en stroomverbruik.

Ik ben het 200% met je eens dat de B range het niet haalt bij de A merken, maar ik ben bang dat daar ook niet heel snel verandering in gaat komen. En mochten ze kwa output elkaar gaan naderen blijf ik mijn vraagtekens houden kwa kwaliteit.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
7-8-2006 22:05
Dus we zijn het gelukkig niet oneens. Wat ik wel denk is dat voor theater toepassingen de LED par nog even moet wachten.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
7-8-2006 22:20
Nee we hebben idd wel enige raakvlakken happy :)

En toch is er vanuit de theaterhoek redelijk wat interesse voor LED.
Maar dan als tegenlicht / effect verlichting, vervanging van zaalverlichting, vervanging van halogeen verlichting, gevelverlichting en er zijn er ook die toch serieus kijken naar vervanging van de horizon door LED. Al zit er bij dat laatste alsnog een verschil van pak em beet een 30K verschil in investering tussen conventioneel en LED. En daar gaat dat energiebesparingsverhaal weer niet op omdat een horizon nooit uren aan een stuk brandt.

Maar goed, zo ongeveer wekelijks gaan er hier weer nieuwe lampjes, spots en modules in de lange duur test met soms verrassende resultaten binnen 100 uur. Bij veel lampjes merk je toch steeds weer het warmte afvoer probleem, daar kunnen ze nog niet echt een goede en mooie(!) oplossing voor vinden.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
7-8-2006 22:28
Hitte is inderdaad het grootste probleem van conventionele spotjes. Slechts 20 to 30% is licht. Maar hoe zit het met het OW verhaal? Jij bent echt wel een LED fan wink ;)] Wat ik me ook afvraag is: wat is de gemiddelde levensduur van de ledjes die jouw merk gebruikt?
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
7-8-2006 22:37
Ach fan... Ik sta achter de producten die ik verkoop wink ;)

Wat bedoel je met het OW verhaal? DMV RGB menging of gewoon de harde 6000K spotjes.

Van de lampjes en modules ligt de levensduur van iedere LED afzonderlijk rond de 100000 uur, echter door het gebruik in clustervorm hanteren wij een ondergrens van 30.000 uur en een bovengrens van 50.000 uur. Ik heb er nu een aantal staan in duurtest die bijna 2 jaar vol continue branden en er ongeveer 17000 branduren op hebben zitten.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
8-8-2006 10:35

Douwe schreef:

Hitte is inderdaad het grootste probleem van conventionele spotjes. Slechts 20 to 30% is licht.
Was dat maar waar!!! Een TL buis haalt wellicht net 20%. Bij een gloeidraadlamp mag je blij zijn met ca. 5-6% rendement. Leds zitten volgens mij rond de 35% rendement.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
8-8-2006 10:52

DeMennooos schreef:

Moraal van dit verhaal... WIl je je parren zo ongeveer 1 op 1 vervangen door LED, doe dat niet met Showtech o.i.d want je redt het niet. Kijk niet alleen naar de aanschaf prijs maar ook naar de overige zaken in de besparing (lampen, kleurenfilters, bekabeling, stroomverbruik, service en onderhoudsuren etc) en dan zul je zien dat over 5 jaar geteld de meerprijs van 15x een showtec toch helemaal niet zo hoog is...
Er komen ook nog dimmers bij, bij led parren komen de dimmers te vervallen (scheelt ook weer redelijk wat in de aanschafkosten)
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
8-8-2006 12:21

Dré schreef:

Was dat maar waar!!! Een TL buis haalt wellicht net 20%. Bij een gloeidraadlamp mag je blij zijn met ca. 5-6% rendement. Leds zitten volgens mij rond de 35% rendement.
Je hebt gelijk, ik zat in het verkeerde tabelletje te kijken.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
8-8-2006 14:03
Ik denk dat de conclusie duidelijk is, er zijn LED parren die zeker volledig op punt staan. En die wellicht op lange termijn goedkoper uitkomen als parren met persglaslampen (al dan niet met scroller). Enkel zitten die LED parren in een duurdere prijsklasse (bv de Thomas LED producten). De goedkopere LED parren (bv showtec) zijn nog niet helemaal op punt en daardoor ook volledig onbruikbaar op professioneel gebied, tenzij het gaat over kleine toevoegingen op gebied van decor enz. (hier lijken ze hun taak wel goed te volbrengen)

Kees schreef:

Verder moet er wel gekeken worden naar stroomverbruik, dus LED is een uitkomst. Omdat de danszaal hoofdzakelijk gebruikt wordt voor het trainen, moet er goede algemene verlichting zijn, die de hele dag aan kan staan.
is het dan geen uitkomst om naast het "showlicht" ok een aantal TL-buizen in het plaffond te voorzien voor de trainingen, want ik denk dat al het showlicht geen enkel nut heeft tijdens trainingen, wie gaat het dan bedienen? en is het dan niet simpeler om gewoon op de lichtschakelaar te drukken inplaats dat iemand een PC of andere stuurtafel moet opstarten?

Ook zou ik enkele PC's/fresnels/S4 parren/Parren voorzien als frontlicht, LED kan natuurlijk hier ook een uitkomst bieden maar dan moeten de budgetten er natuurlijk zijn als je voor bv pixelpar90 kiest.

Kees schreef:

Is het beter een Hazer te gebruiken?
Ja, een hazer maakt constant een lichte nevel waardoor het licht goed te zien is, terwijl een rookmachine een walm rook uitspuwt, ik denk dat je danseressen veel gelukkiger zullen zijn om in een lichte nevel te dansen dan wanneer ze midden in de rook staan.
exit night into LIGHT
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
8-8-2006 16:42
LED kan natuurlijk hier ook een uitkomst bieden maar dan moeten de budgetten er natuurlijk zijn als je voor bv pixelpar90 kiest.
LED als frontlicht is geen aan te raden optie.
Het mengen van wit als kleur is al redelijk lastig en gebeurt door het mengen van RGB, als je dit vervolgens als front gaat gebruiken krijg je erg lelijke schaduwen.

Ik zou voor front gewoon Parren, Fresnels of profieltjes gebruiken.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)